Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere med pelshunder....


Lizzie

Recommended Posts

Heisann!

Det er jo endel pelshunder her inne og jeg lurer på hvor ofte dere børster / greier / klipper / bader dem.

Lotta har wheatenpels og krever dermed en del stell. Vanligvis greier jeg gjennom pelsen hver dag med kam. Hun bades ca. en gang i måneden og klippes ca. hver sjette. Jeg trives godt med pelsstell og bruker omtrent 10 minutter daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bade Chessea en gang i uken, eller annenhver uke.

Slik foregår det:

-Først børster jeg gjennom hele hunden, så de værste eventuelle flokene går ut.

-Deretter bader jeg henne først med kun vann, så sjampo, gjerne to omganger med sjampo om hun er veldig møkkete, og til slutt en god dose balsam.

-Så tørker jeg henne med en håndkle, slik at pelsen ikke drypper.

-Deretter setter jeg henne på et bord og grer henne med en vanlig børste, før jeg går over til en karde som jeg grer hele hunden med i mens jeg føner, slik at jeg ser eventuelle floker og slikt mens jeg grer.

-Når hun er nogen tørr over hele kroppen, stusser jeg pelsen der det tregns, og klipper håret mellom potene, og napper eventuelt ørehår.

Dette tar ca. 2-3 timer avhengig av hvor lenge det var siden sist gang. Etter slik "behandling" er det ikke nødvendig å gre henne før om ca. 5 dager igjen. Utrolig deilig med flokefri hund i hele 5 dager! :D Til vanlig børster jeg henne når jeg ser det trengs, ca. annenhver dag. Det tar vel omtrent 30 minutter.

Jeg barberer ikke baken hennes selv. Det har oppdretteren gjort de siste 2 gangene, første gangen gjorde vi det hos hundefrisør. Men vi barberer henne ca. annenhver måned. Snuten barberer/klipper jeg selv. ca hver tredje måned (liker å ha litt bart på henne). men pelsen til Chessea vokser ekstremt sakte da.

Så jeg kan i alle fall fastalå at jeg bruker MYE tid på pelsstell :P

Men det må jo nevnes at de fleste portiser har en enklere pels enn min da. Chessea sin pels er helt ekstrem. Den floker seg veldig lett, og blir som ull om man grer den med feil redskaper, altså, hele pelsen tover seg sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chica trenger i grunn ikke så mye pelsstell, selv om hun har mye og lang pels. Men pelsen på og under ørene må jeg ta hver dag, slik at det ikke dannes floker. Når Chica røyter mye, grer jeg nøye gjennom pelsen på hele kroppen hver kveld. Ellers gjør jeg det noen ganger i uka.

Er ikke helt sikker på hvor ofte hun bades jeg.. Om det er veldig lenge mellom hver utstilling, får hun et bad før utstillingene..

En tibetansk Spaniel skal ikke klippes!

Nå er Chica i en av sine røyteperioder, hun får nok løpetid snart, og da kan jeg gre bort nesten en håndfull med hår.. Uff, tenk om jeg ikke hadde fjerna det da, da hadde det blitt mye hår rundt omkring i huset og på klær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelshund og pelshund, mye pels har de ihvertfall.

Børster igjennom ca. hver uke, klipper ører, poter og klør ca. hver måned.

Om sommeren bades de en gang i mnd. ca., da det er mye utstillinger og sånt og de må holdes rene, litt sjeldnere på vinterstid, annehver mnd. kanskje, og da fønes de tørre i tillegg.

Ellers er det noe jobb ca. 4 mnd. etter løpetid, da røyter de all underull, og må gjerne bades noen ganger så alt det løse slipper og ny pels kan vokse ut.

Generelt sett er sheltien en lettstelt hund i forhold til mengden pels, siden pelsen er såpass stri og sjelden floker seg, bortsett fra bak ørene og albuene hos enkelte.

Et stell med bad, børst, klipp og føn tar kanskje en time, halvannen pr. hund (tar sjelden begge samme dag). En vanlig gjennombørsting tar max 10 min. per hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børster hver dag, tar ca 20 min pga mye floker som han får hver dag på labbene, bader ca annenhver uke,

Halsen og deler av hodet skal barberes, så det gjøres hver uke. Klipper pelsen mellom tredeputene på labbene ca 2 ganger i uken, klipper pelsen i ørene og rundt "luftekanalene" 2 ganger i uken ca.

