Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye utstillingsregler fra og med 1/1-07.


Siri

Recommended Posts

Det er deilig å være gammel! Snart er hele systemet, klasseinndelinger/alder og vurderinger slik det var i gode, gamle dager!

Jeg skrev et langt innlegg om dette igår (som ble borte på mystisk vis...) - med bl a spørsmål om kvalitetsvurdering blir gjeninnført for champions - kan man nå stille en champion og få 2. pr i kvalitet?

- Synes det er flott at det blir lagt strengere restriksjoner på dommerstanden - det bør heve kredibiliteten deres og forbedre sportens omdømme, selv om jeg ikke ser forskjellen på nasjonale og internasjonale utstillinger mht hvem som kan stille hvilke hunder hvor...?

Ved første øyekast kan det virke fornuftig å godta at kastrerte hanner blir utstilt (at tisper får lov er vel bare logisk, hvem kan kontrollere det, uansett?) - men frågan er hvor mange som blir kastrert pga fysiske sykdommer/problemer - og hvor mange som kastreres pga mentale/temperamentsmessige ting?

Vi vil vel ikke at den tidligere "rabiate" og utagerende kastraten skal bli storvinner og gjøre sin stolte far til avlsmatador når temperamentet ikke lenger kan få en reell vurdering. (Selv om det jo kan bli veldig mye triveligere i rottweilerringen i framtiden!) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Susanne - ifølge NKK (etter samtale) så vil det ikke bli utdelt Cert - det er KUN 4 hunder som skal plasseres og certet skal deles ut til en av disse som da ikke er champion fra før. Så om 1-4 er N Uch så blir det ikke utdelt Cert. I alle fall ifølge NKK.

Hvis DET stemmer så lurer jeg på om NKK har reflektert over hva det vil si for påmeldingene på f eks de store internasjonale utstillingene de arrangerer selv, som Norsk og Nordisk Vinner :rolleyes:

Jeg ler meg ihjel! (Hvorfor ikke bare innføre det engelske systemet med en gang - hvor vi deler ut 1 cert og det er til BH1/BT1, uten begrensninger på hvor mange cert en hund kan få også etter at den er blitt champion?)

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke noe på deg, Belgerpia - uansett om du har ringt NKK.. :P

Men på den annen side så er det jo lite som sjokkerer meg med NKKs gjøremål, da... (Så jeg burde jo tro deg!)

Hvis det du sier om cert-utdelingen (kun cert hvis man blir plassert blant de 4 første) er riktig så er det ihvertfall annerledes enn slik det gjøres i Sverige og Danmark som vi nå har justert reglene for å ligne mest mulig..

Men jøss - KJEMPEFINT om det blir slik! Det er så mye fæle bikkjer innenfor mange raser som får billige cert og blir champions - så jo værre det blir å få disse cert'ene, jo bedre for rasen. JEG mener at champions burde kunne få cert'et også, jeg - slik at en som vil bli champion faktisk skal være BEDRE enn de som allerede er champions.. (Slik har de det i England)

Men, men..

Av samme grunn synes jeg det også er flott å få en kvalitetsbedømmelse på champions. Da MÅ dommeren vurdere disse på en mere "skikkelig" måte enn å bare plassere og vurdere CK'n..

Kastrerte hanner, ja.

Er ikke sikker på hva jeg synes om det, jeg.. Men Hvis hunden allerede er utstilt og premiert (som er kravet), så får man vel håpe at den ikke er helt "gal", men jeg ser absolutt ditt scenario som en mulighet, Lotta.

En eller annen super-avlshann som blir vurdert etter de rolige, stødige og herlige 20 kastrerte avkommene hans, liksom.. Ok - alle er stilt en gang som junior, men...

Men dette er nok et FCI-krav, skulle jeg tro. Det er jo slik i Sverige og Danmark (hvis jeg ikke tar helt feil) - og jeg tror ikke det er noe tema der..

Det samme gjelder nok border collies kontra int.utstillinger også. En int utstilling skal sikkert egentlig være åpen for alle godkjente raser - men den lokale kennelklubben kan ha sær-regler for egne hunder. Men de får da tydeligvis ikke bestemme dette for alle andre lands hunder..

Lurer på om jeg da kan del-eie en show-border fra England (Sverige, Tyskland eller hvorsomhelst) og stille den her på int utstillinger... Hmmm...

Også interessant blant en del folk jeg kjenner er jo også dette med at de som er godkjente dommere ikke får vise andres hunder, da... Her har det vært mye merkelig ute å gått, ja.. Men synd for de av oss tilfeldigvis er venninne en som er dommer som har hjulpet til å vise hund, da..

