Gå til innhold
Hundesonen.no

Toppen av frekkhet


Busann

Recommended Posts

I dag sto hunden min Mario ute i hagen, i løpestreng, mens jeg satt inne.

Plutselig begynte han og bjeffe, og jeg som hadde tenkt og venne han av med det flyr ut, for å "ta" ham.

Vet dere hva jeg ser, en jente på ca 9-10 år som løper ned trappa (der står det en til på samme alder), og på toppe av alt står å venter på at jeg skal gå inn.

Tydelig at de hadde tenkt å klappe hunden min uten min tilatelse. Jeg mener man går ikke inn i hagen til andre folk og klapper hunden dems uten å spørre.

Å nå er jeg så Irritert... :angry2: :angry2: Bare tenk hva de kunne gjort med ham :angry2:

Jeg hadde tenkt å få han til å slutte å bjeffe på fremmende, men ikke nå lenger..*flinke gutten sa fra*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var veldig frekt da :P Skal jo ikke bare gå inni hagen til folk å klappe hunden som står der da, trodde mor og far hadde lært ungene sine dette jeg <_< Skjer det igjenn så får du gi beskje da og heller snakke med foreldra nesten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som husker hvordan det var å være 9 år og like dyr. :P

Jeg har ikke noen problemer med å huske det, nei. :P

Men jeg gikk alikevel ikke inn i noen andres hage. Såpass hadde jeg lært hjemme, at man ikke går på andres eiendom uten lov, og ikke klapper fremmede hunder uten lov. Det er forskjell på å ringe på å spørre pent om å få klappe hunden, og å bare valse inn i andres hage. De hadde ikke noen garanti på at hunden ikke var farlig. Så det er jo for både barn og hunders sikkerhet at slikt ikke er bra.

Jeg har jo absolutt ikke noen problemer med barn som er glad i dyr, jeg hadde da også hatt veldig lyst hadde jeg vært 9 år, men hadde gått å ringt på, eller latt det være :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne nok finne på å være en sånn liten sniker. Men jeg brukte laang tid på å nærme meg bikkja, hvis den var litt redd for meg. Men bikkjer var som magneter og jeg kommuniserte direkte med hunden, uten å gå omveien om eieren, ja. Men hunder i hage i løpestreng, hmmm. Der gikk vel grensen selv for en selvutnevnt liten hundeviskerl :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag sto hunden min Mario ute i hagen, i løpestreng, mens jeg satt inne.

Plutselig begynte han og bjeffe, og jeg som hadde tenkt og venne han av med det flyr ut, for å "ta" ham.

Vet dere hva jeg ser, en jente på ca 9-10 år som løper ned trappa (der står det en til på samme alder), og på toppe av alt står å venter på at jeg skal gå inn.

Tydelig at de hadde tenkt å klappe hunden min uten min tilatelse. Jeg mener man går ikke inn i hagen til andre folk og klapper hunden dems uten å spørre.

Å nå er jeg så Irritert... :angry2: :angry2: Bare tenk hva de kunne gjort med ham :angry2:

Jeg hadde tenkt å få han til å slutte å bjeffe på fremmende, men ikke nå lenger..*flinke gutten sa fra*

er toppen av frekket som du sier ja :P dumt at folk skal gjøre sånn.

Litt annet: men om bikja di kan ha en uvane av å bite, og det er derfor du setter den i en løpestreng så ingen skal få klappe den, så du skal få slippe den situasjonen, og faktisk noen går over gjerdet og går til hunden din, og biter: ja, du får nok skylda... (mente ikke at dette gjaldt deg :P bare tok det som et eksempel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke gjerde, ettersom vi måtte ta det opp pga råte, men det er en diger hekk rund, og en trapp opp fra gang veien, og så det nytter ikke bare å lene seg over, de må et litt stykke inn i hagen.

forresten kom jenta igjen for å spørre om å gå tur...særlig, hvis man blir tatt på fersken. Ikke det at hun hadde fått lov ellers heller.

Han biter ikke (normalt), men man vet aldri hva unger kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke gjerde, ettersom vi måtte ta det opp pga råte, men det er en diger hekk rund, og en trapp opp fra gang veien, og så det nytter ikke bare å lene seg over, de må et litt stykke inn i hagen.

forresten kom jenta igjen for å spørre om å gå tur...særlig, hvis man blir tatt på fersken. Ikke det at hun hadde fått lov ellers heller.

Han biter ikke (normalt), men man vet aldri hva unger kan gjøre.

ikke sant. Nei syns det er frekt, Da går det hvertfall an å ringe på og høre om man kan klappe hunden eller leke...

Er så synd om barn gjør noe hunden ikke liker (barn kjenner ikke alltid grensene), og hunden biter for å forsvare seg... For alle vet jo hvem som får skylda og hva straffen blir...

