Gå til innhold
Hundesonen.no

Nok et emne om Portugisisk vannhund.


Maria

Hva syns du om portisklippenklippen?  

46 stemmer

  1. 1.

    • Unødvendig og teit
      0
    • Tja.. Ikke helt min stil
      19
    • La hunden være som den er født!
      6
    • Stilig! Den har jo en funksjon.
      12
    • Kjempefin!
      9


Recommended Posts

Her er noe info om Portugisiske vannhunder. Hvorfor jeg velger den rasen? Jo, det er fordi denne rasen har et utrolig vesen! De er vakre å se på, gode og snille, loyale, spreke og smarte! De har ALT jeg ser etter i en hund i tillegg til at de appelerer til meg som person på alle områder.

Portugisisk vannhund

Hjemmland: Portugal

Kjent siden: Middelalderen

Opprinnelig brukt til: Hjelp på fiskebåter

I dag brukes den som: Selskaps, vakt og apportørhund

Forventet levetid: 12-14 år

Opprinnelig navn: Cao de Agua (kalles ofte Cao eller portis)

Vekt: Hanner 19-25 kg. Tisper 16-22 kg.

Høyde: 43-57 cm

Raseopplysninger:

Portugisisk vannhund er en relativt ny rase her i Norge. Per i dag finnes det ca. 250 hunder i landet, men antallet øker fra år til år. Rasen er spredt utover hele landet, men det er ikke så mange som driver oppdrett av rasen her. Rasen har heller ingen offesiell raseklubb, men det jobbes med saken.

I lange tider har den Portugisiske vannhundens viktigste oppgave vært å jobbe som apportør på fiskebåter. Den har også blitt brukt som en dyktig kaninjeger på land. I dag holdes den for det meste som selskapshund, men brukes også til apporterende jakt, vakthund og tjenestehund. Den er en fin familiehund, og passer bra til trekk, spor og de fleste andre hundesporter.

Den portugisiske vannhunden er sterk, lojal og noe mistenksom av natur. En veldig samarbeidsvillig rase. Grunnet dens opphav tåler den godt varme til tross for den tykke pelsen. Den er smart og og utspekulert, men lettdressert. Rasen trenger en del fysisk mosjon for å få utløp for mye energi, men også mye hjernestimulanse, mentaltrening. Den trenger noe å arbeide med. Ute kan den Portugisiske vannhunden være en racer, men den klarer fint å slappe av når den er inne.

Rasen ser kanskje ut som en type jålete hund, men det er langt i fra sannheten. Rasen er tøff og sterk og kan brukes til besten alle aktiviteter. Den egner seg ,som sagt, godt til agility, spor, lydighet, trekking av saccovogn eller av andre ting.

Den portugisiske vannhunden er en hengiven rase. En av dens viktigste oppgaver er å tilfredstille sin familie, og beskytte den. Noen vil anse portisen som en hund som bare er opptatt av sin egen eier, men det er nok mest en individsak. Noen mener også egenskapen er postitiv. Det er ikke mange negative sier ved rasen. Men den lærer raskt, både på godt og vondt, og den kan være litt av en plengraver. Men det varierer veldig mellom hver enkelt hund hvordan den er på temperament og oppførsel. Det kommer også veldig an på hvordan den trenes og hvem som eier den.

Rasen fungerer fint sammen med andre dyr. Men, som med alle andre raser, det lønner seg å presentere dyrene for hverandre i tidlig alder, og med forsktighet.

Pels:

Den portugisiske vannhunden har mye pels. Pelsen trenger regelmessig stell, for å unngå tover og floker. Pelsen er tidkrevende. Man må være innstilt på å ha god tid til den slags hvis man vil ha en portis.

Rasen finnes i to hårlagsvarianter:

Wavy - Lang pels, bølget, luftig og glinsende.

Curly - Kortere, mattere pels som danner lokker.

Vannhundens pels er uten underull. Det vil si at den ikke slipper hår, som mange andre raser gjør. Hårene må gres ut. Hvis gemytt og helheten av rasen passer, er dette en ypperlig hund for dem med pelsallergi.

Info, skrevet av meg selv, fra min egen hjemmeside. www.portismaria.moo.no

booquie20.jpg

Booquie-Helhvit

Nico_d_obra_do_vale_negro.jpg

Nico D'Obra Do Vale Negro-Brun med hvite avtegn

april%2005%203%20Rio.jpg

Rödtop Rio Port Au Prince-Helsort

rassiehel.jpg

Rödtop Mearas Skuggfaxe

Auggie_BOB.jpg

Gayle Wind's Auggie Doggie-Hvit med sorte avtegn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Var på valpeskue i dag og så noen kjempe herlige portugisiske vannhunder.. Utrolig fine.. :D Ble litt forelska der ja.

De var voksne.. Lignet veldig på tispa som du ska ha valp fra..

De hadde 3 brune og 1 svart.. Han lignet veldig på hannen som du la inn bildet av. :P Golden Water's A Ruffsea Of Westsea-Sort

Så Søte.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et flott eksempel på hvor mye større en hund ser ut med masse pels! hehe. :mrgreen: :mrgreen: Jeg syns klippen ser litt tåpelig ut.. Det har vel en funksjon for de som brukte hunden til det(apporterer fra fiskebåt) men hvem bruker vel det nå til dags?? En vanlig familihund trenger vel ikke å se sånn ut.. kanskje bare min smak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

hehe, ikke akkurat min stil den klippen... men de er jo flotte som rase da :D Har hatt mange på kurs hos meg. Lette i psyken og herlige. :P Gleder meg til å se bilder av valpen din når du får den, Maria :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, huff :P Liker ikke de hvite :P Er ikke fan av lyse hunder jeg.. Liker jo hunden i seg selv, men syns hvitt er noe slit!

hm.. Harstad.. Kan ikke komme på noen som holder til der i farta.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, syns svarte hunder blir mer naturlige...

Ja, med klippen tenker du på??

Klipper ser ikke så verst ut på de sorte, det er jeg enig i!

Men jeg skal ikke klippe min bak jeg.. I hvertfall ikke med det første. Skal bare klippe snuten :D

Her er et bilde av en uklipt portis forresten, vakker sant?

:P ALLE portiser er vakre (L) hehe :oops:

Barbarauddedatter.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig fine hunder :D Må innrømme at jeg ikke vet særlig mye om portiser, men de er skjønne.. Nå er jo jeg en fan av uklipe hunder uansett (jeg bare har en liten ting for naturlighet- og så skjønne pudler er når de er valpeklipt!), så de her var absolutt wunderbare :P Lykke til med vakker hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns portisene er finere med klipp jeg. Da ser man at det er en portis. HVis ikke kunne man likeså godt kjøpt en tibetansk terrier :wink:

Hehe, ja det er jo sant nok, utseendemessig :D

Liker begge deler like godt jeg... men fjeset MÅ man klippe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Første gangen jeg så en portis yntes jeg den var noe helt grusom stygg. men etter hvert fikk jeg sansen fr rasen da, først og fremst fordi den var allergivenlig. Da jeg bestemte meg for at portis var rasen for meg fant jeg ut at min skulle være uklipt. Nei, jeg ville ikke ha den stygge klippen altså. Men nå som jeg har min kjære hund kan jeg ikke tenke meg noe annet enn portisklippen. Da kunne jeg jo kjøpt en annen hund. selfolgelig liker jeg jo portrisgemyttet, men det finnes mange hunder med et slikt gemytt. Og når man snakker om naturlighet. Hva er vel mer unaturlig enn å ha masse hår i ansiktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...