Gå til innhold
Hundesonen.no

hvilke fargekombinasjoner kommer din rase i?

Marianne&Java

Recommended Posts

Chow Chow skal være ensfarget og i fargene:

- Blå

- Krem

- Hvit (Ikke tillatt i mangen land, og da nødt å ha sort snute)

- Sort

- Fawn

- Rød

Kan være lysere på bakparten og enkelte andre områder, men aldri flerfarget.

Sort er tillatt med brunlig i pelsen.

Hollandsk Gjeterhund korthåret finnes kun i Sølv brindle og gull brindle.

Rød (Malle farge) kan forekomme da Hollenderen var tillatt i den fargen før.

Langhåret: Søv og gull brindle

Strihåret: i tillegg til de øvrige fargene blå-grå og salt og pepper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ELSKER liver and tan-fargen på cockere! :P

Forøvrig kommer portis i:

Svart

Brun

Hvit

(I USA forekommer en farge som kalles silver, men denne er ikke godkjent)

Det er kun tillatt med 30% hvite markeringer i den sorte eller brune pelsen, og de hvite skal være ensfargede. I statene finnes hvite med sorte eller brune flekker, men det er kun i USA disse er godkjent og det er heller ingen opprnnelig farge hos portugisisk vannhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bearded collie kommer i 4 fargevarianter: Sort, brun, blå og sandfarget (fawn) - med eller uten hvite tegninger (regler for hvor/hvor mye hvitt de kan ha).

I tillegg kan de være tan - dvs brune markeringer mellom den hvite og fargede pelsen, samt der hvor andre hunder har tan (øyebryn, kinner, under halen). Noen kaller dette da for tricolor, men mere riktig vil være f.eks. sort/hvit/tan eller blå/hvit/tan - slik at man får markert hvilken farge den øvrige pelsen har.

Pigment og øyenfarge harmonerer med pelsfargen - dvs at blå hunder har blå øyne og blått pigment.

Hvis man er i tvil om hvilken farge hunden egentlig har kan man stort sett alltid se det på øynene/pigmentet, og det er jo kjekt - da stort sett alle sorte og blå blir mer eller mindre grå (alle nyanser er tillatt), og det samme med de brune og fawne (noen er mørke noen er lyse).

Enkelte ganger fødes det "hvite" valper, men det merkelige med disse er at de praktisk talt alltid har korrekt tegnet hode men hvit kropp (med en/flere flekker). Det er ikke knyttet noen sykdomsgener til de hvite, det er kun en liten påminnelse om at historisk har det vært innblandet andre raser med mye hvite tegninger (border collie, nizinny, old english, osv).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På whippet er alle farger og fargekombinasjoner tillatt. Tror ikke det finnes tan-tegninger, merle, dalmatinerprikker, brunt eller grizzle på rasen, ellers går det vel an å finne whippets i de aller fleste farger og tegninger:

http://bellsouthpwp.net/d/d/ddoggone/Homep...s/Genetics.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rød/Hvit - Sort/Hvit - Tricolor (black/tan/white) - Brindle/Hvit.

Alle skal ha hvite tegninger, i det meste av varianter. Det hvite skal ikke dominere, altså skal den respektive fargen være bunnfarge.

Hos Brindle skal rødt være bunnfarge, og det er ønskelig med dyp rød. Stripene skal være klare sorte og godt markerte.

Hos Tricolor fargen forekommer det desverre mye forskjellige varianter. Men den skal være silkesort i bunnfargen, tan markeringene skal være helt klare ikke ha innslag av sort, og det hvite skal være rent. Fargene skal ikke skli over i hverandre men være klare og tydelige. (det er tillatt med de "urene" tricolorene, men det er ikke ønsket)

Godt Brindlet:

ch_114.jpg

ch_102.gif

Sort/Hvit:

ch_082.gif

Korrekt Tricolor:

ch_049.gif

Rød/Hvit:

ch_048.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon:

Farge

Grunnfargen på kropp og ben skal være hvit med flekker av hvilken som helst farge, men den hvite grunnfargen skal dominere. Hvis hvit farge er dominerende på hodet, regnes dette som en feil. Hvit farge på hodet i form av et mer eller mindre bredt bliss og eventuelt nesebånd regnes som særlig attraktivt. Uansett så skal lepper, øyelokksrender og nesebrusk være godt pigmentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmatineren skal være hvit og svart eller hvit og lever.

Ørene skal helst ikke være ensfargede sort/lever.

De forekommer i tricolor også,(hvit med svarte og brune prikker) men det er ikke en godkjent farge

Dachsen er jo allerede beskrevet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon havanais finnes i alle farger, mønstre og fargekombinasjoner.

Noen eksempler:

Hvit, gylden, krem, rød: http://www.mts.net/~mckay55/colours.html

Black and tan / tricolor: http://www.mts.net/~mckay55/colours4.html

Tofarget: http://www.mts.net/~mckay55/colours5.html

Selv om det ikke er en del av spørsmålet kan vi jo ta med at de finnes i flere pelsvarianter fra nesten glatt til bølger og krøller. De kan også kordes (ikke tillatt i Norge).

Pelsvarianter: http://www.mts.net/~mckay55/colours7.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Briarden har tre godkjente farger:

Sort

Fawn

Blå/grå

Innenfor disse fargene kan det være store variasjoner, men felles er at de skal være jevne i fargen, ikke ha markert mantel på ryggen (dvs de fawne skal ikke ha meget mørk pels som danner en sadel på ryggen), men kan ha en nyanse lysere farge på beina, men den skal stå i forhold til kroppsfargen.

De sorte kan være helt ravnsvarte, noen er sorte med hvite stikkelhår, mens noen er født sorte og er sorte som juniorer, men blir etterhvert grå/gråaktige.

De fawne skal IKKE tendere mot å være hvite, og man foretrekker de mørk røde nyansene i fargen. Mange briarder her i Norden er ofte for lyse i forhold til hva man foretrekker i rasens hjemland, og mange er for ureine i fargen til at de ville gått gjennom en seleksjon i Frankrike (for mye sort og grått iblandet den fawne fargen).

De blå har ofte lyse øyne og blå snute - noe som i følge rasestandarden er feil (skal ha sort snute), men enkelte har også korrekt pigmentering. De har gjerne mindre pels enn de andre som valper, men kan komme med bra pels som voksne. I Frankrike og Belgia har enkelte oppdrettere spesialisert seg på den blå fargen, og de har også greid å få fram hunder med bra pelser.

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjien kommer i

Rød/ Hvit

Svart/ Hvit

Tricolor

For ikke mange år siden ble også Brindle en godkjent farge.

De skal uansett ha hvitt på poter, bryst og haletipp.

Bildet viser mitt siste kull, som resulterte i 3 stk gutter der en var Rød/ Hvit, en svart/ hvit og en tricolor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke før nå at det allerede er kommet et innlegg om Basenjiens farger her:)

Da får dere takle to slike innlegg:)

Basenjien finnes også i flere farger som f.eks cream og "trindle" (tri med brindle striper) og mange andre undervarianter, men disse er ikke godkjent.

Den kommer også i "Fula black" som er sort/hvit med enkelte sorte hår. Denne varioanten er også godkjent, men svært sjelden. Vanlig sort/hvit er dominant, mens fula black er recessivt, og dermed nærmest utsryddet. Fula black stammer fra "Fula Of The Congo" som var en av de tidlige importer til England. Vanlig sort/hvit stammer fra Basenjier med opprinnelse i Liberia. Rød/Hvit stammer opprinnelig fra Congo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...