Håper di holder seg unna nå da :P eller SPØR før di handler :P

Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke sant. Nei syns det er frekt, Da går det hvertfall an å ringe på og høre om man kan klappe hunden eller leke...

Er så synd om barn gjør noe hunden ikke liker (barn kjenner ikke alltid grensene), og hunden biter for å forsvare seg... For alle vet jo hvem som får skylda og hva straffen blir...

Håper di holder seg unna nå da :P eller SPØR før di handler :P

Lykke til :P

Takk.

Hadde tenkt å vente med å sette opp gjerde til boretslaget hadde fikkesa grøfta på andre siden, men regner med at det kommer opp temelig raskt nå..med port og lås og skilt <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som husker hvordan det var å være 9 år og like dyr. :P

Nope... :P Jeg og husker det godt. B)

Jeg husker og at jeg lærte at det ikke var pent å gå på plommeslang. Eller å gni isopor på ruta til "heksa". Jeg lærte og at man ikke skulle kaste snøball fra "borgen" når "tannlegen" gikk forbi osv...

Men fort gjort å "glemme" når man er 9-10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som husker hvordan det var å være 9 år og like dyr. :P

Jeg husker! :P

Nope... :P Jeg og husker det godt. B)

Jeg husker og at jeg lærte at det ikke var pent å gå på plommeslang. Eller å gni isopor på ruta til "heksa". Jeg lærte og at man ikke skulle kaste snøball fra "borgen" når "tannlegen" gikk forbi osv...

Men fort gjort å "glemme" når man er 9-10 år.

:P Det beste innlegget så langt i diskusjonen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bør jeg nevnet at da jeg så jenta igjen så jeg at hun var mere 10-11 år enn 9 da.

Og hadde ikke hatt fult så mye i mot det hadde det ikke vært for at hunden må bøte med live hvis den biter uannsett, selv om jenta hadde slått, sparket o.l.

Man vet aldri hvilke hensikter unger har, når dem går inn til hunden, selv om de fleste ( i dette tilfelle å) gjør det for å kose.

og det er ikke engang et halvt liv siden jeg var 9, så husker åssen det var,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har vore i den alderen eg også, men heldigvis fekk eg ein oppdragelse av mine foreldre. Ville eg klappe ein hund, måtte eg fint spørre først! Hadde snakket med foreldrene viss det blei ei plage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et gammelt villaområde der alle har store hager. Her fyker ungeskokken omkring fra hage til hage, akkurat slik jeg med glede husker det fra jeg var barn selv (jeg har overtatt barndomshjemmet). Jeg synes det er greit så lenge de ikke ødelegger noe. Barn lever i en spennende verden uten gjerder, jeg kunne egentlig tenke meg å befinne meg i den verdenen selv :P

Når det er sagt, så synes jeg jo absolutt at alle foreldre skulle lære barna sine at de ikke må gå bort til fremmede hunder. Men foreldre finnes i så mange forskjellige utgaver. Hvis jeg var deg ville jeg si til barna at de må være forsiktige, at noen hunder kan bli skremt og bite. Og så kanskje introdusere barna og hunden for hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bør jeg nevnet at da jeg så jenta igjen så jeg at hun var mere 10-11 år enn 9 da.

Og hadde ikke hatt fult så mye i mot det hadde det ikke vært for at hunden må bøte med live hvis den biter uannsett, selv om jenta hadde slått, sparket o.l.

Man vet aldri hvilke hensikter unger har, når dem går inn til hunden, selv om de fleste ( i dette tilfelle å) gjør det for å kose.

og det er ikke engang et halvt liv siden jeg var 9, så husker åssen det var,

Nei, syns det er synd at folk ikke skjønner såpass. Og skjønner di ikke at di skal spørre først så er det nok ikke sikkert at di skjønner hva en hund aksepterer heller.

Eg har vore i den alderen eg også, men heldigvis fekk eg ein oppdragelse av mine foreldre. Ville eg klappe ein hund, måtte eg fint spørre først! Hadde snakket med foreldrene viss det blei ei plage.

BRAVO!! Jeg fikk også en oppdragelse, og jeg lærte fort det å spørre (jeg husker fortsatt fra jeg var 5-6 år og var så glad i hunder, og ville klappe alle di små og søte når vi var på campingvogna. Men (litt pinglete og sjenert som jeg var) jeg fikk foreldrene mine til å høre om jeg kunne gå en liten tur, og få leke litt me den... Ville aldri bare gå å klappe en hvilkensomhelst hund uten å vit at det er greit, det gjør jeg tilogmed ikke idag som 18 (19 om under 1 uke) åring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange utelandske unger som flyr rundt i gjenger.

Små unger assa.

De skal klappe og holde Noddy, og stikke pinner i ansiktet hans osv.

