Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening av valp


charlotte

Recommended Posts

Hvis du kunne skru tida tilbake, hva ville du gjort annerledes med preginga/treninga av hunden din på valpestadiet? Dersom du har omplasseringshund, hva ville du gjort som kanskje kunne forebygget evt problemer i hverdagen?

Jeg vet ihvertfall hva jeg ville gjort og ikke gjort, hvis jeg fikk gjøre alt om igjen. Jeg ville IKKE begynt så tidlig med apporttreningen (hva er vitsen med å trene en reinavlet apportør til å apportere) for dette har gitt meg negativt stress og en del lyd. Istedet ville jeg forlenget grunntreninga, bare holdt på med fri ved fot og lineføring, innkalling, sosialisering i jaktsituasjoner, fløyte når maten skal serveres, rose hvis hun bærer på ting helt til hun var 12 mnd. Kanskje 15 mnd til og med. Så kunne jeg begynt forsiktig med apportering i rolige jaktsituasjoner.

Sånn er det å være etterpåklok <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

etterpåklokskap er en fin ting. Nei huff..har bitt meg i leppa mang en gang grunnet det ja..

Det er masse ting jeg vill gjort annerledes, men den ene tingen jeg angrer mest på er at jeg lot han være så utrolig lite løs utendørs, og at jeg trente på det å holde seg i nerheten når han var så ung..omgang med andre hunder (trening og trening..) skulle ha også fått mer av.

Det er en ting som er veldig lurt og fint med etterpåklokskap, man gjør skjelden de feilene på neste hund! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke helt...Istedenfor å gnage over hva jeg har gjort feil, så liker jeg bedre å tenke over det jeg kan forbedre fremover. Hvis jeg skulle gått tilbake i tid og tatt ut alle tingene jeg er misfornøyd med at jeg gjorde så ville det blitt en laaang liste. Jeg ville bl.a begynt med én gang jeg fikk henne med klikkertrening, og trent henne mye mer med store hunder.

men siden jeg ikke kan skru tiden tilbake så tenker jeg heller over hvilke ting jeg kan gjøre bedre fremover :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste ser ut til å gå seg sånn noenlunde til, men enkelte ting ville jeg gjort annerledes:

- Mer ro-trening.

- Introdusert "doggie-zen" tidligere for å lære selvkontroll og høflighet i hverdagen.

- Enda mer konsekvent på båndtrening i starten - ikke la valpen gå en meter i stramt bånd.

- Mer selektiv når det gjelder hvilke hunder den skal få leke med (det ble litt for mange intense og "halv-bøllete" hunder, som hun har plukket opp litt for mange triks av)

- Enda mer og mer variert miljøtrening.

- Forsterket et enda større adferdsrepertoar enda tidligere.

Generelt: Vært flinkere til å trene på det som synes vanskelig i stedet for å dille rundt og kose-trene med ting hunden egentlig kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville for det første hatt valpen fra den var en 8 - 10 uker, slik at jeg var første eier etter hvalpekassen! Så har jeg lest litt om hvordan du (Charlotte) trente være her og slikt med Lisa fra dag 1, så jeg tenkte å rådføre meg litt med deg, jeg :icon_redface: . Men med den lille Tollererfaringen jeg har, ville det bli mye rotrening, passering og enkle aktiviseringsøvelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm.... Liker egentlig ikke helt å tenke sånn, ønsker heller å se mulighetene fremover, men allikevel, det er en del ting jeg ville gjort annerledes hvis jeg kunne gjort det om.

Feks vil jeg konsentrert meg mer om å lære inn lydighetsøvelser skikkelig med en gang, ikke la han slippe unna med sånne halvveis greier, som jeg innbildte meg var lett å justere underveis.

Jeg ville klikkertrent skikkelig fra starten, brukt prinsippene 100%, og ikke bare når det "passet sånn"

Jeg ville kanskje unngått å prøve alt på engang, lydighet, freestyle, spor, rally-lydighet, kantarellsøk osv.. Ingen grunn til å ha det så travelt, så jeg burde vel kanskje prioritert noe og heller tatt det andre etter hvert.

Det jeg aller helst ville forandret på, var at jeg ville latt hunden min få lov til å bli litt "ball-gall" Jeg var livende redd for å få en manisk ball-gall BC, så han så knapt en ball før han var ganske stor. Hadde jeg ikke vært så livende redd for at han skulle bli helt manisk i forhold til det, hadde jeg kanskje hatt en hund i dag som jeg kunne motivere og belønne i større grad med leke.