Dette er en kjent regel ute i Europa, men jeg vet at NKK har kjempet litt imot dette nettopp fordi den faktisk nærmest bekrefter at dommere er partiske med hverandre.

Hvis en dommer for schäferhund stiller ut en av mine beardiser - så skal da liksom ikke dommeren som dømmer beardiser den dagen tørre å la være med å sette opp denne andre dommeren?? Hæ?

Hva blir det neste - hvis jeg stiller hunden til denne dommervenninnen min - så får ikke hun dømme beardiser neste gang..?

Jeg er ikke dommer, og pga denne dumme regelen så vil jeg i hvertfall ikke bli det heller! Jeg stiller ofte ut hunder for andre, og synes det er riktig moro.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt OT :P

Dog Show

(Author Unknown)

First time at a dog show, I'll tell you quite plain,

I'll never, no never, go back there again.

The breeder said "Show him", when I bought my dog,

I showed him alright - the whole place was agog!

They gave me a number, they gave me a pin,

But I just couldn't bear to stick the thing in.

So I rushed to the shop and bought some clear glue,

And stuck the card onto his rear in the loo.

We arrived at the ringside to find we were first

In the pup class (this was the worst!)

We marched together as fast as was able,

Arrived at the judge who said, "Up on the table."

This really surprised me, my skirt was quite tight

And I just couldn't make it, try hard as I might.

The judge looked quite worried. He said "Listen here,

Put the dog on the table, not you, my dear."

By now I was trembling, I felt such a fool,

But I said to myself, "We'll just play it cool."

"How old", said the judge, I heard it quite clear,

Well REALLY! thought I...and said, "Thirty, next year."

The steward, poor fellow, threw a kind of fit,

He spluttered and coughed, his eyes ran a bit.

"I'd have that cough seen to," I said to him when,

He'd finally stopped...but then started again.

"Once round the ring, dear, as fast as you can,"

Said the judge, so I just ran and ran.

But when I arrived (out of breath, I'll admit)

The judge said, "Your DOG dear", I felt such a twit.

Off round again, I kept my head bent.

Oh, the shame: my pup crouched and just went and went.

A lady came running, a bucket and spade,

With manure that pricey...has she got it made!

We came back to the judge, who said with a frown,

"Stand your dog." Said I, "He's not lying down."

"You can take the First Place Stand", he said.

I said, "Ha!"

What a job I had getting that stand in the car!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke noe på deg, Belgerpia - uansett om du har ringt NKK.. :P

Men på den annen side så er det jo lite som sjokkerer meg med NKKs gjøremål, da... (Så jeg burde jo tro deg!)

Tenk så mye bedre, mer demokratisk og forståelig alt skulle bli med den nye omorganiseringen...

(Hørte aldri mer etter info-møtet med NKK forresten, Susanne?)

Hvis det du sier om cert-utdelingen (kun cert hvis man blir plassert blant de 4 første) er riktig så er det ihvertfall annerledes enn slik det gjøres i Sverige og Danmark som vi nå har justert reglene for å ligne mest mulig..

Men jøss - KJEMPEFINT om det blir slik! Det er så mye fæle bikkjer innenfor mange raser som får billige cert og blir champions - så jo værre det blir å få disse cert'ene, jo bedre for rasen. JEG mener at champions burde kunne få cert'et også, jeg - slik at en som vil bli champion faktisk skal være BEDRE enn de som allerede er champions.. (Slik har de det i England)

Det du faktisk sier er at dommere ikke kan eller praktiserer utstillingsreglementet. Et cert skal være en kvalitetsvurdering uavhengig av hvor mange andre hunder som stiller. Hvis det nå er slik at det finnes en rekke uverdige champions allerede så betyr også det at det vil finnes en haug dårlige dommere - og disse, vet vi jo, tenderer ofte til å sette allerede eksisterende champions før hunder fra "klassene" i BHK/BTK.

Er littegran usikker på om det er noe bedre jeg... Og hva med dommeren som gjerne VIL at en hund skal få tittelen sin (det har han jo vist ved å gi den CK) - skal han la være å plassere en champion som er bittelittegranne bedre fordi han gjerne vil at åpenklassehunden (som ER god nok) skal få tittelen sin? Enten så får de gi til nr 1 bhk/btk - eller så får de gi certet til den beste av jk-, uk-, ak-hundene i line-upen. Det blir jo helt "på trynet" å gi det til "den beste ikke-championen av 4 plasserte"?!?!

Det blir sikkert veldig enkelt for en stakkars ringsekretær å forklare for Dommer Papaya fra Uruguay... ?

Av samme grunn synes jeg det også er flott å få en kvalitetsbedømmelse på champions. Da MÅ dommeren vurdere disse på en mere "skikkelig" måte enn å bare plassere og vurdere CK'n..

