Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergivennlig hund?!? Jeg trenger hjelp!


Basse

Recommended Posts

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Curlyen røyter ikke like mye som en vanlig retriever, men den går ikke under de "retrievervenlige" rasene selv om :wink: Men noen reagerer på pels, noen på flass osv.. Det er helt individuelt. Min bror var allergisk mot korthårede raser før han ble behandlet med akupunktur.

Forresten Julie, ang det på canis med storpuddel og allergi.. Så var det en på canis som reagerte på at de plassert toy, dverg og mellom under "allergivenlige" og ikke storpuddelene.. Men Morten svarte at de hadde gjort en feil, og at det var meningen å plasserer kongepuddelen også blandt allrgivenlige raser :wink::wink:

Forresten, så ville jeg IKKE ha anbefalt en curly.. Den er ikke akkurat en førstegangseier-hund... Den er vanskeligere å trene enn de andre retrieverne, og er mer egenrådig og selvstendig. Den er veldig ofte reservert overfor fremmede og mer vaktsom. Som sagt, den røyter mindre, men er ikke allergivenlig av den grunnen. For den røyter!! Valdig mange curlyer vokter hjemme sine og det kan bli et problem når andre prøver å nærme seg huset ditt.

Grunnen til at den ikke er særlig lik de andre retrieverne, er fordi den er den mest sjeldne av de alle, og det finnes få av de her i landet. Derfor er ikke rasen "avlet i hjel" og "uting" er ikke blitt avlet vekk fra rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk rasebeskrivelsen på storpuddel inne på canis. Allergivennlig: Nei

Min egen bror er allergisk mot Romeo...

Ja, for all del! Stol på Canis!

Skal du lete etter en mer upålitelig rasebeskrivelse enn canis tror jeg du får problemer. Det står masse feil der som ikke er sant.

Pudler ER mer allergivennlige fordi de ikke har underull, og dermed ikke slipper verken pels eller like mye allergener som en røytende hund. Det er bare å konstantere fakta. Men alle reagerer på ulike ting, så den er langt i fra allergiFRI:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddler er nokså alergivennlige.. Men det spørs jo fra person til person!! En vennine av meg har en blanding av bichon havanais og dvergpuddel..Broren hennes er EKSTREMT alergisk, han reagerer kun litt på denne blandingen, men med medisiner funker det helt fint!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk rasebeskrivelsen på storpuddel inne på canis. Allergivennlig: Nei

Min egen bror er allergisk mot Romeo...

Er det dette du baserer deg på? MANGE feil på canis...

Jeg skriver det samme som jeg gjorde på canis: Grunnen til at puddeler og andre røytefrie langhårede hunder regnes som allergivenlig, er på grunn av at allergenene i pelsen holder seg da inners mot huden og derfor ikke flyr rundt i rommet slik som korthårede. Og siden den ikke røyter slipper man jo selvfølgelig at hundehår med allergener flyr over alt. Det er ikke puddelen i seg selv som er allergivenlig. man må selv også gjøre en innsats. Man må bade hudnen ganske ofte så ikke allergene hoper seg opp. Man må holde dem på et minimum. Den bør også børste vekk eventuelt håravfall. Alle hunder mister jo alltids litt pels. Man kan også kjøpe petal cleanse og smøre i pelsen. Dette middelet minsker anntallet allergener. Det nytter ikke bare å kjøpe en puddel og tro at man ikke skal reagere om man er allergisk. Puddel er jo også en hund, fordelen er altså pelsen. men den blir ikke allergivenlig av seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dette du baserer deg på? MANGE feil på canis...

Jeg skriver det samme som jeg gjorde på canis: Grunnen til at puddeler og andre røytefrie langhårede hunder regnes som allergivenlig, er på grunn av at allergenene i pelsen holder seg da inners mot huden og derfor ikke flyr rundt i rommet slik som korthårede. Og siden den ikke røyter slipper man jo selvfølgelig at hundehår med allergener flyr over alt. Det er ikke puddelen i seg selv som er allergivenlig. man må selv også gjøre en innsats. Man må bade hudnen ganske ofte så ikke allergene hoper seg opp. Man må holde dem på et minimum. Den bør også børste vekk eventuelt håravfall. Alle hunder mister jo alltids litt pels. Man kan også kjøpe petal cleanse og smøre i pelsen. Dette middelet minsker anntallet allergener. Det nytter ikke bare å kjøpe en puddel og tro at man ikke skal reagere om man er allergisk. Puddel er jo også en hund, fordelen er altså pelsen. men den blir ikke allergivenlig av seg selv!

:P =D> =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dette du baserer deg på? MANGE feil på canis...

Jeg skriver det samme som jeg gjorde på canis: Grunnen til at puddeler og andre røytefrie langhårede hunder regnes som allergivenlig, er på grunn av at allergenene i pelsen holder seg da inners mot huden og derfor ikke flyr rundt i rommet slik som korthårede. Og siden den ikke røyter slipper man jo selvfølgelig at hundehår med allergener flyr over alt. Det er ikke puddelen i seg selv som er allergivenlig. man må selv også gjøre en innsats. Man må bade hudnen ganske ofte så ikke allergene hoper seg opp. Man må holde dem på et minimum. Den bør også børste vekk eventuelt håravfall. Alle hunder mister jo alltids litt pels. Man kan også kjøpe petal cleanse og smøre i pelsen. Dette middelet minsker anntallet allergener. Det nytter ikke bare å kjøpe en puddel og tro at man ikke skal reagere om man er allergisk. Puddel er jo også en hund, fordelen er altså pelsen. men den blir ikke allergivenlig av seg selv!

