Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i kollektiv trafiken!


Tini

Hva synes dere om å betale for hunden i Kollektiven?  

18 stemmer

  1. 1.

    • Nei ,uff helt Absurd.
      14
    • Ja, jeg synes det er greit jeg!
      4


Recommended Posts

Er kankje mest tenkt for de om bruker kollektiv i OSLO! Eller buss gennerelt.

ååååååå... Hater Oslo noen ganger.

Hvorfor må vi betale for hunder på t- bane, trikk og buss?

Barnevogn, kjelke og ski: Gratis.

Barn under 4 år gratis.

Men vi må betale full barne billett for hunden.

Hvor appsurd er det?

Jeg skulle ta bussen og t-bane hjem fra mamma og pappa på bøler.

Jeg hadde bare 20 kr kontanter så jeg fikk ikke kjøpt bilett til Tini. Jeg pleier heller ikke gjøre det. For hun ligger i jakken min eller sitter på fanget mitt.

Vi skulle bytte over til buss. Også var den en gretten buss sjafør vettu!

Jeg viste billetten min og så kommer han. Den der da. Så sa jeg, hun er jo så liten. Da sa han HJELPER IKKE!!! Så måtte Jeg måtte jo gå av. Finne en narvesen og kjøpe noe for å få ut 10kr. Det var jo egentlig ikke lov å ha med seg hund inn og ikke binde utenfor så jeg hadde hun i jakken og nærmest løp gjennom narvesen.

Så kommer jeg på bussen og jeg viste min billett, mens jeg kjente i de andre lommene husket ikke hvor jeg la billetten til Tini. Men han sa ikke noe. Han sa bare den er OK! SÅ JEG HADDE IKKE TRENGT Å KJØPE BILETT TIL TINI!

Jeg pleier å kjøpe billett til Mico når jeg har med han. Siden han er så stor.

Men han får også sitte i setene. Jeg har faktisk betalt for den plassen. Den dagen ejg slipper å betale for hunden skal jeg nekte han å gå opp i sete.

Sånn er det med deg saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Trondheim betaler jeg 11 kr for meg og 11 for Tinka en vei. Altså 44 kroner for oss to om vi skal til byen og tilbake igjen. Synes egentlig det er idiotisk, for barnevogner går gratis her i byen, enda de tar tre ganger så stor plass som Tinka...

Men tviler på at det blir gjort noe på her i Trondheim. Her har de jo satt opp kilometersgrense på hvilke skoler man får lov til å søke på, for å spare penger på busskort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt vilt!

Når jeg var i Trondheim her om dagen, og skulle ta bussen, ble jeg heeelt forskrekket! Måtte betale barnebillett for det lille nøste på litt over 1 kg. Syyyyyykt! Skjønner det må store hunder som trenger en plass for seg selv, men ikke en liten som sitter på fanget! Herregud. Trodde ikke på bussjåføren først jeg, men jammen var det sant. Jeg spurte neste bussjåfør, og han sa at det stemte, men jeg slapp å betale til han da, siden han synes hun var så søt :) På toget er det gratis hvis de er under 40 cm. Mye bedre det i alle fall. Selv om det heller kunne vært sånn at det er gratis hvis du tar den på fanget. Tenk hvis du har den i en bæreveske da? Han foran deg kan gå på med en diiiiger bag, uten å betale ekstra, men fordi tilfeldigvis er en hund inni min lille bag, må jeg betale for det!?? Helt sinnsykt. Nå vet ikke jeg om det er sånn da, siden jeg har ikke prøvd å hatt henne med i veske. Men en ting er sikkert. Neste gang jeg skal kjøre buss, så sitter hun i jakka!

Puh, måtte bare få ut litt frustrasjon her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også KJEMPE irritert på sporveiene.. Duste regler!! :)

NSB's regler sier at hunder over 40 cm er det barne billett for og de under 40 cm er gratis, syns jo det er litt bedre men men.. De skal jo tjene penger på ALT!! Hver gang det er kontroll så vet jeg bare ikke at jeg må betale, og lover selvfølgelig bot og bedring...! 8) Yeah right, kommer ALDRI til å betale for henne frivillig!!!!!!!

Oslo sproveier: #-o #-o #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo ikke fare for at en barnevogn eller en kjelke tisser på setene eller biter i dem da...hunder gjør heller ikke slikt, men det trur jeg er grunnen til at vi må betale for hunden, som en slags forsikring, selv om hunden ødlegger noe må du sikkert betale mer... dessuten er det virkelig forskjell på sjåførene ja!! noen tar gjerne hunder med, andre tat ikke.

men jeg synnes det er helt greit og reise kollektivt med hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange syke syke regler ute å går!