Argumentet for å ta bort denne kvalitetsvurderingen var at 1 dommer ikke skulle kunne underkjenne kvalitetsvurderingen gitt av sine kollegaer... Jeg har litt vondt for å se hvordan man skal kunne forsvare å gi en 3 pr i kvalitet til en internasjonal champion (eller å akseptere hvordan en 3 pr. hund har BLITT internasjonal champion) ...

Også interessant blant en del folk jeg kjenner er jo også dette med at de som er godkjente dommere ikke får vise andres hunder, da... Her har det vært mye merkelig ute å gått, ja.. Men synd for de av oss tilfeldigvis er venninne en som er dommer som har hjulpet til å vise hund, da..

Dette er en kjent regel ute i Europa, men jeg vet at NKK har kjempet litt imot dette nettopp fordi den faktisk nærmest bekrefter at dommere er partiske med hverandre.

Jeg ville gjerne sett amerikanske tilstander her - der får ikke dommere stille ut hunder punktum.

Hvis en dommer for schäferhund stiller ut en av mine beardiser - så skal da liksom ikke dommeren som dømmer beardiser den dagen tørre å la være med å sette opp denne andre dommeren?? Hæ?

Det er vel ikke bare MOT det handler om? Jeg synes det er på høy tid at også hundeutstillingsmiljøet også titter nærmere på etiske problemer, korrupsjon og moral... Ikke fortell meg at det bare er i 1 rase alle visste hvem som ble bir/bim på Stora Stockholm 1 uke før utstillingen ble avholdt?

Hva blir det neste - hvis jeg stiller hunden til denne dommervenninnen min - så får ikke hun dømme beardiser neste gang..?
Rent bortsett fra at vi behøver spesialdommere og eksperter som kan raser inn og ut og derfor kan være tjent med oppdrettere/utstillere/dommere så mener jeg altså at ingen som dømmer hund burde oppdrette/eie hund selv.

Synes du det er OK om NKKs administrerende direktør stiller ut hund i Norge, f eks?

Jeg er ikke dommer, og pga denne dumme regelen så vil jeg i hvertfall ikke bli det heller! Jeg stiller ofte ut hunder for andre, og synes det er riktig moro.

Susanne

Det er mange gode grunner for ikke å bli dommer, og har man moralsk ryggrad og gangsyn så er jeg enig med deg i at dette kan være en av dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Det fremkom veldig, veldig lite matnyttig på dette NKK møtet - ikke noe særlig mer enn det vi allerede hadde vært inne på her..

Og ja, de litt mere "vanskelige" spørsmål ble avfeid med at "ting må gå seg til", "endringer kan gjøres i ettertid - klubbene får jo nå mere makt" etc..

Fullstendig bortkastet, altså.. Og årsaken til at det ikke gikk å ha rullerende medl.skap (dvs 12 mndr fra datoen man melder seg inn) var av økonomiske grunner.. At det "har dere ikke råd til"-holdning - jeg prøvde å få forklart hvorfor det koster så mye mere nå enn når NKK hadde det selv, men tydeligvis var dette noe ikke jeg skjønte meg på.. Fikk aldri noe svar å forklare det med, i hvertfall.

NKk, ja.. Et "spesielt" sted med mange forskjellige folk som jobber der. Noen kjempehyggelige, og noen troll - men sånn er det jo overalt. Administrasjonen har ingen utøvende makt - så det blir feil å bjeffe på dem for dette, men det er jo åpenbart at de har mistet masse velvillighet til kundene sine de siste årene..

Det var IKKE så umulig å få svar fra NKK på den tiden jeg jobbet der (har ikke med MEG personlig å gjøre, selvsagt - men med innstillingen utad sett på hele bruket der).. DET håper jeg at den nye adm. direktøren kan ta som en første oppgave - sørge for noen smile- og kundebehandlingskurs hadde kanskje vært greit?

Ang. cert-hunder.

Lotta - du mener vel ikke at alle dommere kun gir CK til hunder som er av champ.kvalitet?

Hvis de gjør det i din rase skal du være stolt og fornøyd - men det er absolutt ikke realiteten for mange (endel?) andre raser.

Mye skylder jeg på (hva var det?) dommer Papaya? fra et eller annet land som ikke engang har sett rasen de står her og dømmer.. Snillisme, mangelfulle kunnskaper, trynedømming - ja, you name it...

Å late som om det ikke finnes er alt for naivt, og det gidder jeg ikke engang å prøve på å gjøre.. Men at dommer Papaya SELV synes at hunden var fin nok til å være champion i det landet han står og dømmer i - ja, det får man sannelig håpe at han gjør!

