Gå til innhold
Hundesonen.no

Langline


Recommended Posts

Synes liksom at "alle" her inne stadig snakker om denne langlinen...

Er det slik at man går på tur og bare lar den ligge og slenge på bakken? Vil ikke hunden hele tiden prøve å komme seg lengre unna? Eller holder dere den i hånden? Helt i enden eller et stykke innpå?

Når bruker dere den? I skogen? På fjellet? Hvor lang ca. skal den være? Festes den i halsbåndet eller bruker dere trekksele?

Oi, det ble et par spørsmål det ja... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp oppdaget langline. Har lenge visst om den og tenkt på å kjøpe en, men har bare ikke kommet så langt før nå.

Fikk låne en langline av en vi gikk på tur med og oppdaget hvor utrolig praktisk det var å bare kunne tråkke på linen om det kom noen og surre bare den inn. Kan være litt upraktisk av og til med et så langt tau hengende og slenge, men veldig deilig å ha kontroll samtidig som hunden kan få utfolde seg litt. Bruker alltid sele når vi bruker langline (bruker faktisk alltid sele så lenge vi ikke trener).

Det er jo ikke alle steder det er så lett å bruke langline, men der forholdene tillater det er det å anbefale :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har den løs på bakken å prøver noe inderlig å ikke tråkke på den osv, for det jeg vil er jo at hunden skal lystre stemmen min, ikke at det plutselig ble stopp på friheten. Men det er veldig vanskelig, når du har en hund du vet at en dag vil høre, neste dag kanskje ikke. Vil jo at hunden skal komme når jeg roper osv, i så mange situasjoner som mulig, og om jeg da får tatt meg selv i å tråkke på/ holde i linen, bør det gå etter en stund. Selfølgelig, om jeg ser at hunden sikter seg inn på en fugl, og spenner hele kroppen for å eksplodere etter den, må jeg jo ta opp lina, hvertfall før den dagen kommer at jeg vet han lystrer (haha - den dagen..) Men jeg gir alltid en stemme - kommano (nei, snu osv) først, for å prøve forhindre utbruddet.

Jjeg har hittil brukt langline på alle steder bortsjett fra ved hovedveien og på fjellet. Det som er dumt med å la den ligge på bakken er at den kan sette seg fast, og da har du plutselig gjort noe veldig dumt, straffet hunden for ingentig ( vil si det at lina plutselig bråstopper for straff..blir nokså vondt om hunden er i god fart) og egentlig er det ikke deg straffen kommer fra i det hele tatt...enkelt skal det ikke være..

det med at hunden hele tiden vil komme lenger unna, kan løses ved å ha en innkalling, snu, stopp, vent osv kommando som sier til hunden at når går du ikke lenger, snur, kommer inn på plass osv. :wub: Langlinen skal kun være der ( slik jeg ser det..) for at du skal kunne stole mer på hunden, og at det skal være noe enklere å få fatt i hunden om den stikker.

Langline er genialt, men tidkrevende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes liksom at "alle" her inne stadig snakker om denne langlinen...

Er det slik at man går på tur og bare lar den ligge og slenge på bakken? Vil ikke hunden hele tiden prøve å komme seg lengre unna? Eller holder dere den i hånden? Helt i enden eller et stykke innpå?

Når bruker dere den? I skogen? På fjellet? Hvor lang ca. skal den være? Festes den i halsbåndet eller bruker dere trekksele?

Oi, det ble et par spørsmål det ja... :wub:

En langline er, som navnet i seg selv sier, en lang line som ligger å på bakken etter hunden. Den skal være fri for knuter slik at den ikke er til hinder for hunden. Langline er veldig praktisk hvis du ikke har helt kontroll over dyret. Skal den til å stikke avgårde eller du ser at den kobler helt ut så kan du enkelt bare trå på langlinen for å stoppe hunden. Man kan også bruke langlinen til innkallingstrening. Da har du kontroll over at kommandoen ikke blir vannet ut ved at du roper på hunden og den finner noe annet intressant. For å få en sikker innkalling så bør langlina da være på i en lengre periode slik at du "hjernevasker" hunden til å tro at den er helt løs og at du har kontroll over den uansett.

Hvorfor skal hunden komme seg lengre unna med langline enn uten den? Lina er bare et hjelpemiddel slik at du skal ha bedre kontroll over dyret, ikke en måte å straffe den på eller slike ting. Jeg bruker langlina på plasser hvor jeg vet at vi kan møte på folk(turstier) og der hvor det er masse fugler("fuglehunden" Ero slår bestandig til). Bruker bestandig sele. Hvor lang den skal være avhenger av hvor langt hunden har for vane å stikke avgårde fra deg. Har du en hund som holder seg nært deg så trenger ikke lina og være så lang og motsatt hvis hunden er i sine egne tanker og ikke tenker på å holde seg nært deg på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vel kanskje noe med størrelsen på hunden da, med min hund på 7 kg går det fint an å trå på langlina. Men skal du plukke den opp/kaste deg etter den så bruk hansker for ikke å risikere brannsår på fingrene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sier trå på langlinen, men det er jo livsfarlig.. Er som å trå på et bananskall, vips så ligger du der på ryggen. :wub: Nei må bare kaste seg ned og ta tak ja. Fungerer sikkert på mindre hunder å trå på tauet, men ikke store hunder i full sprang.

