Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i bil

Terrier

Hund i bil  

51 stemmer

1. 1. Hvordan sikrer du din hund i bil?

• Spesialtilpasset bur ment for bil
      17
    • Andre typer bur
      19
    • Sikkerhetssele for hunder
      9
    • Ingenting
      4
    • Annet
      2

Recommended Posts

Må ærlig innrømme jeg har vært litt lat i sommer. Har ikke bestandig hatt hunden i bur mens jeg kjører, selv om denne artikkelen og resultatene der ikke akkurat var noe nytt for min del.

Hvordan sikrer du hunden din? Er du like påpasselig hver gang?

link: http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/article1394184.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker massivt stålbur speisaltilpasset til bil.Skulle ønske jeg hadde muligheten til å ha han i forsetet spent fast med sikkerhetssele noen ganger, men han er desverre litt for stor slik at han må klamre seg fast i setet.(Bakseter har jeg ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke lappen eller bil .. er 17 og et halvt.. men når jeg får det så blir det nok alltid bur!

Det er litt opp og ned.. om jeg sitter på med mamma er de nesten alltid i bur.. Når jeg kjører med andre er det noen ganger i bur, løse, sele eller foran ved beina mine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en bred, polstret sele til hund.

Jeg har liten bil og har ikke noe bagasjerom jeg kan ha bur i.

Ikke har jeg bakdører heller, så det er vanskelig å få inn noe bur bak..

Og foran blir det for trangt med bur, for da vil jeg ikke få festet buret med sele (med mindre dyret skal måtte klemmes inn i et alt for lite bur, da.. )

Jeg synes det virker utrygt å ha et bur i bilen uten å feste det på noe vis. Da vil det jo fyke like lett ut av vinduet/gjennom setet som hunden ville ha gjort uten bur, og hva er poenget da? :unsure:

I en sele så er i det minste hunden spent fast slik som oss mennesker. Jeg synes det virker tryggere av en eller annen grunn. I hvertfall i MIN bil :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den hunden på videoen av testen ser man at er uekte.

Ja, på videon ser den ut som et kosedyr. Takk og pris! Så bare bildet først, jeg.

Forresten; hvor får man kjøpt sikkerhetssele på nettet? Og hvilket merke er best? Fant bare en på Villmarkens port.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, på videon ser den ut som et kosedyr. Takk og pris! Så bare bildet først, jeg.

Forresten; hvor får man kjøpt sikkerhetssele på nettet? Og hvilket merke er best? Fant bare en på Villmarkens port.

Sikkerhetsseler får du kjøpt i de fleste dyrebutikker. Dette kan være smartere enn å ta det over nett siden du da får prøvd selen på hunden.

Lykke til :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Trønderburet, og bruker det hver eneste gang vi er ute og kjører. Det er spesialtilpasset bilen og hunden, sånn at Tinka har god plass inni der samt at det er plass til buret i bagasjerommet (vi har ikke verdens største bil akkurat). I tillegg har vi lagt en matte mellom buret og bagasjeromdøra for at buret skal stå ordentlig fast. Trønderburet anbefales! Det er utrolig mange her i Trondheim som har det.

http://www.tronderburet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Bruker stål bur i bilen. Om vi bytter bil med svigers så bruker vi vari kasse.

Jeg prøver alltid ha hunden i bur. Mye pga jeg har vært i bil ulykke med hund og sett hvor ille det kunne gått!

Hundene var i massivt stål bur og det hadde virkelig fått juling. dem var gul og blå på lik linje med oss som hadde bilbelte på. Semi-trailer og bur i bilen gikk "bra", uten bur tror jeg ikke dem hundene hadde kommet fra med bare å være støl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var en lov på dette, jeg... Hørte det av dyrebutikken som argument for å kjøpe bur, og har hørt rykter om at man blir bøtelagt for "løs frakt"...

Vi har Pia i bur, og skal ha Cleo i bur også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingenting ennå (men vi har ikke egen bil heller). Hittil har hunden lagt i dørken ved beina til passasjer (mannen min) de få gangene vi har vært i bil. Nå begynner hun å bli for stor til det, og da må vi nok snart tenkt på å finne en sele til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophus blir stadig skysset fram og tilbake, en populær kar å ha med seg å hytta. :devilbanana:

Og alle som kjører rundt med han skal ha enten bilbelte eller bur om det er plass til det. I min (micro)bil er det bilbelte/sele anordning til hund, i mine foreldres bil er det et stålbur, og i min brors bil enda et sele/belte feste til hund. Det er kjempekjekt med sele/belte til hund, lett å ta med seg om hunden skal kjøre med andre. Det eneste aberet er at jeg til dags dato ikke har funnet sele til hund over 30 kg. Det er ikke et problem for meg, da Sophus veier mindre enn 30 kg, men hans bestekompis som jeg tidevis kjører litt rundt på veier litt over 30...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Alu Consult bilbur som jeg bruker.

Har et enkelt bur og et dobbelt bur da jeg en periode hadde to hunder. Selv om jeg "bare" har Toya nå, så bruker jeg dobbelt buret og hun har litt boltre plass ( tatt ut skilleveggen, så det blir et stort bur ) og skulle vi ha med en hund til så får den sitte i bur også.

Når jeg bare hadde enkelt buret og vi var flere hunder på tur så har Toya sittet løs og usikret i bagasjerommet ( har stasjonsvogn )

Men som regel er hun alltid i bur, det er få unntak.

Merker at hun slapper best av i bur også :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker slik atlas bur du kan dele opp i to.. er hardt past som tar hele bagasje rommet mitt.. B)

Tilstår at Tini får sitte i forsete med meg noen ganger.. Men det er det slutt på nå allså...

