Gå til innhold
Hundesonen.no

Munnkurv?


Aya

Recommended Posts

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

tja vet no ikke jeg, skulle kanskje vært en lov om det for folk som binder hundene mye/ofte utenfor butikker og slikt da.

selv har jeg vurdert det til våres hunder når vi reiser til byn for vi blir jo overfalt av både unger og voksne som vil hilse på hundene(skal vedde på at de hadde holdt seg unna om de hadde hatt munnkurv på).

er glad hundene våres elsker mennesker. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÅBUDT MED MUNNKURV? Nei, ærlig talt! Så da skal hunden bare få slippe munnkurven når den står hjemme i bånd eller er inne? Dette er jo ABSURD!! Hvem kom med det forslaget? Håper fo GUDS SKYLD at det IKKE gjennomføres! (ja, nå ble jeg sur!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, enig her, men på en måte.. det kunne vært litt regulert etter sted og, f.eks at i oslo sentrum var det påbudt med munnkurv. eller, ikke kurv da, men sånn reim som gjør at de kan bjeffe, gjespe og drikke, men ikke bite. På en måte er det bedre for hundene, flere holder seg iallefall unna de. Og for de som har små hunder er det jo en lettelse å vite at en diger hund ikke plutselig glefser over ryggen på dne. For uansett hvor godt vi kjenner hundene våre- i stressede situasjoner hvor hunden føler at den ikke kommer bort, kan mye skje altså.. Jeg er ikke for munnkurv uansett, men det HADDE kanskje hatt noe for seg i bykjerner osv. Tross alt viser det jo bare at vi tar ansvaret som hundeeier alvorlig, OG at vi tenker på hundens beste. Du vet- slosskamper er ekstremt stressende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÅBUDT MED MUNNKURV? Nei, ærlig talt! Så da skal hunden bare få slippe munnkurven når den står hjemme i bånd eller er inne? Dette er jo ABSURD!! Hvem kom med det forslaget? Håper fo GUDS SKYLD at det IKKE gjennomføres! (ja, nå ble jeg sur!)

Enig! Ble sur eg og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

steder hvor det er mye folk så kan det faktisk være en fordel, men at vi skulle hatt munnkurv på hunden hver gang vi gikk tur det bli litt for drøyt.

husk no det at i noen land så finnes det faktisk lover mot å la hunden gå uten munnkurv :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt for dumt å gå med munnkurv på alle hunder, det er jo noe man skal vurdere selv...

En hund jeg hjelper til å passe på må gå med munnkurv når vi er på offentlige steder, hvis noen skulle komme for nærme vil hun først bjeffe usikkert og så bite etter de som prøver å komme for nærme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt for dumt å gå med munnkurv på alle hunder, det er jo noe man skal vurdere selv...

En hund jeg hjelper til å passe på må gå med munnkurv når vi er på offentlige steder, hvis noen skulle komme for nærme vil hun først bjeffe usikkert og så bite etter de som prøver å komme for nærme!

Da er det jo forståelig med munnkurv..

Men som du sa, det bør være opp til eieren å bestemme om hunden trenger munnkurv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Kristina. Jeg mener; hunden lider IKKE av å bruke sånn bånd rundt snuten. Den kan drikke, bjeffe, slikke seg- null problem. Men den kan ikke bite.. Jeg er også helt imot å ha dte over alt- men hva er så galt med åha det i bykjerner, som Oslo sentrum? Vi gjør tross alt hundene våre en tjeneste også. Selv om vi har trygge, rolige hunder, så finnes det jo folk som tar med hissige hunder på bytur også. Det er ikke sjelden at hunder blir bitt/skadet/drept av andre hunder. Det er jo ikke synd på hundene, det er kun en ekstra forsikring. Da jeg først hørte det reagerte jeg også sånn som dere, men etter å ha tenkt litt på det.. I andre land, spesielt øst europa og england bruke rjo de aller, aller fleste munnkurv, og det fungerer utmerket der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÅBUDT MED MUNNKURV? Nei, ærlig talt! Så da skal hunden bare få slippe munnkurven når den står hjemme i bånd eller er inne? Dette er jo ABSURD!! Hvem kom med det forslaget? Håper fo GUDS SKYLD at det IKKE gjennomføres! (ja, nå ble jeg sur!)

enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det medfører jo at alle hundeeiere må kjøpe en munnkurv, venne hunden til den og ta den av og på innfor de bestemte områdene.

