Gå til innhold
Hundesonen.no

Sliter med vekta til golden tispa mi


meg123

Recommended Posts

  • Svar 185
  • Created
  • Siste svar

Jeg skjønner ikke problemet med å la hunden få mer mat, jeg? Bare ha f. eks dobbel mengde i skåla både morgen og kveld. Du trenger ikke gi egg, kjøtt, og andre fancy ting for å få til dette, antakeligvis.

Tynn hund + nok mat = normal hund.

Det burde ikke være verre enn det. Og ikke ta det så inn på deg at folk sier det er horribelt eller stygt, for skal jeg si det helt ærlig, så datt haka mi ned på knærne da jeg så bildet. Det så ut som en saluki med goldenhode eller noe slikt.

Du sier selv at hun ikke tåler noe annet enn RC og et lite utvalg andre ting, da gir du henne disse tingene i større mengde enn før. Ikke hør på en som er "flink" (jeg er også flink), og regn med at det han sier er sant. Hvis du ser på hunden din, så er den fortsatt tynn :D

Dette er nok ikke helt rett du nei, eg sleit i ett år med donny, ga mer og mer for, skifta for til et med høyere energi osv, så flytta jeg hjem og fikk ikke tak i det fore jeg brukte i trondheim.

Da gikk min donny fra sine 16kg opp i 22kg som han nå ligger på.

På den tia han var tynn så grudde jeg meg nesten til treninger, turer der det var masse folk, alle komenterte hvor tynn han var osv.

Nå er alt bedre, jeg bruker nå Eukanuba preformance, kommer nok ikke til å skifte det for nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok ikke helt rett du nei, eg sleit i ett år med donny, ga mer og mer for, skifta for til et med høyere energi osv, så flytta jeg hjem og fikk ikke tak i det fore jeg brukte i trondheim.

Da gikk min donny fra sine 16kg opp i 22kg som han nå ligger på.

På den tia han var tynn så grudde jeg meg nesten til treninger, turer der det var masse folk, alle komenterte hvor tynn han var osv.

Nå er alt bedre, jeg bruker nå Eukanuba preformance, kommer nok ikke til å skifte det for nei

Hva er det du mener ikke er helt rett, egentlig? At hvis en hund er i fint hold så får den nok mat, og hvis den er for tynn så får den for lite mat (dvs næring)?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du mener ikke er helt rett, egentlig? At hvis en hund er i fint hold så får den nok mat, og hvis den er for tynn så får den for lite mat (dvs næring)?...

Det jeg mener at en hund som får nok mat, eller mer en den skal ha, trenger ikke vere i godt hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener at en hund som får nok mat, eller mer en den skal ha, trenger ikke vere i godt hold.

Dette blir jo helt feil? En hund som får NOK mat (eller NOK næring, kan vi heller si) SKAL være i godt hold. Hvis hunden IKKE er i godt hold, får den for lite på en eller annen måte. Kanskje fungerer det å bytte fòr, kanskje må den ha ormekur, kanskje trenger den medisiner for å holde vekta oppe. MEN om hunden får NOK næring så SKAL den være i godt hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener at en hund som får nok mat, eller mer en den skal ha, trenger ikke vere i godt hold.

Der tar du dessverre - i likhet med emmaogyaris - totalt og fullstendig FEIL.

En hund får ikke NOK mat hvis den forblir for mager og underernært - uansett hva som står på forpakken! :wallbash:

Er det så vanskelig å forstå at dagsbehovet forprodusentene oppgir bare er veiledende, da?

Hvis hunden er FOR TYNN så betyr det at den IKKE OPPTAR NOK NÆRING.

(Eller for å si det på en annen måte - hvis jeg er 1,60 cm høy, spiser 10 hamburgere med tilbehør hver eneste dag året rundt, og fortsatt bare veier 34 kilo - da får jeg ikke nok mat (dvs tar opp nok næring) til å holde en normal vekt. OK?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man MÅ ikke gå etter det som står på pakken, det er kun veiledning og ofte ment på hunder som kun går på noen små turer om dagen (vedlikehold), veiledningen blir ofte altfor lite når hunden trenes aktivt.

Jeg må si meg enig med Lotta, hva er så vanskelig med å gi hunden mat til den er mett?

