Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyter og klør


Lotta

Recommended Posts

Hei folkens,

Jeg har brukt VoH på mine hunder (vekselvis nr 33 og "kylling") siden juni måned, og har fra august ikke foret på noe annet - er godt fornøyd med appetitt og kondisjon, men... jeg synes hele hurven røyter mye, og jeg er ikke imponert over huden deres lengre... Vurderer å selge fryser'n igjen (selv om vi kjøper inn i stort så får vi ikke allverdens god pris heller :) ) - har andre samme erfaring med røyting/kløe når de har foret på VoH?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos oss er alt det på topp når de går på VoH, men hun damen i butikken sa at det var den del hunder som reagerte på storfekjøttet, så de måtte gå på de pølsene med laks i. Er det en idè å prøve kanskje? Hvis ikke det er de samme som det er kylling i som du allerede har prøvd da. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens,

Jeg har brukt VoH på mine hunder (vekselvis nr 33 og "kylling") siden juni måned, og har fra august ikke foret på noe annet - er godt fornøyd med appetitt og kondisjon, men... jeg synes hele hurven røyter mye, og jeg er ikke imponert over huden deres lengre...

Hmm.. har du forsøkt å kun fore på enten 33 eller kylling, for å se om det blir bedre evnt verre? Nr 33 består jo av kylling, slaktavfall og storfevom, storfe samt svin som det er i slakteavfallet er "standard" høyallergene stoffer (dvs mange som reagerer på nettopp disse). Kylling er veldig vanlig å bruke i allergen-fôr nettopp fordi det er ikke så mange hunder som reagerer på dette, så kanskje du ville merke en forskjell om du kun foret på en av delene.

Nr 33 har også en veldig høy fettprosen (ca 20%), i motsetning til kylling (ca 17%), det kan være at en slik høy fettprosent over lengre tid blir sterkt for kroppen? Det er ikke uten grunn at de hundekjørerene jeg kjenner ikke forer eksklusivt på V&H hele året, men bruker tørrfôr i rolige perioder, V&H er et kraftfôr i så måte.

Røyting, kløe og hudproblemer (bla. røde ører, mye ørevoks) er de vanligste markørene for fôrallergi så jeg ville tatt tak i dette kjapt slik at det evnt ikke forverrere seg. Håper du finner en løsning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her jeg er nå så forer vi masse med VoH, vi merker gode resultater på både pels og hud. Vi frohandler fôret, så får veldig mange tilbakemeldinger av kunder, av det jeg vet er alle gode. En del av kundene vi har, har hunder som har enten svak pels, sårete hud eller spiser dårlig. Mange av de kom for å bare prøve det i en måneds tid, Og når de kom tilbake så hadde det vist skjedd store forandringer. Hunden hadde fått enetn bedre pels, bedre hud.

Vi har 7 hunder her, alle fôres på VoH, men vi fôrer ikke bare på vom hele tiden. Vi fôrer vell ca 80% vom, og 20% tørrfôr, Fôret vi bruker er Skytten's Special. Vi merker store forskjeller de gangene vi fôrer mere tørrfôr en vom, da merker vi det veldig godt på pels og avføring. Opptaks % på vom er over 90% tror den ligger på 92 eller 93 % kommer ann på hvordan Mangne (han som lager det) blander det.

Når de fôres med vom så er det veldig lite avføring. Men som sakt man ser godt hvis man har fôret med tørrfôr noen dager, da blir avføringen mer løs og det kommer iallefall 4 ganger så mye som når man fôrer vom. Opptaks % på tørrfôr får man ikke over 50% det har noe med alle korn produktene som er i tørrfôret.

Så som sakt så har vi har hatt veldig god erfaring med og bruke VoH på hundene våre, De fores med nr 33.

Men som LivB sa her over så kan det være fôr allergi, hun har sakt opp det som er anntydninger til det så det trenger ikke jeg skrive om :)

Og som LivB sa, ta tak i dette kjappt, så det ikke forverrer seg,

det tror jeg og er veldig lurt!

Håper du får bedre hud og at de slutter og røyte snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min sin hund begynte å klø mer på v&h, mente hun. Det gjorde hun sikkert for alt jeg vet, så de byttet, og nå klør den ikke mer. Om den røytet ekstra også, vet jeg ikke.

