Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexi - bånd. Hvorfor bruker dere det?


ida

Recommended Posts

Det har vært et par tråder med spørsmål om flexibånd her i det siste og jeg lurer litt på hvorfor dere vil bruke denne type bånd til hunden deres?

Dere som ikke bruker flexi, hvilken type bånd bruker dere og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt flexibånd de gangene jeg skal gå tur og har mulighet til å gi hunden litt mer line enn de 2 meterene vanlige leiebånd gir. Valpen går stort sett alltid i flexibånd fordi jeg samtidig trener på kommandoer som er kjekt at hun kan når hun går løs, som "vent", "være her", "her" (ved retningsskifte), og "rolig". Og siden valpen stort sett går i flexibånd, går frk. Dinersen stort sett i vanlig leiebånd, for 2 belgere i hvert sitt flexibånd var ingen større suksess fant jeg ut.. Da ble 2 liner til ei litt for ofte :)

Frk. Dinersen bruker flexiline i hagen inntil det blir satt opp gjerde, sånn at jeg kan forhindre henne i stikke gjennom hekken for å jakte syklister og joggere, samt brøle til forbipasserende hunder på "hennes" vei. Grunnen til at hun får gå i flexiline i hagen og ikke i vanlig leiebånd, er fordi jeg helst skulle gitt henne muligheten til å gå løs, men ikke har veldig lyst til å risikere at hun faktisk skremmer vannet av en stakkar som passerer i høy fart her.. Noen kan jo ta sånt ille opp, å få et sort spetakkel i hæla, mener jeg..

Jeg skjønner ikke at det skal være en sånn motvilje mot flexibånd jeg da, det ER bremser på snellene.. Det går til og med an å låse de i en posisjon.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke flexibånd. Du kan jo prøve å holde igjen en rottweiler på flexibånd, som tar i løpefart fordi noe over gata lukter helt uimotståelig :)

Men på hunden vi hadde da jeg var liten så kunne vi bruke flexibånd, enda den var en ganske stor blandingshund. Den var som en drøm å gå tur med, og da går jo flexibånd helt greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg går på tur med bare EN hund synes jeg flexibånd er helt genialt, og meget deilig å bruke.

Da greier selv ikke en vimsete beardis å snøre inn bena sine og den kan stoppe opp og snuse litt for hver annen meter uten at jeg må stoppe og vente..

Går jeg med to hunder og den ene får gå løs kan også en flexi være fornuftig. Hvis jeg vil forhindre noen "løpesjokk" midt på gangveien, altså..

Men TO flexibånd er håpløst (ingen hender ledig til verken røyk, mobiltelefon eller bærsjeposer) - ergo: man skulle ha vært en blekksprut!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Bruker Flexi på kveldsturer noen ganger...

Var i en diskusjon med ei om flexi...Noe hu sa:

" Jeg bruker Flexi hver gang jeg skal lufte ved E6, motorveien osv..Tenk så praktisk da!"

Det kan virkelig bli farlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker flexi på morgenturen og noen ganger kveldsturen. det kommer helt ann på hvor jeg skal gå og hvor langt. jeg bruker ikke flexiline der det kjører mange bilde eller der jeg vil hunden skal følge MITT tempo. på morgenturen er det ikke problem i det hele tatt at hunden går i kanten og snuser og gjør sitt, mens jeg går og sjangler i halvsøvne.. jeg synest flexiband er genialt i noen tilfeller! men det er helt opp til når og hvor man bruker det. det er jo slik at hvis hunden løper 8 meter fremføre eier, sså har man ikke så mye kontroll, men der det ikke er noen fare, er det da ikke noe problem! men går man et stykke der det er biler er det bare å trykke på den geniale knappen! det jeg ikke liker med flexi band er at de er så store! håndtaket er jo digert! når jeg går tur i heia, har jeg hunden løs og har da med meg vanlig kort band fordi jeg ikke gidder å drasse på den tunge flexien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en av dem som kaller flexibånd for idiotkasse. Gunnen er at alle de jeg møter som bruker flexibånd har null kontroll på hunden og slipper alltid hunden bort til allt og alle enten det er andre hunder eller folk som er redd hunder. Hadde de brukt vanlig bånd ser jeg for meg at de hadde hengt på slep etter hunden.

