Gå til innhold
Hundesonen.no

Kupering


Denise

Recommended Posts

Min tillatelse? Hva fabler du om? -ditt spørsmål om dokumentasjon har ikke blitt nevnt i det hele tatt før min siste qoute - og da sier du at du HAR spurt før det ?

:D

Jeg formoder at dette blir mitt siste innlegg i denne tråden, da du etterhvert synes så forvirret at det blir meningsløst å forsøke å få noe vettugt ut av den:

I innlegg nummer 64 i denne tråden så spør jeg:

"Hvor kommer dine opplysninger fra at det er et fåtall av ørekuperte hunder som trenger medisinsk behandling etter amputasjonen?"

I innlegg nummer 66 i denne tråden sier jeg:

"Nei, jeg vet ikke pøkk om din erfaring, og derfor spør jeg hvor du tar påstanden fra at ørekuperte hunder ikke trenger medisinsk behandling etter å ha fått store deler av øreflappen skåret bort. Det hadde vært svært interessant å vite for en som stadig søker å utvide sin kunnskap."

Du sier: (Eller kanskje det er ditt alter ego som har vært på ferde, hva vet jeg?):

"om du ikke lurer på problematikk rundt dobberens helse og gemytt, så ikke ta det opp."

Med andre ord forsøker du å dirigere hva jeg skal "ta opp" - og legger som premiss at jeg må "lure på problematikken" for å "ta den opp" her i forumet. Så vidt jeg vet trenger hverken jeg eller noen andre din tillatelse til å diskutere problematikk rundt dobermannens helse og gemytt.

OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 183
  • Created
  • Siste svar

Er det flere enn meg som mener at det bør bli forbudt å importere kuperte hunder til Norge? Argumentet om avlsmateriale holder bare ikke for meg lenger. Er dette en sak det er verdt å lage et opprop om?

Nei det synes jeg ikke det er. Men om det skulle komme ja så håper jeg det samtidig kommer ett opprop mot det å kastrere/sterilisere hunder der eneste grunn er at de ikke skal brukes i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva svarte vet du om hva en hund ser på en annen hund??? En kupert hale kan tolkes like lett som en naturlig stumphale/kort hale. Og er hovedargumentet ditt egoisme, så har du ikke mye å fare med.

Og plagsomme operasjonssår på en valp som blir halekupert? Tja...-ta og sett deg inn i hvordan det skjer og hvor lang tid det tar før det gror før du uttaler deg her og.

*Innlegg slått sammen av moderator IW pga. dobbelposting*

Jeg syns du svarer rimlig frekt. Ikke bare i dette innlegget til meg, men til mange andre. Det er jo faktisk mulig å fortelle sine meninger uten å hisse seg totalt opp, og påstå at ikke jeg kan nok om emnet til å uttale meg.

Uansett får jeg gjøre som deg, og si at DU kan sette deg mer inn i det :D

Har du noen gang prøvd å få en hale kuttet av? Du kan ikke si at det ikke er plagsomt og vondt, bare fordi valpen ikke hyler og skriker som mennesker ville ha gjort. Dyr lider mye mer i stillhet en det mennesker klarer. Det er fakta!

Du sier at egosime er et dårlig argument? Da har du lite å fare med. :rolleyes: Kaller ikke du det egoisme å kutte av friske deler på en flott valp, for at du selv syns det er pent, så kommer nok vi fra to helt forskjellige planeter. Det er faktisk det hele saken dreier seg om! At mennesker kan være så egoistiske at de setter i gang med avkapping av haler og ører, for at det skal bli pent!

Er de eneste motargumentene du har at det ikke er vondt, og at det blir pent? Hva i søren vet du om at det ikke er vondt? Og er det at det blir pent, en god nok grunn til å utføre denne makabra handlingen på hundene sine?

Jeg uttaler meg så mye jeg vil om saken. Jeg vet nok, og står fullt og helt for hva jeg har sagt til nå om kupering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder importforbud, så ser jeg problemet - i forhold til folk som har bodd i utlandet, og vil ha hund med hjem. Og til dem som vil ta inn en velmeritert hannhund eller tispe, som er kupert, for å bruke i avlen. Ja, man kan importere frossensæd, men... Hm, jeg ser problemet.