Jeg er for munnkurv på hunder som har aggressive tendenser eller er heite i toppen. Men på alle hunder? Nei, vet du hva! Det er VÅRT ansvar som hundeeiere å sørge for at hunden IKKE TRENGER munnkurv. Og ja, man kan alltids havne i en situsjon hvor en unge klatrer på hunden din og stikker fingrene i øya på den, men da er det faktisk vi som eiere som har tatt med hunden til den situasjonen, selv om vi ikke akkurat har bedt ungen om å komme bort.

Det er jo et faktum at folk og fe gjerne vil hilse på hundene, det er sant. Men la nå heller hunden være hjemme da, enn å trekke den med inn midt i byen hvor det er stappfullt med folk og du _tror_ at det kanskje er en bitteliten mulighet for at den kommer til å skape seg.

Vi har et ansvar for folk som ikke har hunder også, og for de som er redd hunder. Vil de bli mindre redd de "farlige" hundene når alle hunder må gå med munnkurv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at de hundene som er trenger munn kurv kan gå med det.. Men synes ikke at det bare skal være i Oslo sentrum.. det blir for teit.. "Blir litt sånn at hundene i Oslo er mye farligere!"

jeg mener at hundeeiere skal ta ansvar og ha slik grime på de hundene som kan være agrresive. Men da har vi jo disse om ikke skulle hatt hund da!

Synes det begynner å gå litt for langt...... Hunder kommer ikke til å ha det godt etter vært.. for politikerene strekker grensene mer og mer.. Snart er det vel påbudt med 10 cm langt bånd... Helt APSURD! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

allså, jeg bruker grime på lunah når jeg er i oslo. ingen som er redde for henne selvom det. Jeg har hu med til oslo fordi det er bra sosialisering for hu og det er chill å sitte med hu i slottsparken.

Det hadde ikke gjort meg noe å bruke snutebånd i sentrum av byer og steder med mye folk. Hundene har ikke noe vondt av det heller. Og det er ikke noe værre å vende de til det enn halsbånd.

Selvom det er vårt ansvar å passe på at de ikke skal trenge munnkurv, så er det ikke alle som er så ansvarsfulle desverre, og det er oss som har et seriøst hundehold det går utover. Og når man ikke engang skal få ha den rasen man vil fordi den er 'farlig', ja da er det bedre å få ha sin rase, og heller ha munnkurv på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

allså, jeg bruker grime på lunah når jeg er i oslo. ingen som er redde for henne selvom det. Jeg har hu med til oslo fordi det er bra sosialisering for hu og det er chill å sitte med hu i slottsparken.  

Det hadde ikke gjort meg noe å bruke snutebånd i sentrum av byer og steder med mye folk. Hundene har ikke noe vondt av det heller. Og det er ikke noe værre å vende de til det enn halsbånd.  

Selvom det er vårt ansvar å passe på at de ikke skal trenge munnkurv, så er det ikke alle som er så ansvarsfulle desverre, og det er oss som har et seriøst hundehold det går utover. Og når man ikke engang skal få ha den rasen man vil fordi den er 'farlig', ja da er det bedre å få ha sin rase, og heller ha munnkurv på den.

Dette erjeg enig i.. Kan bruke slik grime du snakker om på de store rasene.. Det kan jo være litt riski med de små da.. De er litt mer kjøre.. tini har jo ikke sånn nese en gang.. hehehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Vicky, du kan jo ikke stole 100% på hunden din- uansett! Hvis en hund blir redd eller stressa, kan den faktisk bite! og dessuten, det jeg faktisk tenker mest på er større hunder som "spiser" små. Det er VELDIG mange hunder som er aggressive mot småhunder, uansett opplevelser, jeg har en sånn selv. (det gjelder forsåvidt også små hunder som er hissige mot større- finnes jo mange nok av de og ;) ) Og tenk så fint det er å kunne slippe flere hunder sammen, uten å være redd for at alvorlige slosskamper utvikler seg?

