Gå til innhold
Hundesonen.no

VGS


HHC

Recommended Posts

Ja, nå kommer Kathrine å legger ut sine problemer på nett :P

Det nærmer seg 1.mars og det betyr at jeg må søke på vgs, jeg er veeeeldig usikker, eller uhm, javel; JEG HAR IKKE PEILING på hva jeg skal! :/

Tenkte å si litt om meg å høre hvilke linjer dere ut i fra det jeg sier kan syntes at jeg passer til, ikke bry dere om det virker helt borti natta, kanskje jeg plukker opp noen tips, og kan få en god latter.

Fint om dere skriver evnt yrke og linje ;)

Så litt om meg

* Jeg er en nokså kreativ person (ikke på tegne måten, men i hodet)

* Kan godt tenke/være litt anderledes

* Kunne tenkt meg å jobbe med dyr

* Utålmodig :rolleyes:

* Ikke veldig kunstnerisk (ikke veldig flink i tegning etc)

Siden karakterer har en del og si i dag, så må vel noe nevnes i forhold til fag også.

Jeg har mine sterkeste fag i musikk og samfunnsfag (Nei, jeg skal ikke bli musiker :P )

Karakter gjennomsnittet mitt ligger rundt 4,9 - 5,4 et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegning er egentlig bare trening, ikke talent, så du må ikke kunne tegne for å gå der. Men hva med naturbruk eller snekker? morsomme linjer, på snekker kan man jo lage ting, og jobbe med hendene, noe som utålmodige folk gjerne liker :icon_fun:

Edit: det med allmenn for å komme inn på høyere skoler er egentlig litt oppskrytt (etter min mening da), så lenge man tar studiekompetanse kommer man inn på det meste, og er det noe spesielt så er det ikke verre enn å ta noen fag som privatist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medier og Kommunikasjon? :P

Helt enig ;) Media er lett også. Lite lekser har vi (= masse tid til hundene) :P Du vil nok helt sikkert trives på allmenn siden du har så gode karakterer, men hvis du vil ha studie kompetanse uten å gå allmenn vil jeg anbefale seg media på det sterkeste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil faktisk si noe utradisjonelt jeg: Naturbruk. Det er kreativt på en "annen" måte, nesten ingen skoledager er like, mange muligheter for å ha med hundene ut på utflukter o.l. På tre år kan du få både generell studiekompetanse, og en tittel som naturforvalter i lomma. Dessuten har du litt mer naturfag/kjemi det siste året, noe som kan gi greie poeng å ha med seg videre. De fleste tenker naturbruk som "ut i fjøset", og det ER jo det, men det handler også om å være i skog og mark, drive med dyr (alt fra sauer til hester til kaniner og høner). Dessuten blir de fleste klassene veldig sammensveisede. Naturbruk er rødruss, by the way, mange som tror de er grønne, men det er feil.

EDIT: jeg har gått tegning, form, farge som jeg syntes var dødskjedelig, og IKT- som er fryktelig vanskelig, litt kjedelig, men ganske morsomt og. Dessuten allmenn påbygg. Av disse tre årene var allmenn desidert lettest å få gode karakterer i;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du kunne tenke deg å jobbe med dyr. Du må tenke nøye gjennom om du vil ha dyr som hobby eller som yrke, en hobbyinteresse er slett ikke alltid et godt utgangspunkt når man skal velge yrke. Hvis du går allmennfag, kan du jo gå videre på høyskole og bli veterinær, men hvis du tenker på det, bør du først sette deg inn i hva en veterinær faktisk gjør. Andre yrker der man jobber med dyr er innen husdyrhold, landbruksavløser f.eks, på dyrebutikker og på dyreklinikker. Jeg tipper at det er mange om beinet når slike jobber lyses ut, det er så mange som er interessert i dyr...

Selv synes jeg det er alldeles ypperlig å være lærer, mye fritid til å dyrke mine interesser som er hund, hage og båtliv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg visste ikke hva jeg ville bli da jeg søkte vgs, nettopp derfor søkte jeg allmenne fag, og går mitt siste år nå. Der får man generell studiekompetanse, og det "verste" som kan skje er at du finner ut hva du vil søke videre etterpå og må gjerne gå grunnkurs f.eks i helse og sosial o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse flotte svar!

