Gå til innhold
Hundesonen.no

Kupering

Denise

Recommended Posts

Hvis vi ser bort fra ubehaget (kløe, smerte og irritasjon) det medfører for en hund å gå med hue tulla inn i teip i uker og måneder) - hvordan ser du for deg, rent praktisk, at man skal kunne teipe øra på en grand dinosaurus godt nok til å gi den ståører?

Venter spent på svar,

"Lotta"

Det går faktisk ann. Jeg har sett mange på utstilling som har teipet ørene til Grand Danois, hvordan de får det til vet jeg sannelig ikke selv, men jeg vet det funker på Amstaff, Pittbull og de rasene der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 183
  • Created
  • Siste svar

Det finnes settere som slår opp halen sin også. ES til en kamerat kom hjem etter jakta med blodig og sår hale. Det var gått for lang tid fra skaden skjedde til at dyrlegen kunne gjøre noe, bortsett fra å håpe at det ikke ble betennelse ( og amputering ).

Jeg synes det er hårreisende at hunder som skader halen og derfor må amputere ikke får delta på jaktprøver. At kuperte hunder ikke får lov er greit. Jeg ser ikke poenget .....

Når det gjelder hvorfor eks vorsther og pointer skader halen så er det noen enkle grunner til dette.

I gruppe 7 ( stående fuglehunder ) finnes det mange ulike raser og de har vær sine egenskaper.

Vorsther er en stor og kraftig hund som er korthåret. Det er en sterk hund og når denne logrer med halen i kratt/kjerr så kan det fort bli skader. Pointer er også en korthåret kraftig plugg med hard hale. Settere har en mindre kroppsbyggning og bruker ikke halen så hardt som andre.

Det er mulig at det har noe med opprinnelsen også, hvor hundene i utgangspunktet ble brukt på jakt. Fra gamle dager av ble ikke alle fuglehundene avlet for å jakte på fjellet .....vi har både skog, lavland, osv

Det er grunnen til at vi har flere raser også. Setterene skal jo "fly" gjennom terrenget mens eks Vorshter skal pløye seg gjennon terrenget nærmere fører.

Litt OT, men jeg har inntrykk at av det er setterene som skader seg mest på andre ting ( løper på pinner/stein og flerrer seg opp ). Og det har nok noe med den voldsomme farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Føler jeg blir utrolig forbannet og sint på de her som synes det er pent med kupperte kroppsdeler? WTF?? Asså, uansett smak og behag?! Tenker dere pokker meg ikke på hundens beste? Om det foreksempel er ganske mange fluer en sommer, og hunden ikke har hale, ja da var det sikkert mye bedre med en hale som ikke er der da eller ?? Som kan veive de bort? Nei, hade så bra dere Kupperte-hunde-kroppsdeler-elsker FYSJ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som du har så mye peiling på dette Lotta, og jeg mener ikke at jeg er noen ekspert selv heller - men jeg forsøker iallefall å ikke uttale meg om ting jeg ikke vet noe om.

Jeg skriver vel også at jeg er en lykkelig amatør - og synes kanskje ikke det er så merkelig om man formoder at cockere er apporterende hunder så lenge f eks nkk har plassert dem i gruppa for nettopp slike dyr?

Først sier du at en setter er en støtende fuglehund.. Og Vorsteher var vel veldig vanlig å kupere før såvidt jeg vet?

Nemlig - det var vanlig FØR - men tror du ikke en og annen har overlevd MED hale og PÅ jakt etter at kuperingsforbudet kom, min sann?! Fantastisk rase det der!

Dessuten er det ingenting som heter Vorsteh... enten heter det VorstehER eller VorstehHUND..

Mulig du kan mye om mangt - men rettskrivningsreglene kan umulig være din store styrke? Den naturlige (korrekte) forkortelsen av VORSTEHHUND er VORSTEH... Men behold gjerne Ren din du om det gjør deg glad.

Og jeg synes Fanny er en av de få som akkurat nå holder seg til tema uten å angripe personer, og som ser ut til å ha litt peil på hva hun snakker (skriver) om.

Helt enig, Fanny er en velvillig, vennlig og allvitende gledesspreder som bare snakker pent og trivelig til alle hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint på noen raser.. må indrømme det...

Men tror jeg aldri ville ha gjort det med hunden min.. eller impotert hund med det for å si det slik..

Når det gjelder Tini så skulle jeg ønske hun hadde hale jeg da.. Ser jo rett i rompa hennes.. hehe..

