Gå til innhold
Hundesonen.no

Kupering


Denise

Recommended Posts

Du har råd til å importere en ny hund fra England, men ikke til å gi den du allerede eier nødvendig medisinsk behandling for noe den har "kjempeproblemer" med?

På tide å stikke fingern i jorda?

HÆÆÆÆ HVa mener du nå ? jeg har aldri i mit liv importert en hund fra england! Og jeg har heller ikke økonomiske problemer jeg fortsår rett og slett ikke hva du mener?? Ingen av hundene mine har kjempe problemer bare den ene tispen min som nå plutselig har kennel hoste og går på antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 183
  • Created
  • Siste svar

HÆÆÆÆ HVa mener du nå ? jeg har aldri i mit liv importert en hund fra england! Og jeg har heller ikke økonomiske problemer jeg fortsår rett og slett ikke hva du mener?? Ingen av hundene mine har kjempe problemer bare den ene tispen min som nå plutselig har kennel hoste og går på antibiotika.

Så dette er løgn det da:

Det samme gjelder ulveklør hunden min har kjempe problemer med dem det vil si at hun må få dem opperert bort og det vil koste meg 6000 kroner og forsikringen dekker ikke det mest sannsynlig. Hadde de vert tatt når hun var nyfødt hadde ikke dette skjedd!

Nei, du skriver at du skal importere hund fra Ungarn (det gikk litt fort her, men jeg antar det ikke er gratis å importere hund fra Ungarn heller?) som kommer hit 20. mai og at det å behandle den hunden du allerede har vil koste deg 6000 kroner... (og "det hadde ikke skjedd om ulveklørne var amputert da den var nyfødt).

- Neida, hadde man kappet alle bena av alle hunder som ble født så var det ingen som hadde fått benbrudd heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette er løgn det da:

Nei, du skriver at du skal importere hund fra Ungarn (det gikk litt fort her, men jeg antar det ikke er gratis å importere hund fra Ungarn heller?) som kommer hit 20. mai og at det å behandle den hunden du allerede har vil koste deg 6000 kroner... (og "det hadde ikke skjedd om ulveklørne var amputert da den var nyfødt).

- Neida, hadde man kappet alle bena av alle hunder som ble født så var det ingen som hadde fått benbrudd heller...

Selvfølgelig skall jeg opperere bort klørne hennes men ja jeg synes det er irriterende i og med at hun har hat veldig mye problemer og smerte forbnindet med det og jo jeg synes det er mye med 6000 kroner for et ingrepp som tar 5 minutter (fikk dette bekreftet av veterinær i går). Og de blir kun nappet av og sydd et sting etter klørne jo det er mye! Haleamputasjon koster 4000 kroner og er ett mue større ingrep. Og nei hunden min fra ungarn var ikke billig men den er verdt det. Og jeg liker ikke at du driver og vrir på alt jeg sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skall jeg opperere bort klørne hennes men ja jeg synes det er irriterende i og med at hun har hat veldig mye problemer og smerte forbnindet med det og jo jeg synes det er mye med 6000 kroner for et ingrepp som tar 5 minutter (fikk dette bekreftet av veterinær i går). Og de blir kun nappet av og sydd et sting etter klørne jo det er mye! Haleamputasjon koster 4000 kroner og er ett mue større ingrep. Og nei hunden min fra ungarn var ikke billig men den er verdt det. Og jeg liker ikke at du driver og vrir på alt jeg sier!

Nå kan man jo ikke godt fjerne enhver kroppsdel som hunden på et eller annet tidspunkt får problemer med, da? ...

Jeg vrir ikke på alt du sier, snarer tvert imot, jeg tar alt du sier svært bokstavelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter das Ohrrandproblem. Splitting ears er bare en måte å si det på ikke det veterinærer bruker men jo det er et veldig vanlig og smertefullt problem. Både hos dobermann og pinscher.

