Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan vaske hundeskåler etc

MonicaT

Recommended Posts

Skrevet

Innspirert av tråden om hvor ofte man skifter vann til hunden.

Hvordan vasker du hundeskålene og hvor ofte ?

Og hvordan vasker man evt andre hundemat ting ( jeg som har jakthund har ofte med vann og vom på flaske og denne flasken går gjerne i oppvask maskinen for å bli helt ren )

Mente å lese et sted at man ikke skal vaske hunde ting med såpe .....?

( der jeg nok jeg syndet )

Guest Belgerpia
Skrevet
Hvordan vasker du hundeskålene og hvor ofte ?

Med såpe og vann når det trengs?

Ehh.......... har bittelitt problemer med å skjønne at det skal være nødvendig å lage en "diskusjon" om hvordan vaske hundeskåler liksom..... omtrent like dumt som vanntråden................ en tråd jeg forøvrig synes var mer enn gjennomsnittlig tåpelig - og bare ett forslag: Neste gang man kommer på en sånn ide - ta med bikkja ut på tur da bruker man i alle fall tiden til noe fornuftig.

Skrevet

Neste gang man kommer på en sånn ide - ta med bikkja ut på tur da bruker man i alle fall tiden til noe fornuftig.

Vel, en må jo ha noe å bruke 5 min pausene på jobben til :P

Skrevet

Med såpe og vann når det trengs?

Ehh.......... har bittelitt problemer med å skjønne at det skal være nødvendig å lage en "diskusjon" om hvordan vaske hundeskåler liksom..... omtrent like dumt som vanntråden................ en tråd jeg forøvrig synes var mer enn gjennomsnittlig tåpelig - og bare ett forslag: Neste gang man kommer på en sånn ide - ta med bikkja ut på tur da bruker man i alle fall tiden til noe fornuftig.

Hva med å være enda mer fornuftig og holde seg unna tråder man syns er tåpeligt? Ganske enkelt og man slipper å irritere seg. Man MÅ ikke svare på alt av tråder.
Guest Belgerpia
Skrevet

Hva med å være enda mer fornuftig og holde seg unna tråder man syns er tåpeligt? Ganske enkelt og man slipper å irritere seg. Man MÅ ikke svare på alt av tråder.

Sa h*n som har flere innlegg enn meg i snitt - hvilket vel skulle tilsi at jeg er rimelig dyktig på å overse dumme tråder - denne er forøvrig ikke engang irriterende - og jeg svarte fordi jeg hadde fem minutter til overs etter at morgenstellet var unnagjort her - dvs. halvannen times turing osv. før man kan ta en kaffekopp og slappe av litt....... :P

Skrevet

Så så. Det er da ikke så farlig med litt vasketråder og slikt :P . Det kan vel hende at det er viktig for noen å få innblikk i andres hygienerutiner, eller mangel på sådanne. Vasker utav både vann- og matskål med kost og vann sånn ca hver dag og kjører dem i oppvaskmaskinen sånn, tja ca en gang i uka. Må jo innrømme at dette er av de ting jeg ikke har tenkt så mye over. Bare gjør det, jeg... :P

Skrevet

Stort sett vaskes skåler jevnlig i såpe og vann på badet, siden det er nærmest hunderommet. Men innimellom kjøres alle skåler i oppvaskmaskin.

...Mange besøkende stusser nok på Sunlight og oppvaskbørste på badet B)

Fra Sverige har jeg fått advarsel mot å bruke oppvaskmidler som er antibakterielle. Hvis dette midlet ikke skylles skikkelig av skålene, kan hunden bli syk av å spise/drikke av dem!

Skrevet

Skyller fôrskålene og vannskålene med vann og drar over med børsten hver dag, siden jeg har bartehunder må jeg vaske med zalo og vann hver 1-3.dag og innimellom puttes de i oppvaskmaskinen.

Skrevet

Feier over skåla med kosten uten såpe hver gang jeg skifter vann, som er vel minst tre ganger om dagen. Så bruker jeg zalo oppi en gang om dagen sånn omtrent. Også hiver jeg dem i oppvaskmaskinen hvis det er litt ledig plass, vet ikke hvor ofte, men jevnlig blir det vel.

• 2 weeks later...
Skrevet

vasker alle skålene i oppvaskmaskinen ca. 1 gang i uka. bytter vann når det trengs (i hvertfall en gang om dagen) og jeg gir hunden mat to ganger om dagen. Når jeg gir hunden mat eller vann tar jeg samtidig skålene i vasken og gnir av det laget som er i koppen.

• 2 weeks later...
Skrevet

Har ikke oppvaskmaskin enda jeg :) Så her er det vann og zalo. Bruker egen oppvask kost til ham. Eldar slevjer jo endel så vannet blir skifta flere ganger om dagen og godt skylt ut av. Men i ny og ne drar jeg over med såpevann også. Mat skåla blir det jo også en del slevj på så den blir skrubba ca hver 2dre dag.

Skrevet

Vannskåla: Skyller den noen ganger, andre ganger vasker jeg den med vann, og andre ganger med Zalo.

Matskåla: Vasker den alltid med Zalo og varmt vann.

Skrevet

Har nettopp ryddet litt på plasser jeg ikke har ryddet på en stund og fant ut jeg har syv skåler og ikke en/to som jeg trodde jeg hadde :rolleyes: Ble en omgang med varmt vann og zalobad på alle i hop, tar det innimellom, blir grisete med vom og styr (selvom skålen som regel slikkes ren etter kunstens regler)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...