Gå til innhold
Hundesonen.no

VGS


HHC

Recommended Posts

Ja, nå kommer Kathrine å legger ut sine problemer på nett :P

Det nærmer seg 1.mars og det betyr at jeg må søke på vgs, jeg er veeeeldig usikker, eller uhm, javel; JEG HAR IKKE PEILING på hva jeg skal! :/

Tenkte å si litt om meg å høre hvilke linjer dere ut i fra det jeg sier kan syntes at jeg passer til, ikke bry dere om det virker helt borti natta, kanskje jeg plukker opp noen tips, og kan få en god latter.

Fint om dere skriver evnt yrke og linje ;)

Så litt om meg

* Jeg er en nokså kreativ person (ikke på tegne måten, men i hodet)

* Kan godt tenke/være litt anderledes

* Kunne tenkt meg å jobbe med dyr

* Utålmodig :rolleyes:

* Ikke veldig kunstnerisk (ikke veldig flink i tegning etc)

Siden karakterer har en del og si i dag, så må vel noe nevnes i forhold til fag også.

Jeg har mine sterkeste fag i musikk og samfunnsfag (Nei, jeg skal ikke bli musiker :P )

Karakter gjennomsnittet mitt ligger rundt 4,9 - 5,4 et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegning er egentlig bare trening, ikke talent, så du må ikke kunne tegne for å gå der. Men hva med naturbruk eller snekker? morsomme linjer, på snekker kan man jo lage ting, og jobbe med hendene, noe som utålmodige folk gjerne liker :icon_fun:

Edit: det med allmenn for å komme inn på høyere skoler er egentlig litt oppskrytt (etter min mening da), så lenge man tar studiekompetanse kommer man inn på det meste, og er det noe spesielt så er det ikke verre enn å ta noen fag som privatist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medier og Kommunikasjon? :P

Helt enig ;) Media er lett også. Lite lekser har vi (= masse tid til hundene) :P Du vil nok helt sikkert trives på allmenn siden du har så gode karakterer, men hvis du vil ha studie kompetanse uten å gå allmenn vil jeg anbefale seg media på det sterkeste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil faktisk si noe utradisjonelt jeg: Naturbruk. Det er kreativt på en "annen" måte, nesten ingen skoledager er like, mange muligheter for å ha med hundene ut på utflukter o.l. På tre år kan du få både generell studiekompetanse, og en tittel som naturforvalter i lomma. Dessuten har du litt mer naturfag/kjemi det siste året, noe som kan gi greie poeng å ha med seg videre. De fleste tenker naturbruk som "ut i fjøset", og det ER jo det, men det handler også om å være i skog og mark, drive med dyr (alt fra sauer til hester til kaniner og høner). Dessuten blir de fleste klassene veldig sammensveisede. Naturbruk er rødruss, by the way, mange som tror de er grønne, men det er feil.

EDIT: jeg har gått tegning, form, farge som jeg syntes var dødskjedelig, og IKT- som er fryktelig vanskelig, litt kjedelig, men ganske morsomt og. Dessuten allmenn påbygg. Av disse tre årene var allmenn desidert lettest å få gode karakterer i;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du kunne tenke deg å jobbe med dyr. Du må tenke nøye gjennom om du vil ha dyr som hobby eller som yrke, en hobbyinteresse er slett ikke alltid et godt utgangspunkt når man skal velge yrke. Hvis du går allmennfag, kan du jo gå videre på høyskole og bli veterinær, men hvis du tenker på det, bør du først sette deg inn i hva en veterinær faktisk gjør. Andre yrker der man jobber med dyr er innen husdyrhold, landbruksavløser f.eks, på dyrebutikker og på dyreklinikker. Jeg tipper at det er mange om beinet når slike jobber lyses ut, det er så mange som er interessert i dyr...

Selv synes jeg det er alldeles ypperlig å være lærer, mye fritid til å dyrke mine interesser som er hund, hage og båtliv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg visste ikke hva jeg ville bli da jeg søkte vgs, nettopp derfor søkte jeg allmenne fag, og går mitt siste år nå. Der får man generell studiekompetanse, og det "verste" som kan skje er at du finner ut hva du vil søke videre etterpå og må gjerne gå grunnkurs f.eks i helse og sosial o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse flotte svar!