Edit: søkte på splitting ears og det kom opp masse på google vet ikke hva du søkte på men

Jeg søkte på akkurat det du hadde skrevet "splitted ears" . Men kan vi ikke like godt fjerne potene til hundene også da, så slipper de å skjære seg på ting osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte på akkurat det du hadde skrevet "splitted ears" . Men kan vi ikke like godt fjerne potene til hundene også da, så slipper de å skjære seg på ting osv :)

Jeg skrev splitting ears prøv å søk på det riktige du! så kan du se du for svar. For det første så er problemene hun har med ulveklørne medfødt og det var tydelig alerede da hun var født! så dette skjedde ikke etterpå det er ikke en ulykke eller noe av den slag men medføtt og kunnet blitt fjrnet lett ved fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev splitting ears prøv å søk på det riktige du! så kan du se du for svar. For det første så er problemene hun har med ulveklørne medfødt og det var tydelig alerede da hun var født! så dette skjedde ikke etterpå det er ikke en ulykke eller noe av den slag men medføtt og kunnet blitt fjrnet lett ved fødselen.

Hvaslags useriøs oppdretter er det du kjøper hund av som leverer valper fra seg med medfødte defekter? Og hvis det var så ille fra fødselen så burde veterinæren som skrev helseattest før levering anmerket det, og da det skulle være en medfødt feil får du selvsagt behandlingen dekket av forsikringen.

Voila, problem løst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvaslags useriøs oppdretter er det du kjøper hund av som leverer valper fra seg med medfødte defekter? Og hvis det var så ille fra fødselen så burde veterinæren som skrev helseattest før levering anmerket det, og da det skulle være en medfødt feil får du selvsagt behandlingen dekket av forsikringen.

Voila, problem løst!

Jepp oppdretteren vil jeg helst ikke snakke om... problemet ble oppdaget ca 3-4 måneder etter at jeg fikk henne klørne vokser feil og blir etter vert kloklip mer og mere bøyd og vokser inn i huden. og jeg vil si at på det ene bakbenet har hun dobbelt sett med ulveklør og på den andre trippelt! med ulveklør. Så dette er smertefullt for henne nå. Snakket med veterinær og hun sa at de hun har henger kun i huden på hunden og at det ikke er noe feste i dem derfor stor fare for at hun skall rive dem av seg. Noe som kan medføre dødelig mengde blodtap. Og nei desverre dekker ikke forskikringen dette.

Ps. du trenger ikke å svare meg på en så frekk måte og nei tråden handler ikke om meg og mine hunds ubrukelige ulveklør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev splitting ears prøv å søk på det riktige du! så kan du se du for svar. For det første så er problemene hun har med ulveklørne medfødt og det var tydelig alerede da hun var født! så dette skjedde ikke etterpå det er ikke en ulykke eller noe av den slag men medføtt og kunnet blitt fjrnet lett ved fødselen.

Jeg quota deg da jeg skrev innlegget mitt, og der ser du at du hadde skrevet "splitted ears" . At du senere forandret på det, er da ikke mitt problem..Er du så redd for å innrømme at du har gjort noe feil, da er det ikke lett å føre en kontsruktiv debatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg quota deg da jeg skrev innlegget mitt, og der ser du at du hadde skrevet "splitted ears" . At du senere forandret på det, er da ikke mitt problem..Er du så redd for å innrømme at du har gjort noe feil, da er det ikke lett å føre en kontsruktiv debatt :)

Jo da inrømmer det gjerne rettet på det etter fem minutter sammen med andre feil jeg skrev jeg skriver ikke godt norsk da jeg aldri har godt på norsk skole så jeg retter hele tiden på ting beklager om jeg kjeftet hadde glemt at jeg byttet på det ordet og.. men det er splitting ears. Og jo det er smertefullt og ikke lett å helbrede faktisk...desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får komme med min mening av saken:

Jeg syns det er unødvendig, og dumt med kupering! :) Det er egoistisk å skjære bort kroppsdeler for at det skal se flottere ut. (Nå syns jeg personlig ikke at det er særlig tøft med kupering, spesielt ikke av ører. Av og til er det nesten dirkete stygt) Selv om jeg nå hadde syntes at det var flottere, hadde jeg heller kjøpt meg en rase med de egenskapene og utseende jeg var ute etter, enn å "fikse og ordne" på utseende til en hund. Greit nok at det en sjelden gang er for hundens beste, som f.eks med den Engelsk Setteren som ødla halen på jakt, men bortsett fra når det virkelig er nødvendig syns jeg det bare er tull! Mennesker kan finne på å fikse på seg selv, men man spør jo ikke hunden. Hva om nå hunden trives best med den halen og de ørene den har? Det er jo faktisk der av en grunn. Som tidligere nevt er jo halen en viktig del av koppspråket!