Ja, jeg ser problemstillingen du kommer med ang. det å sette opp en dårligere hund bare for at cert'et skal bli utdelt. Og det MÅ jo være en konsekvens av dette tøvet de nå har funnet på.

Hvorfor ikke gjøre som Sverige og Danmark har praktisert i en årerekke - plassere de som skal i BHK/BTK, og hvis ingen av de kan ta imot cert, så må dommeren finne den beste av de andre som står igjen. Det holder jo med at ringsekretæren ber vinneren av JK, UK, AK og Veteran stå igjen - de som har blitt nr. 2-3-4 i klassen er jo ferdige uansett da...

Kvalitetsvurdering i CHK

Jeg synes ikke man skal skjerme verken dårlige dommere eller dårlige hunder, jeg.. Er det en "crap" hund - gi den gjerne en blå eller gul for min del. Hvorfor ikke? At andre dommere har likt den - eller at den har forfalt siden den ble champion - spiller jo ingen rolle. Det er DER og DA den blir bedømt - og skal ikke egentlig ha noen fortrinn bare fordi andre dommere har satt den opp tidligere. (I en perfekt verden - som et konkurransemiljø sjelden vil bli, men..)

Ang. dommere som stiller ut

Selv om jeg absolutt kan inrømme at kompis/trynedømming foregår - i bøtter og lass av og til også.

Så synes jeg likevel det blir HELT feil at hundeorganisasjonene innrømmer dette helt offentlig. De må til og med lage regler for dette - så det ikke skal "syndes".. FOR en signaleffekt!?

Jeg SYNES at vi skulle kunne stole på at dommere faktisk ikke alltid kjenner ALLE andre dommere - eller nødvendigvis MÅ sette opp kompisene sine, heller. Selv om vi jo vet at rusk og rask skjer. (Tvetydig nok?)

Så jeg synes de skal få stille ut så mye de gidder jeg - men ikke på utst. hvor de selv dømmer, selvsagt. Også synes jeg IKKE de skal få dømme sitt eget oppdrett. Men bortsett fra det burde det være fritt fram for dem å stille, oppdrette og dømme så mye de gidder..

Forresten - amerikanske dommere kan da stille ut de?? Kjenner da noen som er både dommere og oppdrettere/utstillere... (men nå er det lenge siden jeg egentlig snakket med denne personen da..)

Jeg synes det er akkurat like uproblematisk at den nye adm.dir'en på NKK stiller ut som at formannen i NKK gjør det - eller formennene i avdelingene, eller formennene i raseklubbene, osv...

Jobben din/min/hans (uansett hva den er) skal IKKE avgjøre om man får delta på denne hobbyen eller ikke, er min helt personlige mening.

"Problemet" er jo bare at hvis folk tror at vedkommende blir satt opp kun fordi den er formann, direktør eller rengjøringshjelp - så lager det et dårlig miljø kring rasen.

Og DET kan jo neppe være særlig hyggelig for noen å være med på å lage. Så jeg ville hatt langt større respekt for at noen med slike ledende stillinger selv velger å LA VÆRE å sette seg selv i slike situasjoner. Men et forbud synes jeg uansett er feil.

Men JA - det bør absolutt være mulig å se på det etiske og moralske aspektet ved hundeutstillinger! Det er på ingen som helst måte strålende, men så lenge det er snakk om "synsing" så er det veldig vanskelig å kunne ta fatt i evt. problemer. Hvem skal kunne gå inn i en situasjon og si at "Nei, dette synes DU faktisk ikke.."

Det hender dog at man får endel ganske tydelige tegn, da.. Som f.eks. når en dommer dømmer en middelsstor rase på en utstilling og 25 av 30 hunder er fra en og samme kennel - og ingen av de andre "normale" utstillere er tilstede - tja, da er det kanskje på tide for denne dommeren med litt selvransakelse, eller?

Eller en episode jeg husker fra mange, mange år tilbake - dommerendring på rasen og det rakk å bli kunngjort til utstillerne. Av 17 norske hunder var det TO som møtte.. (Selvsagt eid av folk som har brukt dommerens hannhund nylig..)

Men med de nordiske dommerne tror jeg ikke dette er et SÅ stort problem, egentlig. Disse blir oppdaget raskt, og får derfor ikke noen påmeldinger heller.

Det er værre med alle disse "raringene" som kommer og dømmer, som ikke har kontroll på hvilken rase de dømmer engang.. Og ja - DET skjer dessverre oftere enn man tror!