For min del er det vanskelig å si om Tulla klør mer eller mindre, siden hun klør hele tiden, og det uansett går i perioder i forhold til årstid osv. Skal begynne med det nå igjen etter å ha prøvd allergifôr som hun fikk ørebetennelse av.. :)

Du kan jo evt prøve en annen type?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt V&H i 4,5 år uten unormal røyting eller kløe. Nå er det ikke så lenge siden august, så kanskje er det for tidlig å si noe om hvorvidt det er fôret som har skylden. Kanskje er det overgangen fra sommer til høst som gjør seg gjeldende, med utskifting av pels osv.

Men hvis *huden* ikke er bra, så høres det jo mer ut som en reaksjon på fôret. Kanskje en idé å forsøke noe annet, som f.eks. en eliminasjonsdiett med kun kylling, kun svinekjøtt, kun lam osv for å se om det kan være enkelte råvarer som ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverandøren som vi kjøpte fra sa at det ikke er tilsatt vitaminer og lignende som hunden trenger, og det er heller ikke tilsatt fiber. Derfor er det lurt å tilsette fòr iallefall i noen perioder. :)

Mener du VoH? De pølsene jeg bruker er iallefall vitaminisert, det står til og med på pakken det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du VoH? De pølsene jeg bruker er iallefall vitaminisert, det står til og med på pakken det..

Det kan hende jeg husker feil nå, :)(ikke akkurat ulikt meg ;) ) men man burde iallefall tilsette litt vanlig tørrfòr pga mangel på fiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende jeg husker feil nå, :)(ikke akkurat ulikt meg ;) ) men man burde iallefall tilsette litt vanlig tørrfòr pga mangel på fiber.

Det er ikke nødvendig å tilsette fiber til V&H, så lenge hunden ikke får problemer med for hard avføring. Dvs hvis hunden sliter med å gjøre fra seg. I sånne tilfeller kan man tilsette etpar spiseskjeer Kruskakli, som er bortimot 100% fiber. Å tilsette tørrfôr er ikke nødvendig for fiberens skyld, for Kruskakli er en betydelig bedre - og billigere! - fiberkilde enn tørrfôr.

Jeg passer for tiden en 10 måneder gammel unghund som har vært fôret på V&H kombinert med tørrfôr. Jeg har svitsjet ham over til 100% V&H, og det har ikke vært noe problem. Han har også fått mindre "hundelukt", noe som er en stor fordel for meg som har pelsallergi. Min egen hund fôres også 100% rått uten tilsetninger av verken tørrfôr eller fiber. Han ble svitsjet fra en kombinasjon av V&H og tørrfôr til ren råfôring da han var 10 uker gammel, uten problem. Jeg passer også til stadighet en whippet som også fôres 100% rått uten fiber, og han har heller ikke noen problemer med det. Og nå i helga passer jeg i tillegg en bror av den 10 mnd gamle unghunden, og han fôres også på V&H pluss andre rå, kjøttbaserte råvarer. Ikkeno' problemer der heller.

Jeg kjenner minst 15 hunder som fôres rått uten tilsatt tørrfôr eller fiber. Disse hundene er av størrelsesorden fra 13 kg til 70 kg, og er alt mulig fra mynder til molossere. Ingen av dem har noe problem med å gjøre fra seg.

Faktisk kan for mye karbohydrater og fiber i fôret redusere hundenes evne til å ta opp næringsstoffer. Dette er næringsstoffer som hundens fordøyelsessystem ikke trenger, og det er derfor tørrfôrede hunder skiter så mye mer enn råfôrede hunder. Her i nabolaget plukker jeg til stadighet opp digre, myke ruker etter hunder som eierne ikke gidder å plukke opp etter. Blir de liggende, tar det lang tid før de går i oppløsning. Gudene vet hvorfor, men jeg tipper det har med konserveringsmidler å gjøre. Råfôrede hunder har lite avføring, og det som kommer ut etter et måltid V&H er tørre, faste kuler som smuldrer opp hvis de blir liggende.

Nei, ikke gi fiber eller tørrfôr med mindre hunden sliter med å gjøre fra seg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende jeg husker feil nå, :)(ikke akkurat ulikt meg ;) ) men man burde iallefall tilsette litt vanlig tørrfòr pga mangel på fiber.

Kanskje det er kjøttfôret eller vomen fra V&H disse bruker ?

