Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få familihundefolket interessert?


Mirai

Recommended Posts

Først: Nei, jeg tror ingen hunder lider av å være "bare" familiehunder.

Jeg har et ønske om at folk skal interessere seg litt mer for hundene sine, og aktiviteter de kan gjøre med hunden. Slik at hunden skal bli mer enn "bare en hund" man liksom lufte, og som er slitsom når besøk våger seg inn døren.

Etter å ha snakket med en i klassen min som bare har hund, eller familien har hund, så blir jeg litt... skuffa. Finner liksom ikke noe veldig godt ord for det. De gjør så mye rare ting med den hunden (nei, den tar sikkert ikke skade av det, men den kunne hatt det mye bedre, og det kunne eierne også), og når jeg prøver å komme med råd, uten å være belærende eller hoven, så er det liksom responsen jeg får: "Vi liker at han er litt rampete."

Lurer på om de fortsatt syns det er like gøy at den er rampete når den kommer i 2. pubeteten eller har vært rampete i 12 år.

Jeg prøvde å spørre samme eieren om han ville blitt med på kurs dersom han fikk halv pris på kurset. Et helgekurs. Da himlet han med øynene og sa at han var ikke interessert i å drive med noe nazi-kuende lydighet på hunden, og at han ville at hunden også kunne finne på egne ting når de f.eks gikk tur. Må nevnes at jeg klikkertrener så noe nazi-kua hund tror jeg ikke jeg har (det er vel svært få som har det, hehe, uansett hvordan de trener).

Prøvde å få med meg ei venninne av meg på hundetreff.

"Ja, kanskje det, så lenge de ikke ser stygt på meg fordi jeg ikke trener flere timer hver dag!"

Spurte samme venninne om vi ikke skulle prøve agility med hunden hennes, som er 6 år gammel og i full fart hele dagen. Svaret var at hun ikke hadde tid. Men jeg vet at hun gjør ingenting hele uken, hun går ikke på noe, er ikke medlem i noenting, hun finner på ting etter som dagen kommer.

Det slo meg at folk tror at dersom man gjør ting med hunden, så tar det flere timer hver dag, det er dyrt, og krever masse av eieren. Hvorfor er det sånn? Kan vi forandre på det? Det hadde jo vært flott om man fikk litt fart på folk. Tross alt trenger man jo ikke mer enn 15-20 minutter (tilsammen, hvis man deler det opp utover dagen) daglig for å ha det litt gøy, trene litt lydighet for morro skyld, eller ta noen triks.

Men hvordan?

Er det bare meg som tenker dette, eller er det flere med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

nei folk er uengasjerte. Mye i hverdagen tar tid, og dette går ofte ut over hunden. folk går ut fordi de må. ser det jo veldig godt selv etter at vi har begynt fellestreningene. da kommer folk innom 1 gang og så kommer de ikke mer. de fleste sier at de ikke har tid, mens andre bare vil slippe hunden løs og la dem mosjonere selv sånn at de slipper. å trene fornuftig med hunden, er det fler som ikke orker. Men ofte er det det som skal til for å få en bedre hund. Tror mange hadde fått mer glede av hundeholdet hvis de hadde engasjert seg mer. Vært på tur med hunden og kost seg. bli gode venner med hunden, skape et båndt. Mange ulydige hunder skyldes jo netopp det at hunder kjeder seg, kommer seg ikke nok ut. Det er ikke alltid jeg har lyst å gå ut i regnet, eller dra på fellestreningen fordi jeg er sliten. men jeg gjør det. For hunden sin del. Har jo tross alt skaffet meg en hund, og da må jeg ta ansvar for det, og gi hunden mitt beste. Men jeg er enig i deg IW, at i mange tilfeller lurer jeg på hva som gjør folk så uengasjerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "bare" en familiehund, som ikke er blitt trent lydighet, agility eller noe annet, kun hverdagslydighet. Jeg kan ikke se at min hundehold er noe dårligere enn de som driver aktivt med hunden sin. Ero får turer, trening i form av triks og andre ting som kan være nyttig i hverdagen, søksøvelser og annen aktivisering, både fysiskt og mentalt, så jeg skjønner ikke hvordan han skal ha det dårligere enn hunder som blir trent aktivt, eller at jeg ikke engasjerer meg i hundeholdet mitt?