Så jeg er veldig klar i min tale, om at jeg er sterkt i mot kupering. (Med mindre det da er noen medesinske grunner til det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde jeg også, og fikk opp masse om musikk eller menneskeører... :unsure:

Gå på das Ohrrandproblem da kommer det opp veldig mye. Søkte på google med splitting ears og fant veldig lite jeg og det var mest menneske ører men som sagt splitting ears er bare et utrykk ikke medikalsk utrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Jeg synes det er oppsiktsvekkende at en slår seg for brystet og skryter av at befolkningen i ens hjemland kommer til å ture fram som før uavhengig av hva lovverket tillater. Jeg synes det er useriøst, avdekker store kunnskapshull og lav moral at man kan skylde på et kuperingsforbud at en rase havner i feil hender. En valpekjøper plikter å vite såpass mye om hunderasen han kjøper at han skjønner at det ikke er de avskårne ørene som avgjør rasens temperament.

Å kupere ører er dyremishandling og lemlestelse av verste sort. Å skjære kroppsdeler av andre levende vesener for at du skal like utseendet bedre er hinsides enhver fornuft - og i mine øyne grenser det til perversitet. Å påstå at det ikke medfører smerte, plager eller lidelse må jeg tro beror på den totale fornektelse, for ingen ved sine sansers fulle fem kan tro at det å få ørene skjært av, tapet og plastret i måneder og uker er smertefritt og uproblematisk. Det medfører stor fare for infeksjoner og plager, og det er i tillegg totalt unødvendig.

At du ikke ser forskjellen på de fordeler som kan følge med en kastrering og det en hund gjennomgår for å bli kupert kan ikke bero på annet enn at du er dårlig opplyst. Knapt noe å skryte av det heller.

det var som om jeg skulle ha sagt det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevt er jo halen en viktig del av koppspråket!

Og kupering forandrer ingenting på det. Hunden snakker like godt med eller uten hale(hunden har jo forresten fortsatt hale, det er jo litt igjen). Hunden har fortsatt like mye hale som en som er født med kort hale. Er det "dyreplageri" å avle på raser som kan bli født med kort hale og da?

personlig synes jeg at kupering av enkelte raser er nydelig! Spes doberman. Andre raser har jeg blitt så vandt til å se ukupert at jeg synes det ser dumt ut når de er kupert. Som boxer(fint med halekupering, da :)).

Jeg har ingenting imot kuperig av hund. Den snakker like godt med andre hunder som en ukupert hund, og jeg synes det er penere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kupering forandrer ingenting på det. Hunden snakker like godt med eller uten hale(hunden har jo forresten fortsatt hale, det er jo litt igjen). Hunden har fortsatt like mye hale som en som er født med kort hale. Er det "dyreplageri" å avle på raser som kan bli født med kort hale og da?

personlig synes jeg at kupering av enkelte raser er nydelig! Spes doberman. Andre raser har jeg blitt så vandt til å se ukupert at jeg synes det ser dumt ut når de er kupert. Som boxer(fint med halekupering, da ;)).

Jeg har ingenting imot kuperig av hund. Den snakker like godt med andre hunder som en ukupert hund, og jeg synes det er penere.

Endelig noen som er enig med meg :) Og jo selvfølgelig har de kroppspråk en kupert dobemann har mere kroppspråk med ørene en en som er ukupert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kupering forandrer ingenting på det. Hunden snakker like godt med eller uten hale(hunden har jo forresten fortsatt hale, det er jo litt igjen). Hunden har fortsatt like mye hale som en som er født med kort hale. Er det "dyreplageri" å avle på raser som kan bli født med kort hale og da?

personlig synes jeg at kupering av enkelte raser er nydelig! Spes doberman. Andre raser har jeg blitt så vandt til å se ukupert at jeg synes det ser dumt ut når de er kupert. Som boxer(fint med halekupering, da ;)).

