Gå til innhold
Hundesonen.no

valp til voksen

swimzy

Recommended Posts

Skrevet

Det tar rundt året, før hunden er ordentlig fullvoksen, men noen hunder er utviklet senere enn andre. Men når de er ett år så sies det jo at de er "voksne" men cockeren er ikke "voksne" før de er 1,5 år ca...

Skrevet

Tja, hunden min er 16 mnd. gammel nå. Kan ikke si at han er voksen :) Kanskje i kroppen, men langt ifra i hodet. Han er fortsatt veldig valpete i enkelte situasjoner.

Skrevet

I kroppen ble min hund voksen rundt 2 års alderen. Muskler og alt er vel på plass nå. Hun er enda ikke helt voksen i mine øyne. ved 4 års alderen vil jeg si hun kan kalles det. Hun er ikke unghund nå, men heller ikke helt voksen. En mellomting :) Vil si at valp er til 7-8 mnd alderen, og så blir det unghund.

Skrevet

ja, for odin er nå 10 månder gammel og han er laaangt ifra voksen..han har kropp som en voksen hund, men absolutt ikke hjerne som en voksne hund!

Skrevet

Små hunder blir som regel fortere voksen i kroppen enn store hunder. I hodet vet jeg ikke, da Ero er den første hunden jeg har hatt noe å gjøre med daglig siden han var 8 uker. Men jeg tror jeg vil si at en hund blir en unghund når han blir 1 år voksen ved 2-3 års alder.

Skrevet

Høres det rart ut om jeg sier jeg synes det er noe man bare føler? Alle hunder er kliss forskjellige, selvom de tilhører samme rase, noen har et vesen som sier de er 'voksen' tidlig, andre blir kanskje aldri det jeg legger i 'voksen'. De jeg har vært borti har man hvert fall bare 'følt' det, en dag ser man bare annerledes på dem.

Skrevet

Jo stemmer nok det, at det er noe som er veldig forskjellig fra hund til hund. En kompis av kjæresten min har en hund på samme aldre omtrent som min, og han sier alltid at hans hun er mer voksen enn min. For min vimser og tuller og styrer masse, oppfører seg barnslig, mens hans hund bare tar det hele med ro og daffer avsted. :) Så ja min hund er alldeles ikke voksen i hodet enda. Men så sier jo flere at de aldri blir det... Hjelpes! :) Håper da det :)

Skrevet

det kommer vel litt ann på rase også. Små raser blir fortere voksen i hodet enn store raser. Generelt sett.... :)

Så alt fra 8 mnd til 2 år vil jeg si........

Skrevet

Skal valp være fra 0 dager til voksen?

Valp 0 til 3-4månder (mennesker 0-4 år)

Hva skal før-pubertens alderen kalles hos hunder?

? 4-8 måneder (mennesker 4-11 år)

Unghund 8 til 15-24mnd (mennesker 11-20 år)

Voksen 24mnd og utover.

• 5 weeks later...
Skrevet

På utstillingene jeg har stilt i, har de hatt klassene valp 4-6 måneder, valp 6-9 måneder, junior 9-15 måneder, unghund 15 måneder til 24 måneder, - og så er hunden voksen og deretter veteran. Min på ett og ett halvt er der en ung unghund. Og det oppfører hun seg som :D Vett i hodet og leken på samme tid ;)

Skrevet

Jeg vet i alle fall at min hund er 16,5 mnd. gammel nå, og at hun er langt i fra voksen. Jeg tror ikke hun kommer til å bli voksen før hun er minst 2 år gammel. Regner med at det kan ta ennå lengre tid også. :)

Men det sies jo at tisper pleier å roe seg ned litt når de har overstått sin andre løpetid. Men fysikken utvikles ikke fullstendig hos min rase før rundt 3 års alderen.

Skrevet

Skal valp være fra 0 dager til voksen?

Valp 0 til 3-4månder (mennesker 0-4 år)

Hva skal før-pubertens alderen kalles hos hunder?

? 4-8 måneder (mennesker 4-11 år)

Unghund 8 til 15-24mnd (mennesker 11-20 år)

Voksen 24mnd og utover.

En fornuftig inndeling :)

Tussie er kanskje ferdig utvokst, men har ikke pelsen til en voksenhund før hun er 3 år, så da er det bare å vente på den. I hode er hun iallefall veldig barnslig , 15 måneder.

Skrevet

jeg tror nok dette kommer helt ann på hunden.. min hund simba på over to år er ennå ikke voksen i hodet :) Jeg vil si at Nana på litt over et år er mer og virker mer voksen i hodet ..

Skrevet

Cavalieren er voksen i kroppen når den er 2 år og i hodet når den er 3 år.

Om Oscar blir utvokst iløpet av de neste 5 mnd gjenstår å se. :)

Skrevet

Pippin er to år nå, og han har forandret seg mye i løpet av det siste året, både fysisk og psykisk. Fysisk var han spinklere da han var bare ett år gammel, han har ikke noe ekstra fett nå heller, men musklene har utviklet seg. Og når det gjelder det mentale, så er han ganske enkelt mye greiere nå enn for et år siden. Fjenkontrollen til TV'en kan ligge på stuebordet, om dere skjønner hva jeg mener :)

Er det ikke sånn at de er valper til de er ett år og unghunder til de er to?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...