Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem av disse to metodene liker du best?


Line_

Hvem av disse to metodene liker du best?  

28 stemmer

  1. 1.

    • Nordenstam
      10
    • Klikkertrening
      18


Recommended Posts

Jeg hælder mest til klikkertræning. Bruger klikkeren når jeg indøver nye ting og nogen gange til at opfriske gamle ting...ellers bruger jeg legetøj og godbidder og kos og sånt til daglig.

Men jeg driver nok med falsk klikkertræning...jeg gør ikke alt efter teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar
Guest Vicky

<Under trening nei, men man skal visstnok "spare" på kosen sin i hverdagen - altså ikke kose med hunden i det hele tatt omtrent bortsett fra når man trener.>

Ifølge Nordenstam kan du kose og dille, men ikke når hunden gjør noe galt :cry: man skal ikke akkurat kose med hunden hvis den biter noen f.eks... ellers kan du kose så mye du vil når du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<lol IW  hehe..  

Jeg synes noe i Nordemstam er bra, og noe er ikke fullt så bra. F.eks. at han mener at man nesten ikke skal kose med hunden sin utenom når man trener. Da bruker jeg heller godbiter som forsterking, for jeg elsker å kose  

_________________>

Nordenstam sier ikke noe mot å kose med hunden under trening :cry:

Nei, var det ikke det jeg sa? Var i alle fall det jeg mente. Han synes ikke man skal drive å kose med dem utenom trening, bare mens man trener. Ellers har jo nødvendigvis ikke kosen noe særlig forsterkende virkning. Han mener også at man viser underdanighet hvis mn driver å koser med hunden i tide og utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<Under trening nei, men man skal visstnok "spare" på kosen sin i hverdagen - altså ikke kose med hunden i det hele tatt omtrent bortsett fra når man trener.>

Ifølge Nordenstam kan du kose og dille, men ikke når hunden gjør noe galt :cry: man skal ikke akkurat kose med hunden hvis den biter noen f.eks... ellers kan du kose så mye du vil når du vil.

I så fall har jeg misforstått boka, men jeg mener bestemt at det spør man ikke skal kose mye med dem utenom trening. Det er vel ingen som koser med hunden når den gjør noe galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo folk som roer bitende valper med kos? Men ellers veit jeg ikke hva hun mente :cry:

Jeg må innrømme, jeg klarer ikke å holde fingrene vekk fra Mona dagen lang :oops: Men jeg tror at kos uansett er en belønning for henne. Jeg er nok ikke den verste til å klå på bikkja dagen lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo folk som roer bitende valper med kos? Men ellers veit jeg ikke hva hun mente :cry:

Jeg må innrømme, jeg klarer ikke å holde fingrene vekk fra Mona dagen lang  :oops:  Men jeg tror at kos uansett er en belønning for henne. Jeg er nok ikke den verste til å klå på bikkja dagen lang.

Jaja, ikke vet jeg :P Jeg klår heller ikke på bikkja dagen lang, men driver ikke å holder tilbake kosen for å bruke den i trening heller. Synes det blir for dumt. Men Nordenstam sier mye bra også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel sen åkalt crossover hund. Jeg tar i hunden min om hun gjør noe virkelig galt, men jeg trener på en positiv måte. Dvs, jeg belønner alt som er riktig og sier et ord ("feil") når hun ikke gjør det riktig. Belønningen er en kjempeklovnete fører, og er det skikkelig bra så kommer det ball dettende ned fra himmelen. Når jeg tar hunden fordi hun gjør noe galt, så er det som regel å holde forsiktig rundt snuten og si "nei" eller et grep i nakken og si "nei". Men 9/10 ganger hvor hun gjør rampestreker, så sier jeg kun "nei" og hun slutter med det hun gjør momentant og går og legger seg og furter. :cry:

Jeg bruker ikke klikker, men er enig i mange ting som læringspsykologien sier i klikker-bøkene. Noe av det sløyfer jeg fordi jeg synes det er tullball. Jeg heller nok litt i mot Nordenstam på noen punkter, men mye av det han har skrevet i Full Kontroll er rør. Jeg bruker meg selv som belønning og er opptatt av å ha god kontakt med hunden.

Hehe.. Tror det er viktig at folk setter seg inn i de forskjellige metodene, i læringspsykologien, klikker og i den "gamle" metoden for så å plukke ut det som faller seg naturlig og det som passer for sin hund.

