Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trene Nordenstam? Vicky?


LiLi

Recommended Posts

>Geir N lærer ikke bort sånt... vet ikke hvem du kan ha hørt dette fra, men det er helt feil

kan du forklare meg en gang for alle HVORFOR du skrev dette når det står i hans bøker?!?!

>Innlæring skal BARE være POSITIV.

Det er sjelden Nordenstam har kun positiv innlæring.

>Nordenstam tar ikke hunden i øret ved innlæring av noe som helst.

jo, det gjør han

>Men bare husk på at Nordenstam er ikke sånn at man tar hunden i øret. Det er synd det går så masse rare rykter...

eh? Rykter? Slutt og syns synd på deg selv...

>Det eneste vi tar hunden i øra for er hvis den eventuelt biter eller viser aggressiv adferd.

Oi, kult av deg å forsterke den negative atferden i stedet for å finne løsningen da!

>På kurs hos oss får de valget: " vær bli og positiv eller slutt på kurs hos oss!".

Vet du hva Geir N sa i et intervju en gang?

"Å overse hunden er bortkastet tid"

Og vet du hvordan Geir N mener man bør lære hunden å ikke være redd for vann? Jo, han mener man skal løfte den opp og lempe den i vannet. Oi, det var postivt... [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 189
  • Created
  • Siste svar
jeg har null tro på at han lærer bort det på den måten du først skrev. Hvis det er en vrang hund bruker man den metoden ved at man tar hunden for å lage bråk. Men en villig hund som ønsker å lære tar man ikke. det du  tok ut fra boka høres mye mer troverdig ut.... men å klype en lærevillig hund i øre er ikke riktig

Det jeg først skrev var fra boken. Hvis man har en vrang hund bruker man den metoden? Snakk om å gi opp å lære hunden positiv innlæring da! Ingen hunder skal klypes i øret UANSETT sa du. Hvorfor sier du så at hunder som "ikke vil lære" skal klypes da? Herregud, det er bare ikke riktig. Hvorfor skriver Geir N i sin bok fremgangsmåten på den måten da?! Han skriver INGENTING om at man kun skal bruke den metoden på såkalte "vrange hunder som ikke vil lære"(tøv). Og hvorfor står det ikke forklart i bøkene hans hvordan innlæring av apport for disse "hundene som vil lære" foregår?

Du sier all innlæring er postiv. Du sier imot din gode venn, geir, der. han skryter nærmest over at han "tør" å si nei under innlæring! Sett hvordan man lærer inn sitt på nordenstam sin måte?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sant at det går masse rykter om Nordenstam. De få jeg kjenner som trener med Nordenstams prinsipper, slår IKKE hunden sin! Den ene hunden er en av de lykkeligste hunder jeg kjenner. Det som menes med ryktet i dette tilfellet, tror jeg hvertfall, er at det som oftest legges ut mye dritt og rare saker feks på Canis.no av folk som mener at Nordenstam er alt. De kan ikke akkurat snakke for seg, og folk får gæren oppfatning av Nordenstam. Så det eneste de vet om Nordenstam er at de fleste er imot det og at det innebærer streng fysisk straff av hunden. Vil ikke kalle meg en erfaren Nordenstammer, men jeg har ikke oppfattet det på den måten.

Dette har ingenting med å synes synd på seg selv å gjøre.

Så dersom hunden din blir aggresssiv (uansett om dette er ekstremt utenkelig), hva gjør du da? Når den biter deg og nekter deg adgang til feks badet? Overser det? Avleder den med noe annet? Jeg bare spør.. Skjønner at dere er høyre og venstre her liksom.

Akkurat det med å kaste en hund som er redd for vann ned i vannet, det ville jeg ikke gjort.. Men så var det igjen det med å velge hva man vil gjøre med hunden sin da.. Tviler på at alle Nordenstammere som har hunder med vannskrekk velger å gjøre dette. Det finnes svarte får i en hver flokk vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dersom hunden din blir aggresssiv (uansett om dette er ekstremt utenkelig), hva gjør du da? Når den biter deg og nekter deg adgang til feks badet? Overser det? Avleder den med noe annet? Jeg bare spør.. Skjønner at dere er høyre og venstre her liksom.  