er endel stell, men syns det bare er kos jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Har långhåret BC, men det er jo ikke fryktelig mye pels enda. Dusjer og vasker ca en gang i mnd, kanksje annenhver (han er mye ute på jorder:p) og børster gjennom samtidig. Ellers er det igrunn ikke nødvemdig å børste oftere, bortsett fra bak ørene og i røytinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies jo at det er mye pelsstell med dvergschnauzere, men jeg vet nå ikke. Jeg bruker fire minutter annen hver dag til å gre gjennom beinhårene og skjegget og 1/2 - 1 time en gang i uka til å gre underull og pynte han. Dusje gjør vi etter hver napping, altså to ganger i året og hvis det absolutt trengs. Det er nappinga som virkelig tar tid for en nybegynner. Jeg bruker en helg på å nappe, gjerne lengre også fordi jeg får å vondt i fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å holde mine briarder i utstillingspels børster jeg grundig gjennom pelsen 1-2 ganger i uka (det tar ca 30 min per gang), eller etter at vi har brukt sele eller har svømt. Jeg bader dem ikke annet enn når de er skikkelig skitne. Pels-strukturen blir litt ødelagt ved bading, så jeg foretrekker å stille dem med pels som ikke er badet på en måneds tid faktisk. Før utstilling kan det hende jeg vasker beina, og selvsagt skjegget, men aldri pelsen på resten av kroppen :wub:.

Dersom det er lenge siden de har fått en skikkelig "make-over" tar jeg også poteklipp (klipper pelsen under potene og mellom tærne - samt rundt potene sånn at det ikke ser ut som om de har Donald-føtter), samt en liten klipp der bak.. hehehe... Forøvrig er verken klipping eller annen stæsjing nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre fullpelsede Beardiser hjemme (og en nedklippet), og det høres jo ut som om det skulle skremme en viss mann på flatmark..

Jeg prøver børste skikkelig igjennom hver enkelt av dem hver 3-4 uke, og da bruker jeg rundt en times tid pr hund. Helbading gjøres ved behov (noen få ganger i året), men ben, barter bak og "oppunder" vaskes før hver utstilling.

Føner aldri, men lar de gå og drypptørke. Etter bad blir det en kjapp kjapp gjennombørsting når de har nesten tørket (det tar ca en halvtimes tid). Samme klipping som Siri forteller om - også når det trengs..

MEN, når man er inne på slike ting så er det viktig å tenke på to ting. Det ene er erfaringen til den som gjør jobben - og det andre er redskapene som brukes.

Selv om JEG kan la en av mine få floke seg skikkelig ned, så anbefaler jeg ikke valpekjøpere til å gjøre det samme. A til Å på en pelsstellsrase er å gjøre jobben skikkelig når man vel gjør det, synes jeg. Ikke gå og "flikke litt her og der" hver og hverannen dag.

En skikkelig gjennombørsting, OK pelskvalitet, la være med å rulle seg i lyng eller borrekratt, fjerne alt av kvist og kvast etter hver tur - tja, da "holder" de seg relativt OK i noen uker (voksne vel og merke). Pelsstell på en unghund i pelsskiftet er en helt annen historie.

Også redskapene, da.. Like lite som man raker plenen med en gaffel - så ER det forskjell også på børster og kammer også. En børste eller kam kan være helt fullstendig ubrukelig, og en annen halverer tiden du bruker på hunden. Hvilke børster/kammer som er bra varierer også mellom hunderaser, pelstyper og pelsstrukturer.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tibetansk terrier som krever en del tid med pelsstell. Jeg bader henne ca hver 14. dag, gjerne oftere om sommeren. Etter omgangen i dusjen med shampoo og balsam, starter alt arbeidet med børster, kammer og føner. Nå mangler hunden min underull, så jeg slepper noe lettere unna enn andre tibbe-eiere...

Nå skal ikke tibben tørrbørstes, men jeg føler at jeg må børste gjennom henne et par ganger i uka likevel. Bare for å spare både meg og hunden for de verste skippertakene når det er badetid...

Min første langpelsa hund, men heller det enn en kortpelsa som røyter overalt... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg skal kalle han pelshund jeg :)

Han er da langhåret og de fleste tror han trenger mye når de ser han! Jeg bruker ca 2 - 4 minutter hver 14 dag på pelstell :wub: Maks...

Eneste gangene jeg bruker mer tid er dagen før en utstilling. Da børster jeg igjennom hele pelsen hans..det tar vel sånn ca 10-15 minutter. Og så børster jeg over han rett før han skal inn i ringen. Han røyter en gang i året og da tar jeg en kraftig gjennombørsting og om sommeren når det er mye flått så børster jeg over han når han har vært i skogen, men det er ikke for pelskvaliteten og flokebekjempelsens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN, når man er inne på slike ting så er det viktig å tenke på to ting. Det ene er erfaringen til den som gjør jobben - og det andre er redskapene som brukes.

Selv om JEG kan la en av mine få floke seg skikkelig ned, så anbefaler jeg ikke valpekjøpere til å gjøre det samme. A til Å på en pelsstellsrase er å gjøre jobben skikkelig når man vel gjør det, synes jeg. Ikke gå og "flikke litt her og der" hver og hverannen dag.