Derimot skulle jeg ønske at alle "jålebukkene" som bare tar inn kuperte hunder i hytt og pine, der avkapping er viktigere enn det mentale og tildels eksteriøre. Og selv om hundene er pene, så får man ingen mentaltest på dem her, og da BØR de faktisk ikke brukes i avl. Gemytt ute og hjemme kan være litt forskjellige ting, særlig på endel slike raser nærmest ønsker man et litt skarpere gemytt enn på hunder her hjemme - og dette bør man ifallfall VITE om, før det tillates i avl. Jeg tror dette forbudet mot å delta, også på mentaltester, er NKKs forsøk på å stoppe denne importen - men da ser man jo hvor landet ligger hos noen, når de blåser i det. Vet ikke hva slags avlskrav Dobermanklubben stiller, men noe BØR det jo være.

Når det gjelder opprop mot kastrering/sterilisering:

Hvorfor ha et opprop mot noe som iallfall dels er forbudt? Det ER forbudt i kastrere i hytt og pine, det skal være en grunn til det. Som en særlig bruksgrunn (førerhund). Og så er det selvsagt lov i anledning sykdom. Er gemyttproblemer og stress rundt løpetisper en "sykdom"? Det blir opp til veterinæren å bedømme. At tisper som har problemer med livmorbetennelse, noe som kan være dødelig, kastreres, faller jo også inn under sykdom. Det som her kalles sterilisering, ER egentlig kastrering - sterilisering er jo bare å kutte tilløpet, så og si, mens kastrering er fjerning av livmor/eggstokker, og vel det som gjøres...

Så igjen: Definisjonen blir opptil veterinær, men er altså i utgangspunktet forbudt ved lov allerede...

PS. Helix, det første leddet i det jeg skrev som du reagerte på, om "unge eiere", var mer generelt ment - jeg synes faktisk det er litt pussig med disse unge jentene som er positive, og som ER unge, ser det på profilen. Det om én enkelthund med skader var som et svar på ditt eksempel, men du nyanserte jo det også veldig selv :D

PS 2. En av de hundene som jeg synes er vanskeligst å lese, som jeg har truffet, er nettopp en psyko helkupert dobermann. Og gjett hva, andre hunder er også usikre på den. Hurra for enkelteksemplene! Men jeg tror nok at man som eier av en helkupert hund, og tilhenger av praksisen, kanskje ser ting veldig subjektivt slik man gjerne VIL se dem - og dessuten: Man vet jo ikke hvordan hunden ville oppført seg MED alle naturlige kroppsdeler fremdeles intakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Synes man skal lese dette avsnittet, skrevet av Dr. Paula Kislak (fra den nederste av Lottas linker for litt siden):

"Ear cropping is much more traumatic and inhumane for the developing dog. The optimal age for this procedure is determined by the degree of maturity of the ear cartilage and varies between 9 to 12 weeks, depending on the preference of the veterinarian. Although anesthesia is used, it is highly stressful for several reasons. The puppy is separated from her or his littermates or new home and exposed to the frightening sights, sounds and smells of a veterinary hospital. She or he awakens from the anesthesia to throbbing, painful ears affixed by tape to some form of rack, usually metal or plastic. Furthermore, the detrimental effects of the procedure are magnified by the fact that the ideal cropping age coincides with a period of development in which traumatic experiences can have a permanent effect on the pup=s development. Finally, added to the trauma of the original procedure, are a number of follow-up visits to the dreaded veterinarian. During these visits, the pup=s sensitive ears are handled, stretched along the edges to prevent a crumpling appearance, re-taped, etc. These follow-up procedures are painful and frightening"

Og når man har lest det kan man selvsagt si så høyt man bare vil at denne Kislak lyver så det renner...

Ang. halekupering - ja, det gjøres når de er bare noen dager gammel. Men hvis det ikke gjor vondt, ikke noe "dramatisk" i det hele tatt - hvorfor sier ALLE at man skal fjerne moren??

Man klipper da klør, tuller og styrer med valpene (av og til også så de piper til) uten at man forventer seg at mor skal bli helt ifra seg.. Hvorfor må hun fjernes når de kuperes, da (hvis det knapt kommer et kny fra valpene)?