Jeg har ingenting imot kuperig av hund. Den snakker like godt med andre hunder som en ukupert hund, og jeg synes det er penere.

Ja, kan godt være at kroppspråket ikke blir mye dårligere, men det blir mer svekket enn en med lang hale. En annen hund kan ikke se mye av de hale beveglsene til en så kort halestump. Men det var ikke et av hovedargumentene mine. Jeg syns det er egoistisk å kupere hale og ører bare for å få det til å se penere ut. Har det en god bruksmessig grunn, så kan det være greit, men ikke bare kosmetisk. Det kan godt være mange syns det er tøft, men det er ikke grunn nok til å bare sette i gang å opperere bort kroppsdeler på et annet vesen. Hvilken rett har vi mennesker til det?

Jeg syns ikke det er dyreplageri å avle på raser med kort hale. Her er de født med den halen, og det er naturlig for den. Den slipper opprasjoner, og plagsomme opprasjonssår. Hadde du likt å vokne opp uten 3 av dine fingre, og med avhogde ører? Tror ikke det... Hunder tenker muligens ikke sånn, men det gir oss ikke retten til å begynne å fikse på hundens utseende!

Jeg personlig er glad for at det er ulovlig med kupering i Norge! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk altså. For meg går det ikke an å fatte at noen kan være så blåst at de er villig til å kutte av hundens kroppsdeler for at den skal se PENERE ut! Er det ikke det indre som teller kanskje? Jeg må innrømme at jeg føler at enkelte her grenser til å være uskikket til å hund. Hva om jeg foreslår at vi kutter av ører og tommelfingrene til menneskene, så kanskje de ser penere ut? Halen har faktisk en funksjon... Jeg er rystet og samtidig så glad for at det ikke er lov til å kupere i Norge. Kanskje det burde innføres forbud mot å importere kuperte hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan godt være at kroppspråket ikke blir mye dårligere, men det blir mer svekket enn en med lang hale. En annen hund kan ikke se mye av de hale beveglsene til en så kort halestump. Men det var ikke et av hovedargumentene mine. Jeg syns det er egoistisk å kupere hale og ører bare for å få det til å se penere ut. Har det en god bruksmessig grunn, så kan det være greit, men ikke bare kosmetisk. Det kan godt være mange syns det er tøft, men det er ikke grunn nok til å bare sette i gang å opperere bort kroppsdeler på et annet vesen. Hvilken rett har vi mennesker til det?

Jeg syns ikke det er dyreplageri å avle på raser med kort hale. Her er de født med den halen, og det er naturlig for den. Den slipper opprasjoner, og plagsomme opprasjonssår. Hadde du likt å vokne opp uten 3 av dine fingre, og med avhogde ører? Tror ikke det... Hunder tenker muligens ikke sånn, men det gir oss ikke retten til å begynne å fikse på hundens utseende!

Jeg personlig er glad for at det er ulovlig med kupering i Norge! ;)

Hunden blir kupert som valp. Er det ikke allerede når de er 3 dager gamle? Og da merker de ingen forskjell og lærer seg å snakke "hundsk" akkurat som alle andre raser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp oppdretteren vil jeg helst ikke snakke om... problemet ble oppdaget ca 3-4 måneder etter at jeg fikk henne klørne vokser feil og blir etter vert kloklip mer og mere bøyd og vokser inn i huden. og jeg vil si at på det ene bakbenet har hun dobbelt sett med ulveklør og på den andre trippelt! med ulveklør. Så dette er smertefullt for henne nå. Snakket med veterinær og hun sa at de hun har henger kun i huden på hunden og at det ikke er noe feste i dem derfor stor fare for at hun skall rive dem av seg. Noe som kan medføre dødelig mengde blodtap. Og nei desverre dekker ikke forskikringen dette.

Ps. du trenger ikke å svare meg på en så frekk måte og nei tråden handler ikke om meg og mine hunds ubrukelige ulveklør.

Nei, jeg skjønner godt at du ikke har lyst å diskutere egen hund, og konsekvenser. Men unnskyld at jeg sier det: Man plikter faktisk selv å sjekke valpen før man overtar dem - og hvis det først ble oppdaget 3-4 måneder etter at du overtok den - så har den jo ikke hatt så store problemer fra fødselen av...