Men alt i alt; jeg har en hund som går kjempefint overens med alt av hunder, og det var min viktigste prioritet, så jeg er i grunn veldig fornøyd! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Bogar er det ganske enkelt. Mer fokus på å holde stryta igjen, og ro trening. I tillegg ønsker jeg at jeg hadde trent mer positivt. Klikker fra dag en. Men det største ønsket er at jeg hadde hatt han fra 8 uker, og ikke 5 mnd. Mye hadde vært anerledes da...

Med Nirm ønsker jeg at jeg hadde litt mer peilig på dette med godbitspor. Og kanskje hatt en hund som ikke tar av så i sporet som han gjør. Nå har vi starta helt på scratch og søker godis i rute... Kanskje det nytter nå?

Kanskje starta med klikker på ham fra valp og. Han er ikke så begeistret for klikkeren faktisk, og fungerer best uten.

Vida. Vel. Hu har jeg hatt i kun 3 mnd. Hu har vært familiehund, så hu hadde nok vært litt anerledes om jeg hadde hatt hu fra valp. Men hu er veldig godt oppdratt, og har ekstremt få uvaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ro trening

Skulle ønske jeg hadde gjort dette før. Idag var vi på friidret stevne og herregud som hun stresser seg selv opp. Var pesing, draing og hele pakken. Absolutt ikke gøy. Når hun så en annen hund var det ikke mulig å få kontakt med henne eller noe. Ingen godbiter hjelper, og leker og tennisballer gjør hennde bare mer stresset.

2. Ro trening med barn

Raja har lite erfaring med barn, eneste erfaring hun har er at de skriker og løper. Dette gjør at hun med en gang hun ser et barn prøver å løpe på barnet og hoppe på det. Dette er absolutt ikke bra, og jeg vil ha denne idiotiske adferden med en gang, før hun blir mer voldsom. Problemet her er at jeg ikke har noen barn jeg kan trene med.

3. Være løs uten å springe bort til andre hunder/mennesker

Når vi var på valpetreff var det eneste vi gjorde var å slippe valpene løs å la dem herje. Nå blir hun gal hver eneste gang hun ser en hund og skal absolutt bort til den. Ingen godbiter hjelper og lek stresser henne bare. Er hun løs nøler hun ikke med å løpe bort til hunden. Så uansett om vi trener inn alt som trengs til bronsemerket lp kan vi ikke starte før jeg har fått orden på dette. Og det kommer til å ta lang tid, hvis jeg klarer det. Noe som jeg i skrivende stund ikke har stor tro på nå. Hun er så ekstrem at man skulle ikke tro det var mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville trent mer på kontakt, innkalling(latt henne være mer løs) og gått valpekurs(noe jeg angrer veldig på at jeg ikke gjorde).

Jeg ville også vært mer konsekvent med hensyn til båndtrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville for det første hatt valpen fra den var en 8 - 10 uker, slik at jeg var første eier etter hvalpekassen! Så har jeg lest litt om hvordan du (Charlotte) trente være her og slikt med Lisa fra dag 1, så jeg tenkte å rådføre meg litt med deg, jeg :icon_redface: . Men med den lille Tollererfaringen jeg har, ville det bli mye rotrening, passering og enkle aktiviseringsøvelser!

Ja det er faktisk en av de tingene jeg er virkelig glad for at jeg tok seriøst da hun var valp, dette med å holde seg rundt og ikke rase avgårde i ville raptuser, bare følge meg uansett hva jeg gjør: hente avisa, kaste noe i søpla, lage mat, dusje, på butikken osv. Skulle faktisk vært enda mer ekstrem syntes jeg, aldri latt henne rase rundt i det hele tatt og gått mye mer i kobbel ved venstre fot. Jeg har ikke noe imot en klengete hund, jeg synes det er helt topp. Oppdretteren min sine hunder går bindt i kobbel (knytt fast i beltet) ved hans venstre bein fra dag en til de er 2 år. Inne og ute, uansett. Det synes jeg kanskje er litt ekstremt, en hund må jo få boltre seg litt mer enn akkurat når de skal på do eller når eier er bortreist, men jeg forstår poenget med å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt hva jeg ville gjort anderledes med Loke hvis jeg hadde hatt han fra han var valp vil ta for lang tid å knote ned, men de viktigste "feilene" i forhold til mitt bruk, var at de har latt han hilse på for mange hunder,ikke trent nok ro og de har ikke lekt med han.