At valpene er så unge at de ikke HUSKER det er en helt annen side av saken. Da må det jo være greit med operasjoner av spebarn uten bedøvelse også, da - de kommer ikke til å HUSKE hvor vondt det var - ergo spiller det ingen rolle... Eller er bedøvelsen kun for at det er upraktisk at de skriker eller rører på seg?

Noen som så programmet om disse menneskene som hadde en eller annen psykisk lidelse som gjorde at de ønsket å aputere friske kroppsdeler? Veldig O.T. - men jeg bare kom til å tenke på sammenligningen.. Kanskje det finnes en hund på 100.000 som faktisk VIL bli kupert?!? Ikke sant?

Like godt argument som at det er "pent" i hvertfall.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://dobermanpages.com/TAPING.htm

Det der så ikke mye behagelig ut! Og bare fordi man vil ha ståører på hunden.

Er ikke særlig for kupering. Synes ikke man skal "fikse" på hunden ved å kappe av den kroppsdeler fordi man synes det er fint. Jeg kan gå med på det om det er en jakthund eller en annen hund som plages av lang hale eller hengeører når den "arbeider", og blir opprevet og full av blod. Men det er ikke særlig mange av de hundene.

Hvis en hund ikke trenger en kort hale, hvorfor amputere den for din egen skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Er det flere enn meg som mener at det bør bli forbudt å importere kuperte hunder til Norge? Argumentet om avlsmateriale holder bare ikke for meg lenger. Er dette en sak det er verdt å lage et opprop om?

det syns jeg og. F.eks aussien kan få valper med naturlig stumphale. Hvorfor avler de ikke det naturlig på dobbermannen hvis det liksom er så viktig!?

Skjønner ikke hvordan man kan skade sine egne barn eller dyr ved å lemleste dem.. Høres helt idiotisk ut når enkelte sier at de ikke lider osv. Med mindre de blir kraftig medisinert etter kupperingen lider de selvsagt! Og det er blitt funnet ut at til og med spedbarn som blir utsatt for noe utrolig vondt veldig tidlig kan faktisk få noe lignende flashbacks. Å si at kuppering ikke er vondt er det samme som å si at omskjæring av jenter er greit! Og tror dere hunden deres kjenner seg kul med avkappede ører? Tror dere som er for kuppering at den sier: "Oh yeah! please cut my ears of". Tror dere virkelig at hunden er takknemlig for at du kappet av den ørene og gjorde den til et avvik? altså en hund som mangler noe. En hund som er blitt skadet.

Her har dere noe lignende. Tror dere denne hunden syns det der var deilig? se på den! Tror dere den kjenner seg den kjenner seg som den kuleste hunden i gata foran de andre hundene? Fordi den er lemlestet?

Lignende kupering

Her er en med piercing faktisk.... ikke like ille som Bodymodification/kuppering, men likevel...

korslig liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, grusomt - selvsagt. Men ikke det spor værre enn kupering av ører.

Ang. piercinger så har jeg selv flere hull i ørene, og er overbevist om at dette ikke gjør på langt nær så vondt som å få ørene operert vekk (selv med bedøvelse under selve inngrepet). Men det finnes da ingen grunn i verden for å gjøre det på bikkjene fordet.

Nåvel, det hadde jo ikke syntes særlig på mine heller, da - men uansett.

Hadde forøvrig sjangsen til øredobber på mine nylig - etter et slagsmål, da var det hull rett igjennom øret. Men merkelig nok kom jeg ikke på ideen engang da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. halekupering - ja, det gjøres når de er bare noen dager gammel. Men hvis det ikke gjor vondt, ikke noe "dramatisk" i det hele tatt - hvorfor sier ALLE at man skal fjerne moren??

Man klipper da klør, tuller og styrer med valpene (av og til også så de piper til) uten at man forventer seg at mor skal bli helt ifra seg.. Hvorfor må hun fjernes når de kuperes, da (hvis det knapt kommer et kny fra valpene)?

At valpene er så unge at de ikke HUSKER det er en helt annen side av saken. Da må det jo være greit med operasjoner av spebarn uten bedøvelse også, da - de kommer ikke til å HUSKE hvor vondt det var - ergo spiller det ingen rolle... Eller er bedøvelsen kun for at det er upraktisk at de skriker eller rører på seg?

