Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase skal du ikke ha?

Wheaten terrier

Recommended Posts

Ja klart du må kommentere :P  Ja de seriøse hundeeierne vet hva deres hund er god for og bruker de til det. Men ingen jeg kjenner eller vet om har skaffet seg papillion eller pomme hvis de skal trene bruks.Eller en cocker til jakt. Det finnes unntak, men jeg ser nok den typen mennesker som skaffer seg de små hundene, og det er flest eldre damer eller jenter som går å bærer de i armene sine eller går i byen og rusler. Det samme med dobbermann, det er mange tatoverte, "tøffe" ungdommer (gutter) som går rundt med en slik rase. Klart folk blir skeptisk! De vet jo ikke egentlig hvordan rasen er :P

Ja jeg kan være enig i at bruks kan være litt vanskelig. Litt vanskelig å få en liten hund til å apportere ett menneske i vannet også :) Så jeg tror ikke at det kan bli nuffearbeid på chi liksom. Jeg bærer ofte Pito på armen når jeg går der det er maaange mennesker men det er for å unngå at noen tråkker på henne eller at hun ikke skal markere hvis jeg går igjennom buss stasjonen. Det er kanskje derfor mange harfått dt ryktet på seg at "de bærer bare hunden på armen" fordi at de har bare sett folk i byen som kanskje bærer hunden av samme grunn som jeg men de har ikke sett hunden i aksjon i agility o.l :P Men ja jeg kan også være enig i at ALT for mange bruker ikke småhundene sine til noe. De færreste pom oppdretterne jeg vet om bruker pommene sine til noe spesielt. Bare utstilling. Og det er synd :cry: De skal liksom gå frem med godt eksempel og vise hva den lille hunden kan brukes til syns jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 138
  • Created
  • Siste svar
-Irsk ulvehund (Så store og flotte, og så bedagelige familiehunder)

Hehe.. Det stemmer! Jeg hørte av oppdretterne mine (eller, Mona sine :cry: ) at det er lettere å lære dem det de ikke skal gjøre enn det de skal gjøre, men jeg syns Mona lærer ting ganske fort jeg.

Kine&Speedy: Enig med deg. En stor, siklende hund er liksom ikke drømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilleariel: Det er få som bruker disse små miniatyrhundene til jakt og aktiviteter.Og cocker spaniel. De alle fleste får seg dem for selskap og kos. Jeg kaller det fang hunder, fordi de er store nok til å ligge i fanget og det er det de fleste har dem for. :cry: For selskap og kos. Du er vel enig i det? Selv om kanskje du ikke bruker hunden din til det. Ikke noe negativt i det. Skjønner godt de som har det :)  

Vet sannelig ikke jeg, kjenner ingen selv som har papillon som "fang-hund", siden den passer utrolig dårlig til det. Tror faktisk cockeren er en bedre kosehund, selv om de egentlig er jakthunder. Papilloner er altfor travle til å ligge på fanget i lang tid. Men kan jo godt hende det er en del som bruker dem til det, selv om ikke jeg kjenner dem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke hatt en av disse digre rasene som sikler masse..:cry: syntes de er utrolig flotte og slikt altså, men ville ikke hatt det i hus...

Jeg skal begynne å trene spor med mine chis og kanskje lydighet senere:) blir utrolig artig:)

Jeg skal også trene spor med LiLi, så fort jeg finner et kurs. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke hatt en terrier... Ikke pga. utseende!!!  

Men lurer...hvorfor vill nesten ingen ha puddel [-X ? Ingen puddler jeg har møtt er gneldrete.. Moren til Felix er den roligste hunde jeg noen gang har møtt så... Du trenger jo ikke klippe dem i løveklipp...selv om jeg personelig begynner å synes den er fin! Men liker ikke at man klipper to sånne dotter bakpå rompa!!!!uff...

Tenkte aldri på puddel da jeg var liten, for de så så dollette ut og jeg hadde ikke en gang tenbkt på å la være å klippe den :cry:

Med andre ord: Puddler er søte - spesielt de svarte - eller jeg synes bare de svarte som f.eks. Felix :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedlington terrier. Ser ikke skjønneheten i den rasen. Selvfølgelig, hvis jeg hadde blitt kjent med en bedli. terrier, da hadde jeg vel forandret mening...