Jeg har reist med kaniner i kollektivtrafikken i mange år, aldri betalt et øre for de (bortsatt fra på fly da..) De sitter riktignok i bur, men!

Når jeg henta katten min i Trondheim for 1,5 år siden, så satt han inni jakka mi/ på fanget mitt på bussen hjem, konduktøren sa ingenting på det.

Når jeg henta Eso på Steinkjer så tok jeg tog tur/retur Trondheim med et Atlas 40 bur, måtte ikke betale noe for det, selv om det Atlas 40 buret tok opp to togseter.

Enn hvis du kommer med hunden i reisebur da, må du plutselig ikke betale noe da?

NSB, timekspress og hva det skulle være er såååå firkanta! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kankje mest tenkt for de om bruker kollektiv i OSLO! Eller buss gennerelt.

ååååååå... Hater Oslo noen ganger.

Hvorfor må vi betale for hunder på t- bane, trikk og buss?

Barnevogn, kjelke og ski: Gratis.  

Barn under 4 år gratis.

Men vi må betale full barne billett for hunden.  

Hvor appsurd er det?

Jeg skulle ta bussen og t-bane hjem fra mamma og pappa på bøler.

Jeg hadde bare 20 kr kontanter så jeg fikk ikke kjøpt bilett til Tini. Jeg pleier heller ikke gjøre det. For hun ligger i jakken min eller sitter på fanget mitt.

Vi skulle bytte over til buss. Også var den en gretten buss sjafør vettu!

Jeg viste billetten min og så kommer han. Den der da. Så sa jeg, hun er jo så liten. Da sa han HJELPER IKKE!!! Så måtte Jeg måtte jo gå av. Finne en narvesen og kjøpe noe for å få ut 10kr. Det var jo egentlig ikke lov å ha med seg hund inn og ikke binde utenfor så jeg hadde hun i jakken og nærmest løp gjennom narvesen.

Så kommer jeg på bussen og jeg viste min billett, mens jeg kjente i de andre lommene husket ikke hvor jeg la billetten til Tini. Men han sa ikke noe. Han sa bare den er OK! SÅ JEG HADDE IKKE TRENGT Å KJØPE BILETT TIL TINI!

Jeg pleier å kjøpe billett til Mico når jeg har med han. Siden han er så stor.

Men han får også sitte i setene. Jeg har faktisk betalt for den plassen. Den dagen ejg slipper å betale for hunden  skal jeg nekte han å gå opp i sete.

Sånn er det med deg saken!

hmmm samboeren min jobber i busselskap.

selv har vi aldri betalt for hundene på buss men det er jo opptil hver sjåfør da, men det finnes jo regler for hvor mye de kan ta seg betalt of for hvilke størrelse hunder de kan ta seg betalt for.

her i Bergen (uansettomdet er HSD eller Gaia) så skal det som kalles "skjødehunder"(altså hunder under 40cm som du kan ha på fanget) ikke betales for. dette sa min far tilmeg formangen år siden når jeg hadde tatt bussen hjem med to japanere og sjåføren hadde tatt seg betalt for hundene også uten å nevne det til meg(så det på billetten når jeg kom til min mor og de).

etter det så har jeglært meg å lese baki ruteheftene til selskapet og der står disse reglene oppført for hva du skal betale for og hva som er gratis. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med St. Bernharden min på skolen i september, tok buss både til og fra. Sjåføren sa ingenting på det, og jeg betalte heller ingenting for hunden.

Selv om han naturlig nok tok opp ganske mye plass :wink: Han lå jo i midtgangen og "sperra". :)

Tror det er litt individuelt, ja.

Jeg har også reist med kaniner på tog i 5 år, og aldri måttet betale. Samme hvor mye jeg har med. (kan love at det har vært ENDEL i enkelte tilfeller :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare kan hundene tisse i setene (mener uansett at hunder ikke har behov for å sitte i setet, men kan være på gulvet eller på fanget alt etter størrelse), men mange som er allergisk også. Vet ikke helt hva dette hadde med saken å gjøre egentlig. :wink:

Men jeg synes egentlig at det går greit å betale jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo ikke fare for at en barnevogn eller en kjelke tisser på setene eller biter i dem da...hunder gjør heller ikke slikt, men det trur jeg er grunnen til at vi må betale for hunden, som en slags forsikring, selv om hunden ødlegger noe må du sikkert betale mer... dessuten er det virkelig forskjell på sjåførene ja!! noen tar gjerne hunder med, andre tat ikke.

men jeg synnes det er helt greit og reise kollektivt med hund!