Allmenne fag er vel ikke dumt om du ønsker høyere utdanning! :P

Kan nok fort ende der ja :P

Du sier at du kunne tenke deg å jobbe med dyr. Du må tenke nøye gjennom om du vil ha dyr som hobby eller som yrke, en hobbyinteresse er slett ikke alltid et godt utgangspunkt når man skal velge yrke. Hvis du går allmennfag, kan du jo gå videre på høyskole og bli veterinær, men hvis du tenker på det, bør du først sette deg inn i hva en veterinær faktisk gjør. Andre yrker der man jobber med dyr er innen husdyrhold, landbruksavløser f.eks, på dyrebutikker og på dyreklinikker. Jeg tipper at det er mange om beinet når slike jobber lyses ut, det er så mange som er interessert i dyr...

Selv synes jeg det er alldeles ypperlig å være lærer, mye fritid til å dyrke mine interesser som er hund, hage og båtliv :P

Jeg skal ikke bli veterinr, det fant jeg ut når jeg hadde utplassering på en klinikk :P

jeg visste ikke hva jeg ville bli da jeg søkte vgs, nettopp derfor søkte jeg allmenne fag, og går mitt siste år nå. Der får man generell studiekompetanse, og det "verste" som kan skje er at du finner ut hva du vil søke videre etterpå og må gjerne gå grunnkurs f.eks i helse og sosial o.l

Jeg har litt lyst til å gå på elektro, men neppe noe annet yrkesfag. Så dermed passer almenn bra

Går man allmenn holder man mange muligeheter oppe ;) Spørs jo også litt hvilke fag man velger også da. Hva med jordbruksskole f.eks.? Der er det litt forskjellige områder du kan slå deg inn på.

Har tenkt litt på å gå på Søve (landbruks skolen i telemark) Noen som kan fortelle litt mer om hva de gjør på slike skoler? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmenn er faktisk ikke så aller verst. Vi har ikke mer å holde på med nå enn det vi hadde i tiende, egentlig. Vi bare får gjort ting på en mye bedre måte. Og til neste år og i tredje er velger du halvparten av uketimene selv, og det er masse spennende fag å velge mellom (sosiologi/sosialantropologi, sosialkunnskap, politikk og menneskerettigheter, latin, internasjonal engelsk, teknologi og forskningslære, fysikk, biologi, markedsføring, geologi, antikkens språk og kultur, samfunnsgeografi osv osv).

At du kan velge skole selv gir det mulighet til å velge en skole du passer godt innpå. For det er faktisk ganske stor forskjell på skoler (i alle fall her i Trondheim), når det gjelder nivå på lærere/elever, hvilke "typer" mennesker som går der osv. Jeg har funnet en skole jeg trives utrolig godt på - en "venstreorientert og intellektuell" skole. ;)

Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan det blir med kunnskapsløftet, men det har i alle fall hittil vært slik at om du går f.eks. media og får studiekompetanse, så er ikke den like god som en allmenn studiekompetanse (selv om man har valgt helt andre fag enn realfagene). Dette er det selvfølgelig enkelt å rette på, det går fint an å gå opp til privatist i et fag eller to om man trenger det.

Du har et godt snitt som du kan komme inn så og si overalt med, gode valgmuligheter med andre ord. Jeg tror du kunne passet til å gå både media og allmenn. Skolene rundt omkring deg skal vel ha åpne dager, om de ikke har hatt det? Jeg anbefaler deg å dra rundt på dem og høre hva de gjør i løpet av en skoledag, hvordan lærerne er, hva slags miljø det er på skolen osv. Enda bedre - om du har muligheten til det - er å besøke skolen på en helt vanlig skoledag for å se hvordan det er på ordentlig.