Jeg har heller aldri likt denne rasen no særlig, men igår så jeg en nydelig bedlington-valp! Den var helskjønn! Den myke og deilige pelsen oppå hodet der da. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte aldri på puddel da jeg var liten, for de så så dollette ut og jeg hadde ikke en gang tenbkt på å la være å klippe den :cry:

Med andre ord: Puddler er søte - spesielt de svarte - eller jeg synes bare de svarte som f.eks. Felix :)

Takk :P:P:P =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinesisk nakenhund, bittesmå hunder som jeg bare ville bekymret meg for å tråkke på (chihuahua, dvergpincher og den størrelsen der), afghansk mynde, yorkshire terrier og andre raser med altfor mye pelsstell, og hunder som er større enn meg når de står på bakbena - det er rett og slett for skummelt for meg. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinesisk nakenhund, bittesmå hunder som jeg bare ville bekymret meg for å tråkke på (chihuahua, dvergpincher og den størrelsen der), afghansk mynde, yorkshire terrier og andre raser med altfor mye pelsstell, og hunder som er større enn meg når de står på bakbena - det er rett og slett for skummelt for meg.  :roll:

hihi :) Nesten alle de der er jo yndlingsrasene mine :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irsk ulvehund er absolutt en rase jeg kunne tenkt meg ved en senere anledning. Var med ei dame på utstilling når jeg var mindre, som driver oppdrett av irsk ulvehund. Cormack's tror jeg kennelen heter, ved Astrid Holm i Andebu, Vestfold. Så flotte og rolige hunder skal du lete lenger etter altså, og jeg elsker store hunderaser! Hun dama hadde 3 unger, og alle styra og røra med de bikkjene, og de bare satt der tålmodig eller gikk sin vei. Også så kosete og dullete de svære skapningene er, helt utrolig!!

Hehe.. Det stemmer! Jeg hørte av oppdretterne mine (eller, Mona sine :cry: ) at det er lettere å lære dem det de ikke skal gjøre enn det de skal gjøre, men jeg syns Mona lærer ting ganske fort jeg.

Kine&Speedy: Enig med deg. En stor, siklende hund er liksom ikke drømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaskan husky, spisshunder, rett og slett for jeg syns de er stygge og lite tiltalende. Sorry til de som har slike men jeg liker de ikke. Liker heller ikke disse pitbull og amstaff hundene.

Ellers liker jeg andre terriere, cairn terrier, bull terrier, mynder, fuglehunder, miniatyrhunder, retrievere osv osv......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

engelsk bulldogg er en rase jeg aldri skal ha! de må da være en av de mest ihjelavla hundene som jeg kaller det :)

Enig! Den kan ikke føde selv, bittet avles for mest mulig underbitt, noe som gjør at de aller fleste av dem må få oppbløtt fòr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en rolig og fin Gordon, men sant at de ofte er stresshunder, spesielt i båndtvangstida når dte er fugler her og der og over alt

Kunne aldri ha hatt en bedl. terrier.. de er bare ikke pene.. Shar Pei- STYGG (sorry)er heller ikke særlig begeistret for de tyngste mastiffene (naepolitansk mastiff, f.eks), eller hunder som Mallorcansk kamphund eller Portugisisk vakthund (i følge mitt hundeleksikon: Portugisisk vakthund er stor og tung, og har et meget egenrådig og aggresivt gemytt), eller sånne raser med helt sinnsykt pels: lhasa apso eller malteser.. Miniatyrraser som ikke kan BRUKEs ordentlig er jeg ikke noe glad i heller, derfor jeg er så glad i papillon :) vil nok aldri ha elghund eller setter igjen, for mye jaktinnstinkt..

Hunder jeg gjerne vil ha:

Boxer (verdens fineste rase)

Schäfer med rett rygg

Puddel

JRT, kanskje

Papillon

Riesenschauser- DE er jo fine da

Husky, hvis jeg bestemmer meg for å drive med litt trekk etthvert

BC eller Aussie

Mudi

Irsk ulvehund

Rottis:D:D:D

Jaktlabbis, liker den slanke, lette typen

Toller

Hehe, morsom blanding av Riesen og papillon her;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle typer settere,har ikke møtt på mere stressa bikkjer en setterne,andre har kanskje andre erfaringer?

også Bulldog og greyhound/mynde

Har forresten møtt flere stressa BC'er og golden'er enn settere.. Men de er stressa på forskjellig måte. Setteren hopper og spretter i bånd, og går rundt i huset, hvileløst.. BC'en hypnotiserer hamsteren og graver opp stuegulvet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel er ikke bra...  bare fælt :)  Liker overhodet ikke utseendet og føler at de gneldrer etter alt og alle. Vet lite om rasen, så skal ikke være for bombastisk, men én ting er sikkert... Jeg liker dem ikke!

Eirik

En opplysning! Pudler er itte gneldrete hvis dom oppdras rett! Du kan få hvilken som helst rase gneldrete hvis dom itte oppdras rett!

Nei, Puddel rule! :D

Je vil itte svare på hvilke raser je itte vil ha.. Synes det er litt dumt.. Sånn som Eirik sa at'n itte lik puddel.. Da føler je meg litt truffet når no'n sier slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du må jo ikke ta det personlig, det er jo helt objektivt. Og som fotest går det jo på egenskaper fremfor utseende; digger du dobermann, schäfer og rottweielr så kjøper du ikke en papillon. Og jeg blir jo ikke såret av den grunn, liksom.. Skjønner godt at det er mange som ikke vil ha settere, eller miniatyrhunder for den saks skyld, akkurat som mange aldri kunne drømme om å ha en rottis! men det er jo smak og behag. Ikke alle liker sjokolade liksom, noen vil heller ha saltpastiller.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...