Gå til innhold
Hundesonen.no

Boxer!


Aya

Recommended Posts

Energisk hund med stor arbeidskapasitet. Utrolig sosial, og har stort behov for å få være et medlem av familien. Barnevennlig, leken, aktiv, sterk. Stråler av livsglede.

Boxerens mest utpregede karaktertrekk er dens sterke tilknytning og kjærlighet til mennesker. Selv om den kan virke morsk, med sin butte snute, den sorte masken og den velmuskulerte kroppen, er en boxer alltid mest glad når den får være sammen med mennesker - spesielt barn. Med sin korte, skinnende pels, velskårne hode og elegante men muskuløse kropp, er en god boxer en hund som tiltrekker seg oppmerksomhet. Boxeren er en utpreget allround hund - den fyller plassen som husets vakthund om nødvendig, er en dyktig brukshund om den får sjansen, den er en attraktiv turkamerat og sist men ikke minst barnas alltid ivrige lekekamerat og lojale venn.

Karakter og egenskaper

Boxerens karakter er hovedgrunnen til at den alltid har vært en populær familiehund. Den er godmodig og glad, noen ganger nesten vel glad (!), og er suveren sammen med barn. En bra boxer er tøff og hardhudet nok til å tåle røff behandling fra ivrige barnehender, og tålmodig nok til ikke å bli aggressiv. Den deltar mer enn gjerne aktivt i leken, men er samtidig en god barnevakt.

Men det bor mye mer i boxeren, bare den får muligheten til å vise det. Den er tradisjonelt plassert i tjenestehundgruppen, og der hører den hjemme. Den har hatt flere bruksområder opp gjennom årene. I Tyskland ble den brukt som militærhund i begge verdenskrigene, og den var en av de første rasene som ble godkjent for politihundarbeid i Tyskland hvor den fremdeles brukes i slik tjeneste. Noen blir brukt som førerhunder og andre blir trent som lavine- og ettersøkshunder. Som sporhund er den utmerket, og den har arbeidslyst, initiativ og selvstendighet som gjør at den kan bli en meget bra søkshund.

Boxere er utpreget sosiale hunder som er svært glad i og knyttet til menneskene sine. Det betyr at de ikke i utgangspunktet er godt egnet til å være alene en hel arbeidsdag. De kan vennes til det, men man må være forberedt på at det kan ta noe tid. Som regel bør man vurdere hundekjøpet en gang til dersom man vet at hunden må etterlates alene hele dagen.

Rasestandard:

Boxeren er en middels stor hund - en hanhund skal være mellom 57 og 63 cm høy og veier vanligvis mellom 28 og 34 kg, en tispe skal være mellom 54 og 59 cm høy og veier vanligvis 23 - 28 kg. En bra boxer er i besittelse av en unik kombinasjon av eleganse og muskulatur og blir ofte sett på som en "hundenes lettvektsatlet". Pelsen er kort og glatt og finnes i to fargevarianter, tigret og rødt. Den røde fargen kan variere fra en lys brun til en nydelig hjorterød. Den tigrede fargen varierer både i bunnfargen, som også kan være alt fra lys gulbrun til mahognyfarget, og i fordelingen av striper, fra svært åpen tigrering til en tigrering som er så tett at hunden nesten virker som den er "omvendt tigret", med brune striper på sort bakgrunn.

Mange boxere har hvite tegninger. Dette er ofte attraktivt og populært, men de hvite tegningene skal ikke være for store (ikke dekke mer enn 1/3 av kroppen). Ikke sjelden fødes det hvite valper i et kull. Denne fargen er ikke akseptert som korrekt i boxer- standarden. Hvite boxere er ikke albino, fargen skyldes at hunden har ekstremt store hvite tegninger.

For mange er likevel det viktigste med boxerens utseende uttrykket. De sjelfulle og talende øynenes plassering i et lett rynket og noe butt hode gjør at du får et uttrykk det knapt nok finnes maken til i hundeverdenen (i hvert fall om du spør en boxerentusiast!)!

Andre kommentarer: Boxeren kan brukes til alt, og tar alt som en utfordring. Boxeren er fremdeles en uoppdaget brukshund!

Bilder skal komme.. må bare finne ut av det først;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Jeg har haft to boxere og de er ultimativt også min yndlingsrace. =D>

Har også haft 2 blandinger mellem Labrador og boxer og de er også skønne.

