Gå til innhold
Hundesonen.no

Strupehalsbånd - Dyremisshandling!?!


Recommended Posts

Grunnen er at bikkja til kusina mi ble skadd av helstrup :P

Den gikk vanligvis rolig rundt når vi gikk på tur, men noe fikk den til å rykke til og hoppe ut av veien og ned i en djup grøft..

bikkja ble nesten kvælt, og det jeg så da har festa seg i hjernen min!

greit nok at jeg overdrev med å kalle det dyremisshandling... :)

men bikkja skulle til vanlig sjekk og vaksine, og dyrlegen tok en hel sjekk for vi bad om det.. han fant gnagsår, som hadde blødd i halsen på bikkja, på innsia..

så det er grunnen til at jeg reagerer sånn...

Greit nok det, men det er for langt å si at det er dyremishandling!

Vet selv om en slik episode- med en svær hund!

Der eieren bindte hunden rett ved et stup, med strup... Jeg trenger vel ikke si mer :P

Så en ting: Aldri bind hunden deres i strup, uansett hvor lenge den skal stå der! og det er ingen unnskyldning at den er under oppsyn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg er nok dyremisshandler jeg og. Bruker helstrup i lær. Grunn: nå hun var valp hadde hun vanelig halsbånd - ble skremt nå vi skulle på en båt - vrei seg ut av halsbåndt og løp rett ut mellom alle bussene som hadde begynt å kjøre. Det var skikkelig ekkelt og kunne gått veldig galt. Etter det begynte jeg med strupehalsbånd. Bare for at hun ikke skulle vri seg ut hvis hun ble skremt ikke for aktivt bruk. Jeg trenger det jo egentlig ikke lenger, ikke trekker hun i båndet og ikke bruker jeg det aktivt under trening, men det er nå det halsbåndet jeg har og jeg gidder ikke bruke penger på å kjøpe ett nytt når det hun har har fungert utmerket i mange år.

Jeg kan på ingen måte se at det er dyremisshandling når det brukes som jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kan misbrukes ....

Har ei vennine som bruker vanlige bånd og det klarte bikkja å vri seg ut av og ble påkjørt .....så det er ikke så mye bedre det heller liksom.

Mener å ha lest et sted at å røske med vanlig halsbånd er ikke noe bedre enn med strupe bånd.

Så da burde man jo rett og slett ikke røske i bikkja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Sorry, Dogz-is-life, jeg bare spør.

Var det ikke du som ikke likte at folk skar alle under en kam da? :unsure:

Og komme her og si at strupebånd er dyremisshandling, fordi at hunden til kusina di nesten ble kvalt av et, betyr det jo ikke atdet skjer med alle oss andre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

:) Folk er så raske til å hyle ut om dyremishandling for tiden... Når de i tilegg ikke kommer med noen annen begrunnelse enn et svært uheldig èngangstilfelle virker det hele NOE umodent. :P

Nokså enig.

Skal jeg komme og si:

"Å ha hunden løs er dremisshadling, fordi min hund ble nemmelig påkjørt!"

HoHo, neitakk :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis eieren kan bruke strupe halsbånd på hunden sin, så drar den heller ikke. Så da lider ikke hunden heller. Selvfølgelig, hvis hunden drar og drar i båndet er det jo ikke bra. Men eieren må lære hvordan det skal brukes før de setter det på hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker strup til trening, kun det. aldri på tur, med mindre vi møter hunder, men da gr det også under trening.

At helstrup er dyreplageri blir litt søkt for meg, ved rett bruk er det et hjelpmiddel, hva man bruker det hjelpemiddelet til er opp til hver enkelt. :) Vd rett bruk og påsettning skader ikke styp hunden fysisk, om den da ikke som nevnt over, hopper nedi noe, og båndet strammes osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som kjenner meg er vel enig når jeg sier at jeg er ganske nøye på slike ting. Altså å unngå ting som er ubehagelig eller eventuellt skadelig for bikkja.. <_< Men jeg bruker helstrup på Loke når vi er på utstillinger etc pga hans egen sikkerhet :) Han er verdensmester i å rygge og vri seg ut av halsbånd! Halvstrup holder ikke når han blir bestemt nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker sjelden halsband. jeg bruker helst sele. men sef. har jeg brukt srupe! men jeg er enig i at det er noen som ikke bør bruke det! som hunder som sliter og drar til øyene blir røde og tunga blå! mange trur at hunden skal gå fint i strupe, men slik er det ikke! jeg liker ikke å bruke strup selv, men har ikke noe i mot de som bruker det!

