Gå til innhold
Hundesonen.no

Tjukken's skriblerier


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Guest Belgerpia
Har en følelse av at du har fått deg den vakre groenendael hannen du alltid har ønsket deg ;)

Han har jo alltid vært pen, men nå begynner han å bli smellvakker synes jeg! *notere til meg selv: aldri stille Loke mot tjukken :) *

Tja... han er nok ikke så langt unna, men jeg tror kanskje at det som gjør han ekstra vakker i mine øyne er det faktum at Timo likte han samt at han er så inni gamper..a snill og grei på alle måter.... Han er liksom bare usannsynlig vakker inni seg også.......... Sånn egentlig så tror jeg ikke jeg bryr meg så mye om eksteriøret liksom - han er pen uansett. (men jo, han er en vakker kar ja)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar
  • 3 months later...
Guest Belgerpia

Nope - ingen fancy bilder - jeg har kledd av meg for sommeren og har egentlig litt sånn Portis look om dagen - så nope - ingen bilder...........

Det har skjedd ting i livet mitt imidlertid - jeg har flytta til Ler.

Ja, om du ikke vet hvor Ler er så kan jeg fortelle at det er en j...lig lang biltur unna, ifølge gammelmamma så ligger det i Trøndelag - sånn ca. rett utenfor noe som heter Trondheim...... Nå bor jeg der sammen med Mona, John, Linsi (søsteren min) og Chanti (en annen groenendael), 4 hester og noen strøkatter. Ikke det at jeg har sånn estetisk sans altså - men gammelmamma hevder at den gården var noe av det flotteste hun hadde sett ..... sånn estetisk sett så vet jeg bare at jeg selv er gruelig kjekk, alt annet kan se ut som det vil for meg..... men sier de at det er pent her så er det vel det......... (men jeg er penere).

Så nå blir det gammelmamma som må oppdatere når hun får bilder og nytt om jeg fra oppi her........ Jeg har lært en ting forresten - folka her blir skrekkelig opprørt om man forsøker å gå ut av vinduet i 2. etage...... - og om jeg ikke tar helt feil så var vel antagelig det informasjon som min gammelmamma helst ikke ville hatt... - at jeg forsøkte å gå ut av vinduet altså. Tror hun er ørlittegranne bekymret. (og lei seg)

Nå er vi jo snart voksne gjengen - bare snaue tre uker igjen så fyller vi året - det har gått veldig fort synes de tobeinte rundt oss. Nå står HD/AA røntgen og øyenlysning for tur.... jeg aner seriøst ikke hva det er - men det hørtes helt ok ut. Gleder meg jeg, på den andre siden så gleder jeg meg stort sett til det meste jeg da - og har vel ikke de store bekymringene i livet. Bare jeg får mat og kos liksom. Og kos får jeg masse av her oppe.........

Hade bra folkens - jeg skal ut å gjete hester sammen med syrran......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at de ble bekymra da du ville klatre ut av vinduet i 2 etasje, selv holder jeg meg til å klatre ut av bil vinduer som akkurat er nok åpne til at jeg får tynt meg ut litt sidelengs og på tvers og med litt ekstra innsats, så går det!

Vel, det var mor sin feil, når hun er så teit at hun trener det andre bikkjedyret før meg og ikke blir sjarmert av bjeffing og kenguru sprett innefra bilen :D

Ellers får du kose deg som gårdsgutt, hestegjetinga kan du ha for min del, de svæære dyra holder jeg heller litt avstand fra!

Slengkyss fra Molly :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingle eiere du har kommet til da! Du får ta frem det jeg lærte deg, Tjukken, sist jeg var på besøk. Jeg hadde håpet du var der om en uke, for da hadde jeg store planer om å lære bort en hel del til en nesten voksen hund. For siste var det bare forberedelser til neste gang (for jeg viste at mamma'n min kom til å sende meg til Askim igjen).

Du har absolutt en god sjangs til å bli kjekkest der oppe, slå til med damene, vis Nymamma'n alle tingene du og jeg snakket om. For det å klatre i vinduer er ikke farlig, bare sinnsykt tøft! Tenk bare på søs og hvilken beundring hun fikk for deg da! Strøkattene har vi alt snakket om, og du har vist ett par gode tendenser hos gammelmamma har jeg hørt. Fortsett slik, nymamma er sikkert ikke så på hugget :D Husk elging og smisking etter at du har gjort noe galt, dødsens viktig, for da glemmer de ting rasende fort. Enkle disse tobeinte du!

