Gå til innhold
Hundesonen.no

Kyllingvinge og -lår


Nina

Recommended Posts

Kan jeg gi rå kyllingvinger og kyllinglår med bein til Ero , eller må jeg skjære vekk beinene først? Han er veldig flink å tygge alt som han får, så jeg vil ikke tro at han bare sluker de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke varmebehandlet kan hunder spise alt av bein, men store, bærende rørbein (f.eks lår/legg ??-bein hos elg) er ikke anbefalt. så gi hunden hele kyllingen du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man ikke skal gi hunden f-bein (fugl-fisk-får) er fordi disse benene splitter seg langsetter når hunden tygger på de, og kan sette seg fast nedover i spiserøret, magen eller tarmen(blir som en veldig spiss og liten tannpirker, ikke sant...) Dette skjønner man jo at er svært ubehagelig for hunden.

Har aldri hørt om at rått kjøtt kan gies med bein, men ville nok skjært bort beina for sikkerthets skyld.

Bedre føre var, enn etter snar... ;)

Fårekjøtt skal dessuten aldri gis, siden hunden da vil bli "sauegal" --> jage på sau da... vet ikke om dette stemmer jeg da men... vil heller unngå det problemet i grunn... :P

Liker ikke å lage problemer da...

Hehe... sporet litt av, men håper du ble noe klokere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fårekjøtt skal dessuten aldri gis, siden hunden da vil bli "sauegal" --> jage på sau da... vet ikke om dette stemmer jeg da men... vil heller unngå det problemet i grunn... ;)

Vil påstå at det der en en myte? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke får all slags ben han..Fiskeben, hønseben, fåreben, elgben u name it. Jeg er forsiktig med store harde ben (feks lårben til elg) for tenna hans sin skyld og han får aldri, never, overhode ikke noensinne varmebehandlede ben , men ellers er det bare å kjøre på. Jeg kjenner mange som har gitt hunden rå ben i alle år (hundekjører og jegere) og de har aldri opplevd eller hørt om en hund som har blitt skadet av rå ben.

Egentlig er det litt merkelig at den myten har fått så godt fotfeste, ser man på tenna til Fido så synes det at de ikke er skapt til å spise tørrfor liksom :P Og hva med pus? Hvorfor dør ikke den av fugleben? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med dere... men det er bare hva jeg har lært... har som sagt aldri hørt om at rå ben kan gis.

Titti får hele lårben fra elg og rådyr, og det har gått bra... Men hun får det jo for å bli ivrig på å jakte da... :P dessuten har dachsen så hard kjeve at den knuser det meste...

Willy derimot er jeg mer forsiktig med... vet ikke hva han har vært vant til heller ;)

Gammel læring henger igjen, men ny forskning får ikke slippe til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Da kryper jeg inn her 🤣 ikke bare en men 2,5 🤣 Planen var og beholde forhund. Det har jeg gjort🤣  Men jeg har å beholdt deleie hund. Men jagu så ble det igjen en hannhund hjemme å 🤣 jeg skulle aldri ha hannhund igjen. Men Hektor ble unntaket 🤣 Hils på Hektor - 13 uker ❤️
    • Det kan jo hende det finnes oppdrettere på sheltie som har linjer med mindre lyd? 😊 Eller som er bevist på det og tar hensyn til det. Tenker også at mentalitet kanskje har litt og si. En trygg hund har kanskje høyere terskel for å bjeffe enn en litt usikker hund ( Kommer jo seff an på settingen da, men) 
    • Men det er mange hunder av rase med mye lyd i som bjeffer utrolig mye " for de er sånn" . Og ganske mange av de hundene er veldig stressa. Og er på " jobb" hele tiden. Jeg trodde ikke han her skulle bli så stille, hadde ikke mål om null bjeffing.  Bare at han skulle lære at tomte grensa, er den du kan passe på. Gården har egen vakthund, så den trenger ikke vi å passe på o.s.v. Så fikk jeg litt ekstra i gjenn, han kommer løpende til oss når han vil "si ifra" om ting ute..
    • Det går an å jobbe med. Det er noe det sies for alle raser med mye lyd. Men man kan ikke trene bort noe som hunden er genetisk disponert for og avlet for over generasjoner. En kombinasjon av heldig med individ og målrettet trening fra start kan nok kontrollere og begrense bjeffingen, men jeg ville aldri kjøpt en bjefferase med det som forutsetning. Generelt sett bør man ikke anskaffe raser med egenskaper man ikke kan/vil leve med og satse på å "trene de bort" eller "jobbe med", selv om det i noen tilfeller er mulig.
    • Er bjeffing det eneste du syns er negativt for sheltie? For det går det ann å jobbe med. Har veldig inntrykk av at bjeffing blir forsøkt ignoret. Jeg har en ganske reaktiv sheltiegutt på straks to år, som nå bjeffer når han blir redd eller når andre hunder bjeffer i passering.  Men jeg har fått mye kjeft fra andre for at jeg " belønner" bjeffing.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...