Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs


LiLi

Recommended Posts

Har noen av dere vært på valpekurs?

Eller skal dere?

Eller går dere på det nå?

Jeg har ikke funnet noe valpekurs jeg kunne tenke meg å gå på, men jeg er jo på hundetreff for det, så hun får jo mulighet til å omgås andre hunder. Synes det er litt vaskelig med valpekurs, siden jeg vil garantert være uenig med treneren :) Synes egentlig det viktigste er at hun får omgås andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynte et valpekurs på Støren for ei uke siden. Jeg vurderte å melde meg på det. Men så fikk jeg oversikten over hva som skulle gjennomgåes gjennom hele kurset.

Det var ting som; hilse pent på mennesker, miljøtrening, ikke bjeffe når det ringer på/banker på, sitt/dekk.. ALT dette fikser jo Eso.

Aldri hatt noe problem med sosialisering og miljøtrening, bjeffer ikke når det ringer på, og kan sitt/dekk.

Så jeg kom fram til at jeg sparer de 1200 kr til jeg og Eso har mer bruk for det.

Det kurset var forresten med Trondheim Hundeskole.

Dette står i et av vedleggene jeg fikk:

Trondheim Hundeskole legger vekt på trivsel for hunder, og bruker derfor kun faglærte instruktører med referanser. Alle metodene vi bruker er positive og basert på moderne forskning om hunder og læring. Hunder er forskjellige, slik at en metode som passer for en hund fungerer kanskje ikke for en annen. Vårt mål er derfor å finne den metoden som passer for nettopp din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynte et valpekurs på Støren for ei uke siden. Jeg vurderte å melde meg på det. Men så fikk jeg oversikten over hva som skulle gjennomgåes gjennom hele kurset.  

Det var ting som; hilse pent på mennesker, miljøtrening, ikke bjeffe når det ringer på/banker på, sitt/dekk.. ALT dette fikser jo Eso.

Aldri hatt noe problem med sosialisering og miljøtrening, bjeffer ikke når det ringer på, og kan sitt/dekk.  

Så jeg kom fram til at jeg sparer de 1200 kr til jeg og Eso har mer bruk for det.

Jepp, kanskje like greit :) Jeg tenker som så at det kanskje er like greit å vente litt, til jeg har lært henne grunnferdighetene på min egen måte. Sånn at man liksom ikke blir 'påtvunget' en metode. Det er lettere å heller bli med på et kurs når vi er blitt ordentlig godt kjent, og hun har lært grunnferdighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på valpekurs. Men det var penge og tid rett ut i luften. Henne som vi hadde kunne jo ingenting om hund. Stod bare der med en klikker og fikk ikke noe resultat overhodet. Så vi lærte ingenting der. Så vi stoppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på valpekurs med Tinka. Vi kunne sikkert ha lært henne de tingene hun lærte der uten å ha gått på valpekurs, men det var fenomenal sosialisering særlig for Tinka, men også for oss. Litt artig å møte igjen hunder som Tinka har gått på valpekurs med. Har bare møtt to da, men begge de to var mindre enn Tinka da vi gikk på kurset, og nå er begge to større.

Har også gått hverdagslydighetskurs hos Trondheim Hundeskole - og det er definitivt hundeskolen for meg! Flere instruktører, perfekt treningsmetode for meg - men også rom for å gjøre det man vil. Dessuten tar det bare fem minutter å kjøre dit.

Anbefaler egentlig alle til å ta et valpekurs eller bli med å se på noe eller være med på noe, for den sosialiseringen når hunden er 2-5 måneder, den er utrolig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av våres hunder så har Tinka gått valpekurs, Småen har gått grunnkurs/hverdagslydighet , men Aiwa har ikke gått kurs idet hele tatt men er sikkert den hunden av de vi har som hadde gått lengst hadde vi brydd oss om det(hadde vi bare fått plukket av henne gneldringen når det er godiser på gang). :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg skal på kurs i august. Har sett på halvparten av det forrige kurset på hundeklubben, og det er flinke instruktører der (hun ene er i eliteklassen i LP :D <--- ikke at det nødvendigvis betyr at hun er flink til å lære bort men :) Hehe... Vel, jeg syns de er flinke der, og sleper nok med meg Mona når den tid kommer. Ellers så trener vi jo selv på sitt, dekk, vær så god og NEI :D hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går (siste gang i morgen) på grunnkurs lydighet. Jeg har lært utrolig mye på dette kurset, takket være en utrolig flink instruktør. Hun vet at både hunder og mennesker er forskjellig og har forskjellige mål, og lærer oss deretter! Klarte å lære Nemi ganske mye før vi begynte, men det er disse småtingene som gjør det så mye enklere!! :) Nå skal det sies at jeg er litt bitt av basillen og kunne godt tenkt meg å tatt bronse om et år eller noe slikt, så da er det jo viktig å vite hvordan det skal se ut og hvordan det gjøres enklere. Så min erfaring er utelukkende positiv!!!!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går (siste gang i morgen) på grunnkurs lydighet. Jeg har lært utrolig mye på dette kurset, takket være en utrolig flink instruktør. Hun vet at både hunder og mennesker er forskjellig og har forskjellige mål, og lærer oss deretter! Klarte å lære Nemi ganske mye før vi begynte, men det er disse småtingene som gjør det så mye enklere!! :) Nå skal det sies at jeg er litt bitt av basillen og kunne godt tenkt meg å tatt bronse om et år eller noe slikt, så da er det jo viktig å vite hvordan det skal se ut og hvordan det gjøres enklere. Så min erfaring er utelukkende positiv!!!!! :P

hvem er det du går hos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Men går det an å ha valpen på valpekurs etter at den har fylt 4 mnd.? Eller må man ta dressurkurs da?

Er så få kurs nå på sommeren, og Tjorven blir straks 3 mnd.

Ja det går ann. Valpekurs kan du normalt gå på til hunden er fyllt 6 mnd.

Synes den valpen Taz nevnte på 9 mnd var vel gammel.... rart at de ikke fikk tilbud om å gå på grunnkurs i stedet for valpekurs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...