Gå til innhold
Hundesonen.no

Hverdagslydighet


KaLe

Recommended Posts

Innkalling, innkalling og innkalling :P

For da ser jeg bort fra hjemmetrening i form av være alene, bli stueren etc. Men innkalling er det suverent viktigste for hunder og for eiere - alt blir så meget bedre, med en hund som kommer når den blir ropt på. Da kan den få være mye løs, den kan omgås andre hunder, ser det ut til å bli bråk kan du kalle den vekk og tilbake til deg, og så videre.

Alt det andre kommer jo på et vis - eller ikke. Sitt og dekk og gå pent og alt det der der... det ordner seg. Men innkalling.... DÉT er det viktige.

Men egentlig hører jo "alt" med i pakka, men på en slags viktighetsskala, så er en god innkalling uvurderlig for at en hund skal ha et bra hundeliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hjemme har jeg to kjepphester.

Innkalling som du sier, vi trener og trener og terper og terper. Men, må innrømme at den sitter ikke 100 % ved forstyrrelser. Så da er det bare å forsette å trene og terpe. Har ikke så mange anledninger til å utsette han for forstyrrelser, så her må vi gjøre noe. Har vurdert å finne et innkallingskurs, rett og slett fordi det på kurset vil være forstyrrelser og fristelser som han må forholde seg til.

Kjepphest nummer to er å ikke gå ut gjennom døra (eller hoppe ut av bilen) før han har fått tillatelse til det. Dette er en sikkerhet vi må ha fordi vi har barn i hus og barn er ikke alltid verdens flinkeste til å lukke dører skikkelig etter seg (og så har vi erfart at dette gjelder besteforeldre også :P ) Etter et par uheldige episoder så begynte vi å være 100 % konsekvent på dette og nå ser det ut til at akkurat dette sitter, selv med fristelser som katter utenfor. Har ennå ikke fått sjekket hvordan han reagerer dersom det tusler en hund forbi. <_<

Men i tillegg til dette mener jeg at det er viktig å kunne få hunden til å stoppe og og stå/sitte/ligge i ro, uansett om den er nært eller langt unna. Dette går også på sikkerhet, fordi det kan oppstå situasjoner hvor du ikke kan rope hunden til deg fordi "faremomentet" er mellom deg og hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjooghopp

Innkalling ja! Men for meg så har det viktigste i det hele tatt vært å få kontakt med hunden på kort avstand (til nå...). Nå var vel jeg kanskje i en spesiell situasjon siden jeg fikk hunden når han var 7 mndr og da hadde vært i 2 andre hjem allerede. Med valp som trenes på kontakt etc fra man får den støtter jeg opp om innkalling og også det å kunne passere andre hunder på en sivilisert måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i innkalling som en soleklar ener! Dekk på avstand er også noe jeg setter høyt! Det har ihvertfall reddet Tequila mange ganger...! Biler kommer fort og da er det veldig greit å kunne ha en bråstopp kommando! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkalling og STOPP er de viktigste tingene jeg har lært inn på Chicka.

På "stopp" så skal hun stoppe der hun står pronto, ingen skritt, ingen tenke seg om, kun stå med den gang jeg sier "stopp" og den funker.

Inkalling er jo vanlig inkalling, men jeg har "kom" som bare komme til meg, og "på plass" da skal hun komme med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkalling og hilse pent. Jeg hatet det stresset som oppsto før når vi fikk besøk, han er fortsatt en smule hyper, men mye bedre enn før. Før tok han av og gikk som en prosjektil rundt i rommet, mens gjestene prøvde å holde seg på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere fortelle hva dere mener er de viktigste tingene du har lært og lærer din hund i hverdagen og hvorfor du synes dette er viktig?