En venninne av meg som er ringsekr. fortalte at hun skulle jobbe for en dame fra langt-vekk-istan, hun hadde fått påmeldt ca 60 leonbergere (tror jeg - mulig det var pyreneere eller nuffer eller noe annet stort..), og sa så glad på morgenen: DETTE gleder jeg meg til, for vi har ikke slike der jeg kommer ifra - så jeg har aldri tatt i en, jeg!

Også ser man at plutselig kommer det en hel "skog" av dommere fra et eller annet merkelig land man knapt har hørt om.. Og året etter er

Og det er (var?) en godkjent FCI dommer - allround'er (altså godkjent til å dømme ALLE raser som er godkjent av FCI).. Jippi..?

Hmm.. Kommer ikke på annet akkurat nå - men absolutt interessant å bryne hjernen litt på, dette..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er værre med alle disse "raringene" som kommer og dømmer, som ikke har kontroll på hvilken rase de dømmer engang.. Og ja - DET skjer dessverre oftere enn man tror!

En venninne av meg som er ringsekr. fortalte at hun skulle jobbe for en dame fra langt-vekk-istan, hun hadde fått påmeldt ca 60 leonbergere (tror jeg - mulig det var pyreneere eller nuffer eller noe annet stort..), og sa så glad på morgenen: DETTE gleder jeg meg til, for vi har ikke slike der jeg kommer ifra - så jeg har aldri tatt i en, jeg!

Også ser man at plutselig kommer det en hel "skog" av dommere fra et eller annet merkelig land man knapt har hørt om.. Og året etter er

Og det er (var?) en godkjent FCI dommer - allround'er (altså godkjent til å dømme ALLE raser som er godkjent av FCI).. Jippi..?

Susanne

Som du sier, dette skjer oftere enn folk tror... Men å kommentere dette vil kanskje bli ulovlig etter 1/1-07?? Da skal man jo ikke klandre eller åpenlyst kritisere dommere i noe forum...

Kan dette være lovlig ift ytringsfriheten??? "I noe forum" må jo bety at dersom man møtes for å prate, også privat, kan man ikke si noe negativt om en dommer???

(Forum =rette sted å drøfte noe; sted, forsamling der noe diskuteres)

Hvorfor dette behovet for å "frede" dommerne??? Tåler de ikke kritikk på jobben de gjør eller er det for å kunne avskrive seg ethvert "ansvar" for dommeres gjerninger, ved å kunne avvise all kritikk med å henvise til §5.9

Hva med tilfeller der dommer opptrer i strid med alle normer, f eks møter full/tydelig bakfull i ringen?

Dette var det jeg reagerte mest på. De andre endringene vil vel sitte etterhvert som man får jobbet litt. Men jeg skal gå på infomøtet, ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. dommere som stiller ut

Selv om jeg absolutt kan inrømme at kompis/trynedømming foregår - i bøtter og lass av og til også.

Så synes jeg likevel det blir HELT feil at hundeorganisasjonene innrømmer dette helt offentlig. De må til og med lage regler for dette - så det ikke skal "syndes".. FOR en signaleffekt!?

Synes du IOC skal oppheve alle regler om doping også, da? Eller skal man slutte å dopingteste syklister i Tour de France?

Jeg SYNES at vi skulle kunne stole på at dommere faktisk ikke alltid kjenner ALLE andre dommere - eller nødvendigvis MÅ sette opp kompisene sine, heller. Selv om vi jo vet at rusk og rask skjer. (Tvetydig nok?)
Så du stiller ut så ofte du kan i håpet om å treffe en dommer som ikke kjenner noen som kjenner noen engang? Jeg er i ferd med å våkne fra tornerosesøvnen og innse (oppdage) at en stor del av dommerstanden ikke gjør stor annet enn å reise verden rundt, bo på fine hoteller, dømme hund og spise middag med hverandre helg etter helg, år etter år... For noen er det attpåtil en kjærkommen biinntekt...

Jeg stiller IKKE ut i håp om at jeg treffer den som "ikke kjenner noen" - jeg stiller ut i håp om å treffe en som kjenner RASEN...

Så jeg synes de skal få stille ut så mye de gidder jeg - men ikke på utst. hvor de selv dømmer, selvsagt. Også synes jeg IKKE de skal få dømme sitt eget oppdrett. Men bortsett fra det burde det være fritt fram for dem å stille, oppdrette og dømme så mye de gidder..

Hvorfor det?

Jeg synes det er akkurat like uproblematisk at den nye adm.dir'en på NKK stiller ut som at formannen i NKK gjør det - eller formennene i avdelingene, eller formennene i raseklubbene, osv...
Det anses vel ikke som særlig god kutyme at formann/styret i arrangerende klubber stiller ut og viser hund selv på utstillinger de arrangerer? Men du mener det blir uproblematisk at den personen som skal inneha det ledende vervet i NKK og være klubbens ansikt utad i ALLE sammenhenger skal kunne stille hund any time, any where? Interessant. (Tro hvor mange dommermiddager, invitasjoner, konferanser og internasjonale samlinger adm dir skal delta på i løpet av et år?)

