Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i bil


Terrier

Hund i bil  

51 stemmer

  1. 1. Hvordan sikrer du din hund i bil?

    • Spesialtilpasset bur ment for bil
      17
    • Andre typer bur
      19
    • Sikkerhetssele for hunder
      9
    • Ingenting
      4
    • Annet
      2


Recommended Posts

Må ærlig innrømme jeg har vært litt lat i sommer. Har ikke bestandig hatt hunden i bur mens jeg kjører, selv om denne artikkelen og resultatene der ikke akkurat var noe nytt for min del.

Hvordan sikrer du hunden din? Er du like påpasselig hver gang?

link: http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/article1394184.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker massivt stålbur speisaltilpasset til bil.Skulle ønske jeg hadde muligheten til å ha han i forsetet spent fast med sikkerhetssele noen ganger, men han er desverre litt for stor slik at han må klamre seg fast i setet.(Bakseter har jeg ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke lappen eller bil .. er 17 og et halvt.. men når jeg får det så blir det nok alltid bur!

Det er litt opp og ned.. om jeg sitter på med mamma er de nesten alltid i bur.. Når jeg kjører med andre er det noen ganger i bur, løse, sele eller foran ved beina mine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en bred, polstret sele til hund.

Jeg har liten bil og har ikke noe bagasjerom jeg kan ha bur i.

Ikke har jeg bakdører heller, så det er vanskelig å få inn noe bur bak..

Og foran blir det for trangt med bur, for da vil jeg ikke få festet buret med sele (med mindre dyret skal måtte klemmes inn i et alt for lite bur, da.. )

Jeg synes det virker utrygt å ha et bur i bilen uten å feste det på noe vis. Da vil det jo fyke like lett ut av vinduet/gjennom setet som hunden ville ha gjort uten bur, og hva er poenget da? :unsure:

I en sele så er i det minste hunden spent fast slik som oss mennesker. Jeg synes det virker tryggere av en eller annen grunn. I hvertfall i MIN bil :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den hunden på videoen av testen ser man at er uekte.

Ja, på videon ser den ut som et kosedyr. Takk og pris! Så bare bildet først, jeg.

Forresten; hvor får man kjøpt sikkerhetssele på nettet? Og hvilket merke er best? Fant bare en på Villmarkens port.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, på videon ser den ut som et kosedyr. Takk og pris! Så bare bildet først, jeg.

Forresten; hvor får man kjøpt sikkerhetssele på nettet? Og hvilket merke er best? Fant bare en på Villmarkens port.

Sikkerhetsseler får du kjøpt i de fleste dyrebutikker. Dette kan være smartere enn å ta det over nett siden du da får prøvd selen på hunden.

Lykke til :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Trønderburet, og bruker det hver eneste gang vi er ute og kjører. Det er spesialtilpasset bilen og hunden, sånn at Tinka har god plass inni der samt at det er plass til buret i bagasjerommet (vi har ikke verdens største bil akkurat). I tillegg har vi lagt en matte mellom buret og bagasjeromdøra for at buret skal stå ordentlig fast. Trønderburet anbefales! Det er utrolig mange her i Trondheim som har det.

http://www.tronderburet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Bruker stål bur i bilen. Om vi bytter bil med svigers så bruker vi vari kasse.

Jeg prøver alltid ha hunden i bur. Mye pga jeg har vært i bil ulykke med hund og sett hvor ille det kunne gått!

Hundene var i massivt stål bur og det hadde virkelig fått juling. dem var gul og blå på lik linje med oss som hadde bilbelte på. Semi-trailer og bur i bilen gikk "bra", uten bur tror jeg ikke dem hundene hadde kommet fra med bare å være støl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var en lov på dette, jeg... Hørte det av dyrebutikken som argument for å kjøpe bur, og har hørt rykter om at man blir bøtelagt for "løs frakt"...

Vi har Pia i bur, og skal ha Cleo i bur også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingenting ennå (men vi har ikke egen bil heller). Hittil har hunden lagt i dørken ved beina til passasjer (mannen min) de få gangene vi har vært i bil. Nå begynner hun å bli for stor til det, og da må vi nok snart tenkt på å finne en sele til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophus blir stadig skysset fram og tilbake, en populær kar å ha med seg å hytta. :devilbanana:

Og alle som kjører rundt med han skal ha enten bilbelte eller bur om det er plass til det. I min (micro)bil er det bilbelte/sele anordning til hund, i mine foreldres bil er det et stålbur, og i min brors bil enda et sele/belte feste til hund. Det er kjempekjekt med sele/belte til hund, lett å ta med seg om hunden skal kjøre med andre. Det eneste aberet er at jeg til dags dato ikke har funnet sele til hund over 30 kg. Det er ikke et problem for meg, da Sophus veier mindre enn 30 kg, men hans bestekompis som jeg tidevis kjører litt rundt på veier litt over 30...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Alu Consult bilbur som jeg bruker.

Har et enkelt bur og et dobbelt bur da jeg en periode hadde to hunder. Selv om jeg "bare" har Toya nå, så bruker jeg dobbelt buret og hun har litt boltre plass ( tatt ut skilleveggen, så det blir et stort bur ) og skulle vi ha med en hund til så får den sitte i bur også.

Når jeg bare hadde enkelt buret og vi var flere hunder på tur så har Toya sittet løs og usikret i bagasjerommet ( har stasjonsvogn )

Men som regel er hun alltid i bur, det er få unntak.

Merker at hun slapper best av i bur også :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker slik atlas bur du kan dele opp i to.. er hardt past som tar hele bagasje rommet mitt.. B)

Tilstår at Tini får sitte i forsete med meg noen ganger.. Men det er det slutt på nå allså...

Skremte meg litt det der.. Pleier å ha belte vestet til selene hennes da..

Mico sitter i baksete festet til belte når han er med meg.. for bagasjen min er det jo helt full med buret til tini..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...