Når jeg får valp vil jeg vektlegge miljøtrening, rotrening og lek.Av og på knapp med andre ord :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt en annen treningsmetode og definitivt ikke begynt å bruke helstrup på en 5,5 mnd gammel valp :rolleyes: Men så var det den etterpåklokheten, da! Huff.

Ville også trent mer på å være i ro. Spesielt inne hos andre folk, har vært litt dårlig til å ta henne med rundt. Trene ro inne med andre hunder er litt viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg angrer mest på er at jeg ikke reagerte tidligere når han ble overfalt av en stor hund da han var bare 10 uker gammel. Han har heldigvis kommet over den skrekken ganske bra, men han er enda litt usikker på store hunder ved første møte. (heldigvis viser han ingen agressive tendenser mot dem, men underkaster seg i stedet). Det andre jeg skulle han gjort var ro trening i forbindelse med barn. Han blir kjempegira når det er barn tilstede. Han elsker barn og han forbinder dem med lek og tjo og hei. Har jobbet mye med dette i det siste (med hjelp av nevøene mine) og han har roet seg mye. Jeg skal også være mye mer konsekvent med min neste hund. Jeg sliter med at han hopper opp på folk, og det tror jeg kunne ha vært ungått om jeg hadde jobbet mer med dette fra starten av. Men, men det er greit å være etterpåklok :rolleyes: Vi lærer så lenge vi lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ha latt henne gått mye mer løs som valp, og begynt med sladretrening helt fra starten av. Jeg skulle vært mye flinkere til å lære henne hvordan hun skal hilse pent på mennesker (det kan hun fremdeles ikke, nemlig). Jeg skulle klikkertrent helt fra dag 1, og begynt helt fra starten av med det grunnleggende (fot, utgangsstilling, sitt, dekk, rotrening osv).

Også skulle jeg ha vært flinkere til å hive meg med på kurs. Hittil har vi bare gått et teorikurs og to praktiske kurs, enda det er kjempemange jeg har hatt lyst til å være med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Gå pent i bånd <_<

Jeg sier det hver gang jeg får en ny hund i huset.... har enda ikke klart å lære noen av dem det!

Det blir liksom bare glemt og gjemt :icon_redface: (tror aldri jeg kommer til å få en hund til å gå pent uten komando..)

Jeg er ett svakt, svakt menneske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter jo å er så valpesjuk nå, og sitter selvfølgelig å tenker over hva jeg gjoorde galt som kunne gjort annerledes, og hva som ble gjort riktig.

Og det jeg skulle ønske jeg gjorde var å være konsekvent på det å trene på å gå pent i bånd. Innsitt (noe man alltid kan begynne tidlig me)

Innkallinga. og turt å slipt han på store plasser tidlig, da han rett og slett ikke vil stikke av.

Ellers så føler jeg at jeg har gjort mye riktig, men var litt usikker med noe,så da ventet jeg heller med det til jeg begynte på kurs. Og det angrer jeg ikke på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn gidder jeg jammen ikke tenke :icon_redface: Se fremover, det er hovedregelen. :P

Jeg syns det er greit å vite hva jeg skulle ha gjort annerledes, jeg. Så slipper jeg å gjøre de samme feilene med neste hund.

Men selvsagt - det er ikke så mye jeg kan få gjort med det jeg skulle ha gjort da Tinka var valp nå, så da er det likeså greit å tenke framover og gjøre det beste utav den hunden jeg har (og det er mye bra som kan gjøres utav henne, om jeg gidder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg syns det er greit å vite hva jeg skulle ha gjort annerledes, jeg. Så slipper jeg å gjøre de samme feilene med neste hund.

Men selvsagt - det er ikke så mye jeg kan få gjort med det jeg skulle ha gjort da Tinka var valp nå, så da er det likeså greit å tenke framover og gjøre det beste utav den hunden jeg har (og det er mye bra som kan gjøres utav henne, om jeg gidder).

selvsagt gjør man ikke feil om igjen! Men jeg gidder ikke å sitte å tenke og fundere på hva jeg gjorde feil da. Jeg vil mye heller ta alt som ny lærdom, men å tenke masse på det er helt unødvendig. Man blir ikke noe positiv med seg selv sånn. Fremtiden og hva man GJØR er det som teller. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...