Noen som så programmet om disse menneskene som hadde en eller annen psykisk lidelse som gjorde at de ønsket å aputere friske kroppsdeler? Veldig O.T. - men jeg bare kom til å tenke på sammenligningen.. Kanskje det finnes en hund på 100.000 som faktisk VIL bli kupert?!? Ikke sant?

Like godt argument som at det er "pent" i hvertfall.

Susanne

Nå var det vel jeg som skreiv at det ikke så ut som noen big deal, så antar den var til meg? Og bare for å ha presisert det igjen, jeg er imot kupering!

Ja, man fjerner mora, jeg vil anta at de aller fleste mødre blir litt urolig om du driver og roter i valpekassa når valpene er bare 3 dager gamle? I de kullene jeg har vært med på å stelle, har vi ihvertfall prøvd å unngå det så godt som mulig å drive å flytte på og styre med valper de første dagene, mest fordi vi ikke vil stresse opp mora unødvendig. Vi har selvsagt sjekket over at alle har det bra og vokser som de skal, men vi prøvde å gjøre det de gangene mora var ute på do, fremfor å drive på med sånt mens hun var der..

Det er også forskjell på mødrene, og vi veit ikke hvordan hun vil reagere før hun faktisk har hatt kull. Ei tispe ble det monsteret når hun hadde sitt (eneste) kull, vi måtte lirke båndet over hodet på henne og tvangslufte henne 2 ganger om dagen, så lite interessert var hun i å forlate sine små (dette var lenge etter kuperingsforbudet). Hun var ikke så veldig hypp på at vi tok i valpene hennes heller, det hørte vi ganske tydelig..

Lille frøken Dinersen her, snill som dagen er lang, ga samboer-shibaen streng beskjed om å ligge unna buret hennes da hun var innbilt drektig her for noen måneder siden (jeg fikk gå inn til "valpene" hennes da), så streng at shibaen kviet seg for å gå inn i rommet i flere dager etterpå.. Ei dalmis-tispe jeg kjente adopterte et kull og jagde bort mora da hun var året gammel (hun hadde ikke hatt noe eget kull den gangen hun klarte å åpne døra til valperommet). Så hvorfor ta sjansen på å opprøre mor, det være seg kupering, skifte i kassa eller kloklipp, så sant du ikke er helt helt sikker på at det er greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentaren min var ikke til deg 2ne - det var bare en generell tanke til de som synes at det er såååå greit med halekupering, valpene reagerer ikke, ikke noe å bry seg om, etc. Så jeg ville da bare høre hvorfor man da må fjerne moren...

Det er klart at tispene er forskjellige - noen vokter valpene sine som en hauk - noen gir fullstendig "beng" i dem. Ikke noe er bedre eller værre enn det andre, men det er selvsagt lettere med tisper som aksepterer full innblanding av oss.

Selv har jeg en så "mild-og-myk" rase at det mest dramatiske som skjer er at en tispe graver valpene innunder seg og nærmest legger seg på dem for å beskytte dem.. På andre raser kanskje det kan betegnes som "normalt" at man nærmest føler seg truet av tispen dersom man må "rote" med valpene.

Man må ikke glemme at morsinnstiktet er ett av de aller sterkeste innstinktene et dyr (inkl. mennesket!) har - så uventede reaksjoner kan absolutt komme i en sånn setting.

Personlig er jeg selvsagt imot enhver form for kirurgiske inngrep for å få en hund man liker utseendet til.

Susane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg vet om en dobermann som logret halen sin til blods hver gang den ble glad og noe kom i veien for halen. Ikke alltid kupering av slike raser bare er for utseende sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg pløyd gjennom hele tråden, og her er det jammen skrevet mye forkjellig.

Jeg skal ikke gå inn på "for eller imot kupering".

Jeg vil komentere endel ting som dorab01 skriver!

"Og om du hadde hatt litt informasjon om dobermannen så hadde du visst at ørene blir teipet på dobermannen også om den ikke er kupert. Faktisk teipet ned mye strammere en såkalt pilot hjelm."

