Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan behandle en hund


Taz

Recommended Posts

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Huff :lol: Stakkars deg.. Må være utrolig frustrerende!

Og å ta en liten valp som biter er jo helt feil! Er jo ikke hans feil at det klør.. Og å straffe hunden for at den ikke går fint i bånd, høres helt søkt ut i mine ører. En valp har jo ikke engang lært å gå fint ibånd!

Vet ikke hva du skal si til dem jeg nei... Har bare mamma jeg, så vet ikke hvordan det er å ha en ordentlig familie engang :) Men det er jo kjempesynd at de ikke respekterer din måte å oppdra din hund på. Så lenge du har ansvaret for hunden så burde de jo følge dine regler, synes nå jeg. Du bør kanskje ikke legge så stor vekt på at det de gjør er feil, men heller på at det er din hund, du har valgt og gjøre det sånn og det bør de respektere. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd for diego. Jeg har lært med tiden af hunden lærer meget hurtigere hvis man er god ved den. Jeg vil gerne vide hvilke bøger der har lært hende at hun skal ta sin hund i nakken når det gjør forkert :lol: når hun siger hun har læst bøger så spør om hvilke det er og sig at du også vil læse dem - enten er det dårlige bøger ellers lyver hun? jeg tror ikke du kan gøre så mye, bare skælde dem ud når de behandler din hund forkert! Hendes egen hund kan du ikke gøre noget ved, desværre. Du må bli ved. Ellers sig til dem at de skal ikke snakke med din hund før de kan behandle den pænt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt diskusjoner med pappaen min jeg også!

Men med meg har det funka da..

Det er veldig vanselig å få overbevist en slik person.

Kan du ikke heller finne masse stoff der det står at man ikke skal gjøre slik da.?

eller noe sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville la de gjøre som de vil. Noe jeg selv ikke kan fordra er folk som skal "rette" på det jeg gjør med min hund. Så da retter jeg ikke på andre heller. Selv om jeg ser at de gjør det på en litt dum måte, så får de holde på. (så lenge det ikke er vold og skading) Jeg har min egen hund å ta meg av tenker jeg. Jeg tar hunden i nakken og snakker strengt til hunden hvis den drar i båndet (for den kan gå såpass godt, at noen ganger er det nødvendig). Men uansett, jeg orker ikke å gå nærmere inn på alt jeg gjør, men poenget er at noen ganger kan folk se på det jeg gjør på en helt annen måte enn slik det egentlig er. Det kommer mye an på selve hunden og hvordan metoder du selv ønsker å bruke. Jeg er streng og konsenkvent med min hund og det kan i andres øyne virke "for slemt", spesielt for dem som aldri har tatt i hunden sin selv. Og skjønner at det er fustrerende å se på. Men det er forskjell på streng oppdragelse og uvettig og skadelige metoder. Ville bare si min mening om dette..Det er alt for mange mennesker som ikke kan hund som har hund, veldig mange.. Men det viktigste er at dere finnen EN metode dere vil bruke, for flere blir bare surr av og hunden blir forvirret. Men hvordan dere kan bli enige det har jeg ikke så mye svar på.. Men er det din hund? eller alles hund? skjønte ikke helt det der. For er det DIN hund, så lar du dem ikke få holde på med din hund, og hvis det er alles, må dere bli enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville la de gjøre som de vil. Noe jeg selv ikke kan fordra er folk som skal "rette" på det jeg gjør med min hund. Så da retter jeg ikke på andre heller. Selv om jeg ser at de gjør det på en litt dum måte, så får de holde på. (så lenge det ikke er vold og skading) Jeg har min egen hund å ta meg av tenker jeg. Jeg tar hunden i nakken og snakker strengt til hunden hvis den drar i båndet (for den kan gå såpass godt, at noen ganger er det nødvendig). Men uansett, jeg orker ikke å gå nærmere inn på alt jeg gjør, men poenget er at noen ganger kan folk se på det jeg gjør på en helt annen måte enn slik det egentlig er. Det kommer mye an på selve hunden og hvordan metoder du selv ønsker å bruke. Jeg er streng og konsenkvent med min hund og det kan i andres øyne virke "for slemt", spesielt for dem som aldri har tatt i hunden sin selv. Og skjønner at det er fustrerende å se på. Men det er forskjell på streng oppdragelse og uvettig og skadelige metoder. Ville bare si min mening om dette..Det er alt for mange mennesker som ikke kan hund som har hund, veldig mange.. Men hvis disse folkene du nevner ikke gjør det rett, så vil det værste som skjer være at de vil få en vanskelig og umulig hund og så blir de lei og gir den til noen som forhåpentligvis kan hund.(kanskje)

