Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase skal du ikke ha?


Wheaten terrier

Recommended Posts

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Jeg skal aldri ha en hund som ikke er bygget og konstruert for å bevege seg..

Hunder skal kunne ha evnen til å løpe og ha det godt uten at det blir problemer med å få puste/for mye pels/for korte bein/for svake bein/deformerte rygger Og alle de andre tingene som er med hunder i dag.. Skjønner ikke at forlk synes det er sjarmerende jeg asså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri hatt en BC, de blir for aktive og helgira for meg.

Heller ikke schæfere, på meg virker de masete og fryktelig pinglete/feige. Og lett stresset.

Jeg ville ikke hatt briard, da det virker som er rase som krever mye, og en fast hånd.

Heller ikke små selskaps(bjeffe)hunder, selv om jeg vet, at jada, de kan trenes til å ikke bjeffe så mye. Men det tror jeg krever mer enn jeg vil gi.

Ikke berner sennen, nuffe, sankt bernhardt eller slike store pels-sikle-raser.

Ikke boxer, de virker som alt for energiske og gira.

Absolutt ikke labrador, som er matvrak, lett for å legge på seg tross HØYT aktivitetsnivå, og har fort for å bli helstresset og 'låser seg'(i en stresset modus) om de ikke får nok hjerne(og fysisk)trim.

Ikke flat(noe av det samme som på labrador), ikke golden(littegrann av labben, og for mye pels), absolutt ikke jakthunder av noe slag(de har så lett for å miste fokus og låse seg i jaktmodus. Unntatt setterne, de er bare vimsete generelt).

Ikke terv, malle eller groendal, da jeg ikke liker utseendet på dem(mallen er litt pen da, av og til), og heller ikke liker nappingen i klær, armer og bein jeg har opplevd med dem. Noe av det samme stresset som på schæfere.

Ikke wheaten terrier(unntatt EN, han er kjempesøt, han kunne jeg hatt).

Ikke riesenschnauzer.

Så kommer jeg ikke på flere akkurat nå. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj så mange kresene folk asså! <_< .. Men meg? Njaa.. Akkurat nå er det maaange hunder jeg ikke KAN ha eller får LOV til og ha da.. Men en hund jeg aldri skal ha, det må bli Berner Sennen. Og det er kun fordi det blir for mye, kjempe, kjempe søte! Men alt for mye pels og sikkel for meg. Alt for mye hund rett og slett :wub: Liker vell egentlig de fleste hunder.. Skal prøve og komme på mer! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vanskelig å si raser her, men sånn generellt sett er eg lite glad i "småpø", hunder under 10-15kg. Kan godt hilse på andre sine, men hadde eg hatt det selv hadde de nok fort blitt flate :wub: Ellers ingen korthåra hunder, jo mer pels jo bedre :P Og jo, forresten, puddel står vel absolutt nederst på lista. Liker ikkje utseendet på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, er jo din mening det :wub:

Jeg ville bare forklare, var ikke stygt ment eller noe sånn..

Jeg tar med mine på syvfjellsturen her i Bergen, ingen av de som har problemer med det.. Kanskje de går litt saktere enn mange andre? Ikke vet jeg.. jeg har mops :P

Ikke renser jeg hudfolden så ofte heller.. annenhver uke :P

Alle har jo raser som passer hver og en.

Greien er jo at det blir litt selvmotsigende å mene at avl og oppdrett av den engelske bulldoggen, slik den ser ut i dag, burde vært et tilbakelagt kapittel. Med tanke på at du selv eier en mops - anatomisk er jo de to rasene svært like, bare det at mopsen bærer dvergpreg i tillegg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo tydelig at jeg ikke passer inn her, siden alle her inne ikke vil ha de hunderasene jeg seriøst vurderer. Jaja, jeg har aldri fulgt strømmen likevel :)

Hunder jeg ikke skal ha: type pinnkorthårshunder. Ikke bare fordi jeg er allergisk, men også fordi de er STYGGE (jah, jeg sa det, akkurat som dere andre) dobermann, pointer, whippet, boxer, manchester terrier osv. skal ikke i mitt hus. Heller ingen av *ur-hundene* som basenji osv.