Dette stemmer ikke. Man kan masere brusken på ørene under tannfellingen, da slipper man å tape ørene

Om man velger å tape ørene på en hund som ikke er kupert, skal det ikke tapes stramt. Man skal når man taper ørene, har god plass til minst 2 fingre mellom ørene og haken

"Og hva med "splitting ears" sykdommen den opptrer på mange dobermann og er meget smertefull dette ungås også ved kupering. og opppiskede såre haler??"

Dette med "splitting ears" er ikke noe problem på rasen dobermann.

Når det gjelder oppiskete haler, er heller ikke dette et stort problem på rasen.

-Begge disse påstandene iflg lang erfaring med rasen, og iflg veterinær.

"Jeg tror også at rasen dobermann kommer til å ta skade av det med forbudet. Grunnen til at jeg sier det er at mange ikke har "turt" å anskaffe seg dobermann som var kupert. Det vil si at det kun var folk med kjennskap til rasen som ville kjøpe en som faktisk hadde lyst til på bruke hunden som brukshund. Her i norge imidlertidig har jeg lagt merke til en stygg trend med å kjøpe dobeermann og rottweiler kun som famailiehund. Noe den oppringelig ikke er. Det er sikkert mange som passer til det men also ikke alle. Bare se på omplassering av hunde sidene hvor mange av de to nevnte raser som omplaseres når den når en viss alder. Og jeg tenker med gru på hvor mange som blir avlivet. Dette hadde blit ungått om mennesker faktisk kjøpte de rasene som passer deres formål og ikke bare hadde sett på hvor søt den valpen er. Jeg vil ungå rene impulskjøp. Bare se på annonser på finn.no det kryr av rottweiler og dobermann valper. Og å selge disse til småbarnsforeldre uten peiling på hun er for meg mye værre og kan føre til større katastrofer en en ,mann melleom 20-30 år kjøper den og bruker den som "penisforlenger" for da blir den i alle fall som regel brukt til noe og trent med !"

Hva har dette med kupering å gjøre?

At det er mange som bruker dober og rottis som familiehud, hva er gale med det? Så lenge folk steller pent med dyrene sine, og gir dem den kjærlighet, mosjon og trening hundene trenger, så er det vel opp til hver enkelt hva folk velger å gjøre med dem??

At folk velger å ha disse rasene til familiehunder har ingenting med uønskede omplasseringer å gjøre.

De aller aller fleste omplasseringer har med at eier ikke har satt seg inn i hva rasen de har kjøpt seg, faktisk krever av dem, FØR de gikk til anskaffelse av hunden.

Derfor er omplasseringene av disse rasene stort flertall av hanner som er kommet i den vanskelige alderen som omplasseres (1 til 3 år)

Hvorfor kan ikke bare dem som liker kuperte hunder, si sannheteten??

Nemlig at de syens kuperte hunder er penere enn ukuperte hunder.

Kan man ikke stå for det man mener?

Trenger man å lulle seg inn i forklaringer/unskyldninger som ikke holder mål?

Personlig synest jeg at kuperte hunder er penere enn ukuperte hunder!

Det vil ikke derved si at jeg liker det som blir gjort med hundene.

Jeg har ikke kuperte hunder selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg valp. Interessant lesning på denne debatten her. Jeg skjønner ikke hvordan en hund kan logre seg til blods. Jo logre inntil en sag eller noe. Min hund har aldri blødd på halen sin, selv om hun logrer og slår halen i hytt og pine overalt. Ettersom hva jeg har hørt har ingen andre som jeg har snakket med hatt noe problemer med at halen logres til blods. Jeg har ikke tapet ørene på hunden. Taping er det ofte mange som er mye på farten, og som ikke vil glemme det, som gjør. Jeg brukte mye tid på massering av ørene i den "kritiske " perioden, og oppdretteren min nevnte ingenting annet. Det var godt for hunden også!Og ørene er flotte de. Noen nevner øreproblemer som en grunn for kupering. Men da er det vel andre raser som har mye mer behov for det enn dobermann. Feks. cocker spaniels, beagle osv. Kupere alle med hengeører.. Nei det blir bare dumt. Og hva har ørene med bruks å gjøre? At de flagrer litt i vinden? de henger ikke i veien uansett. Nei det med ørene er nok bare utseendet som er grunnen. men jeg kan skjønne det med halen på mange raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen kommentarer til ;)

Ida:

"Så en diger dobermann med kuperte ører og hale nede i byen i går. Det var ikke helt naturlig å sette seg ned og si dikkedikk til den, nei... Den så kjempeskummel ut! Det er vel også hensikten med å kupere dobermannen. "

Så enkelt er det vel ikke.

