Gå til innhold
Hundesonen.no

Kupering


Denise

Recommended Posts

  • Svar 183
  • Created
  • Siste svar

Lotta;

"Tullprat! Ørekupering skjer fra valpene er 10 uker og oppover. De må legges i narkose (de heldige, ihvertfall, man kan jo tenke seg hva som praktiseres rundt om kring, når de enklere "frisyrene" skjæres til?), deretter blir ørene tapet/bandasjert i rett fasong og må gå med disse bandasjene i uker og måneder for at ørene skal stå "rett".

Det stemmer ikke at ørene blir tapet opp i rett fasong like etter at de er kuperte.

Først må sårene gro, så da henger ørene ned som på en ukupert hund.

Nå har vel ikke jeg uttalt meg om tidsintervallet mellom avskjæringen av øreflappene og selve tapingen, og jeg vet ikke om det er videre interessant i den store sammenhengen, heller?

Jeg synes de særdeles beskrivende bilden m/ditto tekst i linken jeg har postet sier nok om prosedyren til at jeg ihvertfall klarer å ta et standpunkt mot praksisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbud mot kupering av hale/ører er misforstått snillisme mot hundene.

Har selv en hund med stående ører og kraftig hale, så ikke noe behov for dette her. Men hvis man ser på enkelte hunder med tynne, pistrete haler som feks. dobermann, ser jeg ingen betenkeligheter med å kupere. Og kuperte ører forhindrer infeksjoner som enkelte hunder med hengeører sliter med.

Se også på signalene til en Rottweiler: Så og si alle Rottweilere flyr rundt med meget høy haleføring og dominant uttrykk, uansett hvor underdanige de egentlig måtte være. Med alt det negative disse feilsignalene kan medføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbud mot kupering av hale/ører er misforstått snillisme mot hundene.

Moroklumpen!

Har selv en hund med stående ører og kraftig hale, så ikke noe behov for dette her. Men hvis man ser på enkelte hunder med tynne, pistrete haler som feks. dobermann, ser jeg ingen betenkeligheter med å kupere. Og kuperte ører forhindrer infeksjoner som enkelte hunder med hengeører sliter med.

Du er åpenbart ikke særlig informert - det finnes INGEN studier som underbygger påstanden om at ørekupering forhindrer infeksjoner. INGEN.

Se også på signalene til en Rottweiler: Så og si alle Rottweilere flyr rundt med meget høy haleføring og dominant uttrykk, uansett hvor underdanige de egentlig måtte være. Med alt det negative disse feilsignalene kan medføre.

Jeg ler meg ihjel! Tror du ikke det er mulig for en underdaning rottis å senke halen hvis den vil? :D

Tenk på alle de grusomme feilsignalene som sendes ut av elghund og buhund, pyreneer og husky, f eks - du arbeider vel intenst for å få innført halekupering for dem også verden over? :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbud mot kupering av hale/ører er misforstått snillisme mot hundene.

Har selv en hund med stående ører og kraftig hale, så ikke noe behov for dette her. Men hvis man ser på enkelte hunder med tynne, pistrete haler som feks. dobermann, ser jeg ingen betenkeligheter med å kupere. Og kuperte ører forhindrer infeksjoner som enkelte hunder med hengeører sliter med.

Se også på signalene til en Rottweiler: Så og si alle Rottweilere flyr rundt med meget høy haleføring og dominant uttrykk, uansett hvor underdanige de egentlig måtte være. Med alt det negative disse feilsignalene kan medføre.

Er så enig så enig endelig et fornuft menneske her! Jeg har også sett mye problemer med hunder som ikke er kuperte og det er mange bekymringer ute og går i andre land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig så enig endelig et fornuft menneske her! Jeg har også sett mye problemer med hunder som ikke er kuperte og det er mange bekymringer ute og går i andre land

Det tror jeg så gjerne at det er - antagelig fra de land hvor kuperingsforbud ikke er trådt i kraft/blir praktisert - fordi der vet man ikke bedre.

Her har vi etterhvert LANG erfaring med intakte hunder, og VET at de ikke påføres særlige problemer.

(Diskuterte forresten kastreringsforbudet med en veterinær som er utdannet i Ungarn forleden dag - ifølge henne lar man være å kastrere hunder der fordi folk ganske enkelt ikke har økonomi til det...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig så enig endelig et fornuft menneske her! Jeg har også sett mye problemer med hunder som ikke er kuperte og det er mange bekymringer ute og går i andre land

Ja, det må være flott når man endelig finner en likesinnet blant alle ignorantene her på forumet. Hvor fornuftig vedkommende er skal jeg ikke uttale meg om.