Jeg vil absolutt ikke at en hund i flexi kommer bort til min for jeg ser for meg hvordan den tynne snoren kan skade hundene hvis de bestemmer seg for å hoppe og sprette litt rundt i ring *grøss*.

Også har du dem som går ved en traffikert vei med hunden mange meter foran i flexi, da tenker jeg hva hvis hunden nå ser en katt e.l på andre siden av veien og hopper over, eier har jo ikke sjangs til å trekke hunden til seg i det hele tatt.

Jeg har ikke møtt noen som bruker flexi og hodet samtidig, men så bor jeg jo litt landlig til også da.

Jeg kan selvfølgelig forstå at det er greit og bruke når det er båndtvang og du vil hunden skal få bevege seg litt mer og til små hunder der en langline blir for stor å drasse på, men jeg har som sagt ikke sett fornuftig bruk av flexi ennå.

Dere som ikke bruker flexi, hvilken type bånd bruker dere og hvorfor?

Lærbåndet bruker jeg for det er behagelig å holde i, ikke for tynt og ikke for tykt og det er lett og krølle sammen og putte i lommen eller hekte rundt meg selv når det ikke trengs. Båndets lengde gjør også at jeg har full kontroll over hunden.

Retrieverkobbelet brukes bare på turer der han for det meste løper løs, det er enkelt og ta av og på hvis vi må gjennom en gate e.l der det ikke er godtatt å gå med løs hund er det bare å slenge løkka over hodet på hunden og like lett å ta av igjen.

Brukte langline de første ukene jeg hadde hunden for å bli kjent med han og trene innkalling. Nå brukes den til spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte flexi på gamletispa når hun hadde løpetid. Ga henne litt mer frihet enn et vanlig bånd, så jeg fant det fornuftig å bruke flexi. Helt til hun i et uoppmerksomt øyeblikk fikk dratt meg gjennom en hekk (med torner) og deretter ti meter på magen, ned en dårlig gressplen (bare gjørme) etter et piggsvin. jeg fant ut at jeg enten måtte slutte å skravle med naboer og ha fokus på bikkja hele tida, eller bytte ut flexilina... :rolleyes:

Virrevapp som jeg har nå, som helst skal lese avisen på begge sider av gangveien samtidig, funker best i kort bånd, hvis han ikke kan være løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et flexibånd, men det blir sjelden brukt. Synes flexibånd er geniale i visse tilfeller, men er den alt for stor å drasse med seg. Jeg kan gjerne bruke flexibånd på kortere lufteturer, da Ero trenger å bli luftet men ikke jeg.

Jeg skjønner godt holdningen til de som ikke liker flexibånd, det er utrolig mange tullinger ute å går med den. Var i byen her en dag, å da var det en hund som gikk med hele båndet ute, å svirret fra side til side i gågata. Folk måtte hoppe over båndet eller gå rundt hunden for å komme seg forbi. Det er uansvarlig og egoistisk av eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en av dem som kaller flexibånd for idiotkasse. Gunnen er at alle de jeg møter som bruker flexibånd har null kontroll på hunden og slipper alltid hunden bort til allt og alle enten det er andre hunder eller folk som er redd hunder. Hadde de brukt vanlig bånd ser jeg for meg at de hadde hengt på slep etter hunden.

Jeg vil absolutt ikke at en hund i flexi kommer bort til min for jeg ser for meg hvordan den tynne snoren kan skade hundene hvis de bestemmer seg for å hoppe og sprette litt rundt i ring *grøss*.

