Gå til innhold
Hundesonen.no

Nødvendig utstyr


vipsen

Recommended Posts

- Bur (der pleier du å få med vann og matskål også)

- Mat

- Sandpapir som du kan ha i bunnen (Det kan du kjøpe på rema o.l)

- "Gnager stein"

Det kjøpte ihvertfall jeg når jeg hadde fugler ;)

Sandpapir? For å slipe klør og nebb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Hva er minimum av nødvendig utstyr man trenger om man skal kjøpe seg feks en undulat eller nymfeparakitt?

Bur( så stort som mulig, det blir aldri for stort men alltid for lite!), to fugler (av samme art) uansett hvor mye man tar seg av fuglen, så kan man aldri erstatte en annen fugl.

Pinner i naturtre, disse tar du selv ute og skifter når fuglene har gnagd av barken. Sikre treslag er selje, bjørk og rogn.

Mat og vannskåler og badekar.

For og sand.

Diverse leker, som byttes med gjevne mellomrom, fuglene blir snart lei av lekene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Et speil! Det er kanskje ikke nødvendig, men det er innmari kjekt! Fuglene har masse selskap med det! De skjønner jo ikke at dem ser seg selv!

Våre har alltid hatt det! :wub:

Dumt dersom du kjøper fuglen i dyrebutikk (ikke tam akuratt), da søker fuglen mindre kontakt til dere mennesker. Da den har en "kamerat" i buret han heller kan snakke med. (han i speilet)

Men ertterhvert kan den gjerne ha ett speil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Du må aldri finne på å bruke sandrør eller sandpapir i bunnen av buret. Dette sliper neglene, men det sliper også i stykker huden under føttene, det er kjempetull å bruke det. Det greieste er å bruke avis i bunnen av buret og naturgreiner i buret som den kan stå på. Går eventuelt å kjøpe sandy perch, noe liknende sandrøra, men disse ødelegger ikke føttene. Friskt vann daglig, leker og mat. Det beste for fuglene er pellets, der alt finnes i ett, og ikke bare frøblanding der fuglene plukker ut favorittfrøet sitt, og lar resten ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

For nymfe må alt være litt større da :P :

Bur (ikke rundt har jeg hørt?)

Sand eller sandpapir i bunnen.

Vann kar/vann "flaske".

Matskåler (jeg bruker 2 til Emil)

Evt. Leker (ikke speil)

Badekar (noen fugler vil ikke bruke den)

En gnage "stein" bruker jeg også å ha.

Pinnene som er med i buret har jeg hørt er veldig dårlig for undulat føtter .. derfor har jeg satt inn tre pinner av Lønn.

Edit: www.undulater.com er en veldig bra side :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Et stort nok bur

Vanntank (eller hva man nå kaller det hehe)

Matskål og mat

Pinner til å ha inne i buret, ikke slike fabrikerte runde som gjerne følger med i buret. Og iallefall ikke plastikk, gå ut og spikk selv. Det skal ikke være samme tykkelse på alle pinnene, fuglen trenger å mosjonere føttene, så de ikke "stivner" i samme stilling. De liker også å pille på barken og sånn. Men Man må passe på at det er riktige typer trær man bruker. Har ikke det i hodet nå, men tror ikke man skal bruke gran osv.

Kalkstein - for å slipe nebb, vitaminer

Sand i bunnen av buret (iallefall på undulater). Avispapir kan også brukes, men da bør det stå sand i en skål som undulaten kan spise av. Men jeg synes det er best å ha det i hele bunnen jeg da.

Kull til å ha i sanden på bunnen, bra å spise for undulater.

Leker! Speil, bjeller, stiger, ting å pille på.Undulater elsker å pille:)

Vitaminer til vannet. Gjerne i pulverform. Spør i dyrebutikken hva de anbefaler, jeg ble anbefalt å skifte fra dråper til pulver. Fugler kan få mangelsykdommer om de ikke får tilstrekkelig frukt og grønt, og vitaminer.

Mulighet for å bade. Enten i badekar, eller bare i hånden under springen. Kommer jo ann på tamheten og hvor mye arbeid man legger ned i dyret da. Men det er iallefall veldig morsomt å ha en storfornøyd våt fugl i hånden :icon_redface:

Muligheten til å fly Jeg synes det er dyreplageri å ha fuglene utelukkende i bur, de skal ha muligheten til å fly så ofte som det er mulig.

Dette mener jeg er et must når man skaffer seg en undulat.

Man sier jo at undulatene ikke skal ha speil i buret den første tiden, og dette stemmer vel, iallefall hvis det er en voksen undulat man skaffer seg. Men da jeg fikk den jeg har nå, 6 uker gammel, var han ikke interresert i speilet i det hele tatt, så det gjorde ingen forskjell om det var inne i buret eller ikke. Er mer aktuelt når de er kjønnsmodne. Min er kjempetam nå, kan nok ikke bli tammere:)

Ellers så er dyrebutikken behjelpelig med en startpakke, at de finner frem det du trenger. Lurt å spørre iallefall.

Edit: heiset jeg en veldig gammel post nå kanskje? hehe, ikke mye action i fugleforumet! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig at fuglen får skjellsand som står over her ja.. De trenger den for å hjelpe frøene til å bli malt i kråsen.. Så selv o m man bruker sandpapir/avis er det viktig å ha en skål med sand fremme :icon_redface:

Og så er jeg veldig tilhenger av fuglepellets i stedenfor frø jeg da. .det inneholder MYE mere nyttestoffer for fuglen enn frø

http://www.harrisonsbirdfoods.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig at fuglen får skjellsand som står over her ja.. De trenger den for å hjelpe frøene til å bli malt i kråsen.. Så selv o m man bruker sandpapir/avis er det viktig å ha en skål med sand fremme :icon_redface:

Og så er jeg veldig tilhenger av fuglepellets i stedenfor frø jeg da. .det inneholder MYE mere nyttestoffer for fuglen enn frø

http://www.harrisonsbirdfoods.com/

Skjellsand fungerer dårlig som kråsstein, men kan brukes hvis fuglene legger egg for å få tykkere eggeskall. Til kråsen trenger de grus/sand.

Ellers er jeg enig i at pellets er bedre enn frø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjellsand fungerer dårlig som kråsstein, men kan brukes hvis fuglene legger egg for å få tykkere eggeskall. Til kråsen trenger de grus/sand.

Ellers er jeg enig i at pellets er bedre enn frø.

Jeg skrev muligens feil.. mener sånn sand man får kjøpt i poser (grå "småstein" ) Noen år siden jeg har hatt fugl nå, så har gått litt i glemmeboken. .Ville bare poengtere at det ikke holder kun med sandpapir :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi.. Stor mulighet for det :whistle: men greit å oppfriske den da. .kan jo være flere som lurer på det samme :D

Det tenkte jeg og ;) hehe jeg synes det er så viktig at nye (og gamle) fugleeiere gjør det riktig, jeg får så vondt av fugler som sitter alene i buret sitt, på plastikkpinner uten noen leker omtrent. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...