Gå til innhold
Hundesonen.no

Kokos - En golden retriever fra jaktlinjer


MartineH

Recommended Posts

  • Svar 132
  • Created
  • Siste svar
Nydelige nøtta og vakre Blondie. Hvorfor piner du oss til ikveld?

Fordi det ikke er jeg som har tatt bildene :D Hun jeg trente med har ikke mulighet til å sende de over før i kveld.... Så jeg blir pint jeg og, for jeg har ikke sett de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag var vi med på kvalifiseringsprøve, den ser slik ut:

kvaliken.jpg

Det er altså 25 meter mellom vært flagg, og prøven skal gjennomføres slik: På flagg 1 er det tannvisning og utgangsstilling. Deretter går man fra 1-3(via to selvsagt) lineføring, gjør en holdt på flagg nummer 3 og tar av båndet. Går fra 3 til 5(via 4) fri ved fot. På flagg nummer 5 skal du sette fra deg hunden og gå 50 meter ned til post 1 og deretter kaller inn hunden. Du får hunden i utgangsstilling og dommeren kaster en dummy ut på ca 35-40 meter. Hunden skal da sitte(ukoblet) i utgangsstilling og vente på apportsignal, spportere og vende direkte tilbake til fører for å avlevere. Deretter setter du igjen hunden i utgangsstilling og her skal den sitte uten å vise reaksjon eller knalle når dommeren skyter med hagle 5 meter fra hunden. Og dette skal man gjøre med en 8 mnd gammel valp, som hele livet har lært og knalle og den lengste avstanden vi har trent sitt og bli har vært 15 meter?

Med litt intensiv trening klokken 0730 på morgningen og før vi skulle inn til prøven, så klarte vi kvalifiseringsprøven. Ikke bare klarte vi den, men vi 'toppe heile driden' og kom på delt 1.plass med kullsøster Chilli Dommeren hadde ingenting å pirke på, og det var nærmest perfekt. Eneste var at Kokos dyttet på lommen på jakka en gang i løpet av fri ved foten. Ellers fikk hun skryt for konsentrert og flott arbeid, og en kjempebra kontakt mellom hund og fører. Og helt uberørt på skudd. Gjett om Elisabeth og jeg var stolte, der vi gikk rundt og gliste fra øre til øre resten av dagen mens vi til stadighet glante på diplomen vi fikk.

IMG_0019-1.jpg

Stolte hundeførere med flinke 'valper'

IMG_0038.jpg

Kokos til venstre

IMG_0020.jpg

Mer fra helgen ligger i bloggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye Martine, du som ikke skulle drive med jakt da gitt :) Håper jeg får se dere i ordentlig aksjon en gang, nå har jeg jo to slike jaktmenneskevenninner som skal konkurrere og dra med seg premier hjem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes der er litt moro at den første offisielle prøven Kokos stiller på, er en jaktrettet prøve :) Hadde aldri trodd det om deg, og for et par mnd siden hadde jeg detti av stolen hvis du hadde sagt at du hadde tatt kvalifiseringsprøva. Stå på, og oppretthold anti-knallapporttreningen så kan vi reise verden rundt og konkurrere på field trials.

(Eller en simpel B-prøve med dummy uten tilskuere, haha)

Vi mangler fortsatt lag til NLM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen, det var veldig moro og totalt uventet at hun skulle klare seg gjennom den allerede nå i og med at vi ikke har trent noe mot det.

Og joda, planen har jo vært jakt, men jeg sa jeg måtte se om det var noe for meg. Og når jeg er et konkurransemenneske og bikkja har naturtalent - ja, da blir det jakt og. Charlotte: Får vente til høsten med B-prøve gitt. Og NLM fristen har jo gått ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...