Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem av disse to metodene liker du best?


Line_

Hvem av disse to metodene liker du best?  

28 stemmer

  1. 1.

    • Nordenstam
      10
    • Klikkertrening
      18


Recommended Posts

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Nja.. Tror ikke noen vinner denne diskusjonen.. :D

Men alså jeg har ett spørsmål.

kanskje Vicky er den beste til å svare på det ettersom det har om nordenstam og gjøre. Og som sagt du er Nordenstam frelst..

Også tilbake til spørsmålet mitt.. :P

Du snakker om at en får bedre kontakt med hunden hvis du ikke

bruker godbiter? Og bare ros og leker og selvsagt deg selv.

Hvordan skal jeg få dette til å fungere når jeg har en hund som egentligt

bare tenker på seg selv hele tiden? Driter i oppmerksomhet. Osv.

Du kunne lekt klovn til du sprenger for han og han hadde gitt en stor F.

Så eneste måten å få han til å jobbe godt er å bruke godbiter.

Hele tiden når jeg lærer han noe nytt..

Heldigvis svikter han ikke på innkalling selv om han vet at jeg ikke har noe.. Han vet vel at jeg blir fly forbanna hvis han ikke kommer, og da trenger jeg bare å se litt strengt på han..

Så noen råd til min lille pøbel?

Jeg sitter å vipper mellom Nordenstam og klikkeren hele tiden og trenger en liten overbevisning fra en av treningsmetodene..

Eneste som har funka så langt er jo som sagt godbit under trening og straff når han foreks biter eller gjør noe han IKKE får lov til..

Men god kontakt kan jeg bare få med godbiten.. kanskje det høres rart ut, men han får seriøst ****** bra kontakt da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

jeg skjønnner problemet veldig godt. Og jeg må si det igjen. Nordenstam er IKKE imot godbiter, men imot overdreven foring som ved klikker trening. Du kan bruke godbit, men du må være nøye på at hunden virkelig ser på deg, ikke godbiten. det er det det handler om. Godbit er greit så lenge den ikke missbrukes. Du kan pøse på med godbiter, men det må gis til rett tid sånn at du er sikker på at kontakten kommer til deg, ikke til godbiten.. skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

jeg skjønner deg veldig godt :D det der strevde jeg også med... Chowen er en utrolig tøff rase, men kan bli utrolig god i lydighet med rett trening og en flink trener(som deg). Har du prøvd å leke med Diego? eller blåser han i lek? Bare lurer.. sånn at jeg kan se for meg situasjonen :P men husk at godbit er ikke noe tabu ved rett bruk :P:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.. :oops:

Han har sine øyeblikk han også..

Men han er vel kanskje ikke den mest lekne hunden. (Bare med andre hunder)

Noen ganger lurer jeg virkelig på om han er en valp..

Men leker jo med han av og til, men jeg må gjøre en skikkelig innsats da.. :D (Nå får jeg han til å høres ut som verdens kjedeligste hund)

Men leker osv tar han bare fordi han vil ikke at Hamlet skal ha dem.. så han vokter dem.. Ikke noe mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

kanskje det er en spesiell leke han ville likt godt?

husker vi hadde en hund på agilityen som ikke ville leke, og eieren ville ikke bruke kun godbit... de slet og slet for å finne riktig leke, også til slutt viste det seg at hunden var forferdelig glad i dobørster! Så eieren måtte alltid ha med dobørste på treningen. :D Men hunden sprang som en rakett når hun tok frem den... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje det er en spesiell leke han ville likt godt?

husker vi hadde en hund på agilityen som ikke ville leke, og eieren ville ikke bruke kun godbit... de slet og slet for å finne riktig leke, også til slutt viste det seg at hunden var forferdelig glad i dobørster! Så eieren måtte alltid ha med dobørste  på treningen.  :D  Men hunden sprang som en rakett når hun tok frem den...  :P

Hahaha! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. denne diskusjonen som Silje syns er unødvendig:

Vel, jeg må si jeg liker denne tråden her tusen ganger bedre enn tråder om hva folk spiste til middag, hvor mange innlegg de forskjellige medlemmene har osv. For her blir det litt mer DISKUSJON. Ikke bare pjatt! Og selv om vi sier det samme mange ganger, så kommer det stadig vekk frem nye argumenter og nye medlemmer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

<Diego er veldig glad i katteleker..