Allmenne fag er vel ikke dumt om du ønsker høyere utdanning! :P

Kan nok fort ende der ja :P

Du sier at du kunne tenke deg å jobbe med dyr. Du må tenke nøye gjennom om du vil ha dyr som hobby eller som yrke, en hobbyinteresse er slett ikke alltid et godt utgangspunkt når man skal velge yrke. Hvis du går allmennfag, kan du jo gå videre på høyskole og bli veterinær, men hvis du tenker på det, bør du først sette deg inn i hva en veterinær faktisk gjør. Andre yrker der man jobber med dyr er innen husdyrhold, landbruksavløser f.eks, på dyrebutikker og på dyreklinikker. Jeg tipper at det er mange om beinet når slike jobber lyses ut, det er så mange som er interessert i dyr...

Selv synes jeg det er alldeles ypperlig å være lærer, mye fritid til å dyrke mine interesser som er hund, hage og båtliv :P

Jeg skal ikke bli veterinr, det fant jeg ut når jeg hadde utplassering på en klinikk :P

jeg visste ikke hva jeg ville bli da jeg søkte vgs, nettopp derfor søkte jeg allmenne fag, og går mitt siste år nå. Der får man generell studiekompetanse, og det "verste" som kan skje er at du finner ut hva du vil søke videre etterpå og må gjerne gå grunnkurs f.eks i helse og sosial o.l

Jeg har litt lyst til å gå på elektro, men neppe noe annet yrkesfag. Så dermed passer almenn bra

Går man allmenn holder man mange muligeheter oppe ;) Spørs jo også litt hvilke fag man velger også da. Hva med jordbruksskole f.eks.? Der er det litt forskjellige områder du kan slå deg inn på.

Har tenkt litt på å gå på Søve (landbruks skolen i telemark) Noen som kan fortelle litt mer om hva de gjør på slike skoler? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmenn er faktisk ikke så aller verst. Vi har ikke mer å holde på med nå enn det vi hadde i tiende, egentlig. Vi bare får gjort ting på en mye bedre måte. Og til neste år og i tredje er velger du halvparten av uketimene selv, og det er masse spennende fag å velge mellom (sosiologi/sosialantropologi, sosialkunnskap, politikk og menneskerettigheter, latin, internasjonal engelsk, teknologi og forskningslære, fysikk, biologi, markedsføring, geologi, antikkens språk og kultur, samfunnsgeografi osv osv).

At du kan velge skole selv gir det mulighet til å velge en skole du passer godt innpå. For det er faktisk ganske stor forskjell på skoler (i alle fall her i Trondheim), når det gjelder nivå på lærere/elever, hvilke "typer" mennesker som går der osv. Jeg har funnet en skole jeg trives utrolig godt på - en "venstreorientert og intellektuell" skole. ;)

Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan det blir med kunnskapsløftet, men det har i alle fall hittil vært slik at om du går f.eks. media og får studiekompetanse, så er ikke den like god som en allmenn studiekompetanse (selv om man har valgt helt andre fag enn realfagene). Dette er det selvfølgelig enkelt å rette på, det går fint an å gå opp til privatist i et fag eller to om man trenger det.

Du har et godt snitt som du kan komme inn så og si overalt med, gode valgmuligheter med andre ord. Jeg tror du kunne passet til å gå både media og allmenn. Skolene rundt omkring deg skal vel ha åpne dager, om de ikke har hatt det? Jeg anbefaler deg å dra rundt på dem og høre hva de gjør i løpet av en skoledag, hvordan lærerne er, hva slags miljø det er på skolen osv. Enda bedre - om du har muligheten til det - er å besøke skolen på en helt vanlig skoledag for å se hvordan det er på ordentlig.