Også har du dem som går ved en traffikert vei med hunden mange meter foran i flexi, da tenker jeg hva hvis hunden nå ser en katt e.l på andre siden av veien og hopper over, eier har jo ikke sjangs til å trekke hunden til seg i det hele tatt.

Jeg har ikke møtt noen som bruker flexi og hodet samtidig, men så bor jeg jo litt landlig til også da.

*klippet*

Altså, jeg er enig vedr. Flexibånd med de tynne snorene er et helv*** å få snørt rundt beina sine. MEN, jeg har tatt i bruk Flexi bånd på Sofus (gal setter wannabe), men ikke med sånn tynn snor, men med flatt, bredt bånd i. Og jeg har faktisk bare gode erfaringer med dette. Ikke gjør det vondt hvis gutten vimser seg rundt meg slik at jeg blir innsnørt, det er bare som et vanlig bånd (som han ville vimset likemye med... han er jo tross alt "setter wannabe", hehe...).

En annen ting, er at som en annen nevnte her, det er stopper på flexi'en, så strengt tatt så skulle det ikke være noe problem å stoppe hunden fra å hilse på andre med mindre det er ideen. Jeg snører alltid Sofus inn, og holder både på bånd og i "snellen" når vi møter andre hunder eller barn (han vil så gjerne hilse han nemlig... :)). En drakamp mellom ham og meg er det uansett om han går i Flexi eller vanlig, så den kampen tar jeg dermed gjerne med Flexi siden han etterpå kan få bevege seg mer fritt og "løst" etterpå med flexi'en på "bybilde turer". Siden han er så vimsete, så slippes han kun i skogsområder. Og der går det ikkke i Flexi (for tungt å bære på for late "mor"), men i retrieverkobbel.

Jeg tror egentlig at Flexi'ens dårlige rykte er der i grunn pga de båndene med de tynne snorene og at noen av brukerne er late eiere, som ikke har skjønt dette med stoppknappen..... Men ikke alle av oss som bruker Flexi er like "ille"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flexibånd på begge mine, og føler at jeg har god kontroll! Et bånd i hver hånd og innkalling som sitter! Er sjelden biler på de veien jeg går på da, så det er ikke noe problem der! Og kommer det en bil, så kan jeg alltid se det god tid i forveien! Så da roper jeg inn hundene og stopper båndene på det korteste! Det samme gjør jeg hver gang vi møter noen på tur! Lar de ikke vimse rundt som idioter! Har også lært dem at de skal holde seg på venstre side av veien! Også på gangveier! Noen ganger er det litt for fristende lukter på andre siden, men da får de "beskjed" om at ditt kommer du bare ikke! Enkelt og greit!

Men nå skal det sies at disse håndtakene på mine er ganske små og at båndene "bare" er 5 m lange! Og jeg hadde nok ikke turt det samme med en stor hund! Mine drar meg ikke akkurat overende!

Så jeg mener jeg har kontroll på de! Hvorfor jeg bruker det?! Rikke er helt ekstrem på snusing! Skal snuse på absolutt alt! Så da slipper jeg å stoppe annenhver meter, eller måtte dra henne med meg hele turen! Så med andre ord, så får de litt mere å gå på! Jeg ser ikke noe uforsvarlig i mitt bruk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fleksibånd og sele på min hund når jeg går i bygda, fordi hun da kan snuse/gå lengre opp i grøftekanten uten at jeg trenger å følge med.

Som 2ne sier, man kan korte inn og låse båndet, så man kan faktisk ha kontroll i flexibånd også.

Går en bitte liten tur i bygda etter at jeg kommer hjem fra jobben ( 10 min ).

Ellers går jeg som regel i skogen og da løper hun løs. Ned til skogen bruker vi halsbånd og kobbel.