Så hvis noen finner en Bosto terrier med hale så si i fra til meg da..

Men slik er det når man velger hund etter hvem som passer seg best og ikke pågrunn av utseende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver vel også at jeg er en lykkelig amatør - og synes kanskje ikke det er så merkelig om man formoder at cockere er apporterende hunder så lenge f eks nkk har plassert dem i gruppa for nettopp slike dyr?

Ok, hvis det stemmer så har du jo et poeng.

Nemlig - det var vanlig FØR - men tror du ikke en og annen har overlevd MED hale og PÅ jakt etter at kuperingsforbudet kom, min sann?! Fantastisk rase det der!

Det var DU som sa at vorsteher aldri har vært noen kuperingsrase, jeg svarte bare at det var feil som så mye annet du skrev. :rolleyes:

Og selvsagt har en og annen overlevd, har ikke sagt noe annet? Skrev faktisk at jeg var for forbudet slik det er i dag. Altså at det ikke er lov å kupere, med mindre hunden faktisk river opp halen (slik blant annet en del vorstehere gjør..), og at man da kan få disp for å amputere.

Mulig du kan mye om mangt - men rettskrivningsreglene kan umulig være din store styrke? Den naturlige (korrekte) forkortelsen av VORSTEHHUND er VORSTEH... Men behold gjerne Ren din du om det gjør deg glad.

Her er direktelink til ei ordbok.. http://ftp.univie.ac.at/security/dictionar...words.norwegian

Helt enig, Fanny er en velvillig, vennlig og allvitende gledesspreder som bare snakker pent og trivelig til alle hele tiden.

Sa jeg hele tiden? Eller skrev jeg at hun er den som AKKURAT NÅ holder seg til tema også videre..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det ikke burde være lov å kupere, men jeg mener at hunder som av medisinsk grunn har amputert/kupert halen burde få lov til å stille på jaktprøver. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke får lov ?

At en hund er uheldig og skader halen på jakta, så er den ikke avlbar ??????

Er jo ikke så mange hunder det er snakk om. Hadde det vært et stort problem med ødelagte vorsther haler så er jeg sikker på at raseklubben hadde gjort noe med det.

Er i mot kupering, men synes at hunden som har ampuert halene kunne få starte på jaktprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt - gjett HVORFOR kuperingsforbudet ble så mye strengere, og satt til å inkludere også prøve/aktivitetsdeltagelse?

Jo, fordi MENNESKER "løy på" hundene sine skader - nettopp for å få dem kupert, fordi det var "penest". Jeg husker hvordan spanielfolkene pep ivei om at de aldri skulle drive med rasene sine mer, fordi "det aldri ble det samme som før" - og husker hvordan dette ble debattert, alle omgåelsene av reglene av UTSEENDEGRUNNER.

For dette rammer alle raser - og kanskje var det de som det er reinspikka utseendegrunner for kupering, som banet veien, det kan godt tenkes. Husker alle rottweiler- og dobermannfolkene som sytet og klagde over dette, og jeg har da sett debattinnlegg som hevdet at dobermann fremdeles trengte kort hale.... så ingen slemme mennesker tok tak i den når den forsvarte seg og sitt.....

Jepp, det er kuperingsforbud av dyrevernårsaker. De andre rasene, med naturlig lange haler, de har kanskje allerede gjort jobben - og avlet frem haler som tåler belastning?

I Danmark har man KUN gjort unntak for følgende raser: Ruhåret hønsehund, korthåret hønsehund, breton, vizsla og weimaraner, ifølge DKK. Men dette er da danske DYRLEGER sterkt imot - sammen med DYREETISK RÅD, nettopp instanser man kan anta er opptatt av nettopp dyreVELFERD- slik den gode Thomas er så opptatt av også?

Jeg siterer fra Den Danske Dyrlægeforenings hjemmeside:

"Der er intet fagligt belæg for at opretholde de gældende undtagelser for halekupering af hunde. Derfor bør der indføres et generelt forbud mod forebyggende halekupering, siger Den Danske Dyrlægeforening.

Foreningen bakker således op om udtalelsen fra Det Dyreetiske Råd, der anbefaler, at man fjerner undtagelsesbestemmelserne i dyreværnslovgivningen, der giver tilladelse til forebyggende halekupering af hunderacerne ruhåret hønsehund, korthåret hønsehund, Weimaraner, Vizla og Breton. Kuperingen foretages sædvanligvis for at undgå skader på hunden i forbindelse med jagt. Der er imidlertid ingen dokumentation for, at der sker større eller flere skader på hundene, hvis man undlader indgrebet. Det skal ses i lyset af den smerte, man påfører hvalpen i forbindelse med amputationen.