Mohahaha! De eneste korthårsrasene måtte bli bulldog og flat-nese-raser, siden ingen liker dem. De ser hysterisk morsomme ut, jeg skal ha fem! Av hver!

Seriøst, skal man ha hund skal det være litt pels å ta i, eller ingen pels i det hele tatt. Lenge leve nakenhunder!

Jeg skal skaffe meg puddel, kinesisk nakenhund og pekigneser og gni dem oppi nesa på dere alle sammen. *hnf hnf hnf*

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg kunne ikke tenkt meg:

-store, tunge hunder

-veldig små hunder

-hunder som sikler eller lukter veldig hund

-hunder som krever mye pelsstell og må settes til tining i badekaret etter å ha vært ute i snøen

-helt korthårede hunder

-hunder med vokt- eller vaktinnstinkt

-hunder som krever mye psykisk stimuli

-hunder som har rasetypiske "problemer" som f.eks spanielører osv. Jeg foretrekker "selvrensende" hunder som ikke krever vedlikehold sånn i det daglige.

-hunder uten av/på knapp

-hunder som ikke går greit overens med andre hunder av ulik alder og kjønn

-hunder uten humor

-hunder uten "humpf" og skikkelig livsglede. Sedate hunder er ikke noe for meg.

Og da står jeg nesten bare igjen med Siberian Husky'en min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

absolutt ikke jakthunder av noe slag(de har så lett for å miste fokus og låse seg i jaktmodus. Unntatt setterne, de er bare vimsete generelt).

Jamen skal ikke du igang med basenji? De har jo jaktinstinkt så det holder!

For egen del så sliter jeg med hunder med krussedullpels.. (puddel, curlycoated retriever, irsk vannspaniel etc) for jeg synes du er å ubeskrivelig vemmelige å ta på, så slike bisker ville det være slitsomt å ha (man må jo kunne ta på hunden sin liksom).

Så er det mange hunder jeg rett og slett ikke er kompetent til å ha tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller (noen som nevnte adhd?)

Langhårsbelger (ikke dermed sagt jeg skal ha en korthåret altså, men disse har jeg ganske enkelt ikke sansen for overhodet)

Flatcoat (vimsete og stressa)

Golden (bjeff-bjeff-bjeff, lyset er på, men ingen er hjemme)

Dverg og mellomschnauzer (hyyyyyle-bjeffing!)

Alaskan Malamute (for sterk, for lite "brukandes" til mitt bruk, for sta)

Briard (for sterk, for mye pelsstell, vokt)

Puddel (for anonym)

Amerikansk cocker (pels igjen)

Aussie (for mye vokt)

Gordon setter (liker rett og slett ikke pelsen/fargen :lol: pluss at jeg syns de er de mest vimsete av setterene)

Cane Corso "og de derre" (rett og slett ikke min type hund)

Dalmatiner (jeg blir helt frika ut av øynene deres, de ser skumle og hatske ut :drool: )

De aller fleste hunder under 6 kg (ganske enkelt for små for mitt bruk)

Mange av hundene over 45 kg (for sterke for meg, og for store for mitt bruk)

Hunder med mye pelsstell (det er ikke min favorittaktivitet, selv om jeg skulle ønske det noen ganger)

Hunder med mye vokt og/eller lyd (jeg gidder ikke mye bjeffing)

Hunder med helt kort pels, type boxer, dalmatiner osv (stikke-hår!)

Nakenhunder (blir aldri fortrolig med at hunder ikke har pels)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gordon setter (liker rett og slett ikke pelsen/fargen :drool: pluss at jeg syns de er de mest vimsete av setterene)

Må bare forsvare rasen min litt:P (er til alle som kaller min fantastiske rase vimsete:P)

Vimsesettere kommer fra vimseeire som ikke bruker nok tid på å få fyllt det treningsbehovet en setter har. En setter bør ideelt få minst 2-3 timer skikkelig tur hver dag, og de krever jevn dressur for å opprettholde kunnskapen sin. (noen som nevnte noe om tomme hoder fylt med en ting? *fugl, fugl, fugl, kan det være fugl her? her? rundt det hjørnet?*).