Da finner jeg ut når hunden begynte å bli aggressiv, og hvilke endringer hunden hadde i hverdagen da og ukene i forveien. Akkurat i det øyeblikket det aggressive skjer vil jeg bare ignorere - og ta hunden bort fra situasjonen hvis den innvolverte andre enn bare meg og hunden min.

Jeg vil altså finne årsaken til aggressiviteten og deretter jobber jeg med det. Vold avler vold, så det er bare teit å "ta" en hund som knurrer mot f.eks. en annen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sant at det går masse rykter om Nordenstam. De få jeg kjenner som trener med Nordenstams prinsipper, slår IKKE hunden sin! Den ene hunden er en av de lykkeligste hunder jeg kjenner. Det som menes med ryktet i dette tilfellet, tror jeg hvertfall, er at det som oftest legges ut mye dritt og rare saker feks på Canis.no av folk som mener at Nordenstam er alt. De kan ikke akkurat snakke for seg, og folk får gæren oppfatning av Nordenstam. Så det eneste de vet om Nordenstam er at de fleste er imot det og at det innebærer streng fysisk straff av hunden. Vil ikke kalle meg en erfaren Nordenstammer, men jeg har ikke oppfattet det på den måten.  

Dette har ingenting med å synes synd på seg selv å gjøre.

Så dersom hunden din blir aggresssiv (uansett om dette er ekstremt utenkelig), hva gjør du da? Når den biter deg og nekter deg adgang til feks badet? Overser det? Avleder den med noe annet? Jeg bare spør.. Skjønner at dere er høyre og venstre her liksom.  

Akkurat det med å kaste en hund som er redd for vann ned i vannet, det ville jeg ikke gjort.. Men så var det igjen det med å velge hva man vil gjøre med hunden sin da.. Tviler på at alle Nordenstammere som har hunder med vannskrekk velger å gjøre dette. Det finnes svarte får i en hver flokk vet du.

Slår hunden sin? Hvor står det? Å bruke fysisk straff trenger ikke å være slåing av hund.

jeg hører ikke på alle ryktene. jeg har lest bøkene hans, lest intervjuer og allting, og jeg nærmest sitèrer hans ord!

>Så dersom hunden din blir aggresssiv (uansett om dette er ekstremt utenkelig), hva gjør du da? Når den biter deg og nekter deg adgang til feks badet? Overser det? Avleder den med noe annet? Jeg bare spør.. Skjønner at dere er høyre og venstre her liksom.

Hva ville du gjort?! Ville du helt ærlig straffet hunden? Og forsterke? Jeg bare lurer...

Jeg hadde sett an situasjonen. Hadde hunden vært redd noe, hadde jeg vist hunden at dette ikke er farlig! Ikke tvinge hunden fram - slik Nordenstam mener man skal. Man kan ikke bare si: en hund som ikke gir deg tilgang til badet. Man må finne ut HVORFOR hunden reagerer slik den gjør!! Ikke bare fjerne symptomene og gjøre det hele verre. Jeg er ingen utdannet atferdsinstruktør, men såpass vet jeg!! Jeg ville ha sittet meg inn i hvorfor hunden reagerer slik den gjør, og fått en slutt på det ved å evt vise unden at den må stole på meg. Men som sagt, man må finne ut HVORFOR hunden reagerer slik.

Nå? Ville du ha gitt hunden kjeft? Snakk med Turid Rugaas, lang erfaring og utdanning innen temaet og si at du vil straffe hunden hvis den gjør noe galt (hvis du mener dte er riktig da..). Hun vil nok fly i strupen på deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingen steder at Nordenstammere slår hunden sin, men det er jo gjengs oppfatning at det blir gjort. Hvertafall at retningen er mye mye hardere enn det den er. Som sagt er jeg ingen ekspert.

Av det jeg har lest av feks klikkere som har lest Full Kontroll, så sier jo disse at de leser de ti første sidene og legger boka fra seg. Hva med å lese boka fra perm til perm, skjønne den litt mer og så trekke ut det en selv mener er riktig? Jeg ville ikke kløpet Mona i øret bare fordi hun ikke skjønte feks innlæringa av å holde apporten.

Jeg vet ikke hva jeg ville gjort om hunden min plutselig ble aggressiv og bet meg. Akkurat der og da ville hadde jeg nok antakelig, JA, avledet henne og tatt kontakt med noen som hadde mer peiling enn meg. Ville ikke tatt tak i en aggressiv hund akkurat i det sekundet nei..