Der vil naturligvis opstå enkelte tilfælde af skader, men disse vil operativt kunne afhjælpes efterfølgende, og vurderingen er, at denne efterfølgende amputation, der kun foretages i undtagelsestilfælde, ikke er en større smertepåvirkning end den, man udsætter alle hvalpe for ved en generel forebyggende halekupering.

Derfor er der ingen dyreværnsmæssige argumenter for at opretholde undtagelserne, og derfor anbefaler Den Danske Dyrlægeforening et totalt stop for kupering af hundehaler."

Eller vet de som driver med kuperingsrasene mye bedre enn veterinærene, som presumptivt behandler skadene? Og som har søkt dokumentasjon for å finne ut omfanget?

Joda, så kan man snakke om ulike unntak da... eller at noen raser og jaktformer er så spesielle. Som i England:

Undantag från kuperingsförbud

"I England har jägarorganisationen BASC lyckats att få till ett undantag från förbudet mot kupering. Undantaget omfattar alla hundar som används vid jakt med hagelvapen. Det är främst spanielraserna och kontinentala fågelhundar som vorsteh som har behov av kupering. Idag får uppåt 50 procent av alla arbetande spanielhundar amputera svansen efter några år, eftersom den slås sönder. Undantag går bara att få för hundar som används för jakt, veterinären har ansvar för att ta reda på att det är en jakthund som kuperas." (fra svenske Jägerforbundets hjemmeside).

Jeg vil da tippe at omfanget av brått jaktende gamle spanieloppdrettende tanter i skjørt vil bli utrolig stort, siden enhver vel kan kunne hevde at akkurat deres hund SKAL brukes til jakt altså..

Det er menneskers dumskap som gjør at slike forbud må gjøres absolutte, dessverre. Og hvis jaktcockeren er så søt som den er, så vil nok gud og hvermann fatte interesse for den... og da viser jo seg gjerne at markedet tilfredsstiller dem, og skal da ALLE kuperes, inklusive de som "bare" blir turhunder uten jaktbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupering kan ikke karakteriseres som noe annet en DYREPLAGERI, enkelt og greit.. Jeg har aldri hatt en kuperingsrase selv men jeg kjenner en oppdretter som drev med en kuperingsrase, både før og etter kuperingsforbudet kom.. Vedkommende bagatelliserte LANGT fra kupering, og kunne også se relativt stor forskjell på hvalper som ble kupert og de som ikke ble det. De halekuperte hvalpene var både mer urolige og "sutrete" etter kuperingen men det var kanskje innbildning det da... Nå skal det sies at dette er en person som har hvalpene inne i stua, og som derfor muligens fikk et bedre innblikk i hvalpenes oppførsel, en de som har hvalpene på egne rom/kennelbygning. Til slutt er det jo bare å tilføye at halen faktisk er en forlengelse av ryggmargen...

Akkurat! Det er dyreplageri å kutte av en frisk kroppsdel av et dyr! Det er en del av dyret og den skal være der. Det er en grunn til at halen er der, uansett synes jeg ikke riktig at oss mennesker skal få lov til å leke "Gud".

Enig med deg.. Det er kun for å få det utseende vi selv liker, men jeg må innrømme at enkelte raser er finere med kuperte ører.. Slik som amstaff, der er det mange som kuperer ørene.. Men d kan gjøres på en smartere måte også.. Du kan bare teipe de.. Det er smertefritt.. Det gjorde venninna mi på sin Amstaff slik at ho fikk stående ører.. Men kuperte haler er ikke noe fint, uansett hvilke hunderasre det er på..

Jeg har ikke hatt noe imot om at kupering ble forbudt i alle land.. For når det kommer ned til syvende og sist er det bare for menneskers eget EGO...:P

Tenkte jeg skulle legge ved et bilde av Staffen som jeg fortalte litt om oppiher..

De kan få fine ører også uten kupering..

Greit nok at det ikke gjør vondt for hunden når du "teiper" opp ørene til ønsket resultat. MEN hvorfor gjøre det? Kan ikke hunden få se ut sånn som den er skapt? Kan man ikke bare være fornøyd med hvordan hunden sin ser ut, isåfall bør man skaffe seg en annen rase eller revurdere å skaffe seg hund idet hele tatt... Ikke vondt ment altså :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg skjønner ikke hvordan en hund kan logre seg til blods. Jo logre inntil en sag eller noe. Min hund har aldri blødd på halen sin, selv om hun logrer og slår halen i hytt og pine overalt. Ettersom hva jeg har hørt har ingen andre som jeg har snakket med hatt noe problemer med at halen logres til blods.

