Gå til innhold
Hundesonen.no

Kupering


Denise

Recommended Posts

Hei!

Jeg vet at det er en del hunder som har kuperte ører/hale. Jeg trodde kanskje dette ikke var lov i Norge, men har nå sett så mange Dobermanner med kuperte ører at jeg har begynt å tvile.

Det jeg hadde lyst til å få en diskusjon på, er hva dere synes om dette?

EDIT: Ser at det har vært noen tidligere diskusjonser, bare slett innlegget hvis det har vært for mange diskusjoner om dette før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 183
  • Created
  • Siste svar
Guest Vicky

Hei!

Jeg vet at det er en del hunder som har kuperte ører/hale. Jeg trodde kanskje dette ikke var lov i Norge, men har nå sett så mange Dobermanner med kuperte ører at jeg har begynt å tvile.

Det jeg hadde lyst til å få en diskusjon på, er hva dere synes om dette?

EDIT: Ser at det har vært noen tidligere diskusjonser, bare slett innlegget hvis det har vært for mange diskusjoner om dette før

Jeg er ikke for kroppsmodifikasjon på et dyr. Et dyr kan ikke ta valget selv, og avkapping av ører og haler er helt unødvendig. Så forfengelige trenger man ikke å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupering er kun for menneskers eget ego. For å få det utseendet vi selv liker. Jeg selv har ikke noe imot kupering, for syns det er pent selv. Men klart det er helt unødvendig å gjøre det! Hunder er født slik som de er. Og kirurgi på friske dyr er egentlig bare dumt. Men har sett mange flott kuperte hunder. (så lenge de er kupert fint, og ikke ser ut som hjemmelaget med brødkniv) Men jeg er ikke såå desperat at jeg betaler dyre dommer for å få tak i en hund uten hale og med ståører. Nei, min rase er fin som den er. Er jo samme rase uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupering er kun for menneskers eget ego. For å få det utseendet vi selv liker. Jeg selv har ikke noe imot kupering, for syns det er pent selv.

Hvordan i alle dager kan du synes det er "pent" med et dyr som rett og slett er maltraktert? Det å fjerne naturlige legemsdeler som har en funksjon er i mine øyne helt forkastelig og alt annet enn pent :)

Syns det er helt utrolig at folk kan finne på å gjøre slikt fordi de syns det ser fint ut.

Men vi lever jo i en gal verden :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har forskjellig smak da vel. jeg syns det er pent med ståører på hunder. Og mange raser kler det veldig godt. Men så sier jeg også at det er helt unødvendig, og jeg har ikke noe imot at dette blir forbudt flere og flere steder. Men forskjellig smak er noe alle har.

Er enig i at ståører er pent (min rase har det!) Men ønsker man seg det så får man velge en rase som har det og ikke skamfere friske hunder! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kupert hund. Hun er importert i fra Ungarn. Noen oppdrettere kuperer andre ikke. Kun fordi det gir et inntrykk av at hundene er kortere, og at de synes det er pent. Det vil bli forbud der ned også om ikke lenge.

Hunden selv lider ingen nød men å mangle halen, hun er så glad og fornøyd som hun kan være;)

Jeg vil ikke kjøpe kupert hun igjen kun pga aktivitetsforbudet, man kan ikke stille ut/konkurere/mentalteste en kupert hund(om den tilhøreren kuperingsrase) i Norge. Men heldigvis så finnes rasen min med naturlig kort hale, så det blir nok en slik en en gang, jeg synes det er fint med kort hale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupering er etter min mening unødvendig siden det ikke har noen funksjon nå til dags annet enn at det ser tøft ut. Men jeg er ikke en fanatisk motstander av det.