Alle er ikke uengasjert. Mange skaffer seg hund fordi de vil ha en turkamerat, eller noe slikt. Kanskje de ikke har intresse for verken agility, bruks eller lydighet, er de da uengasjert og har et "dårligere" hundehold? Jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan hunder som ikke blir brukt aktivt i noen hundesport skal ha det dårligere enn hunder som blir brukt aktivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Nei, jeg tror ingen hunder lider av å være "bare" familiehunder.

Jeg har et ønske om at folk skal interessere seg litt mer for hundene sine, og aktiviteter de kan gjøre med hunden. Slik at hunden skal bli mer enn "bare en hund" man liksom lufte, og som er slitsom når besøk våger seg inn døren.

Etter å ha snakket med en i klassen min som bare har hund, eller familien har hund, så blir jeg litt... skuffa. Finner liksom ikke noe veldig godt ord for det. De gjør så mye rare ting med den hunden (nei, den tar sikkert ikke skade av det, men den kunne hatt det mye bedre, og det kunne eierne også), og når jeg prøver å komme med råd, uten å være belærende eller hoven, så er det liksom responsen jeg får: "Vi liker at han er litt rampete."

Lurer på om de fortsatt syns det er like gøy at den er rampete når den kommer i 2. pubeteten eller har vært rampete i 12 år.

Jeg prøvde å spørre samme eieren om han ville blitt med på kurs dersom han fikk halv pris på kurset. Et helgekurs. Da himlet han med øynene og sa at han var ikke interessert i å drive med noe nazi-kuende lydighet på hunden, og at han ville at hunden også kunne finne på egne ting når de f.eks gikk tur. Må nevnes at jeg klikkertrener så noe nazi-kua hund tror jeg ikke jeg har (det er vel svært få som har det, hehe, uansett hvordan de trener).

Prøvde å få med meg ei venninne av meg på hundetreff.

"Ja, kanskje det, så lenge de ikke ser stygt på meg fordi jeg ikke trener flere timer hver dag!"

Spurte samme venninne om vi ikke skulle prøve agility med hunden hennes, som er 6 år gammel og i full fart hele dagen. Svaret var at hun ikke hadde tid. Men jeg vet at hun gjør ingenting hele uken, hun går ikke på noe, er ikke medlem i noenting, hun finner på ting etter som dagen kommer.

Det slo meg at folk tror at dersom man gjør ting med hunden, så tar det flere timer hver dag, det er dyrt, og krever masse av eieren. Hvorfor er det sånn? Kan vi forandre på det? Det hadde jo vært flott om man fikk litt fart på folk. Tross alt trenger man jo ikke mer enn 15-20 minutter (tilsammen, hvis man deler det opp utover dagen) daglig for å ha det litt gøy, trene litt lydighet for morro skyld, eller ta noen triks.

Men hvordan?

Er det bare meg som tenker dette, eller er det flere med meg?

Sorry IW - men hva folk gjør med hundene sine i det daglige er vel ikke din business?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "bare" en familiehund, som ikke er blitt trent lydighet, agility eller noe annet, kun hverdagslydighet. Jeg kan ikke se at min hundehold er noe dårligere enn de som driver aktivt med hunden sin. Ero får turer, trening i form av triks og andre ting som kan være nyttig i hverdagen, søksøvelser og annen aktivisering, både fysiskt og mentalt, så jeg skjønner ikke hvordan han skal ha det dårligere enn hunder som blir trent aktivt, eller at jeg ikke engasjerer meg i hundeholdet mitt?

Alle er ikke uengasjert. Mange skaffer seg hund fordi de vil ha en turkamerat, eller noe slikt. Kanskje de ikke har intresse for verken agility, bruks eller lydighet, er de da uengasjert og har et "dårligere" hundehold? Jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan hunder som ikke blir brukt aktivt i noen hundesport skal ha det dårligere enn hunder som blir brukt aktivt?

Men du gjør jo mye mer enn de som bare "har" hund. Det var nettopp de tingene du nevnte Folk som gir bikkja ting de ikke vet at er skadelig for den.

