Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening av valp


charlotte

Recommended Posts

Hvordan lar man være å gjøre feil om igjen hvis man ikke tenker over at man har gjort dem?

Jeg kan ikke gå tilbake i tid og lære Tinka som tre måneder gammel valp at å hoppe opp på mennesker ikke lønner seg - det får jeg heller trene på nå. Men jeg bør jo tenke over det, sånn at min neste hund klarer å holde bena på bakken i en alder av to og et halvt år...

Man må lære av sine feil for å bli bedre, og for å lære av sine feil må man være klar over at man har begått dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Totalt enig med Wesminster. Og tror ikke noen av oss mener at man skal sitte og gjøre seg depressiv og bare tenke negativt :( Men at man skal huske på de feilen man har gjort, og være klar over dem. Så trenger man bare å angre på dem èn gang i stedet for flere, eller gjøre det samme med en ny hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm... Med geisha, er det MYE jeg gjerne ville ha gjort omigjenn! Mne jeg har lært av feilene jeg(vi) har gjort med henne, og dermed visste jeg på forhånd hva jeg skulle gjøre med Misty.

Som f.eks gå pent i bånd trening prioriteres høyt med henne.

Men skulle ønske at jeg hadde miløtrent henne mer fra straten , og terna litt mere ro trening, og ikke minst MASSE sosialisering...

Men nå hu enda valp, så jeg klager ikke enda :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Hvordan lar man være å gjøre feil om igjen hvis man ikke tenker over at man har gjort dem?

Jeg kan ikke gå tilbake i tid og lære Tinka som tre måneder gammel valp at å hoppe opp på mennesker ikke lønner seg - det får jeg heller trene på nå. Men jeg bør jo tenke over det, sånn at min neste hund klarer å holde bena på bakken i en alder av to og et halvt år...

Man må lære av sine feil for å bli bedre, og for å lære av sine feil må man være klar over at man har begått dem.

Jeg gjør feilen, så gjør jeg den aldri igjen :( Det tar to sec å finne ut etter man har gjort feilen! Har det i minne, men det er langt ifra noe jeg noterer før neste hund. Hvertfall jeg er sånn at har jeg gjort en feil gjør jeg den aldri igjen, også jobber jeg videre mot neste mål :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør feilen, så gjør jeg den aldri igjen :( Det tar to sec å finne ut etter man har gjort feilen! Har det i minne, men det er langt ifra noe jeg noterer før neste hund. Hvertfall jeg er sånn at har jeg gjort en feil gjør jeg den aldri igjen, også jobber jeg videre mot neste mål :(

Det er jo det som er poenget da?! At man ikke skal gjøre feilen igjen, akkurat som du skriver. Jeg vil aldri gjøre feilene jeg gjordemed Cita om igjen - håper jeg. Og det er fordi jeg har lært at det ikke lønner seg å gjøre som jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Det er jo det som er poenget da?! At man ikke skal gjøre feilen igjen, akkurat som du skriver. Jeg vil aldri gjøre feilene jeg gjordemed Cita om igjen - håper jeg. Og det er fordi jeg har lært at det ikke lønner seg å gjøre som jeg gjorde.

Jess, men jeg gidder ikke å tenke på det nå og i det hele tatt grave opp feil i hytt og pine :( Har jeg gjort en feil gjør jeg den ikke igjen, og ferdig med det :( Så tenker jeg heller fremover. Det er min tankegang. Hva man gjør er det som teller :o Ikke hva man grubler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Da kommer din neste hund til å bli perfekt da :P Hehe. Hvis du klarer å ikke gjøre en eneste feil om igjen noensinne, det er ganske bra gjort :(

hehe, vet ikke om det blir perfekt. Men samme feilene gidder jeg ikke å gjøre igjen :o Alt er ny lærdom. Men det blir for dumt å sitte å gruble og plukke frem alle mulige feil uten at det er nødvendig :o Det beste er å ha lært før man gjør feilene, for da kan man unngå å gjøre dem i det hele tatt :o Å ta opp erfaring fra eldre erfarne trenere er gull.

Edit: Hun jeg har er perfekt for meg :( Jeg gidder ikke å tenke, dååhh... nå gjorde jeg feil! den neste hunden min får bli perfekt da! sånn er det ikke her i gården. :o Alle dyr som kommer i hus med meg er helt perfekte og unike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda..

1.Ikke vært så hysterisk, stolt på at jeg fikk det til.

2.trent masse kontakt, klikker fra første dag( eller.no)

3.trent mye innkalling, være her trening.( altså rettved meg)

4.pent i bånd

5 .og å gå på plass.