Jeg er ikke helt enig med deg - og jeg valgte litt tilfeldig hvem jeg skulle svare, for det virket ganske enstemmig i tråden - så jeg er klar over at jeg legger hodet mitt på blokka nå.... :)

Jeg er enig i at kupering kun for utseende er totalt unødvendig. Men - ikke all kupering ble gjort pga utseende. Tror noen at de gamle jakthundrasene som fikk kupert halene, ble kupert fordi jegeren ville ha en penere hund? Det var som oftest en praktisk årsak til halekupering av jakthunder.

Selv hadde vi vorsteh med kupert hale når jeg var liten - da ble dette gjort på samtlige vortehe - det var før forbudet. Så aldri noe problem med det, møtte aldri en vorsteh med problemer pga kuperingen gjort i Norge - da de aller aller fleste var så seriøse at dette ble gjort proft av dyrlege.

Har også opplevd å hatt en hund jeg skulle ønske var kupert - for hundens skyld.

Dette var en engelsksetter - av det "gladeste" slaget. Halen gikk kontinuerlig frem og tilbake når bikkja var på jakt, og resultatet var som følger: Etter noen timer i skog og mark, var den tidligere så hvite og fine "fanen" av en hale bare en blodig, klumpete pisk etter utall av "logreslag" mot busker og trær. Bikkja var så inne i det når den var på jakt, at den merket ikke noe til det før etterpå. Og det er snakk om en hund som ble brukt til jakt hele jaktsessongen, og som så ble trenet til jakt resten av året - så fra den var ca 2,5 år til den gikk til de evige jaktmarker i 11-årsalderen, var halen stort sett hårløs, arrete og fæl. Det er ikke tvil i hverken hode eller hjerte at den bikkja hadde hatt det bedre med kupert hale.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å komme med hodet ditt det Helix d026.gif

Hehehe neida.. Jeg er ganske enig med deg skjønner du, bare ikke helt :). Nå til dags så blir det på mange raser kun kupert av kosmetiske årsaker. Det er de færreste som kuperes fordi mange plages på jakt eller under bruks. Forresten så får man vel dispansasjon for å kupere hvis hunden blir plaget av skadet hale under jakten/bruken? Forøvrig har broren min 5 irsk settere som brukes endel på jakt og er kontinuerlig under trening i skog og mark, og svigerbroren hans har en del flere og ingen av dem har hatt behov for kupering, men det går jo selvsagt mye på individet.

Men som sagt så er jeg ingen fanatisk motstander men jeg syns det er unødvendig når det blir gjort ene og alene for kosmetiske grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å komme med hodet ditt det Helix d026.gif

Hehehe neida.. Jeg er ganske enig med deg skjønner du, bare ikke helt :). Nå til dags så blir det på mange raser kun kupert av kosmetiske årsaker. Det er de færreste som kuperes fordi mange plages på jakt eller under bruks. Forresten så får man vel dispansasjon for å kupere hvis hunden blir plaget av skadet hale under jakten/bruken? Forøvrig har broren min 5 irsk settere som brukes endel på jakt og er kontinuerlig under trening i skog og mark, og svigerbroren hans har en del flere og ingen av dem har hatt behov for kupering, men det går jo selvsagt mye på individet.

Men som sagt så er jeg ingen fanatisk motstander men jeg syns det er unødvendig når det blir gjort ene og alene for kosmetiske grunner.

Ville bare påpeke at jeg absolutt ikke mente alle fuglhunder trenger kupering, eller at jeg er for kupering av samtlige - men bare at det faktisk finnes reelle grunner til kupering. Selv tror jeg bare jeg har vært borti 2 hunder i tillegg til den vi hadde som jeg mener kunne hatt nytte av kupering.

Ellers helt på linje med deg når det gjelder kosmetiske grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare påpeke at jeg absolutt ikke mente alle fuglhunder trenger kupering, eller at jeg er for kupering av samtlige - men bare at det faktisk finnes reelle grunner til kupering. Selv tror jeg bare jeg har vært borti 2 hunder i tillegg til den vi hadde som jeg mener kunne hatt nytte av kupering.