Bra Silje! Du har skjønt det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dette du baserer deg på? MANGE feil på canis...

Jeg skriver det samme som jeg gjorde på canis: Grunnen til at puddeler og andre røytefrie langhårede hunder regnes som allergivenlig, er på grunn av at allergenene i pelsen holder seg da inners mot huden og derfor ikke flyr rundt i rommet slik som korthårede. Og siden den ikke røyter slipper man jo selvfølgelig at hundehår med allergener flyr over alt. Det er ikke puddelen i seg selv som er allergivenlig. man må selv også gjøre en innsats. Man må bade hudnen ganske ofte så ikke allergene hoper seg opp. Man må holde dem på et minimum. Den bør også børste vekk eventuelt håravfall. Alle hunder mister jo alltids litt pels. Man kan også kjøpe petal cleanse og smøre i pelsen. Dette middelet minsker anntallet allergener. Det nytter ikke bare å kjøpe en puddel og tro at man ikke skal reagere om man er allergisk. Puddel er jo også en hund, fordelen er altså pelsen. men den blir ikke allergivenlig av seg selv!

Nei! Så klart je itte baserer meg på det! Men je har sett det i levende live! Je har faktisk en bror som reagerer veldig sterkt på'n Romeo! Men han reagerer itte på Elizza(som er en tibbe terrier).

Je er jo itte så dum at kun baserer meg på canis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Så klart je itte baserer meg på det! Men je har sett det i levende live! Je har faktisk en bror som reagerer veldig sterkt på'n Romeo! Men han reagerer itte på Elizza(som er en tibbe terrier).

Je er jo itte så dum at kun baserer meg på canis.

hmm.. Du vet vel at tibben regnes som allergivenlig? :P For hvis du vet det, så forstår jeg innlegget ditt litt bedre;) Dersom du ikke visste det, så forstår jeg også innlegget ditt bedre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også forskjellige typer allergi da... for noen er alergiske mot flass, andre mot annet.. så det at en er allergisk mot en hund, trenger nødvendigvis ikke bety at en annen også er det... Snodig det der :wink: (oj la denne ut samtidig som handler 91, men den får stå da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. Du vet vel at tibben regnes som allergivenlig? :P For hvis du vet det, så forstår jeg innlegget ditt litt bedre;) Dersom du ikke visste det, så forstår jeg også innlegget ditt bedre :P

Ja, je vet at tibben regnes som allergivennlig, men kjenner to personer som også reagerer på henner... Litt synd, men...

En kan itte si at puddel er allergivennlig på akkurat den personen, man må prøve seg fram. Det finnes ingen andre måter å gjøre det på(bortsett fra pental cleanse og andre slike midler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm cavalier&collie, hadde du ikke overfallt henne med vicky bilder, info o.l. da? :P du burde nesten prøve å snakke med henneom dette her, er det hun, eller du som skal ha hunden forøvrig? Eller skal det være en familiehund? det er jo ikke lurt å skaffe en hund som en av "partene" ikke er helt fornøyd med... går det ann å inngå ett kompromiss? (er litt usikker på hva, men det finner du sikkert ut av :wink: ) du har hund fra før eller hva? i så fall må du jo også være sikker på at den kommer godt overens med den du/dere bestemmer deg for...Det ordner seg nok får vi håpe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Nå som det har kommet så mange nye medlemmer i det siste, noen som har noen tips? :?

Har ikke lest så nøye gjennom hele tråden, så kanskje noen har skrevet dette før.

Alt kommer an på hva hun er allergisk for. Jeg er allergisk for hundehår og derfor er en rase som ikke røyter veldig praktisk for meg. Dvergschnauzeren er allergivennlig til en viss grad, siden den ikke røyter.

Vil dessuten anbefale akupunktur(skrives det slikt?) mot allergi, veldig effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagotto Romagnolo er flotte hunder :P

lagotto1.jpg

den var søt! Noen som kan skrive litt om den.. Vet om det der med å ta den til hjemmelån.. Det er lurt ja :P tenkte jeg skulle ta en allergi test snart og da skal jeg prøve å få lurt med meg mamma til å ta den og' :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
    • Takk   Skal sjekke de 2, fant allerede masse materialle om eller med dem på youtube.    Dersom din hund begynte på 100 meters avstand! wow da er det kanskje håp for min hund også. Hos oss er det når den andre er i nærheten.  Har også oppfattet det som om han vil "beskytte" oss. Har opplevd at i en hundepark sammen med hannhund har det gått greit, de holder avstand osv. Men så raskt jeg tar på båndet så er rullgardinen nede igjen...:)  Bøkene du nevnte skal jeg ta en titt på. Vi bor på innlandet og privattimer med instruktør er noe vi vurderer.  Takker...:)        
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...