F.eks: Jeg har ikke så god tålmodighet, og derfor klarer jeg ikke å overse ting. Jeg sier "feil" og lar henne prøve igjen, uten å få kjeft selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg var en blanding av klikker og nordenstam men etter å ha skjønt litt mer hva nordenstam går ut på så heller jeg veeeeeeldig mot klikker. Jeg mener at hunden skal uansett forstå at jeg er sjefen men UTEN fysisk straff!

Jeg mener at man skal kunne "ta" hunden av og til F.eks Pito har IKKE lov til å ta kattematen. Før så "tok" jeg henne når hun spiste hvis hun ikke hørte etter når jeg sa "nei" men nå sier jeg bare "eeeh!" og da skjønner hun det.

Jeg var mye mer nordenstam menneske før (uten at jeg hadde hørt om ham) men nå er jeg mer klikker menneske og jeg føler at jeg har fått myyye bedre kontakt med hunden. Hunden syns det er GØY å lære noe nytt!

Tenk hvis vi skulle bli "tatt" hvis vi ikke forsto mattematikken på skolen da! Tror ikke det hadde hjulpet oss noe særlig..

Ang valpebiting så liker jeg bedre metoden "hyl og overse" bedre enn "nei og straff"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

man skal ikke ta noen for å ikke kunne noe... vi tar hunden når den ikke gidder å gjøre det den kan 100%. Det er akkurat som med en unge som garantert kan 1+1, så gidder ikke ungen å svare læreren fordi den heller har lyst på godteri. Vi tar aldri hunder som ikke kan leksa, men de som surrer og ikke GIDDER å gjøre som lederen sier kan tas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke lest noe eller hørt mye om nordenstram. Derimot leste jeg noen klikkebøker. Dette var før jeg fikk hunden. Jeg ble jo såå gira på at nå skal jeg bli en god hundeier og ikke straffe hunden, men bare positiv forsterkning osv. Kjøpte meg klikker gjorde jeg også. Men det ble noe annet når hunden kom i hus. Da glemte man fort alt man hadde lest om rosenrødt hundehold, og konsentrerte meg fulle og helt om få dette til å fungere på best mulig måte. Alt jeg gjorde føltes helt fornuftig og helt rett, og det falt meg helt naturlig inn å gjøre det på den måten jeg gjorde det på (gjør det på). At hunden skulle innrette seg mine regler var jo en selvfølge for meg. Jeg hadde mine regler hunden måtte følge. Ikke noe dilldall. Gjorde hunden noe galt, staffet jeg den, var den flink fikk den ros. Når vi trente brukte jeg godbiter og ros. Jeg sydde ikke puter under armene til hunden, og behandlet hunden som en hund. Så for meg har det vært helt naturlig å gjøre det på samme måte som Nordenstram. (uten at jeg har lest noe om han, men det jeg har hørt). Føler at det er den ideelle og fornuftige måten å drive med hund på. :D Men selvfølgelig er det andre metoder folk bruker som fugerer bra for dem, men for meg er den metoden jeg bruker noe jeg syns er bra. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mye mer nordenstam menneske før (uten at jeg hadde hørt om ham) men nå er jeg mer klikker menneske og jeg føler at jeg har fått myyye bedre kontakt med hunden. Hunden syns det er GØY å lære noe nytt!

Tenk hvis vi skulle bli "tatt" hvis vi ikke forsto mattematikken på skolen da! Tror ikke det hadde hjulpet oss noe særlig..

Ang valpebiting så liker jeg bedre metoden "hyl og overse" bedre enn "nei og straff"

Du får det til å høres ut som om Nordenstam hunder ikke har det gøy, men de har de jo selfølgelig! Mange snakker om at nords. metoden handler om straff, straff og straff. Men veldig ofte er det vi egentlig gjør er å vise! Vi sier også viser vi. å Det høres vel logisk ut? Hunden sklir langt bak i lineføringen, vi sier nei gjentar kommandoen og får hunden frem, altså viser den. Etter mer hunden kan, og vi er hundre prosent sikker på at den kan legger vi mer press på, og krever mer av hunden. Så klart krever vi ikke at hunden skal hive seg ned i dekk når den ikke har lært dekk! det sier seg jo selv.. Også selfølgelig når den har gjort nnoe suupert går vi helt bananas :D:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ang valpebiting så liker jeg bedre metoden "hyl og overse" bedre enn "nei og straff""

Akkurat den metode funker ikke på alle da, f.eks. min hund.