Jeg var på en butikk for å få tak i V&H men da hadde de bare to pølser igjen, men fikk anbefalt å kjøpe enten frossent kjøttavskjær eller frossen vom fra samme produsent. DETTE er ikke vitaminisert fôr og skal derfor gis enten sammen med tørrfôr eller man må tilsette vitaminer/mineraler selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig å tilsette fiber til V&H, så lenge hunden ikke får problemer med for hard avføring. Dvs hvis hunden sliter med å gjøre fra seg. I sånne tilfeller kan man tilsette etpar spiseskjeer Kruskakli, som er bortimot 100% fiber. Å tilsette tørrfôr er ikke nødvendig for fiberens skyld, for Kruskakli er en betydelig bedre - og billigere! - fiberkilde enn tørrfôr.

Hm, blir det ikke feil å gi mer fiber om det er hard avføring? (trodde mer fiber gjorde det ennå værre da jeg) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er kjøttfôret eller vomen fra V&H disse bruker ?

Jeg var på en butikk for å få tak i V&H men da hadde de bare to pølser igjen, men fikk anbefalt å kjøpe enten frossent kjøttavskjær eller frossen vom fra samme produsent. DETTE er ikke vitaminisert fôr og skal derfor gis enten sammen med tørrfôr eller man må tilsette vitaminer/mineraler selv.

Det er nr. 33 vi bruker, hun sa det vel fordi det kan være at de noen får hard eller løs mage av bare rått kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om hundene har allergi? Mange allergihunder kan reagere mye på proteiner og trenger mer vegetarkost.

Ellers er du sikker på at det kommer av v&h? Har du vært hos veterinær å utelukket alt annet?

I såfall ville jeg prøvd å bare gi en av typene. også gi litt gulrot, brokkoli osv sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har nå foret med VH i 2 uker og hunden klør, røyter og flasser.

Kan være tilfeldig, men jeg skal bruke det litt til og se hvordan det utvikler seg.

Har i disse to ukene byttet på mellom 25,33 og kylling. Nå kjører jeg kun nr 25 som jeg har brukt før ( uten problemer ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hei :P

Jeg har hatt min lille valp i to uker nå..han er kjempeflink, og vi koser oss masse ;)

Jeg tenker masse på foring, da opdretter foret etter min forståelse, kun på rått for. De aller første dagene blandet jeg V&H nr 33 med tørrforet, og han spiste, men spiser ikke opp! Jeg syns det var dumt å ta vekk foret, fordi han gikk å spiste litt sånn..når han var sulten <_< hmm...men nå har dette bedret seg litt, tror nok det var overgangen fra å måtte krangle med alle søsknene sine om maten, til å få hele matskålen for seg selv. Det jeg lurer på er hva dere synes om å blande inn V&H33 i tørrforet hans igjen, (for dette har jeg sluttet med!) ? Er det lurt å bruke rått for samt tørrfor? Rex er en italiensk mynde, og har lest på andre sider at det var noen som sa at han aldri hadde møtt en italiener som ikke liker den nr.33! Min hun derimot er ikke akkurat overbegeistret over dette, men nå blander jeg i litt sånn dritt-for (sånn friskas(nei, vet det er for katter ja..men husker ikke navnet :P )bare for lukten og smakens skyld, og det virker som han spiser godt når jeg blander i dette) ellers prøver jeg å variere å bløte opp foret, samt gi han kun tørt, og også et måltid, hvor jeg blander inn drittforet :blush: ja...

noen synspunkter takk :lol::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå foret med VH i 2 uker og hunden klør, røyter og flasser.

Kan være tilfeldig, men jeg skal bruke det litt til og se hvordan det utvikler seg.

Har i disse to ukene byttet på mellom 25,33 og kylling. Nå kjører jeg kun nr 25 som jeg har brukt før ( uten problemer ).

Faktisk så kommer jeg på noe de sa i den butikken hvor de selger VoH her, og det var at etter en liten periode på dette foret, så kunne hundene begynne slik du beskriver - men at det gikk over av seg selv etter en liten stund. Mener de nevnte noe at det kunne bli slik pga overgang til våtfor fra tørrfor.. husker ikke helt siden min ikke har vært sånn, så bet jeg meg ikke så veldig merke i det. Nå røyter våre da, men det regner jeg med er fordi det begynner å bli kaldere ute. Kaninene mine røyter også veldig nå, så det er vel tid for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pointerguri: Det kan jo hende. Var derfor jeg hadde tenkt å fortsette litt til og se hvordan det går. De trenger jo litt tid til å tilpasse seg nye foret.

Rex&Tina: Jeg bruker selv VH + tørrfor

Nå gir jeg kun VH ( nr 25 ) til frokost og kun tørrfor ( med evt middagsrester ) til middag.

Tror ikke det er noe i veien for å blande VH og tørrfor. De fleste gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...