Nå har jeg motsatt problem, Chicka legger på seg så fort hun ser mat (retriver blanding :D ), og da må jeg jo gi mindre mat eller et for med mindre fett, verre er det ikke, hadde hun blitt for tynn (da skulle vel månen falle ned først) så må jeg fore mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du dessverre - i likhet med emmaogyaris - totalt og fullstendig FEIL.

En hund får ikke NOK mat hvis den forblir for mager og underernært - uansett hva som står på forpakken! :wallbash:

Er det så vanskelig å forstå at dagsbehovet forprodusentene oppgir bare er veiledende, da?

Hvis hunden er FOR TYNN så betyr det at den IKKE OPPTAR NOK NÆRING.

(Eller for å si det på en annen måte - hvis jeg er 1,60 cm høy, spiser 10 hamburgere med tilbehør hver eneste dag året rundt, og fortsatt bare veier 34 kilo - da får jeg ikke nok mat (dvs tar opp nok næring) til å holde en normal vekt. OK?)

se på eksempelet du selv satt nå Lotta...

"hvis jeg er 1,60 cm høy, spiser 10 hamburgere med tilbehør hver eneste dag året rundt, og fortsatt bare veier 34 kilo - da får jeg ikke nok mat (dvs tar opp nok næring) til å holde en normal vekt.

Hva er forslaget ditt da?? Burde du spist 50 hamburgere hver dag da eller burde du forstå å prøve å få hjelp med grunnen til hvorfor du ikke legger på deg...Du har jo selv merket at det ikke hjelper å spise masse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se på eksempelet du selv satt nå Lotta...

"hvis jeg er 1,60 cm høy, spiser 10 hamburgere med tilbehør hver eneste dag året rundt, og fortsatt bare veier 34 kilo - da får jeg ikke nok mat (dvs tar opp nok næring) til å holde en normal vekt.

Hva er forslaget ditt da?? Burde du spist 50 hamburgere hver dag da eller burde du forstå å prøve å få hjelp med grunnen til hvorfor du ikke legger på deg...Du har jo selv merket at det ikke hjelper å spise masse...

Regner med at Lotta mener at man da enten burde spist flere hamburgermåltider i løpet av dagen eller mat som gir deg mer næring. Regner også med at det bare var et eksempel tatt ut av luften fra Lottas side :D

Men nå som du har lest diskusjonen - nær sagt alle er enige om at du bare må gi henne mer mat - hvorfor er du enda uenig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at Lotta mener at man da enten burde spist flere hamburgermåltider i løpet av dagen eller mat som gir deg mer næring. Regner også med at det bare var et eksempel tatt ut av luften fra Lottas side :D

Men nå som du har lest diskusjonen - nær sagt alle er enige om at du bare må gi henne mer mat - hvorfor er du enda uenig?

Skjønte at det bare var et eksempel,men hvis dt var ment at da burde h eks ha et for med mer energi så har jeg jo svart på det maaange ganger. Hun tåler bare RC.

Jeg er uening fordi jeg ser at det bare kommer ut igjen. Å at hun ikke blir noe bedre.Når hun var litt yngre var hu ikke så stressa,å hadde helt fin vekt,å ettersom hun vokste fikk hun den maten hun skulle ha å litt til,siden hun aldri har hvert en hund som "legger på seg masse liksom",så hun har alltid fått ekstra i motsetning til han andre jeg har som fyker opp i vekt med engang det kommer noe ekstra.

Det er etter hun har blitt så stressa at hun har gått ned...å ikke kommer opp i vekt igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uening fordi jeg ser at det bare kommer ut igjen. Å at hun ikke blir noe bedre.Når hun var litt yngre var hu ikke så stressa,å hadde helt fin vekt,å ettersom hun vokste fikk hun den maten hun skulle ha å litt til,siden hun aldri har hvert en hund som "legger på seg masse liksom",så hun har alltid fått ekstra i motsetning til han andre jeg har som fyker opp i vekt med engang det kommer noe ekstra.

Det er etter hun har blitt så stressa at hun har gått ned...å ikke kommer opp i vekt igjen...

Jeg ville tatt en tur til spesialisten som Akela nevner. Tror det kan være smart.

Vet ikke hvor lenge du hatt problemet, men det kan være lurt å få sjekket det sikkelig opp, av en spesialist som virkelig kan dette. Dyrlegen er sikkert flink han, men en spesialist er enda bedre.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg postet det var for å få gode råd..er vel akkurat det jeg har spurt om tror jeg...at hun må ha mat det skjønner jeg å,å jeg er ikke akkurat gnien på maten altså :rolleyes: men nå er det en grunn til at hun går ned da. Gjerne det jeg ville ha litt råd om hvordan da få henne opp i vekt-å beholde vekten bra. Jeg er fult klar over at jeg ikke er den eneste som prøver å fete opp hunder,og jeg har snakket med flere som har slitt med nettopp dette,prob mitt er at når jeg har prøvd det di har hatt gode resultater på skjer det ikke noe forandring på MIN tispe...

