Gå til innhold
Hundesonen.no

Jaktprøver med retriever


Wanderlust

Recommended Posts

Som sikkert flere har fått med seg så har jeg veldig lyst på Toller som hund nr to, og da kan det fort bli fristende å teste ut litt jakt(jaktprøve). Men vil gjerne vite litt om det på forhånd.

Krever dette at du jakter selv? :P

Hva gjøres på en sånn jaktprøve?

Finnes det noen kurs for dette?

Hvilke personer passer denne "sporten" for (dumt spm)? Hva krever det av deg som person?

Håper noen kan svare meg på dette. Det gjelder altså Retrieverjakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nkk.no/cmnkk/file/download/file..._retrievere.pdf

Der ligger reglene for jaktprøver med retrievere.

Du trenger ikke å jakte selv. Det finnes jaktkurs, det er vel stort sett kun retrieverklubben som arrangerer dem, og de har det med jevne mellomrom (i alle fall her i Trondheim). Ellers så kommer man langt på egenhånd også (ved hjelp av reglement og en bok eller to).

Hvem retrieverjakt passer for - altså jaktprøver og ikke praktisk jakt? Folk som liker å ha det moro med hunden sin. Folk som liker å oppholde seg utendørs. Folk som liker å få brukt de opprinnelige egenskapene til hunden sin. Folk som liker å bli fascinert over hva man kan få til sammen med hunden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nkk.no/cmnkk/file/download/file..._retrievere.pdf

Der ligger reglene for jaktprøver med retrievere.

Du trenger ikke å jakte selv. Det finnes jaktkurs, det er vel stort sett kun retrieverklubben som arrangerer dem, og de har det med jevne mellomrom (i alle fall her i Trondheim). Ellers så kommer man langt på egenhånd også (ved hjelp av reglement og en bok eller to).

Hvem retrieverjakt passer for - altså jaktprøver og ikke praktisk jakt? Folk som liker å ha det moro med hunden sin. Folk som liker å oppholde seg utendørs. Folk som liker å få brukt de opprinnelige egenskapene til hunden sin. Folk som liker å bli fascinert over hva man kan få til sammen med hunden sin.

Ja kun jaktprøve foreløbig. Men hvem vet, jeg har vokst opp med en far, og to brødre som jakter, og ja jeg kunne tenkt meg å begynt med det en gang også. MEN det blir ikke med det første :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer selv om jeg ikke har retriever og ikke kan så mye om den type jakt.

Uansett, det som er mest morsomt med jakt/jakt trening er nettopp å trene/jobbe med hunden.

Å jobbe med hunden på den måten er utrolig fasinerende og gøy ( min subjektive mening selvsagt ).

Man opplever naturen på helt andre måter ( mye flott natur ) og det er noe helt eget å se fremgangen på sin egen hund.

Før trodde jeg at jakt handlet om å skyte, men det er så mye mer. Og man trenger ikke jakte/skyte. Men det å trene hunden - det er gøy :imrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer selv om jeg ikke har retriever og ikke kan så mye om den type jakt.

Uansett, det som er mest morsomt med jakt/jakt trening er nettopp å trene/jobbe med hunden.

Å jobbe med hunden på den måten er utrolig fasinerende og gøy ( min subjektive mening selvsagt ).

Man opplever naturen på helt andre måter ( mye flott natur ) og det er noe helt eget å se fremgangen på sin egen hund.

Før trodde jeg at jakt handlet om å skyte, men det er så mye mer. Og man trenger ikke jakte/skyte. Men det å trene hunden - det er gøy :imrgreen:

Det er bra å høre :P Jeg blir nok ingen jeger selv med det første (ikke at det blir hund med det første heller), men jeg syns det er fasinerende å se en hund jobbe, og gjøre noe den er født til, det viser så mye av hva som ligger bak. Og jeg tar gjerne med meg hunden i skogen for å trene, liker naturen godt. Men må bare vite åssen jeg skal gjøre det og hva jeg skal trene på først. Men har jo god tid til å finne ut av det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange retrievereiere som ikke bruker hunden sin i praktisk jakt i det hele tatt, men som stiller på jaktprøver og working tester ( og evt. tolling-prøver). Det er moro og lærerikt uansett som man skyter eller ikke, det er samværet med hunden og utnyttelse av dens egenskaper som er moro. Ikke å få flest mulig ender på et andedriv. Synes jeg da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange retrievereiere som ikke bruker hunden sin i praktisk jakt i det hele tatt, men som stiller på jaktprøver og working tester ( og evt. tolling-prøver). Det er moro og lærerikt uansett som man skyter eller ikke, det er samværet med hunden og utnyttelse av dens egenskaper som er moro. Ikke å få flest mulig ender på et andedriv. Synes jeg da :P

Hva går en tolling-prøve ut på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva går en tolling-prøve ut på?

Jeg har aldri vært på en tolling prøve, men de skal i hvertfall gjøre sin spesial manøver som har gitt rasen navnet sitt. De skal vel leke i vannkanten for å lokke anda inn i skuddhold, altså gjør de forarbeid før de skal apportere viltet. De andre retrieverne jobber kun etter skudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært på en tolling prøve, men de skal i hvertfall gjøre sin spesial manøver som har gitt rasen navnet sitt. De skal vel leke i vannkanten for å lokke anda inn i skuddhold, altså gjør de forarbeid før de skal apportere viltet. De andre retrieverne jobber kun etter skudd.

Oki, takk :P tror jeg forstår, men bare tror :o hehe.

Finnes det noen bøker du kan anbefale som handler om jaktprøver for retriever? Står det noe om dette i den retriever håndboken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen bøker du kan anbefale som handler om jaktprøver for retriever? Står det noe om dette i den retriever håndboken?

Det står ikke særskilt om jaktprøver der - men i boka jeg stadig vekk anbefaler (hehe) står det om hvordan man kan lære inn atferdene som behøvs i retrieverjakt. Boka er svensk, og heter Retrievern som apportör. Jeg veit Canis har den, det samme gjelder en god del bokhandlere. Om du vil låne den på biblioteket og de ikke har den, kan du alltids spørre om de kan få den inn for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...