Alle sirkuskunstene han kan er kun en fordel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, men jeg gidder ikke å tenke på det nå og i det hele tatt grave opp feil i hytt og pine :( Har jeg gjort en feil gjør jeg den ikke igjen, og ferdig med det :( Så tenker jeg heller fremover. Det er min tankegang. Hva man gjør er det som teller :o Ikke hva man grubler på.

Men, det er ikke alltid man kan se feilen man gjorde to sekunder etter man gjorde den?

Man gjør gjerne feilen over en lang periode, man gjør det samme om og om igjen og når hunden er eldre innser man kanskje at man brukte feil metode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Men, det er ikke alltid man kan se feilen man gjorde to sekunder etter man gjorde den?

Man gjør gjerne feilen over en lang periode, man gjør det samme om og om igjen og når hunden er eldre innser man kanskje at man brukte feil metode...

ja, det er vanskelig når man ikke ser feilen på en god stund. Det kan jeg skjønne. Det er hardt å vende om, men går man virkelig inn for forandring kan man helt klart komme langt selv med en hund man har trent sånn man da mener var feil.

Oppskriften å stole på seg selv og tro på det man gjør. Det siste er utrolig viktig. Usikkerhet kan ødelegge veldig for en når man skal gjøre en helomvending eller noe vanskelig. Men det jeg syns også er veldig viktig er å trene sammen med folk som ønsker en vel, og som motiverer deg. Da er det lettere å gripe tak i det som er vanskelig. Som f.eks det å vende om en uvane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og når vi snakker om perfekt hund. Hva slags definisjon har dere av "den perfekte hund"?

Den perfekte hund finnes ikke for meg, for det er alltid noe mer en hund kan lære eller bli bedre på. Eller skal man kanskje heller si at der er alltid noe mer en eier kan lære og bli bedre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den perfekte hund finnes ikke for meg, for det er alltid noe mer en hund kan lære eller bli bedre på. Eller skal man kanskje heller si at der er alltid noe mer en eier kan lære og bli bedre på?

Og dessuten; ny hund = nytt individ. Kanskje man ikke gjør de samme feilene som sist, men man gjør sikkert andre. Problemer man aldri har hatt med tidligere hunder, kan plutselig bli ett problem med den nye, og ting man tok som en selvfølge er plutselig ikke så selvfølgelig lenger... :(

Hundetrening er ikke enkelt, det finnes ingen fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
ny hund = nytt individ

Nettopp!

Nei, det finnes ingen fasit :( Det er som Kristine Mali sa i en tråd. Hun skrev at hun ser først ann hundens hode før hun bestemmer hvordan hunden skal trenes. Og det er jeg helt enig i. For ingen hunder er like, og det vil alltid komme nye utfordringer med enhver hund.

Og jeg ser det er mange som ikke gidder å konkurere med hundene sine fordi det ikke er typiske hunder å bruke i lydighet, og fordi folk liksom mener at den hunderasen kan ikke trenes... derfor kan de ikke satse før de får en raskere hund i fremtiden.

Tullpjatt sier nå jeg! Jeg syns man kan satse og stå på med akkurat den hunden man har, og har man gjort feil tidligere er det bare å jobbe for å sette seg mål for hvordan man skal komme over den hindringen.

Se på Linn som vant NKKU klasse 1 på Vikingskipet med en dalmantiner, og gikk med knallflott poengsum. Og hun gav vel blaffen i om dalmantineren er kjent for å være vanskelig i Lydighet. Hun hadde ønsket og viljen! DET er det som teller. Sånt står det respekt av. Jeg syns man skal være fornøyd med den hunden man har uansett om man har trent den feil eller den ikke har rette utsendet eller hva det måtte være. :( Og har man trent den feil i begynnelsen kan man alltids jobbe med med den! :o

Du oppnår det du vil og det står på for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i alle fall fullt klar over at det bare er eierens vilje og tålmodighet som bremser hunden. Men noen feil er vanskeligere å rette opp enn andre!

Når jeg sier at jeg ikke gidder å gjøre Tinka til noen konkurransehund, er det fordi hun har en sånn ekstrem vilje og glede for å hilse og leke med alt at jeg tviler på om jeg klarer å få henne til å jobbe så lenge for "ingenting" med sånne forstyrrelser. Og det tror jeg gjelder uansett hvilken treningsmetode jeg hadde brukt. Det hadde rett og slett krevd så mye innsats i forhold til hva jeg selv ønsker at jeg heller tar det med ro og tar ting som det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Men det går ann å trene inn flere belønningsmetoder :( F.eks kan du ha på deg en litt fillete jakke på konkuranse og bruke den som draleke fort mellom hver øvelse :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig en litt usannsynlig måte, hehee - når Tinka først blir gira på drakamp blir hun virkelig gira.