Tror kanskje du misforsto litt? Det er hennes hund det dreier seg om. De behandler hennes hund på en måte hun ikke liker. Hun må jo selv få bestemme hvordan hennes egen hund skal oppdras, eller så der det jo familien hennes som gjør hunden umulig. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

uff.. frustrerende når familien ikke vil forstå.... det kan faktisk være ødeleggende for hunden å bli kjeftet på sånn. Jeg hadde rett og slett sagt til dem hva jeg mener, også hadde jeg krevd at de behandler min hund som jeg gir beskjed om. Ingen hadde fått ta min hund... grrr... my precious...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror jeg misforstod, men når det er hennes hund, så er det hun som bestemmer over den. Hvis noen hadd gjort noe med min hund som jeg ikke ville, hadde jeg sagt NEEEEEEEEEEEEEI IKKE GJØR SÅNT!!!! :lol::) og så er det bare å flytte for seg selv og ikke la dem ha noe med hunden å gjøre :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror jeg misforstod, men når det er hennes hund, så er det hun som bestemmer over den. Hvis noen hadd gjort noe med min hund som jeg ikke ville, hadde jeg sagt NEEEEEEEEEEEEEI IKKE GJØR SÅNT!!!! :(:( og så er det bare å flytte for seg selv og ikke la dem ha noe med hunden å gjøre :roll:

hihihi :(:lol::):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare fortsette å si ifra! Men kanskje si at det er bedre på den og den måten... Jeg har lært min samboer en ting og to...først ville han gjøre det på sin måte, men han skjønte fort at det ikke var så lurt!

Har en "svigers" som ikke skjønner noen ting...og sambo er ikke akkurat den som sier ifra til mor... F.eks når Oliver ligger å sover i bærevesken når vi har vært ute, og vi møter moren hans, så SKAL hun se han og ta på han, jeg sier selvfølgelig at han ligger å sover, men hun går oppi vesken allikevel... Så sier jeg, HAN sover...så sier hun "Han sover ikke nå lenger da" Og da sier jeg "Nei det er fordi du vekket han og han ble oppspilt #-o " Så tar jeg han bort, og hun blir døds fornærmet...

Blir like irritert HVER gang...hva med å spørre først liksom!

Litt av problemet er at hun tror Oliver er min samboer sin hund også...og da har hun "rett" til å kose og bære han som hun vil...Men Oliver er MIN, og jeg bestemmer, hehe!!!

Var sånn når jeg nettopp hadde fått han, hun og søsteren han SKULLE se han, måtte bare si at han sov hver gang...og like irriterende er at venninnene hennes også SKAL se han, hvis de er der... Hun har fortalt om han til ALLE... :lol:

Blitt nesten en prinsipp sak for meg nå, at så lenge hun ikke har spurt MEG om å se på han så får hun ikke lov...hehe!!

Ellers så er mamma og søsteren min, veldig forsiktig når det gjelder Jasper og Oliver...De har passet Jasper og er det noe de lurer på ringer de å spør, ganske greit!! De gjør som vi sier!!

Jasper hører på alle uansett han, Oliver er det fortsatt ingen bortsett fra meg og sambo som passer på. Han er fortsatt så liten, og utrolig sprelsk, så bare folk som har erfaring med chi får lov til å holde han!