Å reise kollektib me dhun er jo jo ikke noe problem. Men det er dette med betaling!

Du skal se hvor stygge ,KVALME, ekle bussene, t-banene og tikkene er her i Oslo. Det er helt apsurd å måtte betale for hunden.enda "vaskes" Skal vaskes i så fall hver dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare kan hundene tisse i setene (mener uansett at hunder ikke har behov for å sitte i setet, men kan være på gulvet eller på fanget alt etter størrelse), men mange som er allergisk også. Vet ikke helt hva dette hadde med saken å gjøre egentlig.  :wink:  

Men jeg synes egentlig at det går greit å betale jeg.

Vis vi betaler så har vi faktisk betalt på en plass i sete. Akuratt som et barn. de har ikke behov for det. men jeg har betalt for den plassen. Så da han lov.

Når jeg slipper og betale billett skal jeg nekte mico og gjøre det! Tini sitter på fanget!

+ At der blir jo veldig dyrt da. Jeg må betale 20 kr på t banen, + 10 kr per hund. HVis jeg må kjøpe billett på bussen må jeg ut med 30 kr for meg og 20 per hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i stavanger er det ikke Trikker.. Så angående det kan jeg ikke si noe om. Men på buss har jeg aldri betalt noe.. (tror det er gratis her i stavanger) For har aldi hørt noen nevne betale for hund på buss, og har aldri sitt noen regler som sier at det koster noe.

Anne og Aro : Er det gratis og ha med hund på bussen i Rogaland??

Nsb er jo litt værre da, blir dyrt å ha med hund hvis du skal reise ett lite stykke. Men at hunden må være under 40 cm er jo bare bad for meg da, for når Diego blir voksen så blir han jo øve det.. Så synes hunder bør få reise gratis uanz.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal se hvor stygge ,KVALME, ekle bussene, t-banene og tikkene er her i Oslo. Det er helt apsurd å måtte betale for hunden.enda "vaskes" Skal vaskes i så fall hver dag!

T-banene i Oslo er ikke så ille da... Synes ikke jeg i alle fall.

Men Tinka får ikke sitte på setet i bussen. Jeg respekterer det at folk er allergiske, så jeg holder Tinka unna det verste som kan sette igjen hår osv fra henne. I tillegg setter jeg meg langt fram, for jeg innbiler meg at da kommer ikke "lukta" av henne over hele bussen om noen skjønte hva jeg mente med det. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det med store hunder, de tar jo naturlig nok en del plass (selv om en barnevogn tar større). Men små voffser som sitter på fanget eller i veske og ikke lukter hund. Latterlig! Du kan ha med deg barn under 4 år gratis, de får til og med eget sete, men hunder du har på fanget, de må du betale for! Rått..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må bare si at man betaler ikke for setet, men betaler for å komme seg fra A til B.

Jeg må betale for lunah på buss siden hun er over 40 cm. Men har hu ikke i setet.

men folk som er allergiske kan jo reagere om du har hundehår på klæra å da. Så hund eller ikke hund med deg, så kommer jo håra og allergenene på klæra.

Syns det er teit at man må betale så mye jeg. Det koster nok for en enkeltbillet liksom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg har forstått det er det ikke hundehår som allergikerne ikke tåler. :) Uansett så er det større mulighet for å reagere på hund ved direkte kontakt.

Uansett, poenget mitt er at man skal respektere de som er allergiske og kanskje er redd hunder synes jeg. :wink:

Når det er sagt så har ikke jeg noe i mot hunder som er på bussen i setet.

Og det beste hadde jo selvfølgelig vært at hunder fikk reise gratis, men har også forståelse for hvorfor ikke.

Huff, dette ble litt rotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det ann på hvem som kjører bussen om jeg må betale for Chicka, er det en av våre nye landsmenn så må jeg alltid betale.

Jeg skulle gjerne sluppet å etale for hun på bussen og t-banen, men når det en gang er sånn så må jeg bare akseptere det.

Jeg må også støtte den som sier at bussene og t-banene er skittene; det ER de, det er jo ett av de største problemene til Oslo Sporveier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det ann på hvem som kjører bussen om jeg må betale for Chicka, er det en av våre nye landsmenn så må jeg alltid betale.

Jeg skulle gjerne sluppet å etale for hun på bussen og t-banen, men når det en gang er sånn så må jeg bare akseptere det.

