Gå til innhold
Hundesonen.no

Lisa - en jaktlabrador


charlotte

Recommended Posts

  • Svar 196
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Ja, hun har lagt seg ut litt og bygd litt muskler, synes det er kledelig :ahappy: Ja det håper jeg og.. :flowers:

Hun er nydelig og de "nye" musklene er virkelig kledelig, ja! :banana:

Skrevet
Kan du forklare litt hva dere gjør?

Gratulerer :flowers:

Jakt cup'en er 10 prøver (vi kaller det poster) gjennom hele året. En post for hver måned minus juli og desember. Vi prøver hundene i forskjellig ting på hver post, i dag var det fri ved fot mens det ble kastet dummier og neste gang f.eks er det sitt og bli med skudd, så er det markering, dirigering, fremadsending, feltsøk o.l på postene utover året. Vi får poeng fra 1-20 på hver post, og den som har flest poeng ved slutten av året har vunnet sin klasse.

På dagens øvelse med fotgående så skulle vi gå fot til anvist sted, fra A til B og tilbake til A. Mens vi gikk kom det susende markeringer som hunden skulle se og legge på minnet, men ikke apportere, bare fortsette i fin fot. For "høye" hunder kan det være ganske vanskelig, hehe. Man får trekk for lyd, hund som ikke har kontakt, hund som er usikker ved foten, hund som skjener ut, må ha flere kommandoer ved foten osv osv. Diskvalifiserende feil er blant annet apport vegring og knall apportering.

Skrevet
Jakt cup'en er 10 prøver (vi kaller det poster) gjennom hele året. En post for hver måned minus juli og desember. Vi prøver hundene i forskjellig ting på hver post, i dag var det fri ved fot mens det ble kastet dummier og neste gang f.eks er det sitt og bli med skudd, så er det markering, dirigering, fremadsending, feltsøk o.l på postene utover året. Vi får poeng fra 1-20 på hver post, og den som har flest poeng ved slutten av året har vunnet sin klasse.

På dagens øvelse med fotgående så skulle vi gå fot til anvist sted, fra A til B og tilbake til A. Mens vi gikk kom det susende markeringer som hunden skulle se og legge på minnet, men ikke apportere, bare fortsette i fin fot. For "høye" hunder kan det være ganske vanskelig, hehe. Man får trekk for lyd, hund som ikke har kontakt, hund som er usikker ved foten, hund som skjener ut, må ha flere kommandoer ved foten osv osv. Diskvalifiserende feil er blant annet apport vegring og knall apportering.

Takk for forklaringen :flowers:

Lykke til videre i cup`en!

Skrevet

Ååh, drit i de bildene og la meg komme UT.

29.jan07.JPG

Leke litt med anda mens muttern kler på seg

29.jan09.JPG

Raring

29.jan08.JPG

Kan stå kommando jeg såh

29.jan10.JPG

Forvirret hund

29.jan11.JPG

I got the baaaaaall!

29.jan12.JPG

Jeg troooor det er et hus under all snøen.

29.jan13.JPG

Guest Gråtass
Skrevet

Charlotte: Jeg ble fortalt av en med toller at de får trekk hvis hunden går med kontakt på fri ved fot-delen på jaktprøve. Stemmer det?

Skrevet
Charlotte: Jeg ble fortalt av en med toller at de får trekk hvis hunden går med kontakt på fri ved fot-delen på jaktprøve. Stemmer det?

Njææ, det de får trekk for er jo hvis hunden kikker så mye på eiern at den ikke får med seg at de regner fugl :-) Kontakt er bra når de går fot, men bare i "sidesynet" hvis du skjønner.

Fikk resultatet fra Optigen i dag, Lisa er carrier. Hun blir ikke syk, men hun er anleggsbærer. :-( Hadde selvfølgelig håpet at hun var normal/clear.

Guest Gråtass
Skrevet
Njææ, det de får trekk for er jo hvis hunden kikker så mye på eiern at den ikke får med seg at de regner fugl :-) Kontakt er bra når de går fot, men bare i "sidesynet" hvis du skjønner.

Fikk resultatet fra Optigen i dag, Lisa er carrier. Hun blir ikke syk, men hun er anleggsbærer. :-( Hadde selvfølgelig håpet at hun var normal/clear.

Takk, det var det jeg trodde. Hun mente absolutt at den måtte gå og se rett fram..

Uffda, men det viktigste er at du vet statusen, så du kan velge rett avlspartner utifra det.

  • 2 weeks later...
Skrevet

Fine bilder, ser ut som hun har lagt seg ut litt mer? :P

Hvor har det blitt av treningsloggen på hjemmesiden? Hvor har Ida blitt av? Er dette 20 spørsmål? :P

Skrevet
Fine bilder, ser ut som hun har lagt seg ut litt mer? :P

Hvor har det blitt av treningsloggen på hjemmesiden? Hvor har Ida blitt av? Er dette 20 spørsmål? :P

Ja, lagt seg ut litt i kantene :-P Merker det når hun kommer fra innkalling og inn i utgangsstilling at det er mer tyngde i henne, haha. Bloggen er borte, greier ikke å oppdatere den allikevel. Ida er solgt til noen i Alvdal, vi fant ikke noe særlig kjemi med den type hund og hun har det bedre hos noen som vil ha akkurat henne. Men nå veit jeg i alle fall at Lisa er kjempeflink med valper, så det kom jo noe godt ut av det.

  • 1 month later...
Skrevet

Bilder fra trippel jaktprøve i Rogaland. Debut i Ak for vår del, fikk 0 premie fordi bikkja tydeligvis ikke var så godt trent på vilt som jeg trodde. Hun går rett i riktig område, finner fuglen men plukker bare opp en og annen fugl. Slikt kan jo ikke premieres. Litt mer generalisering med vilt så er det rett på premielista igjen.

_S8F4192_500.jpg

_S8F4208_500.jpg

_S8F4250_500.jpg

Skrevet

Noen treningsbilder.

Stopp på fløyta:

12aprile_500.JPG

Utsending:

12april09_500.JPG

Stopp på fløyta:

12april09b_500.JPG

Venter på markeringer:

12april09g_500.JPG

Der kom de!

12april09h_500.JPG

Inn med fuglen!

12aprilc_500.JPG

Hestehov:

12april09i_500.JPG

  • 3 months later...
Skrevet

Lisa prepareres til duejakt, klubbmesterskap og B prøve :-)

Sliter litt med ordentlig grep på tyngre dummier pluss litt kluss med opptak av enkelte vilttyper, håper å få det i boks i sommer!

nlm09b.jpg

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...