Jeg syns du må velge utifra hvor du tror du kommer til å trives best. Jeg hadde egentlig tenkt til å gå naturbruk, men ombestemte meg etter å ha vært på åpen dag på skolen jeg går på nå. Jeg trivdes rett og slett mye bedre der, og fikk et bedre inntrykk av lærere, og av at allmenn er faktisk ikke så vanskelig som man skulle tro. Hva man har gått på vgs spiller faktisk ikke så stor rolle. Gjør det du tror du vil trives best med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Sorry, men må bare spørre.) Hva er det man gjør på medier og kommunikasjon?

Valget mitt er delt mellom det og allmenn, og jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre ;)

Foto, Journalistikk, Web, Design, Typografi, Film, osv :P Sikkert noe jeg har glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Sorry, men må bare spørre.) Hva er det man gjør på medier og kommunikasjon?

Valget mitt er delt mellom det og allmenn, og jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre ;)

Når du går på media er du innom det meste som omhandler medier og kommunikasjon. Webdesign (HTML), intervju, radio, lydopptak, filming, grafisk design, animasjonsfilmer, reklame, fotografering osv. Det er en del teori om komposisjon, teknikker og sånne ting.

Hvordan selve undervisninga blir lagt opp varierer fra skole til skole. Noen skoler kjører prosjekt hvor hvert prosjekt varer to-tre uker, mens andre skoler har f.eks. fem store prosjekter i løpet av et skoleår. På en skole her i Trondheim lager de en halvtimes spillefilm (som vises på kino) i tredjeklassen. Dette er et stort og langvarig prosjekt, med mange roller, hvor man virkelig får oppleve å lage film.

På media er de borti veldig mye forskjellig, og man får brukt sine evner til å være kreativ - men man får god hjelp fra datamaskiner til å utføre det. Det er ideer som er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det viktigste er å velge noe du får studiekompetanse på. Det trenger du for å komme inn på høyere utdanning. Hvis du ikke får studiekompetanse på linja du velger og fortsatt vil ta høyere utdanning må du gå påbygning eller ta fag som privatisk først.

Men når det er sakt vil jeg slå et aldrig så lite slag for allmenfag. Allmenfag er ikke så ille som mange vil ha det til. Første året er ganske fastspikra, men andre og tredje året kan du velge de fagene du er interessert i. Ja, allmen er til tider ganske kjedelig, men det er også mange interessante fag å velge mellom. Også få du veldig "allmene" kunnskaper som ikke er å forakte senere. Det er også enkelte høyere utdanninger som krever spesielle fag fra videregående som kjemi, biologi eller matte på et visst nivå. Dette kan du velge på allmen hvis du vil, men vil måtte ta som privatist senere hvis du går mange av yrkesfagene selv om du får stuiekompetanse. Men det er heller ikke noe problem å ta opp fag ettepå. Ikke på noen måte. Koster litt tid og penger, værre er det ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg visste ikke hva jeg ville bli da jeg søkte vgs, nettopp derfor søkte jeg allmenne fag, og går mitt siste år nå. Der får man generell studiekompetanse, og det "verste" som kan skje er at du finner ut hva du vil søke videre etterpå og må gjerne gå grunnkurs f.eks i helse og sosial o.l

Du behøver ikke nødvendigvis ta allmenn for å få studiekompetanse. Du kan også ta yrkesfag, og så allmennfaglig påbygning, og da kommer du like langt som med allmennfag. Dessuten har du da kanskje mer kunnskap og erfaring i ting som de som går allmenn ikke får..

Men for all del, det viktigste er å gå en vei som interesserer deg og gjør at du kan bli det du ønsker. Å gå feil vei, kan nok bli hardt og kjedelig. Men om du ikke vet, er nok sikkert allmennfag tryggest :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg kunnet velge på nytt hadde jeg ikke tatt allmenn. Da hadde jeg valgt naturbruk med allmenfaglig påbygning 4. år. Allmenn er tørt og kjedelig spør du meg. Jeg er sikker på at skoledagen blir mye mer variert dersom man velger en mer praktisk linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 3 år på Media får du Generell studiekompetanse. Enkelt og greit. Siste året er noe tøffere enn de to første årene, men det pleier å gå greit for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...