Jeg må også støtte den som sier at bussene og t-banene er skittene; det ER de, det er jo ett av de største problemene til Oslo Sporveier.  :)

Enig med deg. Jeg har selv bare tatt buss med hund to ganger. Den ene gangen var det "en av våre nye landsmenn" som du så fint kaller det :) og jeg måtte betale. Den andre gangen var det en inngrodd nordmann, og jeg slapp å betale. Jeg må bare få understreke at jeg er absolutt ikke rasist! Jeg tror nok de gjør dette fordi de er veldig opptatt av å gjøre jobben sin riktig. De vil nok bare følge reglene. Nordmenn tillater nok seg selv mer frihet.

Jeg må også bare si meg enig i det at bussene, trikkene og t-banene i Oslo er veldig møkkete! Turbusser er en annen sak, de er fine. Men bybussene ser ofte ikke ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-banene i Oslo er ikke så ille da... Synes ikke jeg i alle fall.

Men Tinka får ikke sitte på setet i bussen. Jeg respekterer det at folk er allergiske, så jeg holder Tinka unna det verste som kan sette igjen hår osv fra henne. I tillegg setter jeg meg langt fram, for jeg innbiler meg at da kommer ikke "lukta" av henne over hele bussen om noen skjønte hva jeg mente med det. :wink:

Jeg kjører t- bane hver dag og de er GANSKE så EKLE!

Ja jeg skjønner jo litt hva dere mener med det hund i sete! Han sitter som regel ikke i sete. Men på den hytta helt forran i vogna.

Det som irritere meg er dette med å betale. Når jeg har med mico sitter jeg i en binge med plass til 2 personer. Når det ikke er plass der så sitter han ved siden av meg på gulvet!

Nå skal jeg ned å se på konge puddelen til tante og onkel!TIHI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører t- bane hver dag og de er GANSKE så EKLE!

Ja jeg skjønner jo litt hva dere mener med det hund i sete! Han sitter som regel ikke i sete. Men på den hytta helt forran i vogna.

Det som irritere meg er dette med å betale. Når jeg har med mico sitter jeg i en binge med plass til 2 personer. Når det ikke er plass der så sitter han ved siden av meg på gulvet!

Nå skal jeg ned å se på konge puddelen til tante og onkel!TIHI

Når jeg må betale barnebillett for LiLi, så skal hun jammen få sitte på sete også! Det er jo helt vilt. Hun tar jo like mye plass som en gjennomsnittlig håndveske!

Ååå, den er sikkert nydelig :) Det blir nok gøy! Pudler er så fine! Var to dvergpudler på miljøtreninga igår, nusselige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg må betale barnebillett for LiLi, så skal hun jammen få sitte på sete også! Det er jo helt vilt. Hun tar jo like mye plass som en gjennomsnittlig håndveske!

Her er en samtale mellom min tante og en bussjåfør da hun måtte betale for hunden sin:

"-Ja, men da skal han få sitte i setet!" (det er jo setet og transporten vi betaler for).

"Greit, men med beina på gulvet!" <--- sjåføren.

Syns det egentlig var et godt svar av sjåføren. Vi mennesker får jo ikke ha beina i setene. Skulle gjerne sett voksne Mona i ett sete med beina på gulvet, det måtte tilfelle bli i midtgangen :) haha! Men må jeg betale noe mer enn barnebillett så skriker jeg! Diskriminering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe IW :) joda, det er jo greit. Men jeg synes faktisk det er helt tullete at jeg må betale for denne lille tulla på 1.5 kg... Ikke røyter hun, ikke bråker hun og ikke er hun skitten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe IW :) joda, det er jo greit. Men jeg synes faktisk det er helt tullete at jeg må betale for denne lille tulla på 1.5 kg... Ikke røyter hun, ikke bråker hun og ikke er hun skitten...

Skjønner frustrasjonen din.Hadde antakelig ment det samme om hunden min også var liten :) Må sikkert betale for henne allerede! :) Vel.. Uansett om du har henne i fanget så må du betale for transporten. Samme for meg egentlig, er hundene så små at de kan ligge i et fang eller inni en jakke kan de jo gå gratis da. Meen, så var det dette med allergikere :D Syns det er rart de kan nekte oss adgang? Selv om jeg skjønner problemet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner frustrasjonen din.Hadde antakelig ment det samme om hunden min også var liten :) Må sikkert betale for henne allerede! :) Vel.. Uansett om du har henne i fanget så må du betale for transporten. Samme for meg egentlig, er hundene så små at de kan ligge i et fang eller inni en jakke kan de jo gå gratis da. Meen, så var det dette med allergikere :D Syns det er rart de kan nekte oss adgang? Selv om jeg skjønner problemet. :D

De kan vel ikke nekte oss, men vi kan f eks sette oss i andre enden av bussen eller skifte vogn på t- banen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...