Pleier å trå på linen hver gang vi ser noe spennende, altså trår jeg på linen før det eventuelle firspranget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker alltid langline + sele på turer utenfor gangstier og fortau.

Femten meter selvlysende gul tvinna pastline er det vi bruker mest nå for tiden. Den er lett, lang og snurrer seg skjelden fast i noe som helst!

På "vanlige" turer holder jeg løst i lina, slik at den sklir fram og tilbake i hånda mi og hunden har maksimal frihet. Møter vi noen, holder jeg litt langt innpå lina og står stille, slik at de som passerer ikke snubler i de femten metrene som hunden drar etter seg. Pga Fibis historie, trener jeg alltid passering uansett hva jeg møter, men er litt mer "overbærende" med hilsing på løse vimsehunder, enn jeg er i sentrale strøk.

Når vi trener bading (ja, det er et stykke igjen, men etter litt pistring og fjolling, svømmer hun nå litt, da), lydighetsmomenter (klikker!), holder jeg ikke i lina. For det første er jeg aldri langt unna (unntatt på dekk og bli) og for det andre er hunden da så konsentrert at det skal mye til før hun velger bort mitt selskap.

Når vi trener søk, havner hånda mi ganske fort langt bak på lina, for da er det en i andre enden som har det fryktelig travelt!

Fibi er rimelig stø på innkalling, men hun er ikke det man tradisjonelt vil kalle en snill hund :wub: og jeg ønsker at alle møter med fremmede skal foregå under min kontroll. Dessuten er det båndtvang og nå er det mye fuglunger og bambier rundt her.

Langlina er et hjelpemiddel jeg er helt avhengig av for å få max utbytte av å ferdes ute med bikkja! Flexibånd syns jeg derimot er noe skikkelig herk!

PS Det hender at vi er ute med flere langlinehunder og da slipper jeg den innimellom ned langs bakken i perioder. 11-åringen min har funnet opp en lek, der den som kommer bak enden på lina har tapt. Slik sikrer vi at det alltid er minst en som er innen rekkevidde til å tråkke på lina om det skulle bli nødvendig. DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, mange motstandere av flexibånd her inne ;) Det har jeg faktisk aldri brukt :P

I dag har jeg i hvert fall fått testet den nye langlinen jeg gikk til innkjøp av i går! Laaang er den i hvert fall, og av orange flettet nylon. Kjøpt på en dyrebutikk. Akkurat passe vond å holde i, så jeg får lete frem noen hansker når bisken blir litt større. Nå er han bare 4 1/2 måned og 18 kilo, så regner med at det blir verre når han er voksen!

Gikk på tur i morges og Puffi hadde da på seg sele og langline. Var i grunnen ganske kjekt å gå tur slik. I begynnelsen hadde jeg bare litt ute, men etter hvert hadde jeg nesten alt ute slik at det slepte på bakken mens han vimset rundt. Holdt resten i hånden. Tror han koste seg med den ekstra friheten i hvert fall :huh: Var fint å bruke sele også, så fikk vi et skille mellom den vanlige treningen med å gå pent i bånd, og å gå med langline.

Reiser på fjellet om to dager, og da skal langlinen virkelig testes ut! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min hund er langline det samme som å være løs. Den henger løst etter han, og jeg jobber med han som om han var løs. Line er en sikkerhet for meg, hvis bikkja skulle velge å gjøre noe annet.

Møter vi folk og hunder kaller jeg inn og for han inn og forlanger at han skal gå hos meg. Da holder jeg i lina, men så slakt at han "tror" han fortsatt er løs.

Jeg tror hunder har veldig lite trening av langlina hvis vi ikke jobber med det. Å bruke lina som fiskesnøre gir lite læring til bikkja, annet enn at plutselig tauer mor meg inn...

Er det lengere strekker der jeg ser at han bør være i bånd, kobler jeg over til vanlig bånd i stedet for å bruke lina som kobbel. Jeg vil at det skal være et markert skille for han på når han er "fri" og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær bare obs på at langlina ikke regnes som bånd i disse båndtvang tider...

Hvis jeg ikke kan bruke langline i skauen og at det er godt nok som bånd, da :P . Unnskyld meg, men står det noe sted også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær bare obs på at langlina ikke regnes som bånd i disse båndtvang tider...

Om man holder i den regnes den vel som bånd, like mye som flexiline o.l?