Jeg sa også at jeg tror ikke hundene har det dårlig. Jeg bare skulle ønske at folk ville ønske å kanskje få littegrann mer kunnskap enn det mange har. Det er så mange som omtrent ikke vet opp ned på hunden! De ser et søtt valpekull og kliner til - uten å egentlig vite hva de går til. Og så ler de av alt det hunden gjør, og så blir det til problemer som kunne vært unngått dersom de bare hadde brukt littegranne tid på å få vite mer.

Jeg mener ikke at man skal drive aktiv med noen sport. Bare.. gjøre littegrann mer enn å føle at det er en plikt å MÅTTE ta med hunden ut fordi den nå en gang er i huset, liksom :) Skjønner du?

Og de jeg snakker om, det er ikke folk som er her på Hundesonen, Canis, eller Dyrenett. For de folkene har allerede tatt det steget jeg snakker om.

Sorry IW - men hva folk gjør med hundene sine i det daglige er vel ikke din business?

Du trenger da ikke beklage deg.

Skal man begynne sånn, så trenger man jo ikke diskutere noenting. Kanskje ikke min sak, jeg bare lurer på hva jeg evt. kunne ha gjort/sagt for å få med folk litt mer ut, eller få de til å skjønne at man ikke trenger å sette av mange timer hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her og føler meg en smule truffet IW... Ikke at jeg går tur fordi jeg MÅ, jeg elsker å gå tur, og en av grunnene til at vi skaffet hund var jo at vi ville ha en glad og munter turkamerat med oss. Jeg har gått valpekurs med Pippin, og så var det meningen å fortsette med lydighet eller agility, men foreløpig har jeg skjøvet det foran meg, kanskje til høsten, kanskje til våren... Skylder på at det er vanskelig å få tid, men vet jo at det man vil/synes man bør, det TAR man seg tid til.

Oppdretteren min sa en gang at hun så det med en gang på en hund om den blir aktivisert eller om den er vant til å bare ligge der, og få en tissebærsetur innimellom. Pippin er med på alt vi gjør, er mye ute sammen oss og virker absolutt som han trives, det som mangler er planmessig oppdragelse og aktiviteter som har som mål å sosialisere han. Han er kjempesnill og stort sett grei å ha med å gjøre, men det er nesten så jeg tenker at det er til tross for den oppdragelsen han har fått av oss, ikke på grunn av. Og så er det et par ting vi sliter med, f.eks. å holde han rolig når vi har besøk av noen han ikke kjenner...

Nei, nå er det på tide med skjerpings, takk for tankevekkeren IW!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her og føler meg en smule truffet IW... Ikke at jeg går tur fordi jeg MÅ, jeg elsker å gå tur, og en av grunnene til at vi skaffet hund var jo at vi ville ha en glad og munter turkamerat med oss. Jeg har gått valpekurs med Pippin, og så var det meningen å fortsette med lydighet eller agility, men foreløpig har jeg skjøvet det foran meg, kanskje til høsten, kanskje til våren... Skylder på at det er vanskelig å få tid, men vet jo at det man vil/synes man bør, det TAR man seg tid til.

Oppdretteren min sa en gang at hun så det med en gang på en hund om den blir aktivisert eller om den er vant til å bare ligge der, og få en tissebærsetur innimellom. Pippin er med på alt vi gjør, er mye ute sammen oss og virker absolutt som han trives, det som mangler er planmessig oppdragelse og aktiviteter som har som mål å sosialisere han. Han er kjempesnill og stort sett grei å ha med å gjøre, men det er nesten så jeg tenker at det er til tross for den oppdragelsen han har fått av oss, ikke på grunn av. Og så er det et par ting vi sliter med, f.eks. å holde han rolig når vi har besøk av noen han ikke kjenner...

Nei, nå er det på tide med skjerpings, takk for tankevekkeren IW!

Det var dette jeg var redd for. Men jeg må jo nesten trekke på smilebåndet også :) For det du beskriver er jo så langt fra de jeg tenkte på og snakker om!

Jeg kan prøve å forklare litt mer slik at ikke noen flere føler seg truffet eller tror jeg snakker om dem, eller lignende hundehold.