Jobben din/min/hans (uansett hva den er) skal IKKE avgjøre om man får delta på denne hobbyen eller ikke, er min helt personlige mening.

Det er ikke sånn kanskje at i det øyeblikk man får tittelen adm dir i NKK så går hundegeskjeften fra å være HOBBY til å bli JOBB?

"Problemet" er jo bare at hvis folk tror at vedkommende blir satt opp kun fordi den er formann, direktør eller rengjøringshjelp - så lager det et dårlig miljø kring rasen.
Ikke bare omkring "rasen" - men omkring hele hundesporten, er jeg redd...

Det hender dog at man får endel ganske tydelige tegn, da.. Som f.eks. når en dommer dømmer en middelsstor rase på en utstilling og 25 av 30 hunder er fra en og samme kennel - og ingen av de andre "normale" utstillere er tilstede - tja, da er det kanskje på tide for denne dommeren med litt selvransakelse, eller?

Eller så har denne dommeren gjort det så klart hvilke hunder han liker og hvilke feil han vil slå ned på at de andre skjønner at han ikke trenger å komme... Kanskje?

Det er værre med alle disse "raringene" som kommer og dømmer, som ikke har kontroll på hvilken rase de dømmer engang.. Og ja - DET skjer dessverre oftere enn man tror!

En venninne av meg som er ringsekr. fortalte at hun skulle jobbe for en dame fra langt-vekk-istan, hun hadde fått påmeldt ca 60 leonbergere (tror jeg - mulig det var pyreneere eller nuffer eller noe annet stort..), og sa så glad på morgenen: DETTE gleder jeg meg til, for vi har ikke slike der jeg kommer ifra - så jeg har aldri tatt i en, jeg!

Direkteautoriasjoner forekommer faktisk i Norge også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud jeg er glad for at jeg skal bare være publikum i Ølen! Sånn at jeg kan sitte ringside og bli kjent med alt det nye!

Og nå skal det jammen meg bli vanskelig å få stor certet hos sheltien hvertfall.... med tanke på at det er rundt om 50-120 sheltier på de fleste NKK utstillingene i sør norge.... og mange flere kommer nok til å ta turen opp til nord norge der ,"no offence", konkuransen har vært ganske mye dårligere.... med rundt om 10-30 sheltier..

Men men... ting går seg vel til tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var fin:

5.9 Klandre dommer

Det er ikke tillatt i noe forum å klandre dommer eller åpenlyst kritisere dommerens bedømmelse.

Syns ofte det er mye klaging på dommerene rundt omkring, av flere forskjellige grunner. Noen bedre enn andre, men allikevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var fin:

Syns ofte det er mye klaging på dommerene rundt omkring, av flere forskjellige grunner. Noen bedre enn andre, men allikevel..

Fin?

Nå driver ikke jeg med utstilling, så de kan vedta hva de vil for min del, men at NKKs medlemmer selv finner seg i dette kan jeg ikke forstå. De gjør dommere til helligbrøde, og jeg tipper at i ytterste konsekvens kan man bli utestengt av NKK for dommerkritikk. Dere skal ikke få lov å si dere misfornøyde med en dommers bedømmelse på hundesonen engang. Sa noen diktatur? :lol:

På tide at NKK legger inn årene, sier nå jeg. Bort med hele styggedommen (og lag et nytt NKK, fra bunnen av - med HELT andre folk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin?

Nå driver ikke jeg med utstilling, så de kan vedta hva de vil for min del, men at NKKs medlemmer selv finner seg i dette kan jeg ikke forstå. De gjør dommere til helligbrøde, og jeg tipper at i ytterste konsekvens kan man bli utestengt av NKK for dommerkritikk. Dere skal ikke få lov å si dere misfornøyde med en dommers bedømmelse på hundesonen engang. Sa noen diktatur? :lol:

Hmm... kan være litt enig med deg der. Ettersom reglene er endret for å ligne mer på andre lands, vil jeg tippe denne er importert fra Nord-Korea.

Nå er jeg ikke sikker på om en helt ny organisasjon er noen god idé - det ligger da mye hunde- og organisasjonskunnskap i NKK som man ikke skal kimse av.

Apropos demokratiseringen av NKK - når tror dere NKKs medlemmer får sitt eget webforum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nå står det allerede i utst.reglene at man ikke har lov til å klandre dommerens avgjørelser. Eneste forskjellen er vel dette med "alle forum" eller noe slikt..