Kanskje noe galt med bukspyttkjertel? :D

Her er en link du kan sjekke ut litt: http://www.forimport.no/Foringsrelaterte%20problemer.html

Står mye fornuftig der :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se på eksempelet du selv satt nå Lotta...

"hvis jeg er 1,60 cm høy, spiser 10 hamburgere med tilbehør hver eneste dag året rundt, og fortsatt bare veier 34 kilo - da får jeg ikke nok mat (dvs tar opp nok næring) til å holde en normal vekt.

Hva er forslaget ditt da?? Burde du spist 50 hamburgere hver dag da eller burde du forstå å prøve å få hjelp med grunnen til hvorfor du ikke legger på deg...Du har jo selv merket at det ikke hjelper å spise masse...

Nei - jeg ville selvsagt fulgt ditt eksempel. Gått ned til 16 hamburgere hvis "noen som hadde greie på det" sa at det var nok. :D

Jeg er fult klar over at jeg ikke er den eneste som prøver å fete opp hunder,og jeg har snakket med flere som har slitt med nettopp dette,prob mitt er at når jeg har prøvd det di har hatt gode resultater på skjer det ikke noe forandring på MIN tispe...

Nehei - og hva har skjedd når du har gitt henne fri tilgang på RC-foret som hun tåler? Du har nektet plent å øke matmengden til mer enn 2,5 mål RC-for pr dag, uansett... Og du har fortsatt ikke svart på hvordan hun skal kunne legge på seg uten å få mer kalorier i seg enn hun tydeligvis forbrenner allerede...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du dessverre - i likhet med emmaogyaris - totalt og fullstendig FEIL.

En hund får ikke NOK mat hvis den forblir for mager og underernært - uansett hva som står på forpakken! :wallbash:

Er det så vanskelig å forstå at dagsbehovet forprodusentene oppgir bare er veiledende, da?

Hvis hunden er FOR TYNN så betyr det at den IKKE OPPTAR NOK NÆRING.

(Eller for å si det på en annen måte - hvis jeg er 1,60 cm høy, spiser 10 hamburgere med tilbehør hver eneste dag året rundt, og fortsatt bare veier 34 kilo - da får jeg ikke nok mat (dvs tar opp nok næring) til å holde en normal vekt. OK?)

Er ikke enig i dette jeg, Donny fikk MYE mer en det som stod på sekken, har egentli aldri fulgt med hvor mye det står på sekken jeg. Og jeg hører nok mer på alle de andre jeg har diskutert Donny med den deg, som aldri har møtt bikkja og sett, hvør mye han fikk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har sinnsyk høy forbrenning så er det ofte man kan ete og ete uten å legge på seg, så vil ikke si meg helt enig med lotta at dette ER svaret, men er enig om at du kan prøve en mnd`s tid på å gi MYE mat, og så se om det hjelper. Viss ikke, gå til en spesialist, og ikke trenern (trenern din er nok ikke noen ekspert enn forhold til hunden sin), og er ofte lurt å høre hos flere veterinærer.

Men skulle hvert morsomt å visst hvorfor du, lotta , vet SÅ GODT om dette, og vet fasiten her :rolleyes: Det finnes andre ting enn mat, kan godt hende at bikkja får nok mat, men har høy forbrenning, sliter med å ta opp fettstoffer osv osv. Det er så mye som spiller inn, og du kan fore og fore en hund, men tar den ikke opp næringstoffene/fettet så vil ikke det hjelpe.

Men jeg vil gi deg et tips om å fore MER enn vanlig over en periode, og være nøye på det, følge en forplan skikkelig (en mnd tid ca). Også må du prøve å veie litt ofte. Om dette ikke fungerer, og du mener at hun kun tåler RC sitt for (har du prøvd olivers lamb?, kan hende hun tar opp fettstoffene der bedre), så MÅ du komme deg til en spesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Er ikke enig i dette jeg, Donny fikk MYE mer en det som stod på sekken, har egentli aldri fulgt med hvor mye det står på sekken jeg. Og jeg hører nok mer på alle de andre jeg har diskutert Donny med den deg, som aldri har møtt bikkja og sett, hvør mye han fikk osv.