- Hunden må trekke et helt juletre flere kilometer mens den enda ikke har fylt 9 mnd (da tenker jeg på hvordan det for skjelettet, hunden må trekke et juletre i vanlig halsbånd og det kan umulig være sunt for den)

- Hunden hopper på folk den ser og er relativt stor, og eierne syns dette bare er morsomt (hvertfall frem til nå) og de vil ikke avlære dette

- Eier henger etter i båndet for å gi seg selv fart når hunden trekker

- Eier mener at dersom man trener hunden på noen som helst måte, så kuer man den.

Det er så langt fra hva noen her driver med, at.. Ja. Derfor må jeg prøve å få dere til å skjønne at det ikke er snakk om en familiehund noen her inne eier, for jeg tror at de hundene får det de trenger.

Noen perioder i livet er det ikke mulig å gå på kurs, og det er helt greit. Er jo ikke noen dødssynd å ikke gå på kurs, man er jo glad i dyret selvom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bare familiehund" trenger ikke å være negativt ladet heller... hvordan man vil ha hundeholdet sitt er jo opp til hver enkelt... og det er ikke alle som er "treningsidioter" (sånn som jeg er av og til) :)

En som "bare" er familiehund har jo ofte et godt liv sjøl om den må ha "en tur til verdens ende" før å bli fornøgd.

Og kanskje er det noe i det at er ikke hunden vandt med all verdens trening, tur, aktiviterer, ja så krever den det heller ikke for å bli fornøyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som dro meg og Ask unna tanken og planen med å bare ha familiehund, var at jeg hadde folk rundt meg som dro meg inn i både utstilling og LP miljøet. men det er bare noen måneder siden vi begynte med LP da. jeg trur det som skal til er litt hjelp fra omgivelsene, mange trur at hunden de har, og seg selv, aldri vil klare å feks nå et stykke i utstilling eller LP. interessen og viljen er kanskje der, men ikke selvtilitten. (snakker av erfaring akkurat der) med mye backup og masse gode tilbakemeldiger ble vi jo aktive! slutt på hverdagen med kun tur og sitt, bli ligg og på plass som dressur.

Om vi aktive, som har mer enn bare en familiehund, for det er jo alle hunder i bunn og grunn, drar med oss de såkalte familiehundfolket på stevner treninger osv, så dukker nok interessen opp der å. Spesielt som fersk og ung hundeeier er det litt vanskelig å bare plutselig hoppe inn i en hundeklubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger da ikke beklage deg.

Skal man begynne sånn, så trenger man jo ikke diskutere noenting. Kanskje ikke min sak, jeg bare lurer på hva jeg evt. kunne ha gjort/sagt for å få med folk litt mer ut, eller få de til å skjønne at man ikke trenger å sette av mange timer hver dag.

Beklagelsen var rent retorisk - så jeg skal være klarere:

Hvorfor mener du at du skal gjøre noenting som helst med innstillingen til den gemene hop som har hund?

Hva skal det være godt for, hvilket "problem" skal du løse, og hva er målet med "prosjektet"?^

- Og visst tar det tid og ressurser å gå igang for den som ikke har gjort det før, vært på kurs eller lest "triksebøker", kjøpt klikker og/eller pisk og vet hva som skal til!

Hva "resten av verden" gjør i det private kan du umulig heller vite noe om, og jeg er overrasket over at du antar at de (vi?) behøver din hjelp til å se "lyset"...

Det er da usannsynlig nedlatende å formode at man selv har funnet svaret på det gode hundeliv og ønsker å predikere det til andre?

Nei du, pass på din egen hund og la naboen sørge for sin. Så lenge de ikke blir mishandlet eller vanskjøttet og ingen ber deg om råd så spiller det jo strengt tatt liten rolle hva du mener andre burde holde på med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklagelsen var rent retorisk - så jeg skal være klarere:

Hvorfor mener du at du skal gjøre noenting som helst med innstillingen til den gemene hop som har hund?

Hva skal det være godt for, hvilket "problem" skal du løse, og hva er målet med "prosjektet"?^

- Og visst tar det tid og ressurser å gå igang for den som ikke har gjort det før, vært på kurs eller lest "triksebøker", kjøpt klikker og/eller pisk og vet hva som skal til!

Hva "resten av verden" gjør i det private kan du umulig heller vite noe om, og jeg er overrasket over at du antar at de (vi?) behøver din hjelp til å se "lyset"...