Jeg er helt enig i at det er en "merkelig" regel - hvorfor skulle man ikke få lov til å diskutere hva et menneske synes - atpåtil et menneske man selv har betalt for å få meningen til?

Injurierende påstander, personangrep, f.eks., finnes det andre lover og regler i samfunnet som tar seg av.

Også Lotta.

Doping/regler

Nei, det skal selvsagt ikke være tillatt med doping/juks... Men jeg synes det å lage regelverk som faktisk "bekrefter" sine egne tillitsvalgtes mangel på etikk og moral er uhyre stupid.

Det "å kjenne noen"

Jeg kjenner massevis av folk, jeg. Men jeg synes fremdeles ikke dette skal føre til at de automatisk skal synes at mine hunder er noe bedre enn alle andres.. Jeg vinner ikke for alle jeg kjenner heller, og det er jo selvsagt helt greit det også.

I bunn og grunn så blåser jeg langt i om dommere kjenner den eller den - jeg synes uansett de skal dømme hunden(e) som står foran seg - ikke hvem som holder i andre enden av båndet.

Det å forby "dommere" (som en egen folkegruppe) å stille ut - blir for meg bare helt merkelig. Hvorfor skal man utgå ifra at disse ikke kan se rett fra galt bare fordi de tilfeldigvis har brukt endel av fritiden sin til å utdanne seg til dommere?

Det finnes da drøssevis av meget kjente hundeoppdrettere også - som nyter godt av å bli gjenkjent. Hvorfor ikke foby disse å stille ut også - hvis dommeren som dømmer tydeligvis ikke er betrodd å dømme hunder med enkelte folk i snørene..

Jobb kontra hobby

Jeg er overbevist om at idet man får en jobb eller tillitsverv i en organisasjon, enten det er adm.dir, formann, etc - så er det ikke noen automatikk i at man blir så utrolig mye flinkere på hobbyen sin..

Mere KJENT i miljøet - ja, absolutt. Men bikkjene blir neppe særlig bedre av det.

Og da er vi tilbake til utgangspunktet - jeg VIL ikke goda at det skal være "akseptert" at noen jukser, dvs. at noen blir satt opp bare fordi de er den de er. Hva da med Wenche Myhre som stilte sin briard - eller Lars Mjøens beardis som ble utstilt, eller alle andre norske kjendiser som dukker opp på hundeutstillinger av og til. Skal vi da bare akseptere at NKK, som organisasjon, utgår ifra at dersom slike vinner - så er det bare fordi at de er kjente for den som dømmer?

At NKK selv hevder at kjent handler = da er ikke den betrodde dommeren deres beregnelig lenger..

Eller gjelder denne lojaliteten for å "kompisdømming" BARE dommere imellom - slik regelverket sier?

Joda, regelverk er kjekke å ha de. Men å lage regler mot korrupsjon (eller hva man skal kalle det) som nærmest enbart bekrefter systemets egen utilstrekkelighet synes jeg er tåpelig.

MEN - det er mye av ordlyden i disse nye reglene som faktisk allerede finnes i FCI-systemet, praktiseres i andre land, etc. Så det er ikke bare NKKs "greie" dette her.

Og det er selvsagt bare bra at fler og fler begynner å bruke samme regelverk - har tilsvarende bedømmelsesmåte, etc.

Verden blir bare mindre og mindre - og dette gjør det sikkert litt mindre "skremmende" for folk å reise mere utenlands også. Og det er jo hyggelig.

Men den nye fremgangsmåten går fort over til å bli helt normalt for oss, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jeg mente vel heller når folk er så blinde at de legger absolutt alt av skyld på dommerene, gang etter gang, og ikke er villige til å åpne øya og se sin egen hund.

Akkurat det tror jeg ikke all verdens regler vil endre det grann på ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bardmand - tenk deg om så ser du at det faktisk er enklere nå med de nye reglene.

Aldersgrensene må helt enkelt "pugges" - Junior 9-18, Unghund 15-24, Åpen - over 15 mndr.

Men så blir det enklere, da ALLE klassene blir bedømt likt - kvalitetsvurdering (1-2-3 premier, 0 eller KIP).

Alle med rødt blir plassert 1-4.

I Junior, Unghund og Veteran kan de få HP; men i ALLE klassene kan de få CK.

ALLE med CK skal inn og konk. i beste hann/tispeklasse - den høyeste plasserte som ikke har stilt i champ.klasse får automatisk cert'et.

CACIB gies til den beste hunden og res.CACIB til nr. 2 bortsett fra til noen som har stilt i Junior eller Veterankl.