du må tenke deg om før du slenger ut et ord som dyremisshandling. jeg har lest så mange innlegg om når "dere" treffer andre hunde eiere på tur, og "dere" får dem til å høres ut som misshandlere!

poenget mitt er at det er veldig ofte at litt uvitenskap blir kalt dyremisshandling. hva betyr ordet dyremisshandling?

slik jeg ser på dyremisshandling, er når hunden/dyret får det vodt og kanskje ikke vet grunnen. (mener ikke uhell) feks. banking ikke få mat osv.. men egentlig ser jeg aldrig dyreisshandling selv!

jeg ser det på tv, og jeg tror det forekommer ofte.

men hva har strup med dyremisshandling å gjøre?

nesten alt her i verden kan brukes på feil måte! jeg er ikke flink til å forklare og jeg føler dette ble masse tull, men jeg har selv blitt anklagd for å ikke gi en hest mat, når jeg vet godt at hesten har fått nok å spise!

jeg tror noen ganger at folk føler seg bedre hvis de har overtatt en "misshandlet" hund. (det er ikke en påstand)

jeg blir litt irritert når det gjelder dette temaet. jeg er sterk mot dyre misshandling, men folk blir kalt det for ofte!

hvis jeg ikke tar feil har bc rex blitt "kaldt" dyremisshandler...? (pga bur?) men har ikke hunden det godt? det tror jeg :)

håper ingen missforstår innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er visst dyreplager dersom hunden sover i bur om natta, og da er man også dyremishandler når man bruker strup spør du meg..

For det kan faktisk SKADE hunden (som nevnt over.)

Jeg kaller dere ikke dyremishandlere, men jeg liker ikke strup.

Forstår ikke hvorfor det er nødvendig!?

Kan man ikke bare legge litt ekstra tid og krefter i å lære hunden å ikke dra, og gå pent, uten å strupe den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er visst dyreplager dersom hunden sover i bur om natta, og da er man også dyremishandler når man bruker strup spør du meg..

For det kan faktisk SKADE hunden (som nevnt over.)

Jeg kaller dere ikke dyremishandlere, men jeg liker ikke strup.

Forstår ikke hvorfor det er nødvendig!?

Kan man ikke bare legge litt ekstra tid og krefter i å lære hunden å ikke dra, og gå pent, uten å strupe den?

Er man dyremisshandler hvis man har hunden i bur om natta? :rolleyes:

Da er det en god del dyremisshandlere her inne. Min hund lå i bur om natta fra 2-10 måneder, nå ligger han i senga. Men han la seg som oftest i buret selv, så nei, jeg vil ikke si det er dyremisshandling..

Jeg har ikke brukt strup før, men har ikke noe i mot det. For noen er det nødvendig, for andre ikke. Og som sagt tidligere, så lenge man bruker det riktig, er det ikke særlig verre enn et vanlig halsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Man er visst dyreplager dersom hunden sover i bur om natta, og da er man også dyremishandler når man bruker strup spør du meg..

For det kan faktisk SKADE hunden (som nevnt over.)

Jeg kaller dere ikke dyremishandlere, men jeg liker ikke strup.

Forstår ikke hvorfor det er nødvendig!?

Kan man ikke bare legge litt ekstra tid og krefter i å lære hunden å ikke dra, og gå pent, uten å strupe den?

Da kan man egentlig si at alle hunder burde læres å gå pent ved eierens side uten halsbånd i det hele tatt. Får når du er inne på hva som KAN skade hunden så kan man si at vanelig halsbånd er nesten like ille. Det er faktisk skadelig for en hund å trekke i ett vanelig halsbånd også. Det strammer seg riktig nok ikke, men det har ett konstant press mot strupen når hunden drar, og det kan være skadelig i lengden. Nakken kan det også være skadelig for hvis hunden drar mye (og det blir akkurat det samme med strup og vanelig halsbånd). Hvis hunden rykker i båndet ut mot en annen hund eller eier rykker i båndet for å få hunden til å slutte å trekke kan det virkelig være skadelig for hundens nakke uavhengig av om den brukes strup eller vanelig halsbånd. Det jeg prøver å si er at det er mye som KAN være skadelig som nesten alle hundeeiere gjør og må gjøre for at det skal fungere å ha hunden i hverdagen (men det finnes selvfølgelig bedre måter å lære hunden å gå pent i bånd). Man kan ikke la alle hunder løpe løs på tur, for noen hunder lager problemer, jakter, sloss, stikker av osv. Det gjør ikke at eierne nødvendigvis er så dårlige hundeeiere, men at de må hindre hunden i å gjøre det som oppfattes som ett problem.