Det er da usannsynlig nedlatende å formode at man selv har funnet svaret på det gode hundeliv og ønsker å predikere det til andre?

Nei du, pass på din egen hund og la naboen sørge for sin. Så lenge de ikke blir mishandlet eller vanskjøttet og ingen ber deg om råd så spiller det jo strengt tatt liten rolle hva du mener andre burde holde på med...

jøsses, stått opp på feil side av senga alle føler du deg bare veldig truffet? IW prøver jo bare å fundere litt over hva som skal til for at de hundeeierne som ikke gjør noe spess md hunden sin kan bli litt aktive, hun skal da ikke reformere eller komme på døra di å befale at nå ska du bli aktiv, og gjøre det sånn og sånn! ingenting er galt med de som ikke driver med noe, men vi som faktisk er ative med hund, synes det hundeholdet ser så utrolig kjedelig ut, velvitende om at den ikke nødvendigvis er det.

jeg trur, at om de som "bare" har famliehunder vil få blod på tann om de bare vil prøve noe! er jo så mye å drive med, og det er jo så gøy å jobbe sammens med hunden! Det får jo familiehund eieren gjort også, men ikke i like stor grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at du skal gjøre noenting som helst med innstillingen til den gemene hop som har hund?

Hva skal det være godt for, hvilket "problem" skal du løse, og hva er målet med "prosjektet"?^

- Og visst tar det tid og ressurser å gå igang for den som ikke har gjort det før, vært på kurs eller lest "triksebøker", kjøpt klikker og/eller pisk og vet hva som skal til!

Hva "resten av verden" gjør i det private kan du umulig heller vite noe om, og jeg er overrasket over at du antar at de (vi?) behøver din hjelp til å se "lyset"...

Det er da usannsynlig nedlatende å formode at man selv har funnet svaret på det gode hundeliv og ønsker å predikere det til andre?

Nei du, pass på din egen hund og la naboen sørge for sin. Så lenge de ikke blir mishandlet eller vanskjøttet og ingen ber deg om råd så spiller det jo strengt tatt liten rolle hva du mener andre burde holde på med...

Har da heller ikke satt igang noe prosjekt, det var en tanke jeg lurte på om flere hadde tenkt, og om man evt. kunne gjøre noe for å øke folks interesse. Nå må du lese hva jeg skriver. Jeg har ikke tenkt å presse noenting ned over hodet på noen, eller tvinge dem til å trene på den ene eller andre måten.

Jeg var jo selv ikke interessert i sånn veldig mye. Jeg skulle gå valpekurs, og dett var dett. Men så ble jeg kjent med folk og fikk meg nye interesser som jeg nå gleder meg over. Og jeg vil gjerne at andre også skal kunne glede seg over noe av den samme opplevelsen. Ikke fordi de lider sånn de har det, men fordi de ville kanskje fått det bedre og en ny, morsom interesse dersom de prøvde!

Er ikke snakk om at jeg skal gå rundt og preke for noen for "at de skal se lyset." Og jeg vet jo litt hva de driver med, når jeg har sett hunden i levende live, og blir fortalt hvordan de gjør/ikke gjør ting.

Og etter hva jeg kan lese har jeg da ikke skrytt av mitt perfekte hundeliv eller at jeg ønsker å skryte av det til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøsses, stått opp på feil side av senga alle føler du deg bare veldig truffet? IW prøver jo bare å fundere litt over hva som skal til for at de hundeeierne som ikke gjør noe spess md hunden sin kan bli litt aktive, hun skal da ikke reformere eller komme på døra di å befale at nå ska du bli aktiv, og gjøre det sånn og sånn! ingenting er galt med de som ikke driver med noe, men vi som faktisk er ative med hund, synes det hundeholdet ser så utrolig kjedelig ut, velvitende om at den ikke nødvendigvis er det.

jeg trur, at om de som "bare" har famliehunder vil få blod på tann om de bare vil prøve noe! er jo så mye å drive med, og det er jo så gøy å jobbe sammens med hunden! Det får jo familiehund eieren gjort også, men ikke i like stor grad.