Hun er flink til å jobbe for avstandsbelønning dog, men jeg veit ikke om jeg vil konkurrere. Og hva jeg i så fall skal konkurrere i. Hva som er best for Tinka og meg.. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Det er vel egentlig en litt usannsynlig måte, hehee - når Tinka først blir gira på drakamp blir hun virkelig gira.

Hun er flink til å jobbe for avstandsbelønning dog, men jeg veit ikke om jeg vil konkurrere. Og hva jeg i så fall skal konkurrere i. Hva som er best for Tinka og meg.. .

skjønner. Du har ikke tenkt deg på et konkuransekurs bare for morroskyld da? Da får man sett om man syns det er noe. Hvis man har lyst da. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner. Du har ikke tenkt deg på et konkuransekurs bare for morroskyld da? Da får man sett om man syns det er noe. Hvis man har lyst da. :(

Jeg veit ikke helt... Det er flere kurs jeg vil gå! Men klart det hadde vært moro med et konkurransekurs i lydighet. Jeg kommer liksom ikke videre når jeg bare tusler rundt for meg selv og trener. Jeg er med på miljøtrening en gang i uka, og hu som har den har flere ganger foreslått at vi bør være med på konkurransekurs. Men jeg veit egentlig ikke om det er noe for meg. Det blir ikke før til høsten i så fall, så jeg får tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg vet akkurat hvordan det er å trene alene. er ikke bestandig lett å holde motivasjonen da. Men det å trene sammen med andre med mål, og som har gode råd å gi er kjempegivende og morro! :( Anbefaler deg det virkelig. Kan hvertfall ikke skade å ta en tur å prøve :( Er sikker på at du og Tinka klarer hvis dere setter dere mål og får gode folk rundt dere til å backe dere opp og gi råd :o Alle trenger det, selv de som har konkurert en god del. :o Stol på deg selv Ingvild! Det er oppskriften på motivasjon til å få en glede av Lydighet hverfall :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget nettopp at jeg har fått kurskatalogen til Trondheim Hundeskole, og det var flere kurs jeg kunne tenkt meg å gå der - et-årig klikkerkurs, ettersøkskurs, sporkurs, rallylydighet, freestyle, agility, trikskurs, atferdskurs... Og konkurransekurs i lydighet, som begynner i starten av september. Så nå må jeg prioritere, for jeg har slettes ikke råd til alt. Skal jeg tørre å prøve meg på konkurranselydighet altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Oppdaget nettopp at jeg har fått kurskatalogen til Trondheim Hundeskole, og det var flere kurs jeg kunne tenkt meg å gå der - et-årig klikkerkurs, ettersøkskurs, sporkurs, rallylydighet, freestyle, agility, trikskurs, atferdskurs... Og konkurransekurs i lydighet, som begynner i starten av september. Så nå må jeg prioritere, for jeg har slettes ikke råd til alt. Skal jeg tørre å prøve meg på konkurranselydighet altså?

Så flink som du er med det teoretiske i lydighet fra før av ville jeg absolutt satset på konkuranselydighet :o Jeg er helt sikker på at det kommer til å gå som et skudd for dere når dere får startet med en god instruktør, får trent målrettet og motivert. Det å ha en trener og folk rundt seg som også er motiverte er utrolig morro, og man lærer så mye bare ved å se på andre gå gjennom det samme som deg og erfare det å trene målrettet mot konkuranse. Og det er kjempefint å få hjelp i oppoverbakkene når man sliter med en øvelse eller et moment. Alt går liksom så mye lettere da syns jeg. Det du trenger er å stole på deg selv, og Tinka :( For hun kan, hvis du tror på henne og gir henne en sjanse til å mestre :o Du kommer nok til å bli utrolig overasket over alt det gode som ligger i hunden din etter å ha fått trent bevisst mot et mål. :(

Edit: og til dere andre som sliter eller syns ting ikke går som de skal i treningen. Ha tro på at dere kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå pent i bånd <_<

Jeg sier det hver gang jeg får en ny hund i huset.... har enda ikke klart å lære noen av dem det!

Det blir liksom bare glemt og gjemt :D (tror aldri jeg kommer til å få en hund til å gå pent uten komando..)

Jeg er ett svakt, svakt menneske...

:D Lån deg denne boka på nærmeste bibliotek: Hva gjør jeg når hunden drar i båndet? - Turid Rugaas.

Den er tynn, mer som et hefte, og jeg likte den godt. Neimen ikke dum, min hund dro mye mindre etter 3 dager..

Da Nico var valp skulle vi hatt mere miljøtrening på han. Og ikke minst lært han å bedre hilse på folk og hund, spes. ute på tur. Det skal vi pøse på med når vi får nestemann i hus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...