Det viktigste for meg er å lære hunden kontakt. Doggie zen. Først små delmomenter og siden bygge på slik at den klarer/mestrer å være på nett uavbrutt ca.20 sekunder under ulike og varierende kriterier. Når den biten er i boks, så er det bare å plukke fra øverste hylle hva man ønsker at hunden skal lære- Så er det bakpartkontroll da. Mange hunder er ikke klar over at de har en bakpart. Jeg syns det er viktig å lære den å bli bevisst på at den har det. Så begynner jeg tidlig å forsterke "positiv venstre" Det er utrolig så lett det er å lære hunden å gå en perfekt fri ved foten øvelse på den måten og en ren fornøyelse å trene på. Så er jeg tidlig ute med ulike søksmomenter, apporterting m.m.m. Ja ja dette var i alle fall noe av det jeg prioriterer i hverdagen fordi hvert minutt dagen lang, så foregår det læring og ikke bare hver mandag og torsdag mellom kl. 18 og 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere fortelle hva dere mener er de viktigste tingene du har lært og lærer din hund i hverdagen og hvorfor du synes dette er viktig?

Må si meg enig med Ingar i at kontakt er det viktigste! Grunnen til at det er viktig, er jo at det er utgangspunktet for all videre læring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Ingar i at kontakt er det viktigste! Grunnen til at det er viktig, er jo at det er utgangspunktet for all videre læring!

...og innkalling.

Resten av rådene til Ingar er viktige, men da skal en vel jobbe mer mot lp, enn til hverdags?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tror att min viktigaste målsättning med vardagslydnad, är att hunden ska vilja hålla sig hos mig. Att hunden väljer mig framför andra hundar, vilt, människor etc. när jag vill det. Utan att jag behöver be hunden om det hela tiden. Har jag den biten, är inkallning osv. inget problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og innkalling.

Selvsagt! Møtte en diger elg i skogen her for et par dager siden. Fibi luntet en tjue meter foran meg, da jeg hørte den lyse losbjeffinga. Hjelp, rådyrr, bye bye hund, tenkte jeg. Men hunden kom før jeg rakk å kalle på henne. Så ruste hun fram og bjeffet et par bjeff før hun igjen kom og satte seg hos meg.

Da reiste skogens konge seg i en grøft rett foran oss og ristet litt på hamsen, før den kastet et foraktelig blikk på oss og luntet bort. Bikkja satt pal og jeg var sjeleglad for at hun ikke fant ut at vi skulle ha elgstek til middag. eller noe annet idiotisk!

Hurra for prinsessa som vet hvor hun skal holde seg! Eller altså, egentlig ble hun kanskje reddere for elgen enn den for henne. Hvem vet! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og innkalling.

Resten av rådene til Ingar er viktige, men da skal en vel jobbe mer mot lp, enn til hverdags?

Det kommer vel an på hvem man spør.. Trådstarter etterlyste den enkeltes mening og jeg fikk anledning til å komme med hva jeg legger vekt på... og til hverdags er det bl. annet dette jeg legger vekt på. Ønsker jeg å lære hunden min å gå bakover, så jakter jeg på en delatferd i den retning også om morgenens gråeste hverdag mens jeg f. eks. lager i stand frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 2ne, "Vent", "Være her" og "Stopp".

Stoppkommandoen bruker jeg når hunden blir helt gira når vi kommer hjem, eller av andre årsaker. Jeg vet faktisk ikke hvordan hun lærte seg betydningen av ordet, men som regel stopper hun faktisk når jeg ber henne. Jeg pleier å snu meg vekk og si stopp, så slutter hun. Sier jeg ingen ting fortsetter hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker "bli" og "gå bak". Dette er viktig når jeg og hunden er på ettersøk. Begge deler har med sikkerhet å gjøre; jeg vil fram og sjekke hvordan terrenget ser ut før vi hiver oss utfor kanten eller jeg vil ha hunden ut av veien dersom jeg må skyte.

Ellers er "sitt" veldig mye brukt hos meg dersom det skulle oppstå en situasjon - har ei tispe som er sur overfor andre hunder, og dersom vi treffer andre hunder på tur så ber jeg henne sitte til de andre har passert. Hele situasjonen blir mer håndterbar da.

Innrømmer gladelig at inkallingen ikke sitter skikkelig hos hverken polaren eller yngstemann; det er kun gamlemor som er 100% på alt. Men synes hverdagslivet med tre bikkjer fungerer svært bra selv om ingen av dem kan perfekte sitter eller dekker på flekken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...