Gå til innhold
Hundesonen.no

Langline


Recommended Posts

Jada, også var dette en eld gammel tråd :P

Noen av oss synes det er mye bedre å plukke opp en gammel tråd med samme tema, heller enn å starte en tråd til om samme tema. ;)

Og såklart er det greit å holde i den andre enden! Sånn i praksis så må du det for å overholde båndtvangsloven, f.eks. Og som du kan lese lengre opp så er det mange som holder i lina ved behov, samme som jeg gjør med Kovu (40 kg unghund uten innkalling). Og selvfølgelig skal du ikke la hunden buse bort til alle og enhver, da bruker du langlina mens du trener på kontakt og innkalling. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss synes det er mye bedre å plukke opp en gammel tråd med samme tema, heller enn å starte en tråd til om samme tema. ;)

Og såklart er det greit å holde i den andre enden! Sånn i praksis så må du det for å overholde båndtvangsloven, f.eks. Og som du kan lese lengre opp så er det mange som holder i lina ved behov, samme som jeg gjør med Kovu (40 kg unghund uten innkalling). Og selvfølgelig skal du ikke la hunden buse bort til alle og enhver, da bruker du langlina mens du trener på kontakt og innkalling. ;)

Ja gansek greit å bruke gamle tråder. ;) Ja jeg må nesten bare holde den, visst ikke så tror jeg hun er over alle hauger før jeg rekker å reagerer. :) Har også kjøpt sele til henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid så lurt å ta opp samtaler som er fem år gamle og late som om man diskuterte temaet i går. Folk her inne blir også eldre, lærer mer, forandrer mening, hundene de snakker om kan være døde. Nei, jeg skjønner faktisk ikke vitsen med å dra opp så gamle tråder. Det gjør da ingenting å lage en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid så lurt å ta opp samtaler som er fem år gamle og late som om man diskuterte temaet i går. Folk her inne blir også eldre, lærer mer, forandrer mening, hundene de snakker om kan være døde. Nei, jeg skjønner faktisk ikke vitsen med å dra opp så gamle tråder. Det gjør da ingenting å lage en ny.

Gjør det noe om man ser sine "feil" i øynene? Jeg synes det er greitt å se utviklingen til folk, og jeg er ikke av de nyeste her inne heller. Og døde hunder er trist, men man kan da minnes de med glede når ting har kommet på avstand? Jeg personlig liker at gamle tråder dukker opp, iallefall de som er like aktuelle nå som da, som denne med langline og den om rådyrdressur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For egen del, var jeg mye mer reflektert og veltalende i 2006 enn nå. Jeg tenker mer på mulige ungjenter som kanskje ikke mener det samme nå som for fem år siden. Ikke så viktig i denne tråden, kanskje, men det finnes kanskje heitere, gamle tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har startet tråder før og fått beskjed om visst jeg søker opp så finner jeg om temaet. Hadde aldri dratt opp en gammel tråd med et heit tema som var en diskusjon, men når denne handler gennerelt om langlinen så kan det jo være greit å bruke samme tråden ? Jeg søkte opp på google om dette og kom til denne tråden, jeg kunne sikkert starten en ny en, men ikke så jeg med en gang at dette var en gammel tråd heller. Gidder ikke alltid å sjekke om det er en gammel tråd så lenge det er en tråd uten krangling, hadde det hvert fult kjør med en gammel diskusjon her hadde jeg ikke skrevet i denne, da hadde jeg latt tråden være død. Er jo ikke noe vits å ha 10 tråder om samme tema om de er nye eller gamle tråder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
For egen del, var jeg mye mer reflektert og veltalende i 2006 enn nå. Jeg tenker mer på mulige ungjenter som kanskje ikke mener det samme nå som for fem år siden. Ikke så viktig i denne tråden, kanskje, men det finnes kanskje heitere, gamle tråder.
Men da ser de jo hvordan de har utvikla seg da. Jeg ser ikke problemet jeg. Ikke med å lage en ny heller for den saks skyld (annet enn at man kan sjekke om det er noen aktive tråder om samme tema før man starter en ny. Men om man tar opp en gammel tråd eller lager en ny spiller da ingen rolle? Ingen ting i veien med å svare på nytt og skrive at jeg ser jeg motsier det jeg sa for 5 år sida, eller at man er uenig det man sa for 5 år sida? Det viser jo bare utvikling. Utvikling er da positivt uansett om man er 16 eller 50 år gammel?

Edit: Når det gjelder langlina bestemmer du selvfølgelig selv hvordan du vil bruke den (og om du bruker den). Det er ingen fasit på hvordan man skal bruke et langt tau festa til hunden :) Føler du deg ikke trygg på å slippe hunden med langline hengende etter holder du i den. Så blir det å slippe den på bakken en glidende overgang til å kunne ha hunden helt løs når/hvis den lærer innkalling skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...