Angående det å være redd/nervøs. Hvis du skal ha med hunden på toget for første gang, er det da lurt å kjøre kun EN stasjon og gå av mens hunden fremdeles piper, eller kjører du til den roer seg ned? Diskuterte dette til morgenen i dag med moren min, og siden vi allikevel diskuterer det :)

Det som står om svømming i Full Kontroll er jo at han syns det er tull at man LÆRER hunden å svømme ved å holde den under buken. Det er jeg enig i. Vet det står også at han syns en bare kan tippe de uttafor bryggekanten, men her er jeg uenig. Bedre å la de nærme seg vannet av egen fri vilje.

La meg spørre: Du er veldig imot Nordenstam og alt det tilhørende, hva mener du om lederskap? Er du og hunden i dine øyne venner på lik linje, og det er derfor den vil stole på deg? Eller fordi du er leder?

Turid Rugaas har mye smart å si. Det samme har Nordenstam. Hvem av de to jeg ville hørt på i det tilfellet med en aggressiv hund, det veit jeg ikke. Men jeg er ikke av de såkalte snillistene. Tror jeg hvertfall, er jo ganske fersk hundeeier :) Og dersom hun hadde flydd i strupen på meg på grunnlag av noe så enkelt som at jeg sa jeg ville gjort det, så hadde jeg begynt å tvile. Hvorfor kunne hun ikke heller overbevist meg på en ordentlig måte om at dette var feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lest Nordenstam fra perm til perm!

Ellers hadde jeg ikke uttalt meg...

Nei, du må kun avslutte når hunden er rolig :wink:

Jeg snakket ikke om det ang å lære hunden å svømme, for det kan alle hunder. Men da må man lokke den til åå svømme..

Klikkere har et utmerket lederskap (de fleste). Alle tror vi ikke sitter granser (!), men det er feil. Nei, mg og min hund er IKKE på lik linje. Jeg er lederen, og mange tror at det ikke går an med klikkertrening? #-o [-X

Hunden stoler ikke på deg hvis dere er på lik linje. Hunden stoler på deg hvis DU er lederen.

Snillisme? Det er nordenstams ord, og jeg spyr hver gang jeg hører det :) Tøv, alle klikkertrenere sitter grenser. Vi driver ikke med noe snillisme1 Snillisme er de som f.eks lar hunden oppnå akkurat det den vil.

Turid ville ikke flydd i stupen på dge, men hun hadde ikke blitt glad hvis du hadde reagert slik. En på canis hadde reagert slik, og det var ikke akkurat medlidenhet som møtte denne personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke for alle av metodene Nordenstam bruker.

Jeg har lest boken Full kontroll av Geir. N.

Og masse av det Vicky skriver her inne er kopiert rett fra boken.

Og hun gjør Geir.N sine metoder snillere en de egentligt er.

Som hun sier at innlæring bare er positiv innen Nordenstam, men det er feil. Nordenstam straffer ofte.

Foreks den historien som står i boken om en mann som ble nektet adgang til soverommet. Nordenstam sitt råd var å filleriste hunden.

Og han sin måte å avslutte en lek på er å si kraftig NEI og be hunden sette seg. hvorfor ikke bare reise seg og gå vekk? Hunden fatter det da også.

Og noe annet jeg synes er feil. Kan sitere det rett fra boken :

Lær valpen at Nei betyr stopp med det samme. Poenget er at du må sette strek der du vil at grensen skal gå. Og, du må gjøre det hver gang. Når du tar valpen i nakkeskinnet, løfter den opp og nagler øynene i den, så må du ikke synes synd på valpen. Noen ganger på må du bruke kraftigere lut og knipe den i kinneskinnet/ørefestet, eller bøye deg ned og gi den ett raskt avpasset bitt og ett knurr i øret. En må si Nei først, deretter gir du hunden fysisk påvirkning.

Enda noe fra boken : Jeg tror du kan lære mye av utsagnet til en svært kjent fuglhundekspert:

-Når jeg likevel går forbi liggeleiet til valpen, løfter jeg den opp etter nakkeskinnet, nagler øynene i den for å fortelle at jeg finnes.