Ellers helt på linje med deg når det gjelder kosmetiske grunner.

Ja, jeg skjønte egentlig at du ikke mente alle fuglehunder trenger kupering :) . Men de grunnene som du nevnte er vel unnlatt fra loven? Altså at man kan søke om å få kupere med hensyn til hunden, hvis det ligger fysiske årsaler til grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en diger dobermann med kuperte ører og hale nede i byen i går. Det var ikke helt naturlig å sette seg ned og si dikkedikk til den, nei... Den så kjempeskummel ut! Det er vel også hensikten med å kupere dobermannen. Naboene imorterer boxerne sine fra England fordi de vil ha dem med kuperte haler. Merkelig. Da jeg var liten,var alle cockere, boxere, springere, vorsthere rottiser, dobermenn, pudler og mange andre kupert. Husker jeg syns det var fryktelig rart å se dem med hale.

Nå er det jo helt teit med kupering. Like dumt som silikonpupper! Tenk å skjære i kroppen bare for å se bedre ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kupert hund. Hun er importert i fra Ungarn. Noen oppdrettere kuperer andre ikke. Kun fordi det gir et inntrykk av at hundene er kortere, og at de synes det er pent. Det vil bli forbud der ned også om ikke lenge.

Hunden selv lider ingen nød men å mangle halen, hun er så glad og fornøyd som hun kan være;)

Jeg vil ikke kjøpe kupert hun igjen kun pga aktivitetsforbudet, man kan ikke stille ut/konkurere/mentalteste en kupert hund(om den tilhøreren kuperingsrase) i Norge. Men heldigvis så finnes rasen min med naturlig kort hale, så det blir nok en slik en en gang, jeg synes det er fint med kort hale.

:);):P:P unskyld at jeg ler meg halvt i hjel. Jeg kan love deg at ungarn blir absolutt det siste landet som for kuperings forbud i verden omtrent. Og da snakker jeg om praksis og ikke "loven". Ungarere er veldig tradisjonstro i absolutt alt de gjør. og for de fleste er ikke hunder som skall kuperes og ikke er det det er rett og slett ikke hunder. og jeg må si jeg har et kjempe problem for jeg har hele mit liv ønsket meg dobermann men jeg må rett og slett importere for det er jo "grusomt dyremisshandling". Jeg synes at det finnes så mye virkelig dyremishandling her i verden og jeg synes kastrering og sterilisering er et bilde av det. Hvis du er i ungarn ser du ikke et eneste kastrert dyr hverken hund eller hest (det er noe annet med katter da det rett og slett er nødvendig). Og jeg må si at hundeholdet i ungarn er bra uansett hva folk måtte mene. Det er basert på mange representanter i både verdens og europa utstillinger og ipo konkuranser hvor ungarske hunder ofte er i toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:);):P:P unskyld at jeg ler meg halvt i hjel. Jeg kan love deg at ungarn blir absolutt det siste landet som for kuperings forbud i verden omtrent. Og da snakker jeg om praksis og ikke "loven". Ungarere er veldig tradisjonstro i absolutt alt de gjør. og for de fleste er ikke hunder som skall kuperes og ikke er det det er rett og slett ikke hunder. og jeg må si jeg har et kjempe problem for jeg har hele mit liv ønsket meg dobermann men jeg må rett og slett importere for det er jo "grusomt dyremisshandling". Jeg synes at det finnes så mye virkelig dyremishandling her i verden og jeg synes kastrering og sterilisering er et bilde av det. Hvis du er i ungarn ser du ikke et eneste kastrert dyr hverken hund eller hest (det er noe annet med katter da det rett og slett er nødvendig). Og jeg må si at hundeholdet i ungarn er bra uansett hva folk måtte mene. Det er basert på mange representanter i både verdens og europa utstillinger og ipo konkuranser hvor ungarske hunder ofte er i toppen.