Om sommern hvor hun ikke får løpe løs bruker vi magebelte og sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Flexi line, men bruker den minimalt. Bruker den helst når vi skal gå turer og slappe av, eks fjellturer (her går det sauer, derfor bånd) og lengre turer der det ikke er så mye biler. Vi bor jo på en plass der du nesten aldri ser folk langs veiene. Er ikke gangfelt der engang :) Jeg bruker det så han skal få litt mer bevegelsesfrihet når vi er ute.

Ellers bruker vi et lærbånd, som er min favoritt. Bruker det aller mest egentli. Jeg tar han alltid inn når vi møter folk uansett, og han får bare helse på de jeg mener han kan helse på. Er vi på plasser der det fins flere folk, har vi alltid et kort bånd. Jeg liker ikke folk som kommer med vimsende hunder som går akkurat som de vil og jeg ønsker ikke at folk skal se på meg og min hund som uforsvarlige. For det finst jo folk som er redd hunder også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flexi på Solo så hun får litt større radius og kan gå lenger uti grøfta uten at jeg behøver å være med. Syns det er ypperlig. Bruker alltid kort vanlig bånd på henne hvis jeg har henne med til byen. Jeg er jo enig at det er mange som bruker disse flexi båndene veldig tullete, men hvis man følger med og tar hensyn ser jeg ikke noe grunn til å ikke kunne bruke dette. Men en ting er sikkert...de brede flexibåndene kan også brenne!! Her om dager skulle jeg holde igjen båndet, for hun begynte å løpe, og da tok jeg etter båndet for jeg fikk ikke tak i boksen.. AU!! Fikk skikkelig brannsår inni hånda. Men vanlig bånd kan jo også brenne om det blir røska ut av hånda, eller du får det surra rundt deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker flexi noen ganger på tur, fordi det er veldig kjekt å variere. Da har hunden mer å gå på enn vanlig bånd, og det er myyye mer praktisk og kontrollerende enn et langt tau. Jeg skjønner ikke hvorfor folk sier at det er ukontrollerbart, fordi hunden går vanlig i kort bånd med låsen på, så kan man selv si fri etc. når hunden har båndet å gå på. Så er det kjapt og snurre inn hunden hvis det er noe.

Bruker det ikke så ofte fordi hunden min vet at flexien er lengere bånd enn vanlig. Derfor er hun i utskyterposisjon og venter på at låsen skal gå av og hun kan skynte seg å bruke hele båndet. Derfor gjør det at hun kan være litt ustabil i forhold til noe trekk. Derfor er vanlig best, syns jeg. Er sur og lei en dag tar jeg bare flexien rundt magen på hunden og lar henne gå som hun vil, og hun trekker ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg går på tur med bare EN hund synes jeg flexibånd er helt genialt, og meget deilig å bruke.

Da greier selv ikke en vimsete beardis å snøre inn bena sine og den kan stoppe opp og snuse litt for hver annen meter uten at jeg må stoppe og vente..

Går jeg med to hunder og den ene får gå løs kan også en flexi være fornuftig. Hvis jeg vil forhindre noen "løpesjokk" midt på gangveien, altså..

Men TO flexibånd er håpløst (ingen hender ledig til verken røyk, mobiltelefon eller bærsjeposer) - ergo: man skulle ha vært en blekksprut!

Susanne

Amen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg går på tur med bare EN hund synes jeg flexibånd er helt genialt, og meget deilig å bruke.

Da greier selv ikke en vimsete beardis å snøre inn bena sine og den kan stoppe opp og snuse litt for hver annen meter uten at jeg må stoppe og vente..

Går jeg med to hunder og den ene får gå løs kan også en flexi være fornuftig. Hvis jeg vil forhindre noen "løpesjokk" midt på gangveien, altså..

Men TO flexibånd er håpløst (ingen hender ledig til verken røyk, mobiltelefon eller bærsjeposer) - ergo: man skulle ha vært en blekksprut!

Susanne

Akkurat slik har jeg erfart bruk av flexibånd også.