Og hverken "splitted ears" eller "splitting ears" er norsk - og særlig mange relevante treff får man ikke på google heller uansett skrivemåte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden blir kupert som valp. Er det ikke allerede når de er 3 dager gamle? Og da merker de ingen forskjell og lærer seg å snakke "hundsk" akkurat som alle andre raser. :)

Tullprat! Ørekupering skjer fra valpene er 10 uker og oppover. De må legges i narkose (de heldige, ihvertfall, man kan jo tenke seg hva som praktiseres rundt om kring, når de enklere "frisyrene" skjæres til?), deretter blir ørene tapet/bandasjert i rett fasong og må gå med disse bandasjene i uker og måneder for at ørene skal stå "rett".

Bandasjene må skiftes regelmessig, og man kan kanskje tenke seg (hvis man legger godviljen til?) hvor smertefullt det er når bedøvelsen slipper taket - man skjærer tross alt i utrolig følsomme kropsdeler... - og valpen må gå på antibiotika i lange tider.

Og så bifaller man slikt og kaller seg dyrevenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullprat! Ørekupering skjer fra valpene er 10 uker og oppover. De må legges i narkose (de heldige, ihvertfall, man kan jo tenke seg hva som praktiseres rundt om kring, når de enklere "frisyrene" skjæres til?), deretter blir ørene tapet/bandasjert i rett fasong og må gå med disse bandasjene i uker og måneder for at ørene skal stå "rett".

Bandasjene må skiftes regelmessig, og man kan kanskje tenke seg (hvis man legger godviljen til?) hvor smertefullt det er når bedøvelsen slipper taket - man skjærer tross alt i utrolig følsomme kropsdeler... - og valpen må gå på antibiotika i lange tider.

Og så bifaller man slikt og kaller seg dyrevenn?

Halekupering var de jeg snakka om. Det skjer rundt 3 dagers alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skjønner godt at du ikke har lyst å diskutere egen hund, og konsekvenser. Men unnskyld at jeg sier det: Man plikter faktisk selv å sjekke valpen før man overtar dem - og hvis det først ble oppdaget 3-4 måneder etter at du overtok den - så har den jo ikke hatt så store problemer fra fødselen av...

Og hverken "splitted ears" eller "splitting ears" er norsk - og særlig mange relevante treff får man ikke på google heller uansett skrivemåte ;)

Du lotta vet du hva jeg gidder ikke på diskutere dette med deg. Grunnen til at det ble oppdaget så sent er at da begynnt klørne å vokse og vær gang vi klippet det ble det bare værre. Og selvføleglig gidder ikke jeg å bli dømt av deg å måten jeg bedriver mitt hundehold på.

Om du hadde lest innleget mit riktig så hadde du sett at jeg skrev at jeg alltid går rundt og retter mine norske feil og rette dette i slengen også. Og for å si det sånn så har jeg bodd og jobbet i både england og amerika og jeg har kun godt på engelske skoler hele livet så jeg kan snakke engelsk takk. :)

Jeg sa at det medisinske navnet på dette er das Ohrrandproblem. Skjekk der du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke noe direkte sitat på dette, fordi det ble sagt muntlig en gang jeg var tilstede. Det ble sagt av Sven Järverud, en av hunde-Sveriges aller, aller beste gjennom en rekke tiår, "far" til MUH-testene (forløper til MH), til retningslinjer for korning, andre mentaltester - og sammen med kona Gunvor oppdretter av en lang rekke arbeidende rottweilere.

Vel... disse rottweilerekspertene er da så FOR at hunder skal få beholde også halen sin, at det var Gunvor som dro igang kampanjen for å få forbudt halekupering i Sverige. Mens Sven uttaler at han ser stor forskjell på rottweilere med og uten...

Velger jeg å tro mer på dem, enn på enkelthundeeiere med den voldsomme erfaring av 1-2 hunder og som "tilfeldigvis" er for kuperte raser fordi det er så pent: Et rungende JAAAAAA.