På mine tilsammen 7 hunder opp gjennom årene, har jeg hatt 5 med hengeører, 2 med stående ører. Begge de med stående ører hadde stadig vekk ørebetennelser... en av de med hengeører var også plaget med dette. Av de 4 siste jeg har hatt - som i tillegg til hengeører også har mye hår - har INGEN, jeg gjentar INGEN - hatt problemer med ørebetennelser av noe slag. Min enkle statistikk sier derfor at hunder med stående ører har langt større problem med betennelser enn hunder med hengeører... og den statistikken er selvsagt like holdbar som alskens annen "personlig" opplevde "statistikker" over hunder som har problemer med at de slår sund haler eller får ørene flærret opp av andre hunder forde "flapsen" er så lett å bite i...

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid festlig å diskutere med saklige personer:

Moroklumpen!

Hva var så festlig ang. snillisme? Det er sant!

Du er åpenbart ikke særlig informert - det finnes INGEN studier som underbygger påstanden om at ørekupering forhindrer infeksjoner. INGEN.

Man kan da ikke komme og påstå at et lukket øre med en relativt høy temperatur og høy fuktighet IKKE kan gi grobunn for både det ene og det andre? Hengeører er avlet fram av oss mennesker. Hunder med stående ører har også et tydeligere kroppsspråk. Er en grunn til at ulven har stående ører, eller la oss si MANGE gode grunner til det. Feks. hørsel, kroppsspråk og renslighet.

Jeg ler meg ihjel! Tror du ikke det er mulig for en underdaning rottis å senke halen hvis den vil?

Tenk på alle de grusomme feilsignalene som sendes ut av elghund og buhund, pyreneer og husky, f eks - du arbeider vel intenst for å få innført halekupering for dem også verden over?

Ikke le deg i hjel da, det er dødelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid festlig å diskutere med saklige personer:

Ja, ikke sant :D

Hva var så festlig ang. snillisme? Det er sant!

Nei, det er ikke sant - det er ditt høyst personlige og private standpunkt som ikke kan underbygges av fakta fra noe hold. Vil du føre en saklig debatt så gjerne for meg, men da får du bringe tyngre argumenter til torgs.

Man kan da ikke komme og påstå at et lukket øre med en relativt høy temperatur og høy fuktighet IKKE kan gi grobunn for både det ene og det andre? Hengeører er avlet fram av oss mennesker. Hunder med stående ører har også et tydeligere kroppsspråk. Er en grunn til at ulven har stående ører, eller la oss si MANGE gode grunner til det. Feks. hørsel, kroppsspråk og renslighet.

Jeg gjentar: Det finnes INGEN dokumentasjon på at hunder med hengeører har større problemer med infeksjoner, dårligere hørsel, eller kroppspråk enn hunder med ståører.

Men, mener du at det er dyreplageri å ha hunder med hengeører, rosenører, el lignende så er det ingen unnskyldning for å anbefale ørekupering - da får du i anstendighetens navn arbeide for forbud av hunderaser som ikke har ståører.

Ikke le deg i hjel da, det er dødelig!

Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kuperte ører forhindrer infeksjoner som enkelte hunder med hengeører sliter med.

Det er da vel maaange flere raser enn dobermann, boxer, GD etc. som plages med ørebetennelser osv. cocker spanels feks. Hvorfor kuperes ikke disse? eller beagle? De hundene som nærmest tråkker på ørene sine? Nei, det er mange fler raser som heller burde kuperes, hvis argumentet er helse! Egentlig alle raser med hengeører! Ettersom hva jeg har lest om fra bak i tid, så er kupering av feks. dobermann for å få et våkent og skarpt uttrykk på hunden. Med andre ord, basert på utseende. Siden da har det blitt endel av standaren.

Kjenner fler med shæfer som er plaget med hyppige betenelser, og disse har ståører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg så gjerne at det er - antagelig fra de land hvor kuperingsforbud ikke er trådt i kraft/blir praktisert - fordi der vet man ikke bedre.

Her har vi etterhvert LANG erfaring med intakte hunder, og VET at de ikke påføres særlige problemer.

(Diskuterte forresten kastreringsforbudet med en veterinær som er utdannet i Ungarn forleden dag - ifølge henne lar man være å kastrere hunder der fordi folk ganske enkelt ikke har økonomi til det...)