Senest lørdag gikk jeg og moren min tur med Chessea og en annen hund, i hver sin flexiline. Det ble bare tull og krøll. Men til min hund, som en sjelden gang drar ut båndet mer enn 3 meter, passer flexi perfekt. Jeg har aldri trengt å bekymre meg for plutselige byks eller slikt når det gjelder Chessea, for hun går som en dronning langs veien. Ikke drar hun, ikke løper hun berserk dersom hun ser biler, hunder eller mennesker og ikke tuller hun noe særlig. Hun har alltid vært veldig flink til å gå som ei ordentlig dame.. 8-)

Moren min bruker faktisk ikke bånd i det hele tatt på Chessea. Mitt alternativ til 100% fri, blir flexibånd. Jeg har ikke nerver til å ha hunden løs, uansett hvor snill og flink den er. I alle fall ikke nær en bilvei. Skog og mark er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte vanlig bånd og halsbånd til Bajas i starten. Da lærte han å gå i band, at hopping ikke er lov på alle som går forb osv.

I skogen hadde vi på sele og Flexie, og trente inkalling og avstandskommando.

Det funket veldig bra! (dette etter at han hadde lært å gå i band)

Ble flexie gjerne på kveldsturen også, da slapp jeg å konsentrere meg så masse om ham, og han fikk gjort sitt.

Men aller helst likte jeg vanlig bånd, spesielt på byturer og hvor det er mye folk/biler.

Men under båndtvang er flexie genialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun flexi hvis jeg skal gå langs veien, og bikkja får gå nedi grøfta uten at jeg trenger å følge med ned. Ellers aldri, synes ikke det er spesielt praktisk (annet enn til å gå langs veien) egentlig ;)

EDIT: Er forresten ikke jeg som kjøpe det, det var mine foreldre. Hvsi de ikke hadde kjøpt det, hadde jeg nok ikke hatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sele og flexi på turer i skogen, kan nemlig ikke skryte på meg 100% innkaliing, og da er flexiband et veldig godt alternativ. Ellers går Sophus i sele og 2 m lærkobbel, med mindre jeg bruker trekkbelte og strikk. Lærte forresten nylig lært at trekkbelte og strikk ikke egner seg til turer på isglasert rullesten (med mindre du har et dødsønske..) ;) Jeg lærte også at puddelen min må ha huskyblod langt tilbake i stamtavla.. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde flexi på Chicka i begynnelsen for da var hun såpass mark at jeg ikke kunne slippe hun fri.

Nå går hun kun i 2 meter bånd av forskjellige materialer (som mange vet så har jeg utstyrsdilla, så jeg har VELDIG mange bånd å velge mellom).

Båndet blir kun brukt på hun når vi går langs veien og når vi møter andre hunder mennesker, så hun går veldig skjelden i bånd faktisk.

Grunnen til at jeg ikke bruker det er fordi jeg fikser ikke det båndet som går ut og inn-ut og inn og jeg syntes at Chicka er mer oppdragen i vanlig bånd.

Når jeg ikke bruker de vanlige båndene på tur (dvs når hun er løs) er de lettere å putte i lommen, henge rundt halsen eller livet eller kun bare holde, flexi kassen blir så "stor" å holde på.

Flexi båndet har mormor hjemme hos seg hun har det på Chicka når hun passer hunden, jeg var ikke sååå glad for at Chicka skal gå løs med hun på tur og da har Chicka mer frihet (spesiellt når hun skal bommelom som MÅ gjøres i busker eller steder der man ikke ser hun så godt, jåle! ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tenkte jeg bare skulle skrive at jeg bruker flexi bånd ofte (med mindre jeg er i byen eller slikt) Men jeg lar aldri hunden trekke ut båndet selv. Jeg velger lengden båndet skal ha selv. Slik at den ikke lærer at den kommer noe vei når den trekker (for er jo litt motstand i flexibåndet ikke sant!)

Vet det er en stund siden resten av dere skrev i denne tråden, men ville bare si min mening. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...