Helt sykt om hvor mange som blir fornærmet når de ikke får holde han, eller når jeg sier hvordan de skal holde han og ber dem sette seg ned. (Da er det mange som ikke gidder)

Hadde det vært en annen rase så hadde de ikke brydd seg...

Mest irriterende er folk på gata som setter seg på huk og roper på hunden når man kommer mot dem...de forventer at det er greit at de får hilse på...uten å spørre først... Jeg går ALLTID forbi, og sier på veien, "skjønner ikke hvorfor folk setter seg ned, de får ikke hilse på uansett"...Hører noe dritt slenging bak meg da som regel, hehe!

Ble litt off topic dette da :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja Sigrid! Det er forderdelig irriterende! Bare for det man har en liten hund så betyr ikke det at den er allemannseie. Alle skal alltid hilse på, uansett... Å spørre, det tror jeg aldri de har hørt om. Og er det hundefolk så kommer de med godbiter, alle som en. Det også uten å spørre. Skjønner jo at det er godt ment, men det er ikke sikkert det er så godt for den lille magen med all slags forskjellige godbiter. Ikke hjelper det på oppmerksomheten heller :)

Hva slags bæreveske har du Sigrid?

Ønsker meg en sånn fin en fra petshopgirls jeg, men de er så dyre. Har den rød, mer sportsaktige typen deres da, den som ligger på transportvesker tror jeg. Såkalt hipsterbag. Og så har jeg en sånn sherpa-etterlikning. Det er den jeg bruker mest, og er veldig fornøyd med den, men kunne godt tenke meg en litt mindre og penere variant, til f.eks. shopping. Er best å ha henne oppi der når vi trasker rundt i byen og sånn, er så lett at hun kan bli tråkket på ellers. Får heller gå der det egner seg bedre.

Og bare så det er sagt, alle dere storhundeiere :D Så er IKKE min hund redd for å gå selv. Tvert imot, jeg må stadig trene henne på at det faktisk går an å bli bært litt også, trenger ikke gå selv heeeele tiden (som hun helst vil). Er VELDIG irriterende når alle alltid skal komme bort å kommentere at 'du må ikke bære hunden din, da blir hun bare redd og tør ikke å gjøre noe på egenhånd'. Hva med å tenke litt før man snakker? Hva med å faktisk se hvordan hunden er først og vente med å dømme. Ikke alle små hunder er pysete, spesielt ikke min!

Måtte bare få ut litt frustrasjon her :( hehe.. Håper det går fint :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at noen forstår!! :(

Jeg har en Juicy Couture doggie bag, bestilt fra USA. www.neimanmarcus.com søk på juicy eller dog, så kommer den!

Oliver liker best å gå selv han også!!! Han blir helt spinn vill hvis han må sitte i vesken, og ser at Jasper går. Men liker ikke å ha han på armen HELE tiden heller. Men har vesken med på lengre turer, siden han bare er 4 mnd, og alle hundeeiere vet jo at normale valper generelt ikke skal gå mer enn 30 min før de er 6 mnd. Så da kan man tenke seg hvor langt en chihuahua skal gå når den er 4 mnd... Greit for han å ha muligheten til å hvile og sove litt på tur!!

Blir helt sprø av alle andre jeg, hehe! Og når man sier "nei, du får ikke hilse" så sier ALLE ALLTID "er det fordi han er redd???"

NEI!!!!!!!! Hvorfor skulle han være redd???????? HALLOOOO liksom!!!!

Noen ganger har man ikke tid til å stoppe hvert minutt, for at hvem som helst skal få hilse og slå av en prat, andre ganger har man ikke lyst til å stoppe, andre ganger ser den andre personen bare ser helt merkelig ut, og andre ganger er det en gjeng med fjortisser som er helt i 100..

Og like fornærmet blir de når man sier "nei, du får ikke hilse" og går forbi. Eller så bare går jeg rett forbi, og de blir bare stående der, og ikke skjønner hvorfor jeg ikke stoppet for dem...

Man blir ganske lei av alle menneskene til slutt!

