Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trene Nordenstam? Vicky?


LiLi

Recommended Posts

Jeg har ikke lest alle sidene når det gjelder dette temaet, men det er tydelig at det er mange forskjellige måter og meninger, når det gjelder å trene opp en hund på. det er ikke dermed sagt at en måte er mer riktig enn en annen.

Jeg har selv vokst opp hos Geir, og begynte hardnakket med kun den type dressur, men opp gjennom årene mine innen hundemiljøet , og de har det blitt mange av, har jeg funnet at det som fungerer best for meg, min personlighet og måte å se løsninger på problemene, er å ikke kun holde meg til en "metode", men heller se an individet som skal dresseres, og ta det deretter. Finne ut hvilke stimuli som fungerer best, for ingen individer er like, og trenger derfor forskjellig type læring. Tror det er viktig å benytte seg av de erfaringene man har gjort, både på godt og vondt, for det finnes ikke noe menneske som aldri har gjort en feil når det gjelder innlæring av øvelser. :wink:

Ikke engang du Vicky. :P:):wink::wink::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 189
  • Created
  • Siste svar

Jeg er HELT enig med siste innlegg. Ville såklart unngått godbiter om jeg kunne, men hver hund er forskjellige, og hunder som min (gordon setter) klarer ikke helt å konse, eller ta andre ting som belønning om ikke godbiten er med i spillet..:) Når jeg trener collien og BC'en bruker jeg ros og leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig- ikke alle hunder gidder å gjøre noe for andre ting enn godbiter. Min ville ikke gjort det.

Ikke min heller.. :P

Kos, leker, ros hjelper ikke en dritt..

Men tar jeg frem klikkeren så får jeg en hund

som løper bort til meg og gir meg øyenkontakt på 2 sec.. :P

Og som sagt er ikke rasen jeg har den mest lærevillig hunden heller.

Kom jo på plass 76 på intelligense.. :P:P

Men han er så flink atte.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt klart :P men jeg mener Geir N har rett i alt :)

Var det ikke du som sa i tidligere innlegg at du ikke var enig i alt Geir sa og mente??

For det å foreks hive en hund ut i vannet for å vende den til vann er jo feil..

Hvis du ikke mener noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt klart :) men jeg mener Geir N har rett i alt :P

Jeg er enig i at Geir er en kjempedyktig mann når det gjelder hund, og det er ikke mange som har like mye erfaring som han når det gjelder dressur, men husk på at alle individer er forskjellige, og det som fungerer på en hund, trenger ikke nødvendigvis å fungere på en annen.

Bruk hodet og de erfaringer du har gjort deg, og ikke kjør hardnakket på KUN en måte å trene på.... Det er nå mitt råd, ut fra mine erfaringer.

Ps: du får hilse Geir neste gang du snakker med han da, hvis ikke jeg gjør det før deg! :P Kos deg på leiren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skumlest igjennom alle innleggene og må bare slenge meg på.

Jeg er veeeeeldig nybegynner i klikker og er nettopp feridig med ene boken.

Men klikkere har jo lov til å sette grenser de også (som benedicte skrev langt frammi her) men på en helt annen måte en nordenstammere. Hvis f.eks man har en hund som springer bort til andre hunder uten lov så kan klikkere gå rolig bort og ta hunden med seg igjen. For der nytter det ikke å overse for at hunden skal komme å få godbit fordi at selve "rømmingen" bort til de andre hundene er jo jackpot for hunden. Håper dere forsto hva jeg mente for jeg er IKKE flink å formulere meg på papiret.. :oops: Mens nordenstammere ville gjerne skreket "NEI!!!" til hunden når den sprang bort ville gjerne klikkerne (de som trener klikker :P ) gått bort,ikke sagt noe til hunden men bare tatt den rolig med seg...Am I right? Eller har jeg rota meg helt på villspor nå?

Og f.eks det med sofa. Der må man kanskje ty til å løfte hunden ned fordi at det å få ligge i sofaen er belønning i seg selv. Og da nytter det ikke alltid å overse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har ingenting i mot nordenstam og folkene som trener det. Fordi at jeg har ikke satt meg inn i treningsmetodene hans. Alt jeg vet er det jeg har lest om ham her.

Man kan sikkert få like lydige hunder med begge metodene. Men jeg har lest litt om klikker nå og syns det virker kjempespennende. Derfor vil jeg trene det og ikke GN.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...