Det toppet seg for meg og venninna mi her om dagen da 4 utenlandske unger ikke ville si ha det til hundene våre etter at de hadde klappet dem en stund. De løp etter oss selv om vi sa at de måtte gå et annet sted å leke, for vi skulle gå tur og at bikkjene måtte ha ro på seg til å gjøre det de skulle.

Samme dag, litt senere, var det en jente som gående mot oss. Også hun var utenlandsk. Vi skjønte at hun skulle klappe og mase på hundene våre, så vi skyntet oss av sted. Hun kom syklende etter oss, og stoppet utenfor hos meg. La fra seg sykkelen, og gikk mot oss. Vi skyntet oss inn til meg. Noen minutter etterpå var hun borte.

Men det er tydligvis de små utenlandske barna som ikke har vett og folkeskikk. De kjenner ikke sin besøkelsestid. De har ingen begrensinger overhodet. For de eldre utenlandske barna her er flinke til å spørre og gå etter hvert.

Blir gal av sånne uoppdragne småunger ass. Sånne som kommer løpende etter deg og skriker på en ekkel måte: Unnskyld?!... Kan vi klappe hunden din? - Når de egentlig mener: Unnskyld?!... Kan vi plage hunden din?

Kom på en flink liten utelandsk gutt her om dagen.

Han kunne mye om det med hunder. Men også han ville ikke si ha det.

Jeg skjønner at unger synes Noddy er søt nå som han er valp, men det må vel gå ann å respektere meg når jeg sier at nå må vi gå.

Vil også bare si at jeg ikke er rasist, for det kan høres sånn ut.

Det er bare det at det er nesten bare utenlandske unger her,

og de er uten foreldre når de kommer og hilser på Noddy.

Alle de norske småunga som har hilst på han har hatt foreldre med seg som snakker til dem når de gjør noe "galt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir dette...

Hundeeier er ansvarlig om hunden gjør skade selv på egen eiendom om hunden ikke er forsvarlig inngjerdet, evt at eiendommen er merket?

Sånn som jeg har forstått lovverket er det irrelevant om hunden er forsvarlig inngjerdet eller at eiendommen er merket. OM et barn går inn i en hage (som de ikke tilhører) OG klatrer inn i en hundegård og hunden biter (uansett om barnet slo eller oppførte seg bra), så må hundeeier stå ansvarlig med tanke på bøter og hunden må mest sannsynlig avlives. Dette er noe jeg egentlig aldri har forstått, fordi hva er da vitsen med å lage gode uteområder til hund hvis man må sitte "vakt" for dem hele tiden....

Så moralen er, "trespass" på en annens eiendom, blir du bitt, så slipper du noe som helst. Man får penger og den slemme hunden må bøte med livet.. Seriøst, synes det blir for teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg har forstått lovverket er det irrelevant om hunden er forsvarlig inngjerdet eller at eiendommen er merket. OM et barn går inn i en hage (som de ikke tilhører) OG klatrer inn i en hundegård og hunden biter (uansett om barnet slo eller oppførte seg bra), så må hundeeier stå ansvarlig med tanke på bøter og hunden må mest sannsynlig avlives. Dette er noe jeg egentlig aldri har forstått, fordi hva er da vitsen med å lage gode uteområder til hund hvis man må sitte "vakt" for dem hele tiden....

Så moralen er, "trespass" på en annens eiendom, blir du bitt, så slipper du noe som helst. Man får penger og den slemme hunden må bøte med livet.. Seriøst, synes det blir for teit.

*kremt* For barn regnes jo for å være modne nok til å forstå konsekvensen av sine gjerninger, det er jo derfor de regnes som myndige fra de er 5 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt* For barn regnes jo for å være modne nok til å forstå konsekvensen av sine gjerninger, det er jo derfor de regnes som myndige fra de er 5 år..

nei det er jo sant, men foreldrene til en 5 åring burde da følge litt med på hva ungen gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt* For barn regnes jo for å være modne nok til å forstå konsekvensen av sine gjerninger, det er jo derfor de regnes som myndige fra de er 5 år..

Eh, kan være jeg er trett nå. Men hva mener du egentlig Tone? At det er greit at en 5 åring går inn i naboens hage uten lov for å klappe den "søte" hunden? Sorry, men sånn er det ikke i "min verden". Jeg mener at foreldre har å innprente barna sine om hva som er tillatt og hva som ikke er tillatt. Og første punkt er selvfølgelig "man klapper ikke fremmede hunder"! Neste punkt er da seff at man ikke har noenting i naboen (eller kanskje en tilfeldig annen person) sin hage å gjøre, BASTA BOM.

Jeg mener ikke at det er greit hvis en hund skulle skade et barn, men jeg synes det er forferdelig at man lager et regelverk som gjør at folk mer eller mindre bruker det til sovepute. "Det er ikke vårt ansvar, men det forferdelige hundeeieren sin".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...