Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrevernere til kamp mot småviltjakt


Artemis

Recommended Posts

Eller kanskje jaktforvaltningen bør ta tallene alvorlig?

Hvis det er så at det blir mindre vilt, samtidig som det er mer og mer populært å drive med jakt, så må det jo forvaltes hardt og vettugt? En bekjent vurderer å selge hytta si, det blir bare færre og færre fugl år for år i det lokale jaktterrenget der han alltid har jaktet i det små - mens det selges flere og flere kort fra grunneiernes side. Han mener det burde vært gitt "hvileår" eller vært gjort noe, men istedet så blir det bare lange, fine hundeturer... og null fugl <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ligger vel mye hos dem som drar ut på jakt, bare for å plaffe ned mest mulig fugl. Der mange er fornøyd når de har nok til en middag, kommer andre hjem med fulle sekker. Det er jo faktisk folk som leier jaktterreng til mange titalls tusen kroner og kanskje kjøper seg et par ferdigdresserte fuglehunder til 100.000 kroner stykk, og de er ofte bare ute etter og få så mye som mulig for pengene. For den vanlige jeger blir det jo nesten umulig og få kommet seg i et jaktterreng pga alle de pengesterke folka som synes det er så pop og barskt å gå på jakt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver ikke å skylde på enkeltpersoner her, bare sånn at det er klart. Synes altså bare at det er litt skremmende med tanke på utviklingen her. Flere og flere jegere, færre og færre fugl. Liker ikke at det å gå på jakt nærmest har blitt en motesak...

I området hvor jeg har hytte har det vært jaktforbud i noen få år, og det ble igjen åpnet for jakt igjen nå med labert resultat. Heldigvis ser det ut til at det skal bli fredning igjen nå. Jeg liker å gå tur i fjellet og faktisk ha sjansen til å få se litt dyreliv rundt meg! Dessuten betyr jo faktisk mindre småvilt = færre rovdyr, og DET er i alle fall noe jeg ikke liker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktet tidligere, men sluttet helt pga lite fugl. Hjemme var det lite folk og ikke val, her nede er det val og uhorvelig mange jegere på samme sted. Jeg fikk val i en dal, og der gikk jeg på flere jegere med flere hunder, i tillegg hørte jeg skudd fra flere kanter uten å se noen. Det var en liten rypeflokk i dalen, og de klarte sikkert å ta alle som en.

Er noen her som har kuttet jakten fordi det ikke finnes vilt, men det virker som det er de uten hund som lar være å gå. De klarer ikke å finne de få fuglene som er. De med hund går som vanlig, og etterpå er de fornøyd med resultatet.

Er litt trist at alle ikke kan gå sammen om å gi viltet noen hvileår, det burde ikke være så vanskelig. Klarer noen det, må det bety at det finnes vilje om man bare vil. Dør av sult gjør vi jo ikke likevel, alle jegere har plenty med mat i skapet. Har man råd til å gå på jakt, har man råd til å la være også. Man kan like gjerne jakte med et godt kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Prøver ikke å skylde på enkeltpersoner her, bare sånn at det er klart. Synes altså bare at det er litt skremmende med tanke på utviklingen her. Flere og flere jegere, færre og færre fugl. Liker ikke at det å gå på jakt nærmest har blitt en motesak...

I området hvor jeg har hytte har det vært jaktforbud i noen få år, og det ble igjen åpnet for jakt igjen nå med labert resultat. Heldigvis ser det ut til at det skal bli fredning igjen nå. Jeg liker å gå tur i fjellet og faktisk ha sjansen til å få se litt dyreliv rundt meg! Dessuten betyr jo faktisk mindre småvilt = færre rovdyr, og DET er i alle fall noe jeg ikke liker!

Hmm, har bare sett rype der oppe èn gang. Ellers er mus faktisk det eneste dyrelivet jeg har sett der <_<

Også sau og ku da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig hvordan mange jegere mener at de er guds gave til natur, og som fnyser av forskere, friluftsmennesker, osv. Det er ingen som kjenner fjellet og fugl og økologi som denne type jegere gjør, og ingen skal komme her og belære!

Jeg får også litt fnatt av å høre at uten jegere ville dyra bli for mange og dø av sykdommer og sult. Det er nok flere faktorer ute og går her, og verden er nok ikke riktig så enkel som den framstår for mange av jegerne rundt meg i hvert fall! Vi kan vel strengt tatt ikke si at vi skyter den ene rypa for å redde den fra et vondt liv?

Jakt er ikke en menneske/hunderett, det bør i hvert fall ikke være det! Er det belegg for det så bør man frede for en periode, og faktisk til og med ved tvilstilfeller om bærekraftighet. Det finnes mange modeller for høsting og overhøsting vil aldri gjøre populasjonen bærekraftig (ved f.eks. at de får "bedre livsvilkår"). Overhøsting er overhøsting, bærekraft er noe helt annet!

Spørsmålet er vel heller om vi overhøster her. Jeg må si helt ærlig at jeg vet ikke, men jeg tror heller på forskerne enn jegerne!

Heldigvis finnes det mange jegere som også bryr seg mye og er opplyst og mer ydmyke i sin tilnærming til jakt.

Jeg er for jakt, men jeg er for bærekraftig jakt. Men å vite akkurat hvor grensene for det går er ikke lett, og heller ikke noe forskere sånn uten videre kan gi oss svaret på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende diskusjon.