Skremte meg litt det der.. Pleier å ha belte vestet til selene hennes da..

Mico sitter i baksete festet til belte når han er med meg.. for bagasjen min er det jo helt full med buret til tini..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det har jeg ikke tenkt på, men jeg tror du har rett i at folk har blitt skjøre etter noen tiår med kontorarbeid. Hundene Bamse og Bob ble dømt til døden for å ha hoppet opp på folk og laget risp med en klo. Luna og Luk lagde blåmerker, Luk er avlivet og eier til Luna kjemper videre for henne, saken skal til lagmannsretten etter dom i tingretten hvor Luna ble dømt til avliving etter et lite blåmerke oppdaget to dager etter Luna var i nærheten av mannen. Folk har blitt pyser og hundene avlives av dem som skal forvalte loven men selv bryter den for å tilfredsstille anmelder, med en dose maktmisbruk inkludert i avgjørelsene. Hunder har lite rettsvern og når det lille som er blir oversett er det farlig å være hundeeier, det koster flere hundre tusen kroner å føre en sak gjennom rettssystemet og utfallet er mer som russisk rulett enn at man er sikret en riktig dom basert på det som virkelig skjedde.
    • En skulle tro det ville være nødvendig at hunden påførte en faktisk skade langt verre enn et blåmerke for å bli begjært avlivet. Det burde holde med en bot til hundeeier for å ikke ha kontroll på den.  Spesielt når det kommer til "bitt" er det for lav terskel. Et "bitt" er jo ikke et bitt. En hund kan klype med kontrollert styrke som et avstandsskapende signal uten å å påføre skader. Det tilsvarer å dytte bort en innpåsliten person som ikke respekterer verbal kommunikasjon om intimsoner. Hunden har ikke hender og bruker munnen istedenfor. Midlertidige fordypninger i huden og eventuelt bloduttredelser ved skjøre blodkar etter ett sånt klyp er ikke for skade å regne i mine øyne. Hvor skjøre har folk blitt? Noen tiår med kontorarbeid og folk synes et udramatisk blåmerke er en skade? Rifter i klær fra å ha hoppet opp for å hilse? Bot og erstatning.  Å avlive en hund for sånne småting er som å gi mennesker 21 år for en bitchslap. Hunder er en så integrert del av kulturen vår at hunders kroppsspråk og adferd er naturlig å legge inn i læreplanen i grunnskolen, så tidlig som mulig. Hvorfor lærer ikke barn hundens språk og adferd på skolen? ..så har de det med seg i voksenlivet og slipper være hysterisk redde.   
    • When Dickhead Awakes  Kapittel 1 Planen var å vente til milepælen 'løfter beinet for å tisse' før neste entry. En annen milepæl fikk æren av å utløse trangen til terapeutisk hamring på tastaturet istedenfor. Sir Edeward har blitt mer og mer Eddie lately. Han enten hører ikke, eller later som han ikke hører, eller gjør et poeng av å ignorere. At hunder bare er distre og ikke også med overlegg tester grenser i puberteten er en myte. Han er distre, no doubt, men han tester også alle grenser han kjenner for tiden. Dette har pågått en stund og er ingen overraskelse. Hva som kom mer uforutsett, på tross av samme erfaring fra tidligere hund, var at han plutselig tisset inne, to dager på rad. Rager 76 cm på manken og veier over 40 kg nå. Dette er i en helt annen liga enn valp som tisser inne.  Første tilfellet skjedde i går. Uheldig sammentreff mellom et massivt politioppbud utenfor pga en nabos mystiske og bekymringsverdige forsvinning, og Edes wake from sleep og potty time. Ikke en passende situasjon å ta ham med ut i, men må man så må man.  Mens jeg tar på ham selen og han er supergira på å ut for å inspisere den uventede og uvanlige situasjonen han hører på utsiden, med banking og rop og prat i en emosjonell tone som ikke helt stemmer med de menneskelige interaksjonene han kjenner fra før, så velger han å bare tisse rett på gulvet ^^ Antakelig en kombinasjon av å ikke ha lyst til å sette seg ned sårbar og tisse foran masse fremmede i en sånn stemning, og en helmax plan om å ha gjort unna det ærendet der først, så han var klar til enhver action som potensielt kunne skje utenfor den døren.  Det å miste turen ut fordi han fjernet motivet, medførte emo og pønkråkk vokal sutring, langt fra den myke Eddie Vedder vokalen jeg håper han modner til med tiden.  Så skjedde det igjen i dag. Han så utover territoriet sitt gjennom vinduet, og markerte det på sengen inne -_- Mens vaskemaskinen går for fullt, og jeg er takknemlig for at den finnes og virker, så trøster jeg meg med at dette er en fase. Pubertal tissing inne har skjedd før, og det gikk fort over igjen.  Om naboen blir funnet, og i hvilken tilstand, det er en større bekymring. 
    • Kan jeg spørre hvilken medisin hun gikk på? Har selv en hund på 3 år som allerede har fått påvist alvorlig grad av HD. Gått fast på Previcox hittil, men synes virkningen kan diskuteres. Ønsker gjerne innspill på smertestillende - ev injeksjonsbehandlinger som gir tilstrekkelig med lindring uten noe særlig bivirkninger. Vet en del av smertestillende som blir forskrevet i behandling HD og artrose blant annet er  NSAIDS som igjen gir ofte belastning på lever, og nyre over tid. Synes det er vanskelig å finne rette behandlingen da hunden er relativt ung.
    • Du kan nok ta det helt med ro ang. rosa nese.  Jeg har hatt flere valper med rosa nese og de har blitt fullpigmentert fram mot leveringstid, noen litt senere, men sorte har de blitt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...