Gå til innhold
Hundesonen.no

Kyllingvinge og -lår


Nina

Recommended Posts

Kan jeg gi rå kyllingvinger og kyllinglår med bein til Ero , eller må jeg skjære vekk beinene først? Han er veldig flink å tygge alt som han får, så jeg vil ikke tro at han bare sluker de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke varmebehandlet kan hunder spise alt av bein, men store, bærende rørbein (f.eks lår/legg ??-bein hos elg) er ikke anbefalt. så gi hunden hele kyllingen du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man ikke skal gi hunden f-bein (fugl-fisk-får) er fordi disse benene splitter seg langsetter når hunden tygger på de, og kan sette seg fast nedover i spiserøret, magen eller tarmen(blir som en veldig spiss og liten tannpirker, ikke sant...) Dette skjønner man jo at er svært ubehagelig for hunden.

Har aldri hørt om at rått kjøtt kan gies med bein, men ville nok skjært bort beina for sikkerthets skyld.

Bedre føre var, enn etter snar... ;)

Fårekjøtt skal dessuten aldri gis, siden hunden da vil bli "sauegal" --> jage på sau da... vet ikke om dette stemmer jeg da men... vil heller unngå det problemet i grunn... :P

Liker ikke å lage problemer da...

Hehe... sporet litt av, men håper du ble noe klokere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fårekjøtt skal dessuten aldri gis, siden hunden da vil bli "sauegal" --> jage på sau da... vet ikke om dette stemmer jeg da men... vil heller unngå det problemet i grunn... ;)

Vil påstå at det der en en myte? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke får all slags ben han..Fiskeben, hønseben, fåreben, elgben u name it. Jeg er forsiktig med store harde ben (feks lårben til elg) for tenna hans sin skyld og han får aldri, never, overhode ikke noensinne varmebehandlede ben , men ellers er det bare å kjøre på. Jeg kjenner mange som har gitt hunden rå ben i alle år (hundekjører og jegere) og de har aldri opplevd eller hørt om en hund som har blitt skadet av rå ben.

Egentlig er det litt merkelig at den myten har fått så godt fotfeste, ser man på tenna til Fido så synes det at de ikke er skapt til å spise tørrfor liksom :P Og hva med pus? Hvorfor dør ikke den av fugleben? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med dere... men det er bare hva jeg har lært... har som sagt aldri hørt om at rå ben kan gis.

Titti får hele lårben fra elg og rådyr, og det har gått bra... Men hun får det jo for å bli ivrig på å jakte da... :P dessuten har dachsen så hard kjeve at den knuser det meste...

Willy derimot er jeg mer forsiktig med... vet ikke hva han har vært vant til heller ;)

Gammel læring henger igjen, men ny forskning får ikke slippe til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
    • Gøy at du er svak for de svarte ☺️ Her er nok brun favorittfargen. Men jeg har alltid sagt at en god hund har ingen farge. Håper dog han arver fargen til pappan 😍   Noen bilder tatt av en venninne i går ☺️  
×
×
  • Opprett ny...