Ble ganske mye dette.. Men synes han nordenstam har noen gode treningmetoder og mye tull også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdet meg utefor denne diskusjonen pga at jeg er dårlig til å formulere meg skriftlig... Det jeg vil si nå er at da jeg var ca 12 år hadde vi en rottweiler tispe som var "galen i hodet". Da hun var ca 6 mnd var vi på dressurkurs hos Nordenstam, det var min far som var med på selve kurset. Denne hunden kunne knurret og glefset etter oss. Da hund gjordet det på kurset fikk min far beskjed opm at han skulle bruke fysisk straff for å få en slutt på det. Men det hjalp ikke og etter ca 1 år ble hun avlivet, da hadde hun bitt oss , og en forbipasserende på tur. Da hadde vi også vært å sjekket henne hos en hundeekspert i området her, han kom vel frem til at hun var i psykisk ubalanse. Nå når jeg har blitt eldre, og har funnet ut mer info på nettet, har jeg kommet frem til at jeg tror det at vi brukte fysisk straff på henne førte til at hun ble bare enda verre. Det er ikke sikkkert at hun hadde blitt "frisk" viss vi hadde brukt f.eks klikkermetoden, men da tror jeg ikke hun hadde blitt verre. Dette er ting jeg aldri vil få svar på.

På Aro brukte vi fysiks straff da han var mindre, tok han f.eks i nakken viss han hoppet opp på bordet, har og klypt han i øret :) . Men dette er noe vi har sluttet helt med, å hadde jeg vist alt det jeg vet idag hadde jeg ALDRI gjort dette!!! Angrer virkelig!! Dette ble ikke brukt ofte, MEN det ble alikevel bruk av og til. Men som sagt nå har jeg lært mye mer bare på de to årene vi har hatt han, og jeg føler at han er en "gladere" hund nå enn da det kunne vanke fysisk straff... Kunne jeg skrudd tiden tilbake hadde jeg ikke brukt noen for for fysisk straff/ubehag...

I helgen var jeg på et kurs som heter "Hundens språk", tidligere har jeg vært på klikkerkurs samme plass, og nå er jeg mer overbevist enn noen gang at jeg skal bruke den metoden som mangen her kaller for "snillisme", klikkermetoden. Har mistet hele troen på Nordenstam og hans "leder" metode. Jeg tror ikke det finnes en slik rang som Vicky snakker om mellom menneske og hunder. At en må vise seg dominerende overfor hunden. Til slutt vil jeg bare si at det er ikke så enkelt som dere Nordenstammer vil ha det til med å trene klikkertrening! Så etter å ha vært i gråsonen en lang stund har jeg nå funnet den metoden som jeg mener er best for hunder. Positiv forsterker og negativ straff går jeg for :)

Det ble vist et langt innlegg, men jeg hadde endel som skulle ut av det JEG tenker og mener om ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at jeg tror mangen hunder blir stemplet som aggresive fordi eierne ikke kan lese de dempende signalene hunden gir når den er usikker/redd/ikke liker situasjonen. Og når dette skjer er den eneste utveien for hunden å bite. Og da tror jeg at i 90% av tilfellene har hunden prøvd å gi beskjed uten at eieren har oppfattet dette... Men det er selfølgelig unntak, hunder som rett og slett er i stor ubalanse fra begynnelsen, f.eks pga innavl... Men dette ble litt utefor tema :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet Anne :)

Fysisk straff på en agressiv/redd hund er det verste noen kan gjøre! Jeg vet at Nordenstams metoder fungerer, men ikke på den måten jeg vil ha det.

Når min far var på min alder var det kun disse "tradisjonelle" treningsmetodene som ble tatt i bruk, og lydighet handlet KUN om streng disiplin. Min far hadde dobermann, og de var lydige som bare det - og han fulgte slike metoder! Så jeg vet at det går an, men hva eg egentlig... eh.. meningen?!

Bare et lite spørsmål:

Nordenstam sier at hvis hunden ikke kommer når du roper - så skal du gå bort - klype den i øret eller påføre den et annet ubehag, og så rope inn igjen hunden.

Vel... En som drev med Nordenstam før begynte KUN positivt på innkallingen. Han konkurrerte i klasse 2, og da betydde farten på hunden på innkallingen mye mer. Hunden visste at den ville få ros når den kom inn, men allikevel underkastet den seg hele tiden sin eier, og man kunne se under innkallingen hvordan eieren hadde trent hunden (en hund som er trent med kun positiv forsterkning og negativ straff ville ikke underkastet seg på samme måte). Og når hunden ble lei stakk den ut av ringen. Det endte med at denne eieren sa NEI! og hunden dekket ned, men virket nervøs når eieren gikk mot den.