Som ved alle andre ting er det flere faktorer som spiller inn.

- Jeger/Jegerprøven. Jeg synes det burde vært mer oppfølgningskrav til småvilt jegere. I dag trenger man bare ta jegerprøven - noe de aller fleste normale mennesker klare, kjøpe seg hagle og that's it. Jeg synes det burde vært skytekrav slik som ved storvilt og en liten repitisjon av teori innemellom. Dette vil minske jegere og antall skade skyting

- Strenge oppfølgning av baglimit ( at folk ikke skyter mer enn de skal ). Slå hardt ned på dette.

- Skape en trend/holdning i jaktmiljøet at det ikke er om å gjøre å felle mest fugl.

Men fokusere på opplevelsen jakt !

- Sørge for at taksering av terrengene/fugle bestanden blir mest mulig riktig, slik at det er lettere å sette riktig baglimit

- Det er vel ikke bare jakt som gjør at det er færre fugl/vilt.

( tenker på naturen ødelegges rundt oss, skogen som hogges ned osv )

For meg er det ikke viktig å få mange ryper i sekken, men å ha masse fine situasjoner med hunden og flotte dager på fjellet. I år ble det med 2 ryper hjem, men hadde masse fine situasjoner og storkoste oss. Herlig :imrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Snusmumrikk

Når det er folk som kommer sørfra opp hit til Finnmark med X antall hunder og skyter over 900 !! ryper på en tur er det ikke noe å forundre seg over at det blir mindre vilt!

Noen driver helt ekstremt, og det er dem som i hovedsak er problemet mener jeg. Sammen med at det selvfølgelig blir flere jegere og at de fleste jakter hardt på de samme små områdene. Og felles for alle de områdene det jaktes hardt på er at de ligger ikke mer enn en times gange fra vei. Det fører til at det blir veldig ugjevnt beskatta (men kanskje det er bra at noen områder får fri)

MonicaT: Kunne ikke vært mer enig :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er folk som kommer sørfra opp hit til Finnmark med X antall hunder og skyter over 900 ! ryper på en tur er det ikke noe å forundre seg over at det blir mindre vilt!

Noen driver helt ekstremt, og det er dem som i hovedsak er problemet mener jeg.

Helt enig. Kjedelig at noen skal ødelegge for resten av oss. Se bare på saken at normenn er stengt ute fra Sverige. Noen "tullinger" ødelegger for oss andre. Utrolig surt.

:huh:

Vi får slå oss over på fasan jakt i Sør Sverige og Danmark - masse fugl og mindre jakt trykk. Og nesten like fin/bra fugl :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Helt enig. Kjedelig at noen skal ødelegge for resten av oss. Se bare på saken at normenn er stengt ute fra Sverige. Noen "tullinger" ødelegger for oss andre. Utrolig surt.

:huh:

Vi får slå oss over på fasan jakt i Sør Sverige og Danmark - masse fugl og mindre jakt trykk. Og nesten like fin/bra fugl :rolleyes:

Ja ikke sant. Så kan vi dra dit å plaffe ned i tilrettelagte forhold så vi slipper å gå ironi

Men jeg forstår svenskene godt jeg. Når enkelte oppfører seg sånn må man sette i gang tiltak for å bevare bestanden. Selv om det går ut over alle de fornuftlige jegerne også. Som forhåpentligvis fortsatt er i flertall. Allikevel er det synd.

Det er store debatter om det bør innføres restriksjoner i finnmark også. Så, som ellers. Fåtallet ødelegger for flertallet. Men det viktigste må jo være å ta vare på naturen og sikre en bærekraftig stamme småvilt. Og så får hensynet til jegerne komme i andre rekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturen først og deretter jegerne er jeg enig i. Vi må passe på naturen. Men det burde likevel gå ann å innføre strengere regler slik at vi får stoppe disse ekstreme.

Så lenge jeg får trent med bikkja så er jeg fornøyd :huh: Har det like koselig uten fugl i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Tror mye av forvaltningen er rett jeg. Det takseres årlig (i de aller fleste terreng tipper jeg iallefall) som igjen gir et bilde av hvordan det står til med bestandene. Flere steder har det i de senere årene blitt innført bag- limit og man ser bestandene kommer og går.

I deler av hedmark har det vært en utrolig bra storfugl høst, folk har vært oppi lia her hver dag og sett fugl. Flere har også fått med seg storfuglen hjem.

Å kutte småviltjakta helt tror jeg ikke blir aktuelt eller populært. For det første tror jeg ikke det står så dårlig til med bestandene (da hadde det skjedd allerede) at det er et nødvendig tiltak. I tillegg ville det skapt massiv furore og ødelagt noe av den norske kulturarven (Norge er et land som internasjonalt sett har lange jakttradisjoner, og spesielt småviltjakt har lenge vært åpen for allmenheten).

Jeg har som MonicaT tro på bag- limit, men begrensete jaktider kunne kanskje også vært noe? I finnmark så varer jo rypejakta helt frem til mars (mot februar tror jeg det er i resten av landet).

Og til finnmark skal det sies at de har utrolig mye fugl, og det vil nok bli en endring der da nye regler for forvaltnngen har blitt gjeldene fra og med i år i forbindelse med finnmarkseiendommen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...