Gå til innhold
Hundesonen.no

Boxer!


Aya

Recommended Posts

De fleste hvite boxere har ikke blå øyne og rosa nese... De har som oftest litt farge, selv om mesteparten av kroppen er hvit. Og jeg skjønner ikke hvordan dere kan koble hvitfargen med feil!?! :? Kommer fra samme kullet som alle andre, gjerne med et brunt øre... Eneste "feilen" er at de har fått for mye hvit farge.... Se alle de skjønne hundene på http://www.snowboxer.com/ Her er det mange nydelige hvite hunder!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Hvor får du dette fra da?? :? Har ikke sett det dokumentert noen steder jeg... Jeg mener det utstillingsverdenen som må ha en unnskyldning for at disse hundene ble/blir avlivet fordi de ikke var gode nok!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om dette på hunder spesielt, men på hester er det i alle fall sånn at albinodyra er utsatt for nedsatt hørsel og dårlig syn. Regner med det er det samme på hunder. Men det er jo forskjell på en hvit og en albino. De hvite boxerne ser mer ut som en blanding spør du meg :D Flere av de har jo hvite øyelokksrender og ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får du dette fra da?? :? Har ikke sett det dokumentert noen steder jeg... Jeg mener det utstillingsverdenen som må ha en unnskyldning for at disse hundene ble/blir avlivet fordi de ikke var gode nok!! :D

Hvor jeg "får det fra" er folk med hvite boxere, oppdrettere og dyrleger.

Det er en ganske vanlig svakhet på mange hvite hunder, som før nevnt bl.a. hvite border collier (kjenner maaaange oppdrettere og folk i gjeterhundmiljøet), dalmatiner og som vi nå snakker om; hvite boxere.

Så dette er altså ikke noe jeg "bare får ut fra løse lufta" om du måtte tro det :wink:

Det vi snakker om er altså at det er en VANLIG svakhet blant disse hundene, men ikke dermed sagt at ALLE hvite boxere er døve/tunghørte

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Endelig noen som ikke var imot meg.. :P

Vi sier jo ikke at døvhet er utbredt blandt hvite dyr for vi

ikke liker dem.. Syns hvite boxere er kjempe fine..

De ser så uskyldige ut..

Og skulle jeg hatt en border collie så skulle den hatt hvit hode.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er virkelig grusomt at aflive dem blot fordi de har den "forkerte" farve. Har en veninde som har en skøn næsten helt hvide boxer og det er den dejligste hund! - Den har godt nok en del øjenproblemer som dyrlægen har sagt kan skyldes manglende pigment om øjnene... men dette er altså stadig ikke grund til at aflive en hund mener nu jeg.

Jeg har også hørt det med at nogle hvide hunde har tendens til døvhed... fik forklaret at det gen der styrer den hvide farve (altså som grundfarve) på en eller anden måde hænger sammen med hørelsen. Ved ikke om det stemmer da, men det er måske lidt opklarende alligevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt det med at nogle hvide hunde har tendens til døvhed... fik forklaret at det gen der styrer den hvide farve (altså som grundfarve) på en eller anden måde hænger sammen med hørelsen. Ved ikke om det stemmer da, men det er måske lidt opklarende alligevel.

Mener å ha hørt noe om det jeg og.

Men jeg veit ikke.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt det jeg også.. Hvite boxere er jo ikke albino, men de hvite tegningene har tatt overhånd.. De er nusslige og skjønne, men husk solkrem;) Leste her også en dag om en hvit schæfer som var til salgs.. har jeg aldri hørt om før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha Taz! Det ville jeg gerne have set! Selv har jeg haft fornøjelsen af at jeg og Mille en dag mødte en dame med en cairnterrier... hundene legede lidt og kom så i snor igen... Lige før hun gik videre med sin hund markede den op af hendes meget fine ruskindsstøvler... :D hun opdagede det ikke fordi hun havde så travlt med at snakke.... det var virkelig svært ikke at le rigtig meget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt noe om det jeg og.

Men jeg veit ikke.. :?

Jeg og har hørt det, men aldri fått noe som helst dokumentert!?! :? Jeg tror at det er utstillingsverden som har satt ut dette ryktet for å bortforklare sine holdninger, og sin oppførsel mot hvite boxere (Og generellt andre..)... [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Heisann

Hvite boxere er veldig sjelden albino.

Og at det er mere sykdommer på de en andre er bare rykter.

Boxerens stam mor var faktisk hvit.

Men det som er, som jeg har tenkt på, er at denne hvite fargen er veldig dominat, så om den hvite boxeren hadde hatt en godkjent farge, så tror jeg faktisk nesten det bare hadde vært hvite boxere.

Hvist dere går inn på hjemmesiden, så ser dere Ben, han er en hvit boxer, han er verken albino, døv eller har dårligere syn.

Men jeg skjønner at den hvite ikke er ønskelig i avl, p.g.a den dominate fargen.

Nå er heler ikke svart boxer en godkjent farge, og det var en del kryssing av Snauzer og boxer, som gjorde at pelsen ble mye lengere og stivere.

En av grunnene til at sort boxer er en uønsket farge. Det har jo ingenting med sykdommer og gjøre det heler. Men de storte boxere hører man ikke mye om, det er vel svært sjelden det blir født en sort boxer også..

Det er kun tigret og gul som er godkjent farge. da allså fra lys gul til mørk hjorte "rød".

En annen ting er det, de sier at det er mange sykdommer på boxern. Dette er forde det er den eneste rasen som har krav på hjertetest ved avl. Det er mye større krav får og kunne avle på en boxer en på mange andre raser.

Jeg er sikker på at hadde alle raser mått gått gjenom samme testene, så hadde man sett like mye sykdommer på mange av de andre rasene som på boxern. Det er litt viktig og tenke på! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Når jeg leste disse innleggene, måtte jeg bare ha ett innlegg :P Hvite boxere er ikke albino, lys nese eller ikke :P De er like sunn og frisk som "vanlige" boxere, men det er helt riktig at de har litt lettere for å bli født døv. Det har å gjøre med et gen de bærer. Men dette gjelder jo generelt alle hvite dyr. :P

Det er mange misoppfatninger ang. den hvite boxeren, men det finnes ingen fakta som tilsier at SnowBoxeren har dårligere helse enn de fargede, faktisk tvert imot. En dyrlege i Bergen har forsket på dette hele 70 år tilbake i tid, og fant ingen helseforskjeller, annet enn det med døvheten. SnowBoxeren var faktisk også friskere på enkelte ting enn den fargede, men akkurat hva det var, husker jeg ikke nå.

Jeg har min tredje SnowBoxer nå, og ingen av dem har hatt sykdommer grunnet den hvite pelsen.

Heldigvis er det nå mange oppdrettere som har sluttet å avlive de hvite, og heller selger dem til halv pris for etterspørselen etter de hvite har bare økt etter at vi i Norsk SnowBoxer Klubb satte fokus på denne grusomme behandlingen av de hvite :evil:

Så hvis dere har eller har lyst på en SnowBoxer, så ta en tur innom siden vår, www.snowboxer.com :P

Vel, dette var alt for nå, takk for meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...