Og hvorfor da bruke strup isteden for vanelig halsbånd eller halvstrup? Det kan sikkert finnes mange grunner til det, men grunnen til at jeg bruker strup er fordi vanelig halsbånd forårsaket en farlig situasjon når hunden var valp og ble skremt og vrei seg ut av halsbåndet. Og for å hindre at det skulle skje igjen kjøpte jeg strup som valpen ikke kunne vri seg ut av.

Du skriver: Kan man ikke bare legge litt ekstra tid og krefter i å lære hunden å ikke dra, og gå pent, uten å strupe den?

Selvfølgelig kan man det, og det har jeg også gjort. Jeg har aldri brukt struphalsbåndet for å lære hunden min å gå pent i bånd, men for å unngå at den skal komme i farlige situasjoner. Hunden min er nå en voksen dame som så godt som aldri strammer båndet, men for det meste går løs. Og struphalsbåndet heger ubrukt rundt halsen hennes. Og hvorfor slutter jeg ikke med strup da? Fordi jeg ikke ser noen grunn til å kjøpe nytt halsbånd når jeg allerede har ett som har fungert utmerket i flere år uten å på noen måte plage hunden.

Slutt å dra alle over en kam. Det finnes folk som bruker vanelig halsbånd feil og det finnes folk som bruker strup feil. Og jeg tør påstå at de aller fleste som gjør det gjør det av uvitenhet. Jeg tror faktisk ikke flertallet av norges hundeeiere ønsker å skade hunden sin selv om de rykker i båndet for å få den til å slutte å dra (og flertallet av hundene får ingen skader heller da).

Strup er ille hvis det brukes feil

Vanelig halsbånd er ille hvis det brukes feil

Halti/gente leader er ille hvis det brukes feil

Å ha hunden løs er like ille hvis det oppstår farlige situasjoner

Strup er ikke dyremisshandling hvis det ikke brukes feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironi kan ofte misforståes ser jeg..

Poenget mitt er det samme som mange andres;

Dersom bur er mishandling er strup det også!

LATTERLIG ofte folk kaller andre folk dyremishandlere! :rolleyes:

Men det betyr vel ikke at de er det!?

For det er mange hunder som sover i bur, og mange hunder som har helstrup som lever godt og er friske hunder!

Så lenge ikke hunden skades av det, så synes ikke JEG det er mishandling.

Og som dere sier; brukes det riktig så er det ikke mishandling.

Men brukes det feil kan det faktisk være det!

(samme med bur!)

Så her også kommer det vel mest an på hvordan det brukes!

Jeg blir bare litt provosert når folk som bruker bur om natten kalles kunnskapsløse, late og egoistiske fordi de heller velger bur enn å "gidde" å trene opp hunden til å ikke ligge i senga om natta.. Da er jammen helstrup-brukere også late! For kan man ikke faktisk trene opp hunden til å ikke dra i det hele tatt, hvis man vil? Og så kan man i teorien bare ha på hunden et myyyykt bånd for båndtvangens skyld!?

Jeg synes begge beskyldningene om dyremishandling er latterlige!

Så lenge ikke hunden tar skade, så kan det da ikke være så ille!?

:rolleyes:

Nå er det sikkert bare jeg som skjønner hva jeg mener.. :)

Uansett, man må jo selvfølgelig se an dyret også, og størrelsen ikke minst..

Å bruke strup på en liten, rolig mops ser jeg ikke poenget med, men å bruke det på en diger, sta ulvehund kan jeg forstå er nyttig...

Uansett er det da opp til hver enkelt hva h*n velger!

(og nei, jeg mener ikke at man skal kunne velge å slå bikkja og at det da er greit! For de som skal kverulere nå... Det det finnes regler imot er aldri greit spør du meg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå er det sikkert bare jeg som skjønner hva jeg mener.. ;)

Hehe, neida, nå skjønner jeg hva du mener. Ironi er ikke alltid like lett når det er skriftlig :P . Men da er vi jo enige da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...