Vel, som jeg skrev i juni, så er halen til Box steinhard, og haletuppen hans sprakk. Og den sprakk opp igjen hele tiden, som f.eks når vi får besøk. Da blir han helt vill, og halen smeiser borti det meste. :rolleyes: Fram til nå har vi holdt tuppen ren og tørr hele tiden, til tider bandasjert den og vi snakket med veten i august. Han mente at det var ingenting å gjøre da. <_< Nå har stakkars Box fått en kraftig betennelse i hele kroppen pga betennelsen i halen, og det gikk nesten koldbrann i den. Da ble det snakk om amputasjon, men det blir ikke aktuelt hvis antibiotikaen virker som den skal. Så vi håper på det beste, selv om det beste for Box gjerne hadde vært å amputere halen sin for å slippe å bli så syk igjen? :P

Så nå har du ihvertfall hørt om en hund som har logret seg til å bli syk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man absolutt vil ha kort hale på sin dober, boxer etc. så går det an å få et avlsprogram godkjent for å få naturlig stumphale. Finnes en boxerkennel her i Norge som har naturlig kort hale på sine boxere, ved å avle inn Corgier med stumphale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest innlegget til Akela så tenker jeg at det er sinnsykt trist at noen teite mennesker skal få ødelegge for alle oss andre. For de faktisk får skadet halen og må amputere.

:wallbash:

Engelsk Settern til en kamerat av meg slo opp halen i jakta, dro til dyrlegen og dyrlegen sa med engang at den måtte amputeres. Kameraten min protesterte og slapp. Tenk om han hadde hørt på dyrlegen ( man gjør jo som regel det ). Da hadde denne hunden - som har et stort talent innen jakt - mistet sin sjans. Urettferdig isåfall. Men får håpe at halen gror bra og at han slipper. Det ser bra ut så langt.

Skjønner ikke hvorfor Breton er tatt med i Danmark. Såvidt jeg vet sliter de ikke med haleskader, men noen er født stumphaler. Men de er ikke kupert av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kupering forandrer ingenting på det. Hunden snakker like godt med eller uten hale(hunden har jo forresten fortsatt hale, det er jo litt igjen). Hunden har fortsatt like mye hale som en som er født med kort hale. Er det "dyreplageri" å avle på raser som kan bli født med kort hale og da?

personlig synes jeg at kupering av enkelte raser er nydelig! Spes doberman. Andre raser har jeg blitt så vandt til å se ukupert at jeg synes det ser dumt ut når de er kupert. Som boxer(fint med halekupering, da :)).

Jeg har ingenting imot kuperig av hund. Den snakker like godt med andre hunder som en ukupert hund, og jeg synes det er penere.

hvorfor i all verden skal en hund måtte klippes av ører og hale for at du synses at det er pent? da får du skaffe deg en hund med naturlige ståører da veit du! det er faktisk stor forskjell i å bli født med kort hale og det å bli kappet av halen fordi eier bare tenker på en ting: utseende! skulle likt å sett hva du hadde synes om å få innlagt silikon og tatt neseplastikk uten at du ville det selv, fordi f.eks morra de syns det var så mye penere enn sånn du så ut fra før.. og hunden snakker like godt uten hale? ja vell, hvorfor har hunden blitt skapt med hale da? hadde det ikke vært noe nytte med den, tror jeg faktisk ikke de hadde hatt den.. dessuten kan man si mye om sinnstemningen til en hund gjennom å se på hundes haleføring, så å si at hunden kommuniserer likegodt når en viktig utrykksform blir fjernet er vel å ta litt i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Läste precis att Shejpas mamma blir tvungen att operera svansen i höst på grund av allvarliga skador. Vilken tur att Sverige tillåter hundar som kuperas av medicinska skäl att starta på prov, det hade varit väldigt tråkigt för henne att behöva avsluta jaktprovskarriären så ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupering er smak og behag , men selvfølgelig noe som vi snart bør kunne se bort i fra ?