For det første er dyrlegen i ungarn på langt nær så dyr som den er her i norge. Selvfølgelig ikke omregnet men i forhold til hvor mye de tjener etc. Og jeg er absolutt ikke enig at de ikke kastrer hunder pga økonomi men fordi det rett og slett ikke blir gjort. I ungarn ser man på det som en uting å kastrere dyr generelt (lit annet syn anngående katter..) ingen hester blir kastrert heller og det er et hesteland. Men jeg må si meg enig at ungarn har desverre veldig dårlig økonomi for tiden og det blir bare verre desverre... og det er nok ikke bare dyrene som lider under det men også menneskene... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig så enig endelig et fornuft menneske her! Jeg har også sett mye problemer med hunder som ikke er kuperte og det er mange bekymringer ute og går i andre land

la meg høre, hvilke problemer har hunder som lever som de er skapt?? Ukuperte, slik som deres mor fødte dem??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la meg høre, hvilke problemer har hunder som lever som de er skapt?? Ukuperte, slik som deres mor fødte dem??

gå inn på den siden her www.dobermannreview.co.yu/

Og se på alt som diskuteres står en god del der er fra mange forskjellige land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... de sunne, fine dobermannene vi har luftet med de siste par årene har visst ikke hørt at de BØR ha problemer.

Men det stod da ikke så mye om de voldsomme helseproblemene som ukappede hunder skulle pådra seg på forumet, under de stedene jeg var innom iallfall??????

Der stod det istedet gode, saklige sitater som disse:

- "The un-docked tail completely ruins the whole appearence and this will be the end of our breed"

- "Look at all the dogs that are uncropped and undocked that are treated terribly by their owners! not fed! and not looked after. Shouldnt the animal rights activists go after them!"

- "The story behind the Doberman is a great one and the cropped Ears and Tail have a Story of there own and its a great one. Its about tradition and Thats what I want my dobe to remind me of The dobermanns past and future".

- "The founder of the breed over 100 yrs ago had a vision and thats what you want to ban.the traditional look of the dobe i assume it is what attracted you."

Med andre ord - å overdrive eventuell helseproblematikk er bare tull, selv dobermanneiere sier klart at det er på grunn av utseendet og rasetradisjonene de ønsker å fortsette med kupering både her og der.

Kan godt være det stod mer andre steder enn det jeg hadde tid til å sjekke på sidene, men under informasjon om rasens helseproblemer stod INGENTING om øreinfeksjoner eller haleproblemer nevnt... mens til og med inkontinens hos kastrerte tisper var listet opp!

Heldigvis også noen slike:

- "the reason for docking & cropping is mainly cosmetic & for me the character of my dog is what keeps me wanting Dobies as much if not more than the cosmetics"

"It is the humans it affects and many of those will not be able to see past the, to them, changed outward appearance of the dog to be able to realise that they are still exactly the same dogs internally, just as they were when they were born "entire"."

- "The future of the breed is not endangered because of the c/d-ban - the future of the breed is endagered because the ingnorant and/or careless choices made in breeding/selling/buying dobermanns and not telling the real status of things (health issues/character/..); endagered because of our own vanity"

- Tenk om man kunne bekymre seg om gemytt og REELLE helseproblemer istedet - ikke bare på dobermann, men på alle raser man er opptatt av ytre jåleri.

Og når det gjelder schäfere med øreinfeksjoner... så handler det ifølge en veterinær som holdt foredrag jeg fikk med meg, at disse tingene ofte hang sammen med resten av immunforsvaret - disse hundene hadde ofte andre typer problemer, antagelig på samme gen, altså en arvelig greie, ikke noe med utforming.

Så hvis immunforsvaret hos en hund er dårlig, ja, DA kan kanskje utluftingen av ørene ha noe å si - men da er det en dårlig hund i utgangspunktet. Kjente en newfoundlender som måtte få forstørret øreåpningene, men den var PILL råtten når det gjaldt immunsystemet - en endeløs rekke lidelser.

Men hos presumptivt sunne hunder? Nope.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som syns det er greit med et forbud mot hale-/ørekuppering er på sin plass. Slik det har vært i mange år. Jeg går vel ikke så langt at jeg vil kalle det dyremisshandling, men av prinsipp syns jeg hunder skal være slik de skapes, og ikke være offer for kosmetisk kirurgi.

Det sies jo at det gjøres av utseendemessige grunner, men her må jeg si at jeg ser ikke helt skjønnheten i kupperte ører og, ikke minst, haler. Syns dyrene er vakrere med lange haler og naturlige ører. Det er smak og behag.

Derimot tror jeg at skjønnhetsidealene på rasene det her diskuteres, vil endres over tid. Om 10-15 år vil kanskje synet på hvordan en pen Dobberman ser ut, være noe helt annet enn hva man ser internasjonalt i dag. HVIS flere land forbyr praksisen med kuppering.

