Gå til innhold
Hundesonen.no

Strupehalsbånd - Dyremisshandling!?!


Recommended Posts

Hvorfor det? Hvis hunden ikke trekker i båndet, vil det jo ikke stramme seg, og sånnsett ikke være værre enn et vanlig bånd- kanskje til og med bedre?

En annen sak er dte jo der strupen blir brukt til "hardhent" dressurtrening av hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh? ;) Det er det verste jeg har hørt. Men regner med du skriver et sånt innlegg bare for å skape reaksjoner. Du bør iallefall begrunne det litt bedre.

Helstrup er genialt synes jeg. Når hunden går pent ved siden av deg, henger det løst og fint rundt halsen/nakken og er mindre plagsomt enn et sånt fast halsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ja..Ehh..Takk for et saklig og informativt innlegg :rolleyes:

Nå bruker jeg for det meste halvstrup da, men strupebåndet tas frem noen ganger.

Kan du fortelle oss hvorfor det er dyremisshandling da?

Nei, tenkte meg du ikke kunne det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må da skjønne at noen synes det er greit å bruke det, å jeg vil ikke kalle de dyremishandlere for det ;)

Du burde kanskje ha skrevet hvorfor du synes det er dyreplageri og tåpelig å bruke det enn og bare skrive "Jeg synes det er tåpelig av eiere å bruke strupebånd på bikkjene sine"

Som Fiskebekk sa at du burde begrunne deg litt bedre i innlegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars hunden min... Jeg er en av de fæle menneskene her i verden ;)

Synes det er mye mer dyreplageri å ikke bruke hunden mentalt og fysisk, enn å bruke strup på den! ;)

Vil også gjerne høre begrunnelsen for dette emne!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff og huff, snart tar du skrittet ut og blir skikkelig dyreplager. Du tramper nok ut av skapet du og en dag. Forferdelige menneske. ;)

Jeg er nok skap-dyremisshandler alt.. hender strupen blir brukt også ;);)

Jeg kommer nok aldri til himmelen........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hahaha... ÅKKÆI.. ;)

Jeg bruker halvstrup.. wannabe dyreplager jeg da kanskje..??

HoHo ;) Vi er wannabe's vi vettu ;)

Litt skap-mishandler er jeg også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er tåpelig av eiere å bruke strupebånd på bikkjene sine.. ;)

Folk får bruke det som fungerer på hunden sin. Det jeg syntes er tåpelig er når folk hyler opp om dyremishandling i forbindelse med bruk av pigghalsbånd under trening, mens de selv bruker strup på sin hund. Det er faktisk ikke bedre for hunden med helstrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke tar feil, bruker de fleste politifolk med hund, hel eller halvstrup.

Tror nok de fleste hundeeiere (også de som har hatt hund før ;)) har brukt strup minst en gang... Om ikke på sin egen, så ihvertfall en annen sin.

Har jeg veldig feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er at bikkja til kusina mi ble skadd av helstrup ;)

Den gikk vanligvis rolig rundt når vi gikk på tur, men noe fikk den til å rykke til og hoppe ut av veien og ned i en djup grøft..

bikkja ble nesten kvælt, og det jeg så da har festa seg i hjernen min!

greit nok at jeg overdrev med å kalle det dyremisshandling... ;)

men bikkja skulle til vanlig sjekk og vaksine, og dyrlegen tok en hel sjekk for vi bad om det.. han fant gnagsår, som hadde blødd i halsen på bikkja, på innsia..

så det er grunnen til at jeg reagerer sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri brukt helstrup på min hund slik den var før - da hun kunne gå fint lenge - og så ruse ut i vill fart til ei tue eller en lyktestolpe.

Det er da vel liten tvil om at hunden blir påført større ubehag i slike situasjoner enn med et vanlig bånd? Å kalle andre folk mishandlere skal jeg ikke gjøre, men jeg vet at det ville vært et overtramp mot min hund å bruke helstrup ut fra hennes adferd i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helstrup er ikke dyremisshandling om man bruker det riktig, MEN om man nøkker og drar i det og ikke bruker det riktig så kan det ødlegge mye i nakken til hunden som feks muskler, sener, ligamenter og selve skeltettet.

Folk tror at en hund er så sterk i nakken, det er den ikke, man kan på føre hunden muskelskader bare ved et rykk.

Ofte er man ikke obs på at skaden er der før det har oppstått store muskelknuter og kanskje til og med betennelse i området som er skadet.

Er man obs på at dette kan komme fort ved bruk av et helstrup bånd så regner jeg med at man bruker det vettugt også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...