En skikkelig gjennombørsting, OK pelskvalitet, la være med å rulle seg i lyng eller borrekratt, fjerne alt av kvist og kvast etter hver tur - tja, da "holder" de seg relativt OK i noen uker (voksne vel og merke). Pelsstell på en unghund i pelsskiftet er en helt annen historie.

Også redskapene, da.. Like lite som man raker plenen med en gaffel - så ER det forskjell også på børster og kammer også. En børste eller kam kan være helt fullstendig ubrukelig, og en annen halverer tiden du bruker på hunden. Hvilke børster/kammer som er bra varierer også mellom hunderaser, pelstyper og pelsstrukturer.

Susanne

Ja, både redskap og teknikk har mye å si på resultatet og tiden man bruker :wub:. Jeg er også veldig nøye på å fjerne kvist og kvas fra pelsen etter våre skogs/gjørmeturer, og når jeg først steller, så gjør jeg det ordenlig ! Jeg tar heller ikke litt her og litt der når det måtte passe sånn, men grer gjennom skikkelig (nå har jeg totalt flokeskrekk da, så jeg ville ikke greid - for egen del - å la hundene gå i mer enn 14 dager uten gjennombørsting.. heheheh) :).

Jeg hørte forresten om noen som faktisk hadde stelt en tibetansk terrier med gaffel jeg... den var visst ikke veldig flott i pelsen etter den behandlingen etter hva jeg forstod :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collien er da ikke kjent for masse pelsstelle den?!?! Gammel myte vil nå jeg påstå.

Da jeg hadde schäfer krevde faktisk den oftere rundgang med børsten er det collien gjør - og mer hår overalt var det og.

Bruker ikke mer tid på mine enn hva Caroline gjør med sine shelties - vel kanskje 10 min. mer pga. av mer kropp, men ikke så ofte. Klipper/napper og børster gjennom dem 1-2 ganger i mnd., oftere i røytetiden, og bader de ca. hver 3. mnd.

Men SusanneL har et viktig poeng her: riktig børste/kam til pelstypen er alfa og omega og gjør jobben skikkelig når den gjøres. Det blir som håndverkerne sier: med riktig verktøy er halve jobben gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg børster Blondie med natur børste hver dag. Det er ikke noe serlig floker da når jeg greier henne innimellom og før utstilling.

Badingen kommer litt ann på. Vanelig vis før utstilling, men når det er lenge mellom hver utstilling sånn

ca 3-4 månder bader jeg henne før vi skal bade henne før utstilling også.

Ellers bader jeg henne når hun er blitt skikkelig møkkete etter tur.

Bruker da bare shampo vis det er lenge siden jeg sist badet henne. Til vanelig bading(altså ikke før utstilling)

bruker jeg vanelig hundeshampo til hennes pelstype(shampo for allslags fargede hunder eller no) men før utstilling bruker jeg silkeshampo.

Klipping blir det ikke før utstilling og neileklippingen kommer når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, har dere tid til bikkjene dere da?

Jeg bruker all tiden på å støvsuge jeg :wub:

Den hunden jeg har hatt som har krevd absolutt mest pelsstell var jo tolleren min! <_< Han måtte jeg børste en gang i uka..jeg drøyde det noen ganger til hver 14 dag, men da kan du banne på det var floker bak ører og i mammelukker. Lokeliten og gamle gronnisen hadde begge floker når de kom, men med en grei kjapp gjennombørsting av strategiske steder (les: mamelukker) hver 14 dag holder pelsen helt flokefri.Loke har ikke hatt antydning til floke siden jeg fikk orden på pelsen hans for et år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipsen har veldig grei pels til å være wheatenterrier (eller er det jeg som er flinkere til å stelle den enn jeg selv tror?) Han får sjelden floker, de små som dukker opp her og der går lett å fjerne. Han dusjes vel gjennomsnitlig hver fjortende dag, avhengig av føret ute. Jeg bruker ikke balsam, han er veldig klar for å forlate dusjen etter en rask sjamponering og en grundig utskylling <_< Tørker grundig med håndkle, og så får han løpe seg tørr. (Da er det livsfarlig å ligge i sofaen, han kommer flyvende som en ørn og har lite føling med hvor han lander!). Når han er tørr kammer jeg grundig gjennom hele gutten, og klipper hvis pelsen har blitt for lang, men "hygieneklipp" og under labber/mellom tær samt klør tar jeg etter hver dusj. Dusjingen foregår som regel på lørdager, og altså omtrent hver fjortende dag. De ukene han ikke dusjes kammer vi bare gjennom pelsen og sjekker ører og poter. Ørenapping er forresten vårt svake punkt, hverken Pippin eller jeg er særlig begeistret for den øvelsen, og det hender vi sluntrer unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...