Jeg vet dere synes det er unødvnedig og tungvint, men det sa de sikkert om bilbeltet da det kom også. Det er veldig sjelden vi trenger det, kanskje aldri, men NÅR vi en gang får bruk for det er det viktgi å ha. Er helt enig med Kristina her. Dessuten er det ikke snakk om sånn munnkurv du har hos veterinæren, men snutebånd eller grime. OG- oslo sentrum var altså et eksempel. Jeg mener det kunne vurderes i alle bykjerner der det ferdes mye folk. Så får du heller droppe å ha med hunden inn dit hvis du ikke vil bruke det..

Nå er jeg ikke for det her fordi jeg er usikker på min egen hund, for jeg VET hun er trygg. Men jeg mener at et påbud om å bruke snutebånd (som de blant annet har flere steder i England- vil dere si hundeholdet der er helt på trynet?) hadde vært mer smart enn endel av de forbudene som er i den nye hundeloven som det er..

Dessuten har Kristina helt rett: hunden lider IKKE av det! Dessuten Vicky- nå må du tenke litt mer generelt her. Det er ikke alle som er like flinke med hund som du er vet du. Å si at hundeeier får lære hunden å ikke bite, det funker bare ikke. Ikke så lenge alle som vil kan kjøpe valper, og den absolutte majoriteten av hunder her i landet er familiehunder som kanskje går ett dressurkurs- max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

jeg syns at folk dår lære bikkjene sine å oppføre seg! men hvis de ikke klarer det får de versegod å bruke munnkurrv.. Men opprinnelig er det eieren som ikke har lært bikkja folkeskikk hvis den kan bite andre mennesker/dyr. En hver eiers ansvar er oppdragelsen.. mener jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, vicky, men du kan jo ikke si det allikevel! alle som lærer seg å kjøre må ta ansvar og kjøre skikkelig. men en av grunnene til at vi bruker belte er at så mange svinekjører. og det er absolutt IKKE værre for hunden å bruke snutebånd enn kvelehalsbånd. Synes du bør tenke litt på de som ikke er supereiere, og som ikke har abisjoner om det. for å unngå biteepisoder er det faktisk et ganske smart forslag. enten du mener at kun de som trener lydighet/ag/bruks osv. har "rett" til å ha hunder eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

ja, men ALLE som har hunder som kan bite burde ha munnkurv... det er jeg enig i. Jeg ville avlivet en aggressiv hund jeg da... men de som har oppdratt hunden skikkelig trenger ikke munnkurv... basta bom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tenk så fint det er å kunne slippe flere hunder sammen, uten å være redd for at alvorlige slosskamper utvikler seg?

Jeg ville ikke bare sluppet hunden sammen sånn uten videre. Det blir jo ikke BEDRE med munnkurv akkurat, er hunden aggressiv er den fortsatt det selv om kjeven er halvveis stengt.

Vet ikke om du er Nordenstammer jeg, men i bøkene hans står det noe jeg er enig i. Dersom du, Astrid og jeg slipper hundene våre sammen for at de skal "leke" og være bestevenner, så er det TRE flokker som møtes. Og de tre hundene vil prøve å finne ut hvem som er øverst, sterkest, størst osv. For DE er jo ikke en flokk sammen, men fra tre forskjellige flokker. Dette er vel totaaalt i strid med klikkerteorien men ;) hehe.. Hvertfall, jeg er eni i det, men tror alikevel jeg vil la Mona leke med feks Lunah og en gal hund som heter Augusta :P

Jeg er enig i at sånn grime som Kristina bruker, den er jo grei! De kan fremdeles gape og gjespe og herje litt :P Ser ikke spesielt skremmende ut heller. Det jeg mener er at det er unødvendig at det blir påbudt for alle.

Heller grime enn forbud av raser! De lider neppe av det, men jeg ville ikke brukt det på min hund. Da kunne hun heller sluppet i gå i handletida en lørdag midt i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...