En hund som ifølge all verdens tester er SUNN og FRISK - hvilket veterinærene har konkludert med at omtalte golden er - dvs. den feiler intet som skulle tilsi at den ikke burde legge på seg - trenger kun mer mat og ferdig med det.

At din Donny begynte å legge på seg når du bytta for og flytta - javel, kanskje ble han også brått voksen?

Det hender det også liksom - at hunder blir voksne og ting stabiliserer seg.

Og nei - uansett hvor mange du har diskutert det med - en hund som er SUNN og FRISK (erklært av veterinær) - får IKKE nok mat om den er radmager.

Jeg skjønner jo ikke hvorfor dette er så vanvittig vanskelig jeg.......... Jeg HAR hatt hyperaktiv radmager Golden som la på seg når han fikk fri tilgang til mat (nesten) - en hund som så mer ut som en gul setter enn en golden som unghund, ting stabiliserte seg når han passerte to og ett halvt og han funka resten av livet på ETT målebeger ProPlan (5 dl) resten av livet......

Jeg HAR belgere - en rase som er kjent for HØYT aktivitetsnivå - og som unghunder får de og har fått opptil mange ganger det som står på sekken for å holde vekta eller gå opp i vekt.

Jeg har hatt hannhunder som har veid 17 kilo i en alder av halvannet år - og DET er MAGERT - eneste løsningen har vært å pøse på maksimalt med mat og vips så legger de på seg. Og det er det første jeg forsøker - jeg øker matmengden til det absurde og jovisst det kommer mer ut men det er da for søren helt naturlig - det betyr ikke at det ikke virker.

Tjatrikken som nå for over to liter om dagen her nå skiter tre gode store ruker hver dag han - men han legger på seg allikevel liksom........

Jeg skjønner ikke hva som er problemet med å gi hunden mer mat - fatter det ikke - og enn så lenge så har ikke vedkommede kommet med ett eneste vettugt argument for hvorfor hun ikke vil prøve - og akkurat det er en smule teit spør du meg.

Det er jo ikke sånn at vi som foreslår mer mat aldri har hatt hund liksom......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun sier jo hun har prøvd det, da skjønner jeg ikke hvorfor alle skal nevne det.

Vi har ne hund her i oppe egtasjen, han får ALT av mat, også mange ganger om dagen, men han er mager, de prøver nå med vom, og energi våtr foret til felleskjøpet, han har vel gått på ca 1 kg på 1 måned.

Det kan jo vere noe å prøve.

Eller annet jeg kan komme på er å fore RETT før man legger seg, slik hunden er i ro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Skjønte at det bare var et eksempel,men hvis dt var ment at da burde h eks ha et for med mer energi så har jeg jo svart på det maaange ganger. Hun tåler bare RC.

Jeg er uening fordi jeg ser at det bare kommer ut igjen. Å at hun ikke blir noe bedre.Når hun var litt yngre var hu ikke så stressa,å hadde helt fin vekt,å ettersom hun vokste fikk hun den maten hun skulle ha å litt til,siden hun aldri har hvert en hund som "legger på seg masse liksom",så hun har alltid fått ekstra i motsetning til han andre jeg har som fyker opp i vekt med engang det kommer noe ekstra.

Det er etter hun har blitt så stressa at hun har gått ned...å ikke kommer opp i vekt igjen...

Så det du sier her er at problemet med at hun er for tynn kom samtidig med at hun begynte å stresse? Hva med å gå andre veien og prøve å finne årsaken til stresset? Lære hunden å slappe av samtidig som du gir den mer mat av foret hun tåler? Du har sikkert tenkt på det selv også og sikkert prøvd det meste for å få henne til å slappe av, men kanskje en som kan mer om hunders adferd og stress kan hjelpe deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier her er at problemet med at hun er for tynn kom samtidig med at hun begynte å stresse? Hva med å gå andre veien og prøve å finne årsaken til stresset? Lære hunden å slappe av samtidig som du gir den mer mat av foret hun tåler? Du har sikkert tenkt på det selv også og sikkert prøvd det meste for å få henne til å slappe av, men kanskje en som kan mer om hunders adferd og stress kan hjelpe deg?

Hun skal sjekkes av en ny vet til uka,å vi har fått et "program"av treneren. Så håper det kan bli bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...