Så snakket jeg med han om problemet, og viste han hvordan han kunne trene positivt. Han fortalte meg så at når de var ute på tur og hunden luktet på noe godt, så visste hunden at den gjorde noe galt, men visste at den ikke var i bånd. Så når eieren gikk mot den for å "knipe i øret" spratt den alltid unna. Uansett hvor hardt han prøvde, så løp hunden vekk når eieren gikk mot den. Denne hunden hadde helt mistet sin tillit til sin eier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du utdype det litt? Hva mener du med 'å være på lik linje'?

og 'å være lederen'

Å være på lik linje menes med at eier og hund er like lavt/høyt nede/oppe på ranglisten. Hunden respekterer ikke sin eier som en leder i flokken. Det handler ikke om å være streng eller noe, men en rettferdig og snill leder/foreldre.

Hunden stoler på sin eier hvis eieren er "lederen". Ser ikke hunden på eieren sin som leder, så vil den ikke stole på h*n.

F.eks:

Jeg står ved siden av en venninne. For Cita er jeg den tryggeste, og derfor holder hun seg til meg hele tiden. Venninnen derimot, som Cita IKKE ser på som leder, har hun ikke like stor tillit til. Hadde Cita f.eks nektet å gå inn i et hus fordi hun var redd - og jeg hadde latt venninnen min gå "foran" Cita som en leder, så ville ikke Cita ha stolt på denne venninnen, og derfor trodd at huset "er farlig" selv om venninnen min går fremst og viser at det ikke er det!

forresten Anne! Jeg leste også det med at nordenstam hele tiden tok tak i valpens nakkeskinn når den lå i sengen sin og naglet øynene i den for å "vide at en er der". Og hva er vitsen med det da? [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av grunnene til at du aldri skal løpe etter en hund for å "fange den". Da vil hunden se at det faktisk er DEN som leder, siden du løper etter som bare et medlem i flokken :wink:  Håper du forstod, for dette ble litt rotete :oops:  

[/qute]

Eller hunden tror det er lek og 'blir med på leken' !!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være på lik linje menes med at eier og hund er like lavt/høyt nede/oppe på ranglisten. Hunden respekterer ikke sin eier som en leder i flokken. Flokklederen i en ulveflokk er alltid høyest på rangstigen. Er ikke eieren det ser ikke hunden på sin eier som leder.

Hvordan ser man om man er høyere på rangstigen? Hvordan får man en rangstige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser man om man er høyere på rangstigen? Hvordan får man en rangstige?

hvis du viser hunden at du er sjefen, den respekterer deg, følger etter deg, lar deg komme nær matskålen osv :) Tror man merker det ganske så lett hvis du havner lavere nede (hunden kan vise agressiv atferd osv). Men selvfølgelig er noen eiere høyre på listen for sin hund enn en annen eier er for sin.

For å "klatre" på rangstigen må hunden vite hva den får lov til og ikke får lov til. I huset vårt har vi det slik at hundene kun kan gå i 1 og 2 etasje, ikke inn på soverom og ikke inn på badet. Ikke opp i sofaen eller sengen, ikke tigge ved bordet, ikke være på kjøkkenet når vi lager mat osv. Det respekterer hundene vi har hatt, og derfor godtar de oss som ledere. Hvis du trener hunden din, trener god innkalling, lærer "vær så god" og "ikke rør", lærer hunden å vente med å spise fra matskålen til du sier "vær så god", lærer hunden at den må "ta kontakt" med deg for å "spørre om lov" osv.. Med at hunden må ta kontakt mener jeg at den må holde øyenkontakt med deg før den får gå ut døren (og evt sitte før den får gå ut), ta øyenkontakt med deg før den skal hilse på en annen hund/et menneske, før du slipper den løs osv... Sitter du slike grenser i hverdagen vil det nok nesten gå automatisk:-) Siden hunden din ennå ikke er så gammel (for du er jo kristina med Lunah.. som jeg forresten så i hundesport? Flash #-o ) vil den nok i trassalderen (ca 1 års alderen) prøve å "teste" hvor den er på rangstigen. Den vil mest sannsynlig prøve å bryte noen av reglene for å se om du fortsatt er lederen. I denne tiden må du huske at hvis Lunah ikke får gå opp i sofaen - og hun prøver på det - så skal hun ned med en gang. Da vet hun at det ikke nytter å teste deg ut, og at hennes plass på rangstigen fortsatt er den samme :wink: Forstod du det? Litt rotete skrevet . IGJEN :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