Slike dyktige hundefolk velger jeg å tro på, fremfor utseendefanatikere som liker å kappe vekk alt som ikke passer deres bilde av hunden. Som Gunvor uttalte: Sitter rottweilerens personlighet i halen?

At hunder blir født med defekter som bør rettes på kirurgisk, det er en annen sak. Nå har jeg hatt mange hunder, og kun en som fikk problemer med en ulvekloskade - og det var én gang. Så hos mine sitter de på, og jeg har en av de mer aktive og uredde hunder jeg vet om, som også gikk aktivt rundering. No problem. Men hun er godt skapt, og avlet for å jobbe.

Jada, hunder fødes med og uten både det ene og det andre. Men at raser fødes med stumphale, er vel ikke noe argument for kirurgiske inngrep? Forresten husker jeg mannen som luftet bulldogen sin - med stumphale. Når den gjorde fra seg, var det frem med dopapir for å tørke og ordne, for den defekte halen gjorde at det ble visse... udelikate problemer igjen der, så og si. Vil jeg da heller ha en tilsvarende hund med sunnere hale? Ja.

Halekupering er i mine øyne "ille". Ørekupering er derimot en slags form for organisert dyreplageri, i mine øyne. Sorry - men det er noe atskillig større. Og derfor det som først ble forbudt - og da snakker vi for MANGE år siden her i Norge. Grunnen er vel at VETERINÆRENE er helt enige?

Til doraB, jeg skrev at jeg snakket generelt om uerfarne eiere her inne - regnet med at du ville reagere uansett.... Men altså: At veterinærer i Østblokklandene fortsatt kapper og skjærer i valpers ører og haler av hjertens lyst, sier meg mer om standens tilstand på de kanter - hva de lar seg styre av, kanskje mot bedre vitende? For når alle de store veterinærforbundene i verden forøvrig uttaler seg fra sterkt kritisk til svært advarende, så tror jeg det er mer typisk for standens syn.

Jeg har sett folk importere "pene" kuperte doberman fra Øst, og få noen j... vrak av noen kennelhunder, som ikke er mentalt trygge. Trente med noen som hadde et par-tre slike. Skrekkeksempler på dobermann. Så villig er man til å la seg styre av kun denne DETALJEN i utseende, at man er villig til å overse en rekke andre krav som er langt viktigere i hundens hverdag. SÅ LANGT går folk, at de heller vil ha et mentalt vrak - fordi den har fått kappet av ører og hale - enn å få en mentalt god hund de kan følge opp fra valpestadiet her hjemme.

DET er betenkelige greier, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lotta vet du hva jeg gidder ikke på diskutere dette med deg. Grunnen til at det ble oppdaget så sent er at da begynnt klørne å vokse og vær gang vi klippet det ble det bare værre. Og selvføleglig gidder ikke jeg å bli dømt av deg å måten jeg bedriver mitt hundehold på.

Om du hadde lest innleget mit riktig så hadde du sett at jeg skrev at jeg alltid går rundt og retter mine norske feil og rette dette i slengen også. Og for å si det sånn så har jeg bodd og jobbet i både england og amerika og jeg har kun godt på engelske skoler hele livet så jeg kan snakke engelsk takk. :D

Jeg sa at det medisinske navnet på dette er das Ohrrandproblem. Skjekk der du

Medisinske betegnelser har det til felles at de er på latin eller gresk. Ohrrandproblem er ingen av delene, men har antagelig sitt opphav fra pincherrasenes hjemland :P.

Og for å si det i klartekst: For meg er ikke avkutting av kroppsdeler en godtagbar, forståelig eller fornuftig "kur" mot arvelige lidelser, rasemessige defekter eller svakheter. Dere må ha usannsynlig mange dårlige oppdrettere og lite kreative folk i disse rasene, når ørekupering skal være den endelige løsningen på slike genetiske problemer!

Vi kan så gjerne fortsette denne diskusjonen på engelsk for min del, men antagelig vil moderatorene gripe inn da.

Forøvrig vokser klør fra valpene fødes, også sporer (ulveklør), og spør du meg så ville jeg ha tippet at hovedgrunnen til problemene hos din hund er at du ikke klippet dem og holdt dem korte og fine fra dag 1...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...