Jeg glæder mig til min næste boxer, men må vente nogen tid siden jeg har to hunde lige nu.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min alltid-uansett-no doubt yndlingsrase.. En Boxer har alt (dessverre også endel sykdommer- men er du nøye med oppdretter så..)-- personlighet (det har vel alle hunder, men hos Boxeren er det vel verdt å nevne), humor, kraft, en viss porsjon egenrådighet og utspekulerthet (er det et ord??), og de er enestående familie- og brukshunder.. Skal nå ha en Papillon, for Boxere passer ikke i små leiligheter, men når jeg blir voksen- daa! Boxere er de vakreste, fineste hundene som finnes, MED hale.. :)

Klem fra snart minihund eier, Gordon setter eier (eller omvendt;p) og fremtidig eier av en flott Boxer hann!

Jeg har en MINI Boxer da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å spørre... Hva synes dere om hvite boxere?? Og hvilke meninger har dere om det som blir gjort med dem??

Synes boxer er en sinnsykt herlig og fin hund!!  :)

Jeg synes boxere er fine uansett farge.. litt favioritt på de mørke men de hvite er FINe også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er noen oppdrettere som avliver de ved fødsel, men de fleste har begynt å selge hvite boxere til veldig redusert pris. De er jo like friske og fine hunder, og de ser jo veldig spesielle ut da.. Skulle gjerne hatt en hvit hann jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er noen oppdrettere som avliver de ved fødsel, men de fleste har begynt å selge hvite boxere til veldig redusert pris. De er jo like friske og fine hunder, og de ser jo veldig spesielle ut da.. Skulle gjerne hatt en hvit hann jeg!

Mhm.. vet om mange som avliver de hvite ved fødselen. Er en mann her på Støren som "samler" på hvite boxere! Har vel en 6-7 stk nå.. Har drevet med dette i mange år, tatt til seg de hundene som egentlig skulle avlives. Mange av de var vist døve.. Er det en svakhet på hvite boxere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm.. vet om mange som avliver de hvite ved fødselen. Er en mann her på Støren som "samler" på hvite boxere! Har vel en 6-7 stk nå.. Har drevet med dette i mange år, tatt til seg de hundene som egentlig skulle avlives. Mange av de var vist døve.. Er det en svakhet på hvite boxere?

En svakhet på hvite boxere, ja. Men er visst ofte en svakhet på hvite border collier også.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg skjenner har en hvit boxer og en tri collor bokser.

Har hatt valper på den hvite, valpene blir jo ikke godskjennte da. Solgte de til red pris!

Fikk et par hvite og resten mørke valper.

Her er bilde av dewn ene valpen han beholdte.. Hun er så pen.

Husker ikke helt hva hun heter! er litt større nå også da!

mia.jpg

millr.jpg

Bildene er ikke slik kjempe tydelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg har hatt så lyst på Boxer i det siste! Den boxertispa på agilitykurset + den boxertispa på kurset i fjor (samme eier :wink: ) har virkelig fått meg interessert :D Så herlige hunder, med så mye liv! *vil ha* :P

Elsker Boxere de er Nydelige. men jeg ville ha en liten rase.. da fant jeg jo Boston terrier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite boxere er ingen albinoer!!! Og at de har problemer med hørselen er bare rykter! Eneste forskjellen er at de har for mye hvitt i fargen sin, og de fleste har jo også et brunt øre eller lignende.. Så har de dårlig hørsel er det andre omstendigheter enn at de er hvite!!! Og jeg synest det er forkastelig at de skal sees på som "feilvare"! Hvertfall når oppdretterne bevisst risikerer noen hvite valper for at resten skal bli finest mulig! [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite boxere er ingen albinoer!!! Og at de har problemer med hørselen er bare rykter! Eneste forskjellen er at de har for mye hvitt i fargen sin, og de fleste har jo også et brunt øre eller lignende.. Så har de dårlig hørsel er det andre omstendigheter enn at de er hvite!!! Og jeg synest det er forkastelig at de skal sees på som "feilvare"! Hvertfall når oppdretterne bevisst risikerer noen hvite valper for at resten skal bli finest mulig! [-X

Hmm.. så det er ikke sant at de har dårlig hørsel altså? De hvite boxerne hos han her på Støren, hadde dårlig hørsel, Ihvertfall nesten alle av de.. Det fikk jeg testet ut selv på de.. Man merker fort om en hund "ikke hører", eller "ikke VIL høre" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite boxere er ikke nødvendigvis albinoer, med det med dårlig hørsel samt døvhet forekomer på dem forde.. Akkurat det samme med andre hvite hunder..

Har ingenting å si om de er albinoer eller ikke..

Så lenge boxeren har blå øyne,rosa snute og rosa øyelokkrende er den albino.

Og så lenge resten av hunden er også hvit da.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...