Blir utrolig irritert over alle komentarer div storhund eiere slenger også...å se den rotta, å se den har ikke hår, å se de sossene går der med status hundene sine...osv...osv...

Og disse storhundeierene er som oftest blandingshund eiere, og sånne raser som ALLE har... eierene er også sånne typisk gamle sure menn/damer som ser ut til å gå på tryggd...yngre folk er alltid hyggelige. Blir så sint jeg da, og de FÅR høre tilbake!! Den komentaren som slår ann best er "Hadde du bare hatt råd til en skikkelig rasehund, hadde du ikke sittet der med det udyret!" Som regel blir de så fornærmet at de ikke tør å si noe tilbake :lol: eller så sier de, "jeg har da ikke en pappa som betaler" #-o "Det har ikke vi heller, men vi har utdannelse og jobb" :) sier vi da!! :D Og da sier IKKE de mer!

Får ut litt frustrasjon her jeg også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg SÅ igjen! hehe..

Den Juicy vesken er jo kjempefin da! De har fått den i Norge også nå, ikke på petshopgirls, men et annet nettsted, husker ikke hva det heter. Jeg synes også de har fått mange nye flotte vesker på petshopgirls i det siste. Men prisen blir dessverre litt stiv for meg. Må spare litt først, så kanskje. Er jo veldig kjekt å ha også, spes på fly, tog o.l. for meg som reiser med det..

Bruker du forresten bånd eller sele til chi'ene dine?

Jeg har brukt bånd hittil, men vurderer å kjøpe sele, for å spare halsen hennes. Noen ganger glemmer hun at hun har båndet på og løper etter noe, og når båndet plutselig strammes kan ikke det være særlig behagelig. Oppdretteren min sier jeg ikke bør bruke sele pga. at det sliter på pelsen da.. Vet ikke jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare en chi! Jasper er kinesisk nakenhund!

De selger ikke vesken her i Norge, eller vet hvor du mener Buster Zoo, men den er uoriginal og DYR... Bare Tatler og 2 butikker til i Oslo som er litt eksklusive (denene heter Den dama og Hassan) selger Juicy Couture, men har snakket med de på Tatler og de har ikke tatt inn doggie bagene, kom mest sannsynlig til å ikke selge, og de måtte prise den til over 3000 kr :-o alle andre Juicy vesker de har der koster fra 2500 oppover :-o Og det er vesker som koster fra 100 dollar i USA...

Jeg bruker både sele og halsbånd. Oppdretteren min sa også at selen kunne slite bort pelsen og ødelegge leddene på "armene" til valpen.

Liker best halsbånd jeg egentlig. Har flexibånd, men noen ganger må jeg små løpe etter for at båndet ikke skal ta slutt :lol:

Han er ganske flink til å gå i bånd, men hvis han ikke får lekt litt med Jasper først er han helt vill. Roer seg ganske fort da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser det nå! Var inne på hjemmesiden din! Herlighet så nydelige de er!

Jeg vil også ha en kineser en gang!

Det var Buster Zoo jeg tenkte på ja, husket bare at den var så dyr, så jeg tenkte at da var den sikkert original :) Så feil kan man ta. Hvor mye ble det med porto og alt når du bestilte den da?

LiLi er også ganske flink til å gå i bånd. Har flexi til henne, men har ikke brukt det ennå. Vil at hun skal lære seg ordentlig å gå i vanlig bånd først.

Jaja.. Hvor i oslo er det fint å gå med hund egentlig? Pappa'n min bor der, så vi skal vel dit en tur i sommer. Han bor i sentrum da, så det blir nok ikke så fint for henne. Asfaltjungel. Men får vel ta noen turer til frognerparken o.l. Lurer på hvordan det går når hun må gjøre fra seg på asfalten da, hmm.. Hun er ikke akkurat husren ennå heller da, så spørs om ikke pappa blir litt misfornøyd :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor også i sentrum på Majorstuen. Vi går mye i Frognerparken, der går vi dags turene våres...i helgene drar vi til Huk. Er absolutt ikke noe problem å gå tur i byen, er fullt av parker over alt!! Kanskje vi kan møtes når du kommer da!!