må bare si som på det andre nordenstam innlegget at jeg orker ikke å diskutere Nordenstam og klikk nå... er litt passelig lei av det for øyeblikket. Jeg mener Nordenstams trenings metode er den beste som finnes :D hvis noen lurer på noe med Nordenstams trenings metode kan dere sikkert spørre Heidi. Hun vet det meste :) jeg er litt sliten nå... huh... hadde lang diskusjon med noen her om dagen, hehe... ha en fortsatt fin dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si, det er ingen som kan gi meg et korrekt svar på det leder greiene. Spør jeg om rangstige sier de lederskap, spør jeg om lederskap sier de rangstige. Beklager, har ingen tro på lederskap! Men de øvelsene gjør jeg fordi det er nyttig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si, det er ingen som kan gi meg et korrekt svar på det leder greiene. Spør jeg om rangstige sier de lederskap, spør jeg om lederskap sier de rangstige. Beklager, har ingen tro på lederskap! Men de øvelsene gjør jeg fordi det er nyttig  :wink:

Ja, lederskap har med rangstigen å gjøre :) Er du høyt på rangstigen har du et godt lederskap.

Ingen tro på lederskap? Vet du hvor viktig det erå ha et godt lederskap? Enten du vil det eller ei, så skaper "flokken din" (deg, lunah, foreldre, søsken osv) en rangstige. Er det du som driver mest med Lunah (gir mat, trener, tur, sitter grenser osv) er du nok høyest på rangstigen av alle de andre familiemedlemmene (i Lunahs øyne). Hvorfor har du ikke tro på lederskap? Det er noe som oppstår enten du vil det eller ei, og det er meget viktig. Når du gjør de øvelsene får du et godt lederskap! Og lederskapet ligger der alltid! I en flokk er man avhengig av det for at ting skal fungere! Hadde man ikke hatt lederskap hadde vi ikke hatt et så flott forhold til hunder som vi har i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er egoistiske dyr. De gjør noe enten for å oppnå en fordel eller for å unngå noe dårlig.

Hunder og ulver er to forskjellige dyr, og de lever i helt forskjellige miljø. Hunder har ikke behov for en leder, for den får det den trenger allikevel.

Hunder og mennesker er også forskjellige dyr, og vi kan ikke være høyere oppe på rangstigen fordi en slik rangstige ikke er der mellom to forskjellige dyr.

Tenk over det - alt hunden gjør gjør den for å få noe bra/godt, for å unngå noe dårlig/vondt eller fordi den er stresset.

Regler som at Tinka ikke får gå ut av døra for jeg har sagt kom, at hun ikke får spise før vi sier "værsågod" og at hun holder seg fra soverommene våre kommer ikke av at vi vil ha bedre lederskap, men vi har dem fordi det er kjekt å ha en hund som ikke løper ut av døra selv om den åpnes. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at hunden oppfatter oss som en del av dens 'flokk'. Det er ingen tvil i at hunder er sosiale dyr og at de kan leve vennskapelig sammen med andre arter. Men hunder og mennesker kan ikke være i samme flokk, fordi de ikke snakker samma språk, lukter det samme, har de samme behovene. Hos mamman sin når den var liten lærte den at den er en hund, og gjennkjenne andre hunder og oppføre seg som en hund.

Vi tilbyr hunden en plass i vår menneskeflokk, men den kan ikke være endel av vår flokk pga det som skjedde sammen med mor og søsken når den var liten - den lærte å være hund.

Vi har ikke de samme verdiene i livet heller.

I en flokk vil to dyr sloss til de dør for å finne ut hvem som er lederen. Det skjer ikke mellom hund/eier.

Om det er nok mat, vann, osv vil det være mindre krangler og aggressiv atferd.Og hos oss er det jo nok av alt, derfor har ikke hunden noe ønske om å komme høyere på rangstigen.

Og siden en hund ikke er i samme flokk som et menneske vil den heller ikke konkurrere om rangstige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...