Kos deg i Trøndelag! Før lærdommen min videre, du er helt i løpet av ett av ett blunk. (godt du flyttet, hadde ikke tålt at du ble like tøff som meg her på Østlandet, da måtte vi ha snakket sammen litt nøyere tror jeg)

Stå på Tjukken, jeg er stolt av deg og kos deg blandt hester, damer og strøkatter. Lykke til med å erobre Trøndelag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Guest Belgerpia

Ohhhhhh I'm back..

Jupp jupp jupp...... tilbasj att i Askimbøgda.........

Why?

Vel, hun Monadama fikk plutselig litt mye å henge fingrene i med flere hester, tre hunder og full jobb liksom....... - ble ikke tid til nok kvalitetstid på oss firfotinger når hun skulle ut i full jobb, så da fikk jeg komme hjem igjen.

Ja, jeg sier hjem igjen jeg - for har jeg vært borte liksom?

Her er nesten alt som før, vel - vi mangler en rottweiler - og huset er "overtaken" av katter (helledussen så søte de er altså), men ellers er alt ved normalen.

"Mutter'n" påstår at jeg har blitt skrekkelig stor på fire måneder, men rull inn da dama - jeg er jo bare go'e gamle Tjukken liksom - ha'kke forandre meg det spøtt selv om jeg kanskje sliter bittelitt med dialekten her nede - spesielt med ordene "gå pent" - de finnes ikke på trøndersk, det er jeg helt helt sikker på......... Men gamla mumler støtt sånne ord når man har bånd på seg - så det har sikkert noe med det å gjøre. Uvisst hva - og seriøst, så "ofte" som jeg går i bånd her (ironi) så trenger jeg vel strengt tatt ikke bry meg med å lære de orda heller.

"Spytt ut" - vel, det lærte jeg i går hva betyr........

Muttern satt ved pc'n, og det er så fint å ligge sånn rett ved spisestua og følge med så der lå jeg..... brått våkna seks gale små ulldotter til liv og skvatt rundt som - hmm.. som...... - tja små ulldotter. Kattunger kaller hun dem....... javel liksom, de ligner på lekerotta jeg hadde når jeg var yngre faktisk, de er små, de er lodne og de squeeker når jeg dytter på de - og det er jo gøy sant?

Vel, mens jeg lå der i går da og slumra så begynte ulldottene og hoppe rundt som gale, og skrekkelig brått så hadde jeg en liten gul og hvit hårball i munnen - squeeeeeeek - sa den, hvorpå mutter'n hiver seg rundt (så fort ei dame med forkjølelse og vonde ribbein kan hive seg rundt) og freser "Tjukken - spytt ut den der"........... Ehhh, blidde jo skrekkelig forbauset og åpnet munnen og dyret hoppet ut, la hodet ned igjen og fra muttern kommer ett rolig "braaaa, flinkeste" (og det er sååå koselig når hun sier det altså) - men to sekunder senere kommer nok en liten hårball hoppende, rett inn i munnen min - Squeeeeeeeeek sa den når jeg klemte litt på den, squeeek squeeek sa den når jeg skvisa den litt sånn som man gjør med pipedyr vet man...... det er jo sånn man får lyd i dem. Da tror jeg mutter'n ble pittelitt sur for da kom det litt mer enn gjennomsnittlig skarpt fra hjørnet "Tjukken, spytt uuuuuuut nååååå!!!" (hmmfrrr.... gledesdreper) jeg åpna munnen da - i håp om at hun skulle bli sånn myk og go i stemmen igjen som i stad liksom, og jaggu...... braaaaa, flink duuuuuuuu - må ikke skvise på pusebebiser skjønner du lille venn.... - Himmel, på det tidspunktet var jeg som gele og smør på en gang, og bare ålet meg opp i fanget og lente meg godt innat for å bli kosemost skikkelig som bare Tjukkegutter kan... *sukk* ...............

Og jaggu fikk jeg ikke griseøre også, som i grunnen er ett godt alternativ til pipedyr - sånn bortsett fra at moroa varer bittelitt kort altså.......

