Gå til innhold
Hundesonen.no

Kupering

Denise

Recommended Posts

Mulig du har sett pene stumphaler på Boxer, det har ikke jeg. De jeg har sett har vært deformert, og stygge.

Dobermann med "stumphale" blir skjelden brukt i avl, da det ofte ikke er bare halen der er noe i veien med.

Man skal da ikke avle på hunder med en slik stor feil??

Hvis man på død og liv ikke skal ha hale på hunden, er det bedre å kupere den istedet for å avle på dyr med defekter.

Naturlig kort hale er vel ikke verre enn hengeører, fargevariasjon osv? Alt er jo mutasjoner.

Nå har forresten Varjaen vår blitt såpass kraftig/stor at hun slår halen til blods bare fordi hun logrer og er glad. Tør ikke tenke på hvordan hun skal se ut etter en ukes jakt eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
  • Svar 183
  • Created
  • Siste svar
Jeg er ikke for kroppsmodifikasjon på et dyr. Et dyr kan ikke ta valget selv, og avkapping av ører og haler er helt unødvendig. Så forfengelige trenger man ikke å være.

Skal hverken sette meg for eller imot kuppering i denne tråden (enda), men noe jeg lurer på når du sier at du er imot det fordi et dyr ikke kan ta valget selv, er du da også imot kastrering og sterilisering av hund/katt, evt. p-piller? Dette er jo heller ikke noe de velger.

Det er mange hunderaser som har vært kuppert igjennom mange århundrer av forskjellige grunner, mange raser kjennes knapt igjen med "ikke-kupperte" ører :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupering er forbudt i Norge, og har vært det i mange år, men det er fortsatt lovlig i flere andre land. Det du har sett av ørekupering er enten import eller arbeid utført i utlandet eller hos useriøse veterinærer/heksedoktorer. Halekupering er lovlig hvis såfremt det er medisinsk betinget. Noen blir også født med stubbhale (har sett det også hos boxer).

Og å i det hele tatt diskutere OM det kan forsvares å kupere for utseendets skyld, ser jeg ikke vitsen med nå i dette århundret. Selvsagt er det en unødvendig lidelse hos et forsvarsløst dyr! Groteskt er det. Rett og slett. Jeg grøsser ved tanken.

Selv om en hund "klarer seg fint" uten hale, mangler den en viktig del av sitt språk om halen mangler. Jeg synes ikke det er riktig å avle den bort bevisst, eller kirurgisk fjerne den. Opprinnelig ble dobermannen kupert på hale og ører for nettopp å fjerne uttrykket, så den skulle se så skummel ut som mulig. Det var noe senere at det ble "mote".

Hvis man absolutt vil ha kort hale på sin dober, boxer etc. så går det an å få et avlsprogram godkjent for å få naturlig stumphale. Finnes en boxerkennel her i Norge som har naturlig kort hale på sine boxere, ved å avle inn Corgier med stumphale.

Hvordan får man så registrert disse som boxere og evt brukt de videre? (utst. og avl) De er jo ikke renrasede da? Bare lurer, har aldri skjønt dette med å blande inn andre raser for å få frem pelsfarger eller andre ting, for deretter å få ordnet papirer på disse. ?? :innocent:

*Dobbeltpost. Bruk redigerfunksjonen. Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man så registrert disse som boxere og evt brukt de videre? (utst. og avl) De er jo ikke renrasede da? Bare lurer, har aldri skjønt dette med å blande inn andre raser for å få frem pelsfarger eller andre ting, for deretter å få ordnet papirer på disse. ?? :innocent:

Man avler inn de rasene man eventuelt mener har egenskapene som kan tilføre rasen noe, da for eks. stumphale. Hvis noen av individene i kullet fra disse to får stumphale, kan man avle videre på den sammen men en renraset hund av rasen man ønsker å avle fram stumphale på. Sånn fortsetter det. Man får ikke registrert blandingshunder, men jeg tror det er mulig å få dem registrert etter 3 (kom gjerne med rett fakta dersom det er feil) generasjoner, hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man avler inn de rasene man eventuelt mener har egenskapene som kan tilføre rasen noe, da for eks. stumphale. Hvis noen av individene i kullet fra disse to får stumphale, kan man avle videre på den sammen men en renraset hund av rasen man ønsker å avle fram stumphale på. Sånn fortsetter det. Man får ikke registrert blandingshunder, men jeg tror det er mulig å få dem registrert etter 3 (kom gjerne med rett fakta dersom det er feil) generasjoner, hvis du skjønner hva jeg mener.

Jeg tror man må få forhåndsgodkjent slike kryssingsforsøk fra NKK (evt. via raseklubb?) for å kunne få registrert noen av etterkommerne som renrasete hunder. Vil i hvert fall ikke anbefale noen å sette i gang på egen hånd, og regne med at man skal få registrert hundene, bare man renavler i tilstrekkelig mange generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste bare i et tideligere innlegg at de med kuperte haler virket kortere i kroppslengden.... :innocent:

Ja, det er korrekt. Men all den tid kupering er forbudt i Norge får man ikke stille kuperte hunder (med unntak av de som ble kupert før forbudet) og det hjelper således ikke i utstillingsringen.

Her er eksempler på hvordan kroppslengden endres optisk ved halekupering:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man absolutt vil ha kort hale på sin dober, boxer etc. så går det an å få et avlsprogram godkjent for å få naturlig stumphale. Finnes en boxerkennel her i Norge som har naturlig kort hale på sine boxere, ved å avle inn Corgier med stumphale.

Huff, jeg har sett en del av de boxerne i byen, og de ser ikke bra ut, altså.. Akkurat som om de har en lefse hengende der bak <_< Nei, da vil jeg heller ha hale på boxeren min :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...