Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem av disse to metodene liker du best?


Line_

Hvem av disse to metodene liker du best?  

28 stemmer

  1. 1.

    • Nordenstam
      10
    • Klikkertrening
      18


Recommended Posts

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Er nok mer for Nordenstam enn klikker..

Med det mener jeg at jeg kan ta han hvis han gjør noe galt, og som han vet han ikke har lov til.

Men når det gjelder trening, så bruker jeg godbit da :cry: Kommer alltid til å bruke godbit under trening, men han får ikke for hver ting han gjør rett, da roser jeg bare. Men får eks. godbit når treningsøkten er ferdig, eller jeg driver å øver inn en ny øvelse, da får han også godbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Nordenstam best. Vil forvente noe av hunden min uten at hun forlanger godbit :cry: Selv om jeg til nå har trent inn øvelser med godbit for at hun skal fatte poenget lett. Så jeg heller mest mot Nordenstam. Tar henne hvis hun gjør noe galt.

Hva med deg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok Vicky svare på best tenker jeg :cry: Vel.. Nordenstam er en læringsteori som går ut på at du er leder og sjef for hunden. Dere skal ha god kontakt, altså at det skal være kontakt mellom hunden og deg, og ikke hunden og godbiten. :) Feks sitt læres inn ved at man sier sitt, og så legger press på bakparten eller under låra der for at den skal sette seg. Man må tørre å være klovn og bruke stemmen mye, og det er viktig å rose. Nordenstammere "tar" også hunden hvis den gjør noe galt.

Nordenstam mener også at klapp og kos er mer en belønning enn noe en skal gjøre hele tiden.

Kommer ikke på så veldig mye i farta her. Ina kan sikkert også si noe. Det er mange som bare hører mye negativt om Nordenstam og hans teori, men fakta er at mange får gode og lydige hunder ved å følge hans råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer ekte klikketrening?

Huff, vanskelig å forklare. Man må liksom sette seg ordentlig inn i læringsteorien. Har du lest boka "Ikke skyt hunden" eller sett filmen "Clicker Magic" med Karen Pryor? Jeg er ikke god på forklaringer. Jeg driver også med Pat Parelli Savvy System med hesten min, hvis det sier deg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lol IW :) hehe..

Jeg synes noe i Nordemstam er bra, og noe er ikke fullt så bra. F.eks. at han mener at man nesten ikke skal kose med hunden sin utenom når man trener. Da bruker jeg heller godbiter som forsterking, for jeg elsker å kose :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg holder med Nordenstam, er at man skal kunne ta hunden hvis den gjør noe galt! Biter Eso etter meg, så gjør det meg ikke NOE å ta han å nakken å legge han ned i bakken.

De siste ukene har jeg merket hvor bra Eso begynner å lese meg. Så hvis jeg klapper i hendene og "oier", så blir han sååå glad og gira. Dette er jo en super belønning når jeg trener med ham.

Vi skal være skjerpet og behersket under øvelsene, men når han gjør noe riktig, så kan jeg "slippe meg", å da får han utløp for gleden sin! Hihi..

Elendig til å forklare.. :)

Men kort og godt, du er sjefen, og bestemmer akkurat når ting skal skje! Derfor jeg inviterer til lek når han gjør ting riktig. Når jeg sier "nå er det bra" og slutter leken, så fortsetter treningen :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig Ina! Jeg har nulltoleranse på knurring og biting. Hvorfor skal jeg la henne gjøre det, i det hele tatt la henne prøve seg?

Selvfølgelig er jeg ikke enig i alt Nordenstam sier, feks at man skal lære hunden å svømme ved å kaste den i vannet :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kort og godt, du er sjefen, og bestemmer akkurat når ting skal skje! Derfor jeg inviterer til lek når han gjør ting riktig. Når jeg sier "nå er det bra" og slutter leken, så fortsetter treningen :cry:

Enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok Vicky svare på best tenker jeg :P Vel.. Nordenstam er en læringsteori som går ut på at du er leder og sjef for hunden. Dere skal ha god kontakt, altså at det skal være kontakt mellom hunden og deg, og ikke hunden og godbiten. :P Feks sitt læres inn ved at man sier sitt, og så legger press på bakparten eller under låra der for at den skal sette seg. Man må tørre å være klovn og bruke stemmen mye, og det er viktig å rose. Nordenstammere "tar" også hunden hvis den gjør noe galt.

Nordenstam mener også at klapp og kos er mer en belønning enn noe en skal gjøre hele tiden.  

Kommer ikke på så veldig mye i farta her. Ina kan sikkert også si noe. Det er mange som bare hører mye negativt om Nordenstam og hans teori, men fakta er at mange får gode og lydige hunder ved å følge hans råd.

Ok, takk. :cry:

Er stort sett den måten jeg trener på jeg da. :)

Og jeg vil si at jeg begynner å få en lydig hund nå ja. :wink:

Moro er det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er gøy jeg, Mona har blitt kjempeflink til å komme når jeg roper på henne :cry: Men det er helst om det ikke er andre hunder i nærheten. Men, jeg forventer ikke perfekt innkalling på en på 4 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var egentlig mot nordenstam i begynnelsen , men nå når jeg har fått vite litt om den er jeg mer for den enn klikker. Liker ikke tanken på og gå rundt å klikke hele tiden :cry:

Men jeg liker ikke boka "Full kontroll" så godt, som er av Geir Nordenstam.

Vil heller ikke gjøre alt etter den metoden, lærte f.eks. inn sitt ved å føre godbit over hodet og ikke trykke henne ned, men heller Nordenstam enn klikker, men for all del, klikker er ingen dårlig metode det heller! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye heller klikker enn nordenstam. Dog bruker jeg ikke selve klikkeren noe i hverdagen (bare under trening), det er selve teorien bak klikkertrening - og ikke nødvendigvis selve klikkeren som lager klikkelyd (selv om den fungerer fenomenalt) - jeg liker så godt. Det gir mening i teorien - og det fungerer i praksis. Litt mer utfordrene å være hundeeier, men det er jo mye mer moro å se etter alt som er bra enn å korrigere det som er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

<lol IW hehe..

Jeg synes noe i Nordemstam er bra, og noe er ikke fullt så bra. F.eks. at han mener at man nesten ikke skal kose med hunden sin utenom når man trener. Da bruker jeg heller godbiter som forsterking, for jeg elsker å kose

_________________>

Nordenstam sier ikke noe mot å kose med hunden under trening :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<lol IW  hehe..  

Jeg synes noe i Nordemstam er bra, og noe er ikke fullt så bra. F.eks. at han mener at man nesten ikke skal kose med hunden sin utenom når man trener. Da bruker jeg heller godbiter som forsterking, for jeg elsker å kose  

_________________>

Nordenstam sier ikke noe mot å kose med hunden under trening :cry:

Under trening nei, men man skal visstnok "spare" på kosen sin i hverdagen - altså ikke kose med hunden i det hele tatt omtrent bortsett fra når man trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...