Kupering ble jo brukt forde andre hunder/dyr ikke så lett skulle få tak i øre/halen til bikkja slik at den skulle klare seg bedre i kamper men det er vel ikke så ofte nå i år 2006 vi lar bikkjene slåss?

sier seg selv at det er et pluss hvis hunden kan se ut som den "ble født" og ikke noe som vi skal pynte på men siden verden ikke tenker likt så kommer det alltid til og være delte meninger om dette men vi får håpe folk som bare vil ha kuperte hunder tar til sans og sammling og tenker heller på rasens beste og ikke seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er unødvendig å kupere halen for utsendets skyld.

Så klart er det vell noen oppdrettere som "desperate" etter å få gode resultater i utstillings ringen, derfor kuperer de halen for at hundene skal ha "bedre" sjangs til å vinne.

Men når det gjelder at hunden har noe vondt, derfor ville det hjelpe med kupering av halen er det så og si greit vis det ikke har noen annen utvei.

Å kupere halen for at den skal se finere ut syns jeg virker som å ta opprasjon for å få silikonpupper.... :rolleyes::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er unødvendig å kupere halen for utsendets skyld.

Så klart er det vell noen oppdrettere som "desperate" etter å få gode resultater i utstillings ringen, derfor kuperer de halen for at hundene skal ha "bedre" sjangs til å vinne.

Nå er det vel ikke akkurat noen særlig sjanse til å få noe resultat som helst i norske utstillingsringer når hunden er kupert........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Hvis man absolutt vil ha kort hale på sin dober, boxer etc. så går det an å få et avlsprogram godkjent for å få naturlig stumphale. Finnes en boxerkennel her i Norge som har naturlig kort hale på sine boxere, ved å avle inn Corgier med stumphale.

Doermann er ikke født med stumphale. Dobermann født med kort hale, har en genetisk feil og burde ikke bli brukt i videre avl.

Har du sett Boxer med stumphale noen gang? De ser helt grusomme ut. Det er bare en liten deformert halestump der bak. Ugh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doermann er ikke født med stumphale. Dobermann født med kort hale, har en genetisk feil og burde ikke bli brukt i videre avl.

Har du sett Boxer med stumphale noen gang? De ser helt grusomme ut. Det er bare en liten deformert halestump der bak. Ugh...

Alle hunder som har stumphale, har en genetisk defekt. Så det er ikke mer eller mindre alvorlig å avle på en doberman med stumphale enn boxer vel? For det er jo samme genetiske defekten.

Har selv sett noen boxere med stumphale, og disse halene er faktisk veldig pene og ikke bare en liten deformert halestump, så det er nok store variasjoner blandt de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stumphalene på boxer varierer i utseende. Noen har nesten ingen hale, andre har en lengde som ligner litt mer på vanlig kupert hale, mens andre igjen har kvart, halv eller trekvart hale.

De som har "kuperingslengde" på halen ser ikke så verst ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv sett noen boxere med stumphale, og disse halene er faktisk veldig pene og ikke bare en liten deformert halestump, så det er nok store variasjoner blandt de.

Mulig du har sett pene stumphaler på Boxer, det har ikke jeg. De jeg har sett har vært deformert, og stygge.

Dobermann med "stumphale" blir skjelden brukt i avl, da det ofte ikke er bare halen der er noe i veien med.

Man skal da ikke avle på hunder med en slik stor feil??

Hvis man på død og liv ikke skal ha hale på hunden, er det bedre å kupere den istedet for å avle på dyr med defekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man på død og liv ikke skal ha hale på hunden, er det bedre å kupere den istedet for å avle på dyr med defekter.

Jeg kan ikke svare på Boxer/Dobermann, men Breton som har stumphale har ingen andre feil og benyttes i avl.

I rasens hjemmland foretrekker man faktisk stumphalene fremfor de med haler.

Mulig det er rase forskjeller, men selv om stumphale er en gene feil, så er det ikke dermed sagt det er noe annet feil med hunden. Ihvertfall ikke på min rase.

Enig i at det er forskjell på stumphaler. Selv liker jeg de med haler best, men av stumphalene liker jeg den som er helt kort best. De som har litt hale ser liksom så rare ut, en slags mellom ting.

Om du eks ser på forsekken til Royal Canin Medium ser du en flott breton med stumphale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har sett pene stumphaler på Boxer, det har ikke jeg. De jeg har sett har vært deformert, og stygge.

Dobermann med "stumphale" blir skjelden brukt i avl, da det ofte ikke er bare halen der er noe i veien med.

Hva slags andre feil dukker opp med stuphale på dobermann? Dukker dette opp på andre raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...