Såklart, om man fester lina på pelsen og slipper den avgårde for å løpe like mye som feks en setter gjør, bare med lina etter seg, så vil det bli brudd på loven...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man holder i den regnes den vel som bånd, like mye som flexiline o.l?

Såklart, om man fester lina på pelsen og slipper den avgårde for å løpe like mye som feks en setter gjør, bare med lina etter seg, så vil det bli brudd på loven...

Det var det jeg har trodd hele tiden også, men jeg er ikke av dem som buker lina til pynt og ble litt satt ut her, gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når vi først er inne på langliner her..trenger egentlig en y, siden den jeg har begynner å bli temmelig slitt. stoler ikke på at dem ikke ryker for å si det slik..

Til saken..innbiller meg at de signal orange av "plast" (hva er de egentlig laget av) :P) er lettere å floke opp om de floker seg, og kanskje ikke floker seg så lett som taulina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Marie...

Den har sånn tjukk trååd sak inne i sek, intulla io plast, for å si det sånn:P

Jeg har en god del floker ja, så bruker ofte 15-20 minutter på å få de opp...

Om om du er redd din nåverende langline skal ryke, så må du være obs altså...Min røyk plutselig oppe i festet, og vips, der dro hunden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger langlina seg ofte fast?

Tenker med gru på hvordan det vil være hvis en hund som løper i full fart og lina plutselig henger seg fast. :D

Noen ganger kan den sette seg fast i busker/stein. Da er det en fordel å bruke sele på hunden, for å unngå harde nykk på hals.

Gutten min er en blanding, men han løper med en rakett bak som en fullblods setter ;-)

Det er uhyre sjeldent at hans langline noensinne har satt seg fast noen steder. Men det kan skje, og bare for å påpeke det Djervekvinnen sier, så er det ikke helt det at det er en fordel med sele, men et must ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid sele når du bruker langline. Dessuten er det båndtvang, så det er ikke meningen at hunden skal løpe med lina hengende etter seg, hvis ikke du også henger i den! Har du tenkt å la hunden løpe fritt, kan du jo like gjerne la hunden være uten line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det det var en del reaksjoner på at langlina ikke regnes som bånd. -Man må tenke på at hunden fort kan tråkke oppi reir, forstyrre rådyrkillinger osv selv om den har den på, den kan jo da være opptil 15-20 meter fra deg.

Hvorvidt dette står skrevet er jeg usikker på, men vet at mange praktiserer at når det gjelder bånd så skal dette være maks 2 meter slik at du har kontroll på hvor og hva hunden tråkker oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det det var en del reaksjoner på at langlina ikke regnes som bånd. -Man må tenke på at hunden fort kan tråkke oppi reir, forstyrre rådyrkillinger osv selv om den har den på, den kan jo da være opptil 15-20 meter fra deg.

Hvorvidt dette står skrevet er jeg usikker på, men vet at mange praktiserer at når det gjelder bånd så skal dette være maks 2 meter slik at du har kontroll på hvor og hva hunden tråkker oppi.

Solo drepte en skogsdue i fjor sommer bare ved å vri på hodet og snappe den rett ved siden av stien. Hun gikk da i et bånd på 1,5 meter. Jeg så på det som et hendelig uhell, men er ikke av dem som ser på slike episoder som en anledning til å la hunden gå løs "for den kan jo ta vilt uansett".

Slik jeg ser det vil de aller fleste ville dyr stikke av når mennesker og hunder kommer i nærheten. Har jeg hunden min i langline, har jeg også henne innen synsvidde og ser når hun begynner med overværing og kan hanke henne inn til min side. Går hun rett på syn eller spor på bakken, kan jeg dra henne til meg, eller kalle henne inn, uten at hun får jaget eller fulgt sporet. Slik beskytter jeg viltet i skogen fra mine hunders jaktlyst og det er vel det som er poenget med båndtvangen her hvor det ikke er sau!

Denne diskusjonen tar jeg gjerne med friluftsetaten eller viltnemda, hvis de har et annet syn på saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Er det greit å bruke langlinen ved å holde i den også ? Den er jo litt "fri" da også. Jeg syns det er skummelt å la den fly løs med langlinen etter seg. Men fordi jeg stoler ikke på at jeg rekker å få tak i den :P Også så lenge hun/ vi ikke er trygge på innkalling, kommer hun til å buse bort til andre, og da rekker jeg garantert ikke få tak i den FØR hun er borte hos dem. Men litt lettere visst jeg holder i den, for da kan jeg snurre inn linen når jeg ser det kommer noen. Jeg er ikke helt happy for de som har dyra løse og bisja bare buser bort til andre. Man skal være mot andre, som man vil andre skal være mot deg ( er jo noe som heter det, som kan samenlignes med at man utsetter ikke andre for hund løs bort til dem, når man ikke liker det selv ? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...