IW sier hun har forsøkt å omvende denne familien, uten hell - de er formodentlig fornøyde med situasjonen som den er - men innlegget var ikke bare myntet på dem, men på hva hun kan gjøre for å få "folk" engasjert. Jeg spør igjen: Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slo meg at folk tror at dersom man gjør ting med hunden, så tar det flere timer hver dag, det er dyrt, og krever masse av eieren. Hvorfor er det sånn? Kan vi forandre på det? Det hadde jo vært flott om man fikk litt fart på folk. Tross alt trenger man jo ikke mer enn 15-20 minutter (tilsammen, hvis man deler det opp utover dagen) daglig for å ha det litt gøy, trene litt lydighet for morro skyld, eller ta noen triks.

Men hvordan?

Hva om du setter opp en nettside (du er jo flink til det :) ) hvor du kan skrive forslag om hva folk kan gjøre med hundene sine? Ting som bare tar noen minutter om dagen, som ikke koster noen ting og som det ikke er noen katastrofe om de gjør feil. Eks. godbitsøk, hoppe over et lite hinder, sitte bamse osv. Du kan også skrive enkelt og lettfattelig om positiv trening så folk skjønner at dette ikke dreier seg om kadaverdisiplin eller kvantefysikk, men at det skal være moro. All tekst må være kort og grei .Ta med bilder av hunder som har det gøy. Du kan også ha med linker til videre lesning og aktiviteter hvis folk får mersmak. Så gir du linken til alle du kjenner som er litt "sidrompa" i hundeholdet sitt ;) Selvfølgelig oppfordrer du også alle, både aktive og inaktive hundefolk til å spre den videre.

Det vil kanskje ikke forandre verden, og mange kommer til å fortsette som de alltid har gjort. I såfall er det deres valg. Men noen vil kanskje la seg inspirere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IW sier hun har forsøkt å omvende denne familien, uten hell - de er formodentlig fornøyde med situasjonen som den er - men innlegget var ikke bare myntet på dem, men på hva hun kan gjøre for å få "folk" engasjert. Jeg spør igjen: Hvorfor?

Jeg har aldri prøvd å omvende dem. Jeg har kommet med tips for å f.eks trene på å gå pent i bånd, og dette har jeg sagt på en ordentlig, lettfattelig måte, som definitivt ikke har vært hånlig eller nedlatende. Jeg spurte om han ville vært med på kurs som et eksempel, for å se hva han svarte.

Hvorfor?

Det skrev jeg i det forrige innlegget mitt. Jeg tror at med litt kunnskap inne vil det i mange situasjoner kunne lette hundeholdet, man kan med tiden lese hunden bedre, og kanskje oppleve nye gleder. For meg ville det vært knall om noen også fant ut det samme som meg (nei, jeg mener ikke at alle skal gjøre det samme som meg fordi jeg er perfekt, men bare at de finner noe å glede seg over sammen med hunden).

Hva om du setter opp en nettside (du er jo flink til det :) ) hvor du kan skrive forslag om hva folk kan gjøre med hundene sine? Ting som bare tar noen minutter om dagen, som ikke koster noen ting og som det ikke er noen katastrofe om de gjør feil. Eks. godbitsøk, hoppe over et lite hinder, sitte bamse osv. Du kan også skrive enkelt og lettfattelig om positiv trening så folk skjønner at dette ikke dreier seg om kadaverdisiplin eller kvantefysikk, men at det skal være moro. All tekst må være kort og grei .Ta med bilder av hunder som har det gøy. Du kan også ha med linker til videre lesning og aktiviteter hvis folk får mersmak. Så gir du linken til alle du kjenner som er litt "sidrompa" i hundeholdet sitt ;) Selvfølgelig oppfordrer du også alle, både aktive og inaktive hundefolk til å spre den videre.

Det vil kanskje ikke forandre verden, og mange kommer til å fortsette som de alltid har gjort. I såfall er det deres valg. Men noen vil kanskje la seg inspirere?

Det var et kjempegodt forslag! Skal prøve å ta meg tid til det en gang om ikke så lenge (akkurat nå har jeg hendene fulle). Tror du har et godt poeng i at det må være enkelt, og at man legger vekt på at det skal være morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IW sier hun har forsøkt å omvende denne familien, uten hell - de er formodentlig fornøyde med situasjonen som den er - men innlegget var ikke bare myntet på dem, men på hva hun kan gjøre for å få "folk" engasjert. Jeg spør igjen: Hvorfor?