Har prøvd noen ganger nå når hun biter og ta henne i armene mine og holde henne fast sånn at hun blir låst (har jo bare prøvd noen ganger, men det virker da ihvertfall). Når jeg merker at hun roer seg klapper jeg henne og slipper henne løs igjen.

For meg nytter det ikke alltid med nakketak, vil heller ikke alltid ta henne i nakken når hun blir vill og gal... Derfor har jeg prøvd å holde henne fast.

Man må vel ikke bruke samme metode hver gang? For når hun blir på sitt mest rabiate, da stenger jeg henne inne på et rom i 20- 30 sek.

Noen ganger tar jeg henne i nakken, og noen ganger holder jeg henne fast?

Hva syns dere om å holde hunden fast, og etterpå rose den når den begynner å roe seg?

Og blir hunden forvirra av så mange forskjellige metoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg var en blanding av klikker og nordenstam men etter å ha skjønt litt mer hva nordenstam går ut på så heller jeg veeeeeeldig mot klikker. Jeg mener at hunden skal uansett forstå at jeg er sjefen men UTEN fysisk straff!

Jeg mener at man skal kunne "ta" hunden av og til F.eks Pito har IKKE lov til å ta kattematen. Før så "tok" jeg henne når hun spiste hvis hun ikke hørte etter når jeg sa "nei" men nå sier jeg bare "eeeh!" og da skjønner hun det.

Jeg var mye mer nordenstam menneske før (uten at jeg hadde hørt om ham) men nå er jeg mer klikker menneske og jeg føler at jeg har fått myyye bedre kontakt med hunden. Hunden syns det er GØY å lære noe nytt!

Tenk hvis vi skulle bli "tatt" hvis vi ikke forsto mattematikken på skolen da! Tror ikke det hadde hjulpet oss noe særlig..

Ang valpebiting så liker jeg bedre metoden "hyl og overse" bedre enn "nei og straff"

jeg tar henne heller ikke for noe hun ikke kan, men å bite vet hun at hun ikke får lov til. Jeg straffer henne ikke hvis hun ikke setter seg når jeg sier "sitt", men når hun biter og glefser.

Siden noen ganger blir det mer enn bare valpebiting. Eks. For litt siden hoppet hun plutselig opp og beit meg i låret når vi gikk rolig på tur, da la jeg henne i bakken.

Andre som opplever sånn, uten at dere skjønner helt hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Mona har aldri plutselig glefset etter meg bortsett fra når jeg vet hun har en "grunn." Feks om jeg vet hun er giret pga lek, eller har et griseøre. Hehe..

Men jeg er enig, her fungerer det heller ikke så bra å overse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fortalte at Mona hoppa opp på bordet og snappa en brødskive, ikke så enkelt å overse det nei :P:P

Ang. griseøret burde du finne noe hun elsker å spise, eller leke med ( Tjorven gjør alt for litt leverpostei :roll: ) så viser du henne hva du har, og når hun slipper griseøret sier du med en gang slipp, og gir henne godbiten og roser, så tar du øret og gir det til henne igjen når hun har spist opp.

Funka fint her ihvertfall :D Håper det ikke ble for mye surr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg begynner å bli litt lei av disse nordenstam /klikkertrening diskusjonene. Er det bare jeg. Altså.. det er jo ikke noe poeng. Jeg skjønner at det er gøy å se andres synspunkt men jeg tror vi har hatt nærmest 100 nesten identiske innlegg her. Og det er rett og slett ingen vits i å prøve å misjonere eller drite ut noen her. For det virker som mange er ute etter det. Det er ikke for å virke sur altså, men hva er vitsen? Man kommer likso inegn vei. Det er di samme argumentene som kommer igjen og igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg begynner å bli litt lei av disse nordenstam /klikkertrening diskusjonene. Er det bare jeg. Altså.. det er jo ikke noe poeng. Jeg skjønner at det er gøy å se andres synspunkt men jeg tror vi har hatt nærmest 100 nesten identiske innlegg her. Og det er rett og slett ingen vits i å prøve å misjonere eller drite ut noen her. For det virker som mange er ute etter det. Det er ikke for å virke sur altså, men hva er vitsen? Man kommer likso inegn vei. Det er di samme argumentene som kommer igjen og igjen...

ja kom her med moralpreken du din bajs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...