Du er jaggu ikke sann, Dorab! Du synes det er dyremishandling å kastrere tisper og hannhunder (som altså ikke kan gjøres i Norge uten at en veterinær anser det som fornuftig og utfører inngrepet etter alle medisinske og dyrevernmessige regler) - men selv "må" du importere en hund fra foregangslandet Ungarn for at stakkaren skal være kupert for å gjøre deg fornøyd?

For min del må du gjerne le deg helt ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jaggu ikke sann, Dorab! Du synes det er dyremishandling å kastrere tisper og hannhunder (som altså ikke kan gjøres i Norge uten at en veterinær anser det som fornuftig og utfører inngrepet etter alle medisinske og dyrevernmessige regler) - men selv "må" du importere en hund fra foregangslandet Ungarn for at stakkaren skal være kupert for å gjøre deg fornøyd?

For min del må du gjerne le deg helt ihjel.

KJære deg jeg synes kastrering er mere dyremisshandlig en kupering. Jeg synes også uvettig avl av schafer, engelsk bulldog pekigneser osv. er dyremisshandling. Kupering er ikke det. Det skjer en gang i livet til hunden og har absolutt ikke noe bivirkninger snarere tvert i mot den ungår bivirkninger senere i livet. Det er heller ikke en alvorlig operasjon. Kastrering og steriliserilisering blir gjort uten grunn også. Det er ytterst få veterinærer som ikke gjør dette om du ber dem om det. Er det noen som spør så sier de bare at det var en grunn. Jeg importerer hund fra ungarn da jeg elsker avls materialet der, min neste hund kommer fra ungarn nå den 20 mai og tenk deg det den er faktisk ukupert! Selv om den i england (rasens hjemmland) forstatt er en kuperings rase.

Jeg tror også at rasen dobermann kommer til å ta skade av det med forbudet. Grunnen til at jeg sier det er at mange ikke har "turt" å anskaffe seg dobermann som var kupert. Det vil si at det kun var folk med kjennskap til rasen som ville kjøpe en som faktisk hadde lyst til på bruke hunden som brukshund. Her i norge imidlertidig har jeg lagt merke til en stygg trend med å kjøpe dobeermann og rottweiler kun som famailiehund. Noe den oppringelig ikke er. Det er sikkert mange som passer til det men also ikke alle. Bare se på omplassering av hunde sidene hvor mange av de to nevnte raser som omplaseres når den når en viss alder. Og jeg tenker med gru på hvor mange som blir avlivet. Dette hadde blit ungått om mennesker faktisk kjøpte de rasene som passer deres formål og ikke bare hadde sett på hvor søt den valpen er. Jeg vil ungå rene impulskjøp. Bare se på annonser på finn.no det kryr av rottweiler og dobermann valper. Og å selge disse til småbarnsforeldre uten peiling på hun er for meg mye værre og kan føre til større katastrofer en en ,mann melleom 20-30 år kjøper den og bruker den som "penisforlenger" for da blir den i alle fall som regel brukt til noe og trent med !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJære deg jeg synes kastrering er mere dyremisshandlig en kupering. Jeg synes også uvettig avl av schafer, engelsk bulldog pekigneser osv. er dyremisshandling. Kupering er ikke det. Det skjer en gang i livet til hunden og har absolutt ikke noe bivirkninger snarere tvert i mot den ungår bivirkninger senere i livet. Det er heller ikke en alvorlig operasjon. Kastrering og steriliserilisering blir gjort uten grunn også. Det er ytterst få veterinærer som ikke gjør dette om du ber dem om det. Er det noen som spør så sier de bare at det var en grunn. Jeg importerer hund fra ungarn da jeg elsker avls materialet der, min neste hund kommer fra ungarn nå den 20 mai og tenk deg det den er faktisk ukupert! Selv om den i england (rasens hjemmland) forstatt er en kuperings rase.