Det er vel ikke snakk om å prøve å omvende noen.

Sånn jeg forstår det så har hun selv opplevd å få et morsommere hundehold (i mangel av en bedre beskrivelse) etter at hun begynte på diverse kurs med hunde.

Og jeg er helt enig.

Jeg hadde også bare planer om å gå valpekurs med hunden min, og ferdig med det.

Men når jeg så hvor morsomt hunden min synes det er å lære og oppleve ting, og ikke minst hvor morsomt jeg synes det var, så har jeg fortsatt på flere kurs.

Og jeg tror vi har et bedre forhold pga det. Jeg forstår hunden min bedre rett og slett.

Kanskje hun bare vil at andre skal vite dette? At det er ikke så mye trening, og så mye tid som må gå inn i det. Det skal bare være gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster og hennes mann havner nok i den kategorien du sikter til IW. Hunden står i bånd hele dagen og får ikke tur.(hun trekker så fælt i båndet så hun kan skylde seg selv liksom) De har tre barn og min søster er hjemme hele dagen så alt burde vært tilrettelagt for et trivelig liv for den firbeinte, men desverre er den av en litt for aktiv stor blanding og blir derfor stående ute store deler av dagen alene.Den eneste hunden hun noensinne har lekt med siden hun kom fra "oppdretteren"er Loke...Ikke uventet tar hun helt av bare hun ser bilen min :)

Det samme ser jeg hos naboene.Hunder som blir satt ut i båndet om morgenen og der blir de til det er leggetid.Vet ikke om det nytter å snakke med slike folk.Jeg har prøvd med min familie, men det nytter ikke med de i det minste. De har hunder på helt andre premisser enn meg, hunden skal bare eksistere når det passer dem.Å gjøre noe som koster tid og penger frivellig bare for hundens skyld er helt utelukkende, uansett hvor lite det måtte være.

Samtidig ser jeg andre som ikke nødvendigvis trener hundene sine men som har de med overalt og tilbringer mye tid med de. Jeg tviler ikke på at flere av de hundene har det bedre enn min som må være hjemme når jeg jobber, blir drasset med på utstillinger og må ligge i bilen når jeg er figurant for andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener IW :) Jeg har en såkalt familiehund, som jeg ikke trener noe spesielt med.

Men jeg føler at hunden min får alt han trenger av fysisk og mental aktiviteter alikevell. Han er en super turkamerat som er med meg stort sett over alt. (Jeg elsker å gå tur i skog og mark) Jeg legger ofte ut pølse spor, eller så har vi gobitsøk i skogen. Vi trener også på vanlig hverdagslydighet og på enkle triks.

Jeg har veldig lyst til å prøve ut agility med han, men siden jeg har dumme arbeidstider passer det aldri med kursene som har vært til nå. Men en gang i fremtiden skal vi ;)

Men jeg skjønner hva du mener med at det er mange hunder som ikke blir brukt. Har sett mange hunder som står ute i bånd eller hundegård hele dagen og nesten aldri har kontakt med verken eier eller andre hunder. Tror mange av disse eierne ikke mener noe vondt med det, men har aldri lært eller forstått at å ha hund kan være såååå mye mer en dette. Det jeg prøver å gjøre er å vise dem hvor flink min hund er. Han kan ruller rund, spille dø osv. Har møtt flere som er kjempeimponert og lurer på hvordan de skal få sin hund til å gjøre det samme. Tror det hjelper litt med å få dem motivert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IW sier hun har forsøkt å omvende denne familien, uten hell - de er formodentlig fornøyde med situasjonen som den er - men innlegget var ikke bare myntet på dem, men på hva hun kan gjøre for å få "folk" engasjert. Jeg spør igjen: Hvorfor?

Det spørs jo helt hva man oppfatter som "problemet" med den enkelte hund/familie. Om det er så at en hund er til sjenanse for omgivelsene, synes jeg absolutt det er et poeng for andre hundefolk å forsøke å "omvende" eierne. Når man ser på diverse forslag til regler og forordninger for hundeeiere rundt om i det ganske land, er det absolutt i vår interesse at også andre holder hund på en måte som gjør at ikke begrensningene på hundehold blir sterkere enn de allerede er.