"Elementært, Dr Watson"

Susanne

Kan jeg spørre, ble litt usikker, var det slik før også at veteraner ikke kunne få CACIB? I såfall, hvorfor kunne/kan de ikke det?

Syntes reglene virker litt rare, men allikevel...

Hadde jeg vist dette litt før, så hadde jeg også klart og melde på i riktig klasse i Sverige! (Stakkars Lotto må gå AK i Sverige, han er 9år.. Joda vi kan jo drømme om å få noe på han!) <_<

Fin?

Nå driver ikke jeg med utstilling, så de kan vedta hva de vil for min del, men at NKKs medlemmer selv finner seg i dette kan jeg ikke forstå. De gjør dommere til helligbrøde, og jeg tipper at i ytterste konsekvens kan man bli utestengt av NKK for dommerkritikk. Dere skal ikke få lov å si dere misfornøyde med en dommers bedømmelse på hundesonen engang. Sa noen diktatur? :)

På tide at NKK legger inn årene, sier nå jeg. Bort med hele styggedommen (og lag et nytt NKK, fra bunnen av - med HELT andre folk).

Helt enig! Får man ikke lov å være uenig? "Smaken er som baken, delt" Lurer på om NKK har hørt om den..

Så lenge man holder seg saklig syntes jeg det burde være lov å si sin mening om en avgjørelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ok, jeg skjønner jo absolutt ingenting, trodde jeg skjønte det, men så kom tolkningene... Såh.. Ett enkelt spørsmål: Hugolille har ikke vært stilt ut særlig ofte, men han har fått tre små cert. Han er tre år snart. Vi tenkte å stille i bø, siden det er ganske nært oss, og siden vi har lyst til å prøve å få det store certet så skatten blir sjampingjong. Spørsmålet: Melder jeg han på i åpen klasse, finnes den, og kommer vi da til å konkurrere med alle de store og tøffe sjampingjongene, eller må vi gå videre fra åpen klasse først?

Håper noen svarer, føler meg litt smådum i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg skjønner jo absolutt ingenting, trodde jeg skjønte det, men så kom tolkningene... Såh.. Ett enkelt spørsmål: Hugolille har ikke vært stilt ut særlig ofte, men han har fått tre små cert. Han er tre år snart. Vi tenkte å stille i bø, siden det er ganske nært oss, og siden vi har lyst til å prøve å få det store certet så skatten blir sjampingjong. Spørsmålet: Melder jeg han på i åpen klasse, finnes den, og kommer vi da til å konkurrere med alle de store og tøffe sjampingjongene, eller må vi gå videre fra åpen klasse først?

Håper noen svarer, føler meg litt smådum i dag.

Du melder på i åpen klasse, får du 1pr. går du videre til åpen konkurranse klasse, får du CK her går du videre til beste hannhund klassen, der er alle andre hannhunder som har fått ck med(fra jk,auk, og champ.klasse) og konkurrerer om beste hannhund, om 1bhk er en champion vil 2bhk få cert, skjønte du det?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt OT :twitch:

Dog Show

(Author Unknown)

First time at a dog show, I'll tell you quite plain,

I'll never, no never, go back there again.

The breeder said "Show him", when I bought my dog,

I showed him alright - the whole place was agog!

They gave me a number, they gave me a pin,

But I just couldn't bear to stick the thing in.

So I rushed to the shop and bought some clear glue,

And stuck the card onto his rear in the loo.

We arrived at the ringside to find we were first

In the pup class (this was the worst!)

We marched together as fast as was able,

Arrived at the judge who said, "Up on the table."

This really surprised me, my skirt was quite tight

And I just couldn't make it, try hard as I might.

The judge looked quite worried. He said "Listen here,

Put the dog on the table, not you, my dear."

By now I was trembling, I felt such a fool,

But I said to myself, "We'll just play it cool."

"How old", said the judge, I heard it quite clear,

Well REALLY! thought I...and said, "Thirty, next year."

The steward, poor fellow, threw a kind of fit,

He spluttered and coughed, his eyes ran a bit.

"I'd have that cough seen to," I said to him when,

He'd finally stopped...but then started again.

"Once round the ring, dear, as fast as you can,"

Said the judge, so I just ran and ran.

But when I arrived (out of breath, I'll admit)

The judge said, "Your DOG dear", I felt such a twit.

Off round again, I kept my head bent.

Oh, the shame: my pup crouched and just went and went.

A lady came running, a bucket and spade,

With manure that pricey...has she got it made!

We came back to the judge, who said with a frown,

"Stand your dog." Said I, "He's not lying down."

"You can take the First Place Stand", he said.

I said, "Ha!"

What a job I had getting that stand in the car!

Litt OT ja, men fikk en god latter nå hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...