Jeg tror også at rasen dobermann kommer til å ta skade av det med forbudet. Grunnen til at jeg sier det er at mange ikke har "turt" å anskaffe seg dobermann som var kupert. Det vil si at det kun var folk med kjennskap til rasen som ville kjøpe en som faktisk hadde lyst til på bruke hunden som brukshund. Her i norge imidlertidig har jeg lagt merke til en stygg trend med å kjøpe dobeermann og rottweiler kun som famailiehund. Noe den oppringelig ikke er. Det er sikkert mange som passer til det men also ikke alle. Bare se på omplassering av hunde sidene hvor mange av de to nevnte raser som omplaseres når den når en viss alder. Og jeg tenker med gru på hvor mange som blir avlivet. Dette hadde blit ungått om mennesker faktisk kjøpte de rasene som passer deres formål og ikke bare hadde sett på hvor søt den valpen er. Jeg vil ungå rene impulskjøp. Bare se på annonser på finn.no det kryr av rottweiler og dobermann valper. Og å selge disse til småbarnsforeldre uten peiling på hun er for meg mye værre og kan føre til større katastrofer en en ,mann melleom 20-30 år kjøper den og bruker den som "penisforlenger" for da blir den i alle fall som regel brukt til noe og trent med !

Jeg synes det er oppsiktsvekkende at en slår seg for brystet og skryter av at befolkningen i ens hjemland kommer til å ture fram som før uavhengig av hva lovverket tillater. Jeg synes det er useriøst, avdekker store kunnskapshull og lav moral at man kan skylde på et kuperingsforbud at en rase havner i feil hender. En valpekjøper plikter å vite såpass mye om hunderasen han kjøper at han skjønner at det ikke er de avskårne ørene som avgjør rasens temperament.

Å kupere ører er dyremishandling og lemlestelse av verste sort. Å skjære kroppsdeler av andre levende vesener for at du skal like utseendet bedre er hinsides enhver fornuft - og i mine øyne grenser det til perversitet. Å påstå at det ikke medfører smerte, plager eller lidelse må jeg tro beror på den totale fornektelse, for ingen ved sine sansers fulle fem kan tro at det å få ørene skjært av, tapet og plastret i måneder og uker er smertefritt og uproblematisk. Det medfører stor fare for infeksjoner og plager, og det er i tillegg totalt unødvendig.

At du ikke ser forskjellen på de fordeler som kan følge med en kastrering og det en hund gjennomgår for å bli kupert kan ikke bero på annet enn at du er dårlig opplyst. Knapt noe å skryte av det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er oppsiktsvekkende at en slår seg for brystet og skryter av at befolkningen i ens hjemland kommer til å ture fram som før uavhengig av hva lovverket tillater. Jeg synes det er useriøst, avdekker store kunnskapshull og lav moral at man kan skylde på et kuperingsforbud at en rase havner i feil hender. En valpekjøper plikter å vite såpass mye om hunderasen han kjøper at han skjønner at det ikke er de avskårne ørene som avgjør rasens temperament.

Å kupere ører er dyremishandling og lemlestelse av verste sort. Å skjære kroppsdeler av andre levende vesener for at du skal like utseendet bedre er hinsides enhver fornuft - og i mine øyne grenser det til perversitet. Å påstå at det ikke medfører smerte, plager eller lidelse må jeg tro beror på den totale fornektelse, for ingen ved sine sansers fulle fem kan tro at det å få ørene skjært av, tapet og plastret i måneder og uker er smertefritt og uproblematisk. Det medfører stor fare for infeksjoner og plager, og det er i tillegg totalt unødvendig.

At du ikke ser forskjellen på de fordeler som kan følge med en kastrering og det en hund gjennomgår for å bli kupert kan ikke bero på annet enn at du er dårlig opplyst. Knapt noe å skryte av det heller.