Jeg syns du må velge utifra hvor du tror du kommer til å trives best. Jeg hadde egentlig tenkt til å gå naturbruk, men ombestemte meg etter å ha vært på åpen dag på skolen jeg går på nå. Jeg trivdes rett og slett mye bedre der, og fikk et bedre inntrykk av lærere, og av at allmenn er faktisk ikke så vanskelig som man skulle tro. Hva man har gått på vgs spiller faktisk ikke så stor rolle. Gjør det du tror du vil trives best med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Sorry, men må bare spørre.) Hva er det man gjør på medier og kommunikasjon?

Valget mitt er delt mellom det og allmenn, og jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre ;)

Foto, Journalistikk, Web, Design, Typografi, Film, osv :P Sikkert noe jeg har glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Sorry, men må bare spørre.) Hva er det man gjør på medier og kommunikasjon?

Valget mitt er delt mellom det og allmenn, og jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre ;)

Når du går på media er du innom det meste som omhandler medier og kommunikasjon. Webdesign (HTML), intervju, radio, lydopptak, filming, grafisk design, animasjonsfilmer, reklame, fotografering osv. Det er en del teori om komposisjon, teknikker og sånne ting.

Hvordan selve undervisninga blir lagt opp varierer fra skole til skole. Noen skoler kjører prosjekt hvor hvert prosjekt varer to-tre uker, mens andre skoler har f.eks. fem store prosjekter i løpet av et skoleår. På en skole her i Trondheim lager de en halvtimes spillefilm (som vises på kino) i tredjeklassen. Dette er et stort og langvarig prosjekt, med mange roller, hvor man virkelig får oppleve å lage film.

På media er de borti veldig mye forskjellig, og man får brukt sine evner til å være kreativ - men man får god hjelp fra datamaskiner til å utføre det. Det er ideer som er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det viktigste er å velge noe du får studiekompetanse på. Det trenger du for å komme inn på høyere utdanning. Hvis du ikke får studiekompetanse på linja du velger og fortsatt vil ta høyere utdanning må du gå påbygning eller ta fag som privatisk først.

Men når det er sakt vil jeg slå et aldrig så lite slag for allmenfag. Allmenfag er ikke så ille som mange vil ha det til. Første året er ganske fastspikra, men andre og tredje året kan du velge de fagene du er interessert i. Ja, allmen er til tider ganske kjedelig, men det er også mange interessante fag å velge mellom. Også få du veldig "allmene" kunnskaper som ikke er å forakte senere. Det er også enkelte høyere utdanninger som krever spesielle fag fra videregående som kjemi, biologi eller matte på et visst nivå. Dette kan du velge på allmen hvis du vil, men vil måtte ta som privatist senere hvis du går mange av yrkesfagene selv om du får stuiekompetanse. Men det er heller ikke noe problem å ta opp fag ettepå. Ikke på noen måte. Koster litt tid og penger, værre er det ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg visste ikke hva jeg ville bli da jeg søkte vgs, nettopp derfor søkte jeg allmenne fag, og går mitt siste år nå. Der får man generell studiekompetanse, og det "verste" som kan skje er at du finner ut hva du vil søke videre etterpå og må gjerne gå grunnkurs f.eks i helse og sosial o.l

Du behøver ikke nødvendigvis ta allmenn for å få studiekompetanse. Du kan også ta yrkesfag, og så allmennfaglig påbygning, og da kommer du like langt som med allmennfag. Dessuten har du da kanskje mer kunnskap og erfaring i ting som de som går allmenn ikke får..

Men for all del, det viktigste er å gå en vei som interesserer deg og gjør at du kan bli det du ønsker. Å gå feil vei, kan nok bli hardt og kjedelig. Men om du ikke vet, er nok sikkert allmennfag tryggest :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg kunnet velge på nytt hadde jeg ikke tatt allmenn. Da hadde jeg valgt naturbruk med allmenfaglig påbygning 4. år. Allmenn er tørt og kjedelig spør du meg. Jeg er sikker på at skoledagen blir mye mer variert dersom man velger en mer praktisk linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 3 år på Media får du Generell studiekompetanse. Enkelt og greit. Siste året er noe tøffere enn de to første årene, men det pleier å gå greit for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...