Sånn som henger i en snor som du drar rundt på gulvet..

kanskje det er en katt jeg har fått.. >

Ja, da bruker du katte leker :P Noen hunder er spesielle :P Bruk akkurat det Diego liker best.

Er helt enig med IW! Mye morsommere å få diskutert litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner IW. Bedre enn diskusjoner som: Alle som liker hun på HUNDEsonen rekker op en hånd :P Lol..

Men man kan bli litt oppgitt... Alle sitter nok hjemme og tenker: "men jeg sier jo for attende gang blablabla".. :P lol

Men i hvert fall... Klikkertrening handler IKKE om å overfôre hunden og gjøre den tykk, hehe. Det kan like godt være leke, så lenge hunden er villig til å jobbe for den.

Og ja, jeg driver med ekte klikkertrening :wink: Reiser på seminarer, har de fleste bøker man kan komme over om klikkertrening og hele hverdagen består av klikkertrening. Kan ikke huske sist jeg sa "nei" til hunden min. Når hun gjør noe feil som er selvforsterkende, så sier jeg "feil" og evt fjerner henne... "Nei" betyr jo "stopp NÅ, ellers...", mens "feil" betyr for Cita: " det du gjorde der får du ikke godbit for". Og resultatet blir at hun stopper med det, fordi det ikke fører til godbit. Men det er ikke ofte jeg belønner det, bare innimellom.. Kanskje med en leke eller litt kløing bak øret. Variabel forsterkning gjør at hun stopper uansett, fordi hun ikke vet hva som venter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten.. Det er merkelig hvor stor forskjell det egentlig er på oss i hundemiljøet :P "vanlige" mennesker legger oss under gruppen "hundemennesker" som alltid er enige, hehe..

Er egentlig litt trist med disse diskusjonene også. Vi må jo bare innrømme at vi er himla forskjellige! Aldri vil noen få meg til å tro at lederskap er alt, og aldri vil noen få Astrid til å tro at lederskap kun er tullball! Og disse diskusjonene kan jo ødelegge vennskap, faktisk :P DET har jeg opplevd 10000000 ganger!!! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forstår.. Men det blir jo litt personlig til slutt når det blir sitert innlegg og krangel på krangel... liker ikke slike diskusjoner jeg.. ikke fordi jeg ikke er villig å "fighte for" klikkertreningen, men fordi det nesten blir for personlig. Og ikke noe kjekt å "krangle" (blir ofte mer krangling enn diskutering!) med "hundevennene" dine som du kanskje har forskjellige meninger... blir litt merkelig stemning både på leiren, utstillinger og andre steder vi møtes da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen syns klikker og best og andre sverger til Nordenstam.. Jeg er vel sånn midt i mellom et sted.. Har i MANGE år kun brukt Nordenstam, men gått litt mer over på klikker nå..

Må bare si en ting til dere som ikke liker boken til Nordenstam:

Den boken er skrevet for mange år siden og selv gode gamle Geir har mildnet litt med årene...! :wink:

Ikke alle hunder fungere på de samme tingene.. Hadde jeg brukt de samme metodene på Tequila som jeg gjorde på Winston (min første Schäfer) så hadde hun krøpet langs etter veggene konstant!!! Winston var en råtass som MÅTTE tas hardt og kunne ikke slippe unna m noen ting for ellers så kunne han fint tenkt seg å overta hele lederskapet i familien. Så vi hadde noooen runder på hvem som egentlig bestemte, mår han hadde funnet sin plass så var han verdens deiligste!!!! :P:P

Tequila er av den veldig myke sorten, det holder m at jeg sier nei og da gir hun seg m en gang, hun prøver seg aldri på å overta lederskalpet til noen mennesker, d er ganske digg egentlig...! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...