For det første liker jeg absolutt ikke den tonen du snakker til meg med. Ja ungarn har sine problemer sånn som alle andre land. Og jo det er en annen kultur med forskjellige syn på ting en det det er her i norge. Men alle andre land har forskjellige syn en norge og de er ikke "dumme" for det, det er kun nordmenn som tror at deres lille land er perfekt i absolutt alt de gjør. Men synes ikke du at norke veterinærer tar det kastreings forbudet på alvor? Jeg vet at dette ikke er tilfelle! Jo da jeg har kunnskap nok både om hund og hest, hest er jobben min og levebrødet mit så jo jeg kjenner nok til det. Og om du hadde hat lit informasjon om dobermannen så hadde du visst at ørene blir teipet på dobermannen også om den ikke er kupert. Faktisk teipet ned mye strammere en såkalt pilot hjelm. Og hva med "splitting ears" sykdommen den opptrer på mange dobermann og er meget smertefull dette ungås også ved kupering. og opppiskede såre haler?? Jo da det er mye positivt med kupering ikke kun utsende men jeg vil jo ikke vente med at du forstår det, du har dine prinsipper og uansett hvor mye man snakker om det motsatte blir du aldri overbevist. Det er bare synd at du ikke retter denne energien mot virkelig dyremisshandling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er oppsiktsvekkende at en slår seg for brystet og skryter av at befolkningen i ens hjemland kommer til å ture fram som før uavhengig av hva lovverket tillater. Jeg synes det er useriøst, avdekker store kunnskapshull og lav moral at man kan skylde på et kuperingsforbud at en rase havner i feil hender. En valpekjøper plikter å vite såpass mye om hunderasen han kjøper at han skjønner at det ikke er de avskårne ørene som avgjør rasens temperament.

Å kupere ører er dyremishandling og lemlestelse av verste sort. Å skjære kroppsdeler av andre levende vesener for at du skal like utseendet bedre er hinsides enhver fornuft - og i mine øyne grenser det til perversitet. Å påstå at det ikke medfører smerte, plager eller lidelse må jeg tro beror på den totale fornektelse, for ingen ved sine sansers fulle fem kan tro at det å få ørene skjært av, tapet og plastret i måneder og uker er smertefritt og uproblematisk. Det medfører stor fare for infeksjoner og plager, og det er i tillegg totalt unødvendig.

At du ikke ser forskjellen på de fordeler som kan følge med en kastrering og det en hund gjennomgår for å bli kupert kan ikke bero på annet enn at du er dårlig opplyst. Knapt noe å skryte av det heller.

Er bare så enig med deg ;)

Man skal ikke glemme at kroppsdeler som f. eks halen har viktige funksjoner (styrer balansen, kommunikasjon osv) Man gjør altså dyret handicappet fordi man syns det er fint å se på! Tragisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første liker jeg absolutt ikke den tonen du snakker til meg med. Ja ungarn har sine problemer sånn som alle andre land. Og jo det er en annen kultur med forskjellige syn på ting en det det er her i norge. Men alle andre land har forskjellige syn en norge og de er ikke "dumme" for det, det er kun nordmenn som tror at deres lille land er perfekt i absolutt alt de gjør. Men synes ikke du at norke veterinærer tar det kastreings forbudet på alvor? Jeg vet at dette ikke er tilfelle! Jo da jeg har kunnskap nok både om hund og hest, hest er jobben min og levebrødet mit så jo jeg kjenner nok til det. Og om du hadde hat lit informasjon om dobermannen så hadde du visst at ørene blir teipet på dobermannen også om den ikke er kupert. Faktisk teipet ned mye strammere en såkalt pilot hjelm. Og hva med "splitted ears" sykdommen den opptrer på mange dobermann og er meget smertefull dette ungås også ved kupering. og opppiskede såre haler?? Jo da det er mye positivt med kupering ikke kun utsende men jeg vil jo ikke vente med at du forstår det, du har dine prinsipper og uansett hvor mye man snakker om det motsatte blir du aldri overbevist. Det er bare synd at du ikke retter denne energien mot virkelig dyremisshandling

Jeg har ingen respekt eller forståelse for det synet du presenterer på dyr, dyreetikk og dyrevelferd.