Hadde en Engelsk Springer Spaniel for mange år siden, og den ble født rett etter forbudet mot halekuppering. Husker mange i starten syns hunden så rar ut fordi de fleste på den tiden hadde kupperte haler, men etter et par år ble den flotte hale-fanen som ESP skal ha, selve kjennetegnet på et vakkert eksemplar av rasen.

Så hvis det eneste argumentet for kuppering er at det er penere, vil jeg si at skjønnhet er relativt og hva man ser på som pent ofte forandrer seg. Fortere og enklere enn man skulle tro. Argumentet faller da på steingrunn, sammen med argumenter med ørelidelser etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er råkult, spesielt på dobermann, men er glad det er forbudt, i og med at det er kun til vår fordel, og ikke til hundenes som det en gang var (husker ikke hvilken rase, men den fikk halen kupert, fordi at under jakt snudde byttedyret og beit hunden i halen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kun til vår fordel, og ikke til hundenes som det en gang var (husker ikke hvilken rase, men den fikk halen kupert, fordi at under jakt snudde byttedyret og beit hunden i halen).

Ehh? Har du lurt på hvaslags jakt dette skulle være: Byttedyr løper først, hund løper bak for å ta byttedyr. Byttedyr stopper og biter hunden i HALEN?! - Ikke i snuta? (Som da logisk nok burde vært den kuperte kroppsdelen...).

Kan noen lage litt grafikk og illustrere denne jaktformen, hvor byttedyret snur og biter halen av jegeren?

Gleder meg!

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet å skape irritasjon å kvalme du! Det går ann å diskutere på en fin måte, å oppføre seg som folk flest

Kan noen lage litt grafikk og illustrere denne jaktformen, hvor byttedyret snur og biter halen av jegeren?

Gleder meg!

Takk.

--------------------------------------------------------------

GD'n ble jo kupert av den hensikt at ørene ikke skulle bli revet opp under villsvinjakt.

Jeg tror det er flere årsaker til at GD fremdeles kuperes i enkelte land.

En ting er jo image - den ser tøffere og mer fryktinngytende ut på den måten. En annen årsak kan jo være at oppdrettere i disse landene har lagt veldig lite vekt på "korrekte" ører i sitt oppdrett, og derfor kuperer alt av valper for å slippe trekk for feil ørestilling på utstilling. Kanskje derfor mange holder opp ørene her i Norge, for å unngå kritikk eller å ikke kunne stille, i og med at det er forbudt.

Selv vil jeg ikke kommentere noe særlig om hva jeg synes, for jeg har aldri sett en ørekuppert hund på nært hold, eller bete meg noe særlig merke i det. Men jeg liker ikke fremgangsmåten, men på bilder synes eg de kan se riktig så flott ut! Smak og behag!

169muggerapril302006headshot5medium.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b316/mon...shing_photo.jpg

182docstack6m7sm.jpg

154kovafront-onhead6_months.jpg

Men fremgangsmåten har jeg ikke helt sansen for, som sagt ovenfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet å skape irritasjon å kvalme du! Det går ann å diskutere på en fin måte, å oppføre seg som folk flest

Har alltid drømt om å bli som "folk flest" - venter på bruksanvisning på det også :o

(Skulle fortsatt likt å se den situasjonen hvor BYTTEDYRET snur seg og biter jegeren i halen... Er det en spesiell rase som jakter baklengs, kanskje?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid drømt om å bli som "folk flest" - venter på bruksanvisning på det også :o

(Skulle fortsatt likt å se den situasjonen hvor BYTTEDYRET snur seg og biter jegeren i halen... Er det en spesiell rase som jakter baklengs, kanskje?)

hvor gammel er du igrunn...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor gammel er du igrunn...?

Er forsåvidt enig med Lotta jeg, skulle likt å visst hva slags byttedyr en hund jakter som tilsier at de trenger kuperte haler for å forhindre bitt? Om alder er av betydning, så runda jeg 30 for noen år siden.. Er jeg gammel nok til å få vite det da? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har vel ikke jeg uttalt meg om tidsintervallet mellom avskjæringen av øreflappene og selve tapingen, og jeg vet ikke om det er videre interessant i den store sammenhengen, heller?

Jo, jeg synest jo det er litt interesant at ikke hundene blir tapet opp med det samme de er kupert, for i tilfelle det hadde skjedd, ville man jo tapet opp såre/nyopererte ører, som burde fått henge i fred til dem er grodd skikkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg synest jo det er litt interesant at ikke hundene blir tapet opp med det samme de er kupert, for i tilfelle det hadde skjedd, ville man jo tapet opp såre/nyopererte ører, som burde fått henge i fred til dem er grodd skikkelig...

Eventuelt "få henge i fred, punktum".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...