Tror de færreste kjøper seg en kupert hund, for at folk skal synes at den ser farlig ut.

Mange mener at kuperte hunder er penere enn ukuperte hunder. At de dermed kan oppfattes som farlige eller skummel er hvordan hver enkelt oppfatter dem.

Oppfatningen av kuperte hunder blir jo heller ikke bedre, når man på film stadig skal se noen mannevonde hunder, og de nesten uten unntak er kuperte dobere.

Jeg vil jo si at det ikke ville være naturlig å gå bort til noen store hunder og si "dikkedikk", jeg daaaa... hehehe

...........................

Lotta;

"Tullprat! Ørekupering skjer fra valpene er 10 uker og oppover. De må legges i narkose (de heldige, ihvertfall, man kan jo tenke seg hva som praktiseres rundt om kring, når de enklere "frisyrene" skjæres til?), deretter blir ørene tapet/bandasjert i rett fasong og må gå med disse bandasjene i uker og måneder for at ørene skal stå "rett".

Det stemmer ikke at ørene blir tapet opp i rett fasong like etter at de er kuperte.

Først må sårene gro, så da henger ørene ned som på en ukupert hund.

"Hvis rasen deres har så store problemer med ørene at de enten må kuttes av eller tapes fast under haka på valpen så vil jeg påstå at dere har så seriøse problemer med avlsmateriellet (alternativt så elendige oppdrettere at de ikke aner hvordan de skal jobbe med et genetisk problem) at det burde være det første punktet på prioriteringslista til rasen din, raseklubben og alle entusiastene rundt. (Men det finnes visst mer å ta tak i har jeg hørt?) "

Rasen har overhodet ikke problemer med ørene, så det kan du se helt bort fra.

Vet ikke helt hva du sikter til med den siste setningen, men til info, er flere og flere oppdrettere begynt å teste hundene sine både helsemessig og mentalt.

Dette er veldig positivt for rasen.

Men her som i alt annet...Man hører gjerne om dem som ødelegger for rasen, og ikke alle de andre abasadørene for den fine rasen!

--------------------------

akela

"Vet ikke hva slags avlskrav Dobermanklubben stiller, men noe BØR det jo være.

Norsk Dobermannklubb krever at BEGGE foreldrene har bestått Karakter-test, er HD-frie, er øyeslyst og fri, og AK 1 på utstilling.

Valpene blir da godkjent av NDK. (desverre er langt de fleste kull IKKE godkjente av NDK)

-Kuperte hunder kan som kjent ikke ta mental-tester i Norge, derfor kan ikke disse hundene få valper som blir NDK-godkjente, da kravet er K-test.

"Derimot skulle jeg ønske at alle "jålebukkene" som bare tar inn kuperte hunder i hytt og pine, der avkapping er viktigere enn det mentale og tildels eksteriøre. Og selv om hundene er pene, så får man ingen mentaltest på dem her, og da BØR de faktisk ikke brukes i avl."

Det blir feil å si at kuperte hunder ikke skal brukes i avl, fordi om man ikke får ta noen mental-tester her i Norge,

Man trenger ikke reise lenger enn til Sverige for å ta diverse mental-tester, så man kan få sjekket/testet hundene like godt selv om det er forbud i Norge.

Men jeg er helt enig i poenget ditt; Mange hunder blir brukt i avel, som absolutt ikke er god nok mentalt eller helsemessig, men det er en annen sak, og dette gjelder generelt, og ikke bare en spesifikk rase.

..............................