Jeg uttaler meg om saken med den tydelighet den fortjener - og har altså ikke uttalt meg om hjemlandet ditt, men kommentert ditt eget utsagn om hvordan folk forholder seg til lovverket der.

Argumentene om haleskader og såre øreflipper er det reneste, skjæreste vås, men det er jo selvsagt lov å prøve seg. Ja, du kan være ganske trygg på at jeg har mine prinsipper - jeg har også endel kunnskap om saken og er urokkelig i mitt standpunkt. Man skjærer ikke friske kroppsdeler av dyr fordi man synes det ser penere ut, det er perverst. Så vidt jeg vet kuperer man ikke ørene på hester, så jeg regner ikke med at det er særlig relevant at du jobber med dem til daglig?

Jeg retter mye energi mot annen dyremishandling også - så som den forkastelige burbruken som brer om seg i de tusen norske hjem for tida, men imotsetning til mange andre så er jeg altså i stand til å ha to tanker i hodet samtidig, og synes det er viktig å ta itu med desinformasjon og propaganda for ulovligheter når jeg kommer over det - som her i en diskusjon om kupering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det er ganske artig å se hvordan ikke få av de yngre/ferske hundeeierne her inne som nærmest synes det er trist å si "nei" til hunden sin (snakker generelt nå), synes det er greit med kupering "fordi det er pent".

Å trekke frem én hund som eksempel, når resten av rasen har lite problemer blir heller ikke noe argument. Kanskje den hadde en "atypisk" halepisking, kanskje den noe med halen som gjorde den utsatt - for når dette aldri har vært et problem på rasen som helhet, er jo den et unntak.

Det man kan si, er at kuperingsrasenes oppdrettere har kunnet se bort fra hunder med dårlige øreanlegg, dårlige haler/ansats etc, og at de hadde litt å hente igjen når forbudene kom. Det er fullt mulig å avle dobermann og rottweilere med pene haler, og ikke "grisehaler" - det er jo det oppdrettere av ANDRE raser har måttet vektlegge, ikke sant.

En ting er EGNE personlige meninger. Noe annet er de veterinærfaglige innvendingene. Veterinærforbund i vestlige land er relativt enstemmige om å være imot slike unødvendige, kirurgiske inngrep - og det bør man velge å forholde seg til. At enkelte veterinærer i enkelte land fortsatt kuperer, vel... dem om det, det sier vel litt om gammelmodig syn, penger - og utseende - som rår over de faglige vurderingene og så videre.

Men som sagt: Jeg liker ståører på hund selv, derfor finnes det nok av raser å velge mellom på den fronten. Noen ganger får de ikke ørene de skal heller, og da innser jeg at det ikke gjør noe, det heller. Ingen rase er så "enestående" at jeg bare må holde meg til den. Og særlig ikke hvis det betyr at smertefull/plagsom modifikasjon skal gjøre at jeg liker å SE på den. Jeg mener... det er gøy å stille ut, men har jeg en hund som ikke ble så pen, ja, da er jeg like lykkelig med den. Samme med kupering. Er det ørene og halen man kjøper hund for, eller er det det INNI hodet kanskje? Det synes jeg personlig er et KNAKENDE godt spørsmål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om dette, og søkte på "splitted ears" på google, og fikk ingen relevante resultater..Viss dette er vanlig, er det litt merkelig eller hva?

Det heter das Ohrrandproblem. Splitting ears er bare en måte å si det på ikke det veterinærer bruker men jo det er et veldig vanlig og smertefullt problem. Både hos dobermann og pinscher.

Edit: søkte på splitting ears og det kom opp masse på google vet ikke hva du søkte på men

Jada, det er ganske artig å se hvordan ikke få av de yngre/ferske hundeeierne her inne som nærmest synes det er trist å si "nei" til hunden sin (snakker generelt nå), synes det er greit med kupering "fordi det er pent".