Vel, nå skal jeg legge meg på rygg i sofaen og slappe av................ og fundere på hva "gå pent" betyr faktisk tror jeg......... det skulle nemlig ikke forundre meg om det går an å få frem goe muttern der også om jeg bare skjønner hva hun vil..

aIMG_3774.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjukkasen er herlig! :)

spesielt med ordene "gå pent" - de finnes ikke på trøndersk, det er jeg helt helt sikker på.........

En sannhet med visse modifikasjoner. Så her et tips til mammaen din (don't shoot the messenger forresten!):

Østlandsk: "gå pent"

=

Trøndersk: "Jammen i svarte ******* da! Ka e de du trur du heill på me?? No går du ånkli, og sånn e de bare! *mumle* herregud... *momle*"

Jeg er sikker på at hverdagen blir enklere framover. Og ja, du er hjertelig velkommen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hei Tjukken og velkommen "hjem" igjen..

Nå har jeg studert bildet av deg nøye; både sorthvit og jeg er enig om at du ser ut som en blandings av oss, dine små lekre stå ører som gråtasser skal ha og flesket til sorthviten* Ler så jeg griner her* Neida Kjekken, du er bare helt perfekt, det er sikkert bare vinterpelsen, det sier gamla vår bestandig ihvertfall...

Anyway, kosemos deg med gamla, tror hu har savnet det (deg) litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hei Tjukken og velkommen "hjem" igjen..

Nå har jeg studert bildet av deg nøye; både sorthvit og jeg er enig om at du ser ut som en blandings av oss, dine små lekre stå ører som gråtasser skal ha og flesket til sorthviten* Ler så jeg griner her* Neida Kjekken, du er bare helt perfekt, det er sikkert bare vinterpelsen, det sier gamla vår bestandig ihvertfall...

Anyway, kosemos deg med gamla, tror hu har savnet det (deg) litt..

Duuuuu.... atteeeee - sånne ører.... de står best når jeg har stor fart i litt motvind altså - vel, det ene står permanent, det andre er visst litt på avveie sånn i forhold til det mutter'n kaller for "standarden"

Men hvem vil vel være en standardhund, jeg vil - som mauren - bare være meg selv jeg.............

Åsså er jeg nedrøyta, men ser allikevel ut som en noe oppblåst kjøttmeis ifølge dama som rufser i meg, men jeg hørte i går at dem sa jeg måtte få mat flere ganger for dagen, for det er visst andre som har latt seg lure av all pelsen for i virkeligheten så er jeg pipmager faktisk.............. (stakkars meg, tenk så fælt å måtte få mat tre ganger for dagen... bahhhhaa)

(Mutter'n kommenterer: Jupp, han har vært savnet - han er god langt langt langt inn i sjela si den gutten - det er klin umulig å ikke like han....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk. Dinersen hilser sin hjemkomne sønn og lover å banke han litt for sikkerhets skyld neste gang de møtes.. Emma-dilemma gleder seg til å henge i verdens beste manke igjen, hun har savnet å egle med sin kjekke lillebror :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
For en kjekkas! :icon_redface:

Har dere vært på utstillinger ? :lol:

Næææsj...... det er for pyser......... - vel, vi var vel på ett og annet misseshow når jeg var yngre altså, og da ble jeg sånn BIR og greier........ ja, og en gang ble jeg BIG valp faktisk - og jadda jeg er stor så BIG er bra *ler* - eller kanskje betydde det ikke det, men da så det ikke ut som om muttern helt visste hva hun dreiv med heller så samma kan det være..... Etter det siste misseshowet så bestemte øret mitt seg for å vandre sine egne veier så jeg er liksom ikke helt laga for sånne ting jeg da - med ett øre som peker i den retningen dagsformen er - og det er stort sett sånn cirka midt på glad.......... om jeg er ektatisk så står det rett til værs bare så det er sagt - ja, og i motvind og stor fart...... :P

Men vi bryr oss ikke.......... muttern synes det er bittelitt trist, for jeg er jo egentlig en vakker kar - men jeg har andre verdier som teller mer............

I stad hviska muttern meg en hemlighet, og det hørtes fryktelig spennende ut altså................... *krible i magen* ............. så følgetongen goes on i alle fall - følg med følg med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...