Og jeg ser vel strengt tatt ikke noe galt i å engasjere seg for at andres hunder også skal få bedre liv, om man på noen måte har mulighet til det?

Om du kunne foreslått for en annen hundeeier et eller annet tiltak som gjorde at hunden deres slapp å ligge i bur hele dagen - hadde du ikke gjort det, Lotta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tenkt på at det å vise hva ens egen hund kan, dra folk med på, forsøke å overtale, fortelle, være veldig ivrig ofte medfører enda dårligere 'selvtillit' og mindre lyst og evne til forandring hos den man vil forandre på? Slettes ikke så motiverende å få fortalt hvor lite en gjør (hvor udugelig man er), hvor lite som skulle til om man hadde giddet (hva vet vel andre om hva man gidder), hvor gøy, hvor lærerikt, det har heller helt motsatt effekt og steget for å gjøre noe blir enda lengre.

Tror de menneskene har hund på helt andre premisser enn vi her inne har, og det skal mye til for at noen av partene skal se ting fra den andres vinkel. Om andre har det kjekt med et sånt hundehold, ok, hva så? Vi har det kjekt med vårt hundehold og de løper ikke etter oss av den grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du gjør jo mye mer enn de som bare "har" hund. Det var nettopp de tingene du nevnte Folk som gir bikkja ting de ikke vet at er skadelig for den.

Jeg sa også at jeg tror ikke hundene har det dårlig. Jeg bare skulle ønske at folk ville ønske å kanskje få littegrann mer kunnskap enn det mange har. Det er så mange som omtrent ikke vet opp ned på hunden! De ser et søtt valpekull og kliner til - uten å egentlig vite hva de går til. Og så ler de av alt det hunden gjør, og så blir det til problemer som kunne vært unngått dersom de bare hadde brukt littegranne tid på å få vite mer.

Jeg mener ikke at man skal drive aktiv med noen sport. Bare.. gjøre littegrann mer enn å føle at det er en plikt å MÅTTE ta med hunden ut fordi den nå en gang er i huset, liksom :) Skjønner du?

Og de jeg snakker om, det er ikke folk som er her på Hundesonen, Canis, eller Dyrenett. For de folkene har allerede tatt det steget jeg snakker om.

Du trenger da ikke beklage deg.

Da skjønte jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for at jeg ikke bor sammen med Joy, så hadde nok ikke ho bare vært tur-hund hvis dere skjønner? Men det blir på en måte litt vanskelig for meg å dra en time hver vei til mamma hver dag for å trene ho i lydighet e.l... Men for all del! Si ifra om noen skal til Porsgrunn en eller annen helg som jeg er der, så kan jeg låne deg/dere og hunden din/deres til å trene litt lydighet med villdyret! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tenkt på at det å vise hva ens egen hund kan, dra folk med på, forsøke å overtale, fortelle, være veldig ivrig ofte medfører enda dårligere 'selvtillit' og mindre lyst og evne til forandring hos den man vil forandre på? Slettes ikke så motiverende å få fortalt hvor lite en gjør (hvor udugelig man er), hvor lite som skulle til om man hadde giddet (hva vet vel andre om hva man gidder), hvor gøy, hvor lærerikt, det har heller helt motsatt effekt og steget for å gjøre noe blir enda lengre.

Tror de menneskene har hund på helt andre premisser enn vi her inne har, og det skal mye til for at noen av partene skal se ting fra den andres vinkel. Om andre har det kjekt med et sånt hundehold, ok, hva så? Vi har det kjekt med vårt hundehold og de løper ikke etter oss av den grunn?

Jeg skrev jo tydelig at jeg har gått frem på forsiktig måte for å ikke virke blærete eller bedrevitende. Selvfølgelig skal man ikke gjøre folk flaue eller få dem til å føle seg dårlige.

Virker på meg som om du ikke er villig til å prøve det engang. Hvorfor ikke gi det et forsøk? La oss nå si at jeg setter opp denne nettsiden og tipser noen om den. Er det nedlatende og spydig? Jeg ville gjort det som en hyggelig gest, og jeg tenker meg om før jeg slenger ut i luften at "dæven, du har et kjedelig hundehold!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...