Å trekke frem én hund som eksempel, når resten av rasen har lite problemer blir heller ikke noe argument. Kanskje den hadde en "atypisk" halepisking, kanskje den noe med halen som gjorde den utsatt - for når dette aldri har vært et problem på rasen som helhet, er jo den et unntak.

Det man kan si, er at kuperingsrasenes oppdrettere har kunnet se bort fra hunder med dårlige øreanlegg, dårlige haler/ansats etc, og at de hadde litt å hente igjen når forbudene kom. Det er fullt mulig å avle dobermann og rottweilere med pene haler, og ikke "grisehaler" - det er jo det oppdrettere av ANDRE raser har måttet vektlegge, ikke sant.

En ting er EGNE personlige meninger. Noe annet er de veterinærfaglige innvendingene. Veterinærforbund i vestlige land er relativt enstemmige om å være imot slike unødvendige, kirurgiske inngrep - og det bør man velge å forholde seg til. At enkelte veterinærer i enkelte land fortsatt kuperer, vel... dem om det, det sier vel litt om gammelmodig syn, penger - og utseende - som rår over de faglige vurderingene og så videre.

Men som sagt: Jeg liker ståører på hund selv, derfor finnes det nok av raser å velge mellom på den fronten. Noen ganger får de ikke ørene de skal heller, og da innser jeg at det ikke gjør noe, det heller. Ingen rase er så "enestående" at jeg bare må holde meg til den. Og særlig ikke hvis det betyr at smertefull/plagsom modifikasjon skal gjøre at jeg liker å SE på den. Jeg mener... det er gøy å stille ut, men har jeg en hund som ikke ble så pen, ja, da er jeg like lykkelig med den. Samme med kupering. Er det ørene og halen man kjøper hund for, eller er det det INNI hodet kanskje? Det synes jeg personlig er et KNAKENDE godt spørsmål...

Jeg er på noen punkter emnig med deg og nei jeg er ikke fersk hundeeier og nei jeg er heller ikke en person som ikke tørr å si nei til hunden min for å si det sånn. For meg er ikke kupering noe man burde vektlegge når det gjelder dyremisshandling da det ikke er det. Det samme gjelder ulveklør hunden min har kjempe problemer med dem det vil si at hun må få dem opperert bort og det vil koste meg 6000 kroner og forsikringen dekker ikke det mest sannsynlig. Hadde de vert tatt når hun var nyfødt hadde ikke dette skjedd!

Og hvorfor synes du det er så viktig for dyrlegen med penger? Det koster mindre en en sterilisering å få hunden kupert så det er nok ikke pengene som spiller en rolle. Og i disse landene er det veldig få tisper som er sterilisert hmmm rart om de kun tenker penger eller??

*Innlegg slått sammen av moderator IW pga. dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på noen punkter emnig med deg og nei jeg er ikke fersk hundeeier og nei jeg er heller ikke en person som ikke tørr å si nei til hunden min for å si det sånn. For meg er ikke kupering noe man burde vektlegge når det gjelder dyremisshandling da det ikke er det. Det samme gjelder ulveklør hunden min har kjempe problemer med dem det vil si at hun må få dem opperert bort og det vil koste meg 6000 kroner og forsikringen dekker ikke det mest sannsynlig. Hadde de vert tatt når hun var nyfødt hadde ikke dette skjedd!

Og hvorfor synes du det er så viktig for dyrlegen med penger? Det koster mindre en en sterilisering å få hunden kupert så det er nok ikke pengene som spiller en rolle. Og i disse landene er det veldig få tisper som er sterilisert hmmm rart om de kun tenker penger eller??

Du har råd til å importere en ny hund fra England, men ikke til å gi den du allerede eier nødvendig medisinsk behandling for noe den har "kjempeproblemer" med?

På tide å stikke fingern i jorda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...