Vicky

"det syns jeg og. F.eks aussien kan få valper med naturlig stumphale. Hvorfor avler de ikke det naturlig på dobbermannen hvis det liksom er så viktig!? "

Enkelt og greit; NKK tillater ikke dobermann å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg valp. Interessant lesning på denne debatten her. Jeg skjønner ikke hvordan en hund kan logre seg til blods. Jo logre inntil en sag eller noe. Min hund har aldri blødd på halen sin, selv om hun logrer og slår halen i hytt og pine overalt. Ettersom hva jeg har hørt har ingen andre som jeg har snakket med hatt noe problemer med at halen logres til blods. Jeg har ikke tapet ørene på hunden. Taping er det ofte mange som er mye på farten, og som ikke vil glemme det, som gjør. Jeg brukte mye tid på massering av ørene i den "kritiske " perioden, og oppdretteren min nevnte ingenting annet. Det var godt for hunden også!Og ørene er flotte de. Noen nevner øreproblemer som en grunn for kupering. Men da er det vel andre raser som har mye mer behov for det enn dobermann. Feks. cocker spaniels, beagle osv. Kupere alle med hengeører.. Nei det blir bare dumt. Og hva har ørene med bruks å gjøre? At de flagrer litt i vinden? de henger ikke i veien uansett. Nei det med ørene er nok bare utseendet som er grunnen. men jeg kan skjønne det med halen på mange raser.

Må inrømme at jeg har sett 2 dobere som har ødelagt halene sine pga logring...

hårløse og blodige.

Men jeg har sett rimelig mange dobere, så at noen få har problemer med det, vil absolutt ikke si at dette er et problem rasen har.

Disse ville også fått kupert halen sin, om de hadde gått til veterinæren med dette. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg valp. Interessant lesning på denne debatten her. Jeg skjønner ikke hvordan en hund kan logre seg til blods. Jo logre inntil en sag eller noe. Min hund har aldri blødd på halen sin, selv om hun logrer og slår halen i hytt og pine overalt. Ettersom hva jeg har hørt har ingen andre som jeg har snakket med hatt noe problemer med at halen logres til blods.

<klippet>

Vel - jeg skal ikke påberope meg mye kjennskap til dobberman, annet enn at venner av meg har hatt det, så jeg skal ikke si noe særlig om disse, men den hunden jeg har vært borti som hadde problemer med halen sin, var en engelsksetter. For det første er det ikke snakk om "koselogring" ala glad hund når denne gikk på jakt, det var frenetisk logring. For det andre var det ikke snakk om at den tasset rundt på en strand eller på en haug - det er snakk om kanskje 12-14 dager i strekk på fjellet med "arbeidsdag" på 12-14 timer hver eneste dag - hvor bikkja har maks fart store deler av dagen, frem og tilbake frem og tilbake. Det er heller ikke snakk om at de løper rundt kratt og busker som "normale" hunder gjør, men rett igjennom - hvis det er der luktene går. Når denne halen slåes mot busker og kratt over lengre tid kan jeg love deg at den blir blodig.

Vil bare understreke at jeg fremdeles er for forbud av kupering, og at dette er et enkelteksempel jeg kun dro frem for at folk her inne skal skjønne at enhver halekupert hund ikke nødvendigvis er kupert pga utseende, noen få gjør det av medisinske årsaker. (engelsksetteren ble aldri kupert, men burde kanskje ha blitt det. En av grunnene til at den ikke ble det, var muligens utseende desverre - så denne saken slår begge veier)

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - jeg skal ikke påberope meg mye kjennskap til dobberman, annet enn at venner av meg har hatt det, så jeg skal ikke si noe særlig om disse, men den hunden jeg har vært borti som hadde problemer med halen sin, var en engelsksetter. For det første er det ikke snakk om "koselogring" ala glad hund når denne gikk på jakt, det var frenetisk logring. For det andre var det ikke snakk om at den tasset rundt på en strand eller på en haug - det er snakk om kanskje 12-14 dager i strekk på fjellet med "arbeidsdag" på 12-14 timer hver eneste dag - hvor bikkja har maks fart store deler av dagen, frem og tilbake frem og tilbake. Det er heller ikke snakk om at de løper rundt kratt og busker som "normale" hunder gjør, men rett igjennom - hvis det er der luktene går. Når denne halen slåes mot busker og kratt over lengre tid kan jeg love deg at den blir blodig.