Naturlignok er det de færreste gjennomsnittlige nordmenn som har tid til dette, spesielt familier. Dette resulterer i understimulerte og udresserte hunder som vimser av sted.

MEN om man får ut energien og lar hunden bruke instinktene sine fra tid til annen, og ellers tøyler de, kan setterne være vel så rolige som andre hunder. Innendørs er de blant de roligere hundene jeg har vært borti, men de krever sin trim for å være ålreite turdyr. Det mange vil kalle vimsing er nok i stor grad søken etter vilt og jakt. De flyr hit og dit for å finne lukt som kan være spennende, de er avlet for å dekke mest mulig. Og gordonsetteren, fra en ordentlig avl (ikke naboen som parret med naboens HD-hund fordi den var så snill og søt) er egentlig den mest sedate av dem alle.

men, for all del: det finnes hauger av understiumlerte og virrete settere her i verden og jeg skjønner at de har dårlig rykte. Men kjenner man en godt trent og stimulert setter er den plutselig ikke så vimsete alikevel.

Sånn der, måtte bare slå ett slag for setteren:)

Jeg må ha en bruk(ane)shund, alt annet er fortsatt uaktuelt (sånn for å komme tilbake til topic)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare forsvare rasen min litt:P (er til alle som kaller min fantastiske rase vimsete:P)

Vimsesettere kommer fra vimseeire som ikke bruker nok tid på å få fyllt det treningsbehovet en setter har. En setter bør ideelt få minst 2-3 timer skikkelig tur hver dag, og de krever jevn dressur for å opprettholde kunnskapen sin. (noen som nevnte noe om tomme hoder fylt med en ting? *fugl, fugl, fugl, kan det være fugl her? her? rundt det hjørnet?*).

Naturlignok er det de færreste gjennomsnittlige nordmenn som har tid til dette, spesielt familier. Dette resulterer i understimulerte og udresserte hunder som vimser av sted.

MEN om man får ut energien og lar hunden bruke instinktene sine fra tid til annen, og ellers tøyler de, kan setterne være vel så rolige som andre hunder. Innendørs er de blant de roligere hundene jeg har vært borti, men de krever sin trim for å være ålreite turdyr. Det mange vil kalle vimsing er nok i stor grad søken etter vilt og jakt. De flyr hit og dit for å finne lukt som kan være spennende, de er avlet for å dekke mest mulig. Og gordonsetteren, fra en ordentlig avl (ikke naboen som parret med naboens HD-hund fordi den var så snill og søt) er egentlig den mest sedate av dem alle.

men, for all del: det finnes hauger av understiumlerte og virrete settere her i verden og jeg skjønner at de har dårlig rykte. Men kjenner man en godt trent og stimulert setter er den plutselig ikke så vimsete alikevel.

Sånn der, måtte bare slå ett slag for setteren:)

Jeg må ha en bruk(ane)shund, alt annet er fortsatt uaktuelt (sånn for å komme tilbake til topic)

Sorry, men den går jeg ikke på fullt ut. Du har nok helt rett i at de krever mye, men nå har det seg sånn at jeg har passet både irske, engelske og gordon settere. Noen ble brukt til jakt, andre ikke. Men jeg kunne likevel skille de godt fra hverandre: irsk - turer av gårde rett frem på tur, tar en og annen avstikker i grøfta. Engelsk - minst erfaring med, men oppfatter den som en tripper, tripper, tripper. Gordon - løper fra grøft til grøft og frem og tilbake, grøft til grøft, frem og tilbake... Og den måten å gå på gidder jeg ikke. Jeg ser det hos alle (!) gordon setterene jeg har passet og sett langs veien; det finnes ikke "dressur" på de. At irske settere fx skulle få SÅ forskjellige eiere at de klarer å lære hundene å bare gå pent rett frem, det har jeg overhodet ingen tro på. (Mange bytter jo type setter innimellom også, så den teorien holder ikke vann.) Problemet mitt er MÅTEN de går på, ikke at de er "dumme", understimulerte eller hva det nå er. Mulig det har noe med søket deres å gjøre; at de søker mer i kryss enn irske settere fx? :) Kan hende det er en dårlig grunn til ikke å få en slik hund, men det er uansett min grunn. Jeg hadde blitt gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...