Gå til innhold
Hundesonen.no

Å la hunden drikke av søledammer..


MarieR

Recommended Posts

Får hunden din drikke av søledammer?

Hvorfor / Hvorfor ikke?

I utgansgspunktet får ikke Ask det, men om vi har vært på lange turer, og jeg ikke har med vann, og sølepytten/dammen ser sånn nogenlundre drikkbar ut, får han det. Nekter ikke en tørst hund vann selv om rent vann helt klart er et bedre alternativ. Ask later til å like slike regnpytter svært godt og selv om han netopp har kommet fra husetr der han har rent frisk vann til alle tider, foretrekker han visst ofte sølepytter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får hunden din drikke av søledammer?

Hvorfor / Hvorfor ikke?

I utgansgspunktet får ikke Ask det, men om vi har vært på lange turer, og jeg ikke har med vann, og sølepytten/dammen ser sånn nogenlundre drikkbar ut, får han det. Nekter ikke en tørst hund vann selv om rent vann helt klart er et bedre alternativ. Ask later til å like slike regnpytter svært godt og selv om han netopp har kommet fra husetr der han har rent frisk vann til alle tider, foretrekker han visst ofte sølepytter..

Jeg har ingen motforestillinger mot å la hunden min drikke av sølepytter. Jeg unngår selvfølgelig å la ham drikke av dammer langs veier og på steder som er skitne, men i skogen og sånt er det greit. Jeg merker at han foretrekker sølepytter på steder med jordrik bunn og friskt gress, så det er kanskje mineraler i vannet som han liker. Men han holder seg unna stillestående vannpytter og myrvann, så han er ganske spesifikk med hva han vil ha.

Han er forøvrig også blant dem som spiser hestebæsj, men kun hvis den er helt "fersk". Så han er selektiv med hva han tar til seg av vått og tørt i naturen. Jeg lar ham bestemme selv, for han er ikke sånn at han på død og liv skal smake på allverdens ting han finner på bakken. Heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skitne sølepytter med sneiper og dritt i (som i byn) unngår jeg. Da finner jeg heller en fontene (som om det er så mye bedre..) <_< I fjellet/skogen, får hun ikke drikke myrvann, prøver i alle fall å unngå det, og viser henne heller en rennende bekk hvis jeg finner en. En slurk eller to gjør ikke så mye, men hun trenger ikke stå og drikke et halvt minutt. Ikke alt som er i stillestående (og ofte skittent) vann, som hunder tåler like bra. Får fx lett diare av myrvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er i skauen får han drikke det han vil drikke. Har ingen mulighet til å kontrollere hva han drikker når han er på 'jobb', for da er han ofte ganske langt unna. Han har aldri hatt noe behov for å drikke de få metrene vi har tråkket etter asfalten, så det har jeg ikke tenkt på - men tror ikke jeg ville latt ham drikke så mye av en asfaltsølepytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene her er ikke så nøye på det de - de drikker det de kommer over om de har behov for å drikke, og jeg hindrer dem vel så og si aldri. Nå går vi aldri i bynære strøk, så problemstillingen med skittens sølevann eksisterer liksom ikke. Det eneste jeg har hindra dem i å drikke er vannet i vanndammer på Ringbanen ved Gardermoen der de oppbevarer tømmer... DET er nok litt for uggent til at JEG vil tillate dem å drikke dette.

Det er forresten et sted langs flystripa på Gardermoen hvor det står ei bøtte i noe buskas. Denne fylles av regnvann, og jentene har brukt å drikke av den av og til dersom det har vært varmt og jeg har gått tom for vann. En gang vi kom dit, stupte Lotta ned i bøtta og drakk... Jeg fikk det for meg at jeg skulle kikke litt i den bøtta - og jeg brakk meg nesten... det stinka død og fordervelse og den var full av råtnende lauv og alskens ugne saker. Jeg var helt sikker på at Lotta ville bli syk av å ha hatt i seg det der - men NEIDA - dama hadde ikke antydning til diarè eller noe sånt hun. Så selv om VI kanskje synes enkelte ting er uappetitlig og ekkelt, så er det ikke nødvendigvis det for en normal hundemage :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zeta får drikke av sølepytter så lenge de ikke ser alt for møkkete ut, nå bor vi på landet da, og går mest på steder det ikke er så mye biler og forurensing, så da er det liksom greit, men er egentlig ikke så ofte hun prøver å drikke av sølepyttene, bare hvis hun er veldig sliten eller varm og da syns jeg hun må få lov:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar henne drikke av alt hun finner, det ser ikke ut til at sølevann plager henne eller gjør henne syk.

Men som andre også har sagt, vannet på bakken i byen er vel ikke alltid noe særlig. Selv om vi er jo ikke så ofte i byen, så.. Det er ikke en veldig aktuell problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke noe særlig om hva hun drikker, så lenge det ikke er vann som ser forurenset ut, feks pytter med oljelag fra biler. Vi er ikke så ofte på steder hvor det er forurenset vann, men da er hun jo alltid i bånd, så det er lett å kontrollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer.. Når det regner og er vått i boligfeltet/fjellet/skogen lar jeg henne drikke av sølepytter. Det virker som det er det beste vannet noensinne ;)

Har jeg med rent vann til henne i skogen går hun mye heller å drikker av en sølepytt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toya får drikke der hun vil.

Nå trasker vi ikke så mye på asfalten, men der har hun heller ikke behov for å drikke, så der drikker hun ikke. Mens i skogen får hun drikke akkurat der hun vil.

Her om dagen løp hun gjennom den stoooooore sølepytten, så ingen skal komme og si at damen er redd for å bli bløt på labbene ;)

( i sånne øyeblikk skulle man harr kamera )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...