Vil bare understreke at jeg fremdeles er for forbud av kupering, og at dette er et enkelteksempel jeg kun dro frem for at folk her inne skal skjønne at enhver halekupert hund ikke nødvendigvis er kupert pga utseende, noen få gjør det av medisinske årsaker. (engelsksetteren ble aldri kupert, men burde kanskje ha blitt det. En av grunnene til at den ikke ble det, var muligens utseende desverre - så denne saken slår begge veier)

mvh

HeliX

Jeg er helt enig i alt du sier, og for disse hundene er det et stort problem.

Noen raser som blir brukt på denne måten, burde nok ha blitt kupert som nyfødt, og på den måten sluppet masse lidelser.

Grunnen til at jeg skrev at dober ikke har problemer med det som rase, var at plutselig handlet hele diskusjonen om kupering eller ikke-kupering om dober. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må inrømme at jeg har sett 2 dobere som har ødelagt halene sine pga logring...

hårløse og blodige.

Men jeg har sett rimelig mange dobere, så at noen få har problemer med det, vil absolutt ikke si at dette er et problem rasen har.

Disse ville også fått kupert halen sin, om de hadde gått til veterinæren med dette. :)

Jeg vil understreke at jeg bare har sett en dober med et slikt "logreproblem", tviler på at det er særlig utbredt :) Men som sagt; av og til er det andre grunner enn at det ser pent ut at enkelte kuperer hundene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen skrev her: Jeg skjønner ikke hvordan en hund kan logre seg til blods.

Jeg skrev jo i et tidligere innlegg her at tispa mi gjør det. Hun har en hale så hard at det er ikke få blåflekker på låra jeg har fått. I perioder har hun logret på seg et sår på haletuppen. Såret bruker lang tid på å gro og slås lett opp igjen.

Et sted i diskusjonen her stod det at ørekupering ble forbudt i 1977. Det stemmer ikke. Husker ikke årstallet, men det har vært forbudt i sikkert 50 år.

Halekuperingsforbudet kom tror jeg i 1977, men trådte ikke i kraft før 1988 om jeg husker rett.

Personlig syns jeg man burde kunne stille halekuperte (importerte) hunder og melde de på mentaltester slik som i Sverige. Men helt ok at man ikke kan stille hunder som er kupert her, selv av medisinske årsaker. Det vil bare føre til utro veterinærer som skriver ut veterinærattester på hele kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vet at tråden er gammel, men oppdaget den plutselig, og da må jeg bare si at Box sin hale er et våpen! :D Den er steinhard, og alle som treffer han og skal hilse, skriker AU når halen treffer dem. ;) Men, det er sant at boxeren slår opp haletuppen, selv om halen deres er steinhard. Box skadet haletuppen forca en måned siden, og den blir daglig slått opp igjen.. :P Har prøvd bandasje, men det funker ikke, for såret skal jo ha luft også for å gro.

Min forrige boxer satt seg inn baki bilen, og da jeg smelte igjen døren, fikk hun halen i klem.. DET skriket glemmer jeg aldri.. Men halen var 100% intakt heldigvis, selv om hun selvfølgelig fikk svært vondt. Så jeg trodde heller ikke at en boxer kunne slå opp halen sin, men dessverre så skjer det faktisk.. Og det er et drittproblem..Så Box hadde nesten hatt "godt" av halekupering for sin egen del, men håper jeg slipper å måtte gjøre noe slikt. Skal til veten neste uke og høre hva hun sier, for på ett eller annet vis må jeg få den halen til å gro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupering kan ikke karakteriseres som noe annet en DYREPLAGERI, enkelt og greit.. Jeg har aldri hatt en kuperingsrase selv men jeg kjenner en oppdretter som drev med en kuperingsrase, både før og etter kuperingsforbudet kom.. Vedkommende bagatelliserte LANGT fra kupering, og kunne også se relativt stor forskjell på hvalper som ble kupert og de som ikke ble det. De halekuperte hvalpene var både mer urolige og "sutrete" etter kuperingen men det var kanskje innbildning det da... Nå skal det sies at dette er en person som har hvalpene inne i stua, og som derfor muligens fikk et bedre innblikk i hvalpenes oppførsel, en de som har hvalpene på egne rom/kennelbygning. Til slutt er det jo bare å tilføye at halen faktisk er en forlengelse av ryggmargen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...