Betalte til sammen 2400 kr, da regnet med momsen som tollvesenet la på. Det var 488 kr. Fikk den i bursdags gave av kjærsten min da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappan min bor nede i slummen ved oslo city han da :) hoho.. Ikke mye gress der omkring. Hadde vært gøy å møtes ja! Er så alt for sjelden at LiLi får leke med noen på sin egen størrelse!

Heldige du som fikk den da! *vil også ha snill kjæreste som kjøper fin veske* :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forklare familiemedlemene hvordan man behandler hund.?

Synes noen av medlemene i familien min behandler Diego feil.. ;)

Og er ikke lett å forklare at dem at det de gjør er FEIL..

Har kranglet veldigt mye med min far.

Søsteren min som også har hund, synes jeg heller ikke er så flink med hund. Hun straffer hunden for at den ikke går fint i bånd. (tar den i nakken osv) Jeg prøver å si til henne at det er helt feil, og har bare negative konsekvenser.Og at han vet ikke hvordan han skal gå fint i bånd. Men hun nekter å høre på meg for jeg er yngre enn henne og derfor ingen sjangs at eg kan mer om hund enn hu. :evil:

Nå nettopp satt søsteren min i telefonen også kom Diego som e mitt i tannfellingå og klør i tennen og biter henne i foten. Søsteren min blir mildt sagt forbanna og tar han i nakken og kjefte veldigt på han.

Kan sei det blei ein heftig diskusjon då.

Blir mildt sagt forbanna når de i familien min ikke behandler hunden som eg har sagt.. Eller lar han gjør ting eg he sagt at han ikke får lov t.

Så hvordan si til dem at det de gjør er feil?

Rett før eg bare holde Diego vekke fra de. (men lettere sagt enn gjort)

åååå jeg skjønner deg sååå godt ;) :?

jeg har en sviger far som tror han kan det meste om hunder og når han skal ha samojeden vår til å sitte eller ligge så trykker han henne på baken (når han vil hun skal sitte) og trykker hun over skuldrene (når han vil hun skal ligge seg) :x

han gjorde det senest i dag, så da snakket jeg til han og sa at du må ikke stå å trykke henne midt på ryggen for å få henne til å ligge, "da får jo hun bare vondt i ryggen da" men heller bruke fingen og peke i bakken mens du sier dekk. og jaggumed klarte han ikke å få hunden til å lye med metoden jeg sa han skulle bruke.

men kjenner jeg han rett så må jeg vell nevne det for han neste gang han kommer på besøk også, ikke noe kjekt å se hvordan fyren kjemper med hunden og trykker henne ned i sitt når en vet at hunden har sterk hd. :x

har også en valpekjøper som er ca 10 år eldre enn meg og hun tror at hun kan alt om rasen(fikk sin første japaner for 1 år siden ;) kjøpt av meg) og at hun vet bedre enn meg om hundene og hvordan de skal trenes.

hun har kjøpt en hannvalp også av samme rase og skal til neste år sette valper på sin tispe med denne hannvalpen. det er jo ikke så mye jeg kan gjøre for å stoppe henne da og har ikke lyst ti lå få henne sur på meg siden tispen er fra mitt oppdrett.

men jeg skal se om jeg får noen utenforstående til å snakke til henne og spørre henne ut om rasen og sjekke hvor mye hun kan om den og ikke minst hva hun vet om linjene hun kommer til å avle på.(for tar jeg rett så har hun ikke mye peiling på rasen).

som jeg sier når folk spør meg så vet jeg hvilke tisper jeg har og at de stammer fra de gammle linjene her i landet (og da mener jeg gammle helt tilbake til 79 tallet på Småen sin stamtavle og hun er den yngste i huset) og vet at du skal lete lenge (så lenge du ikke finner valper som er fra meg) for å finne unge hunder med slik gammel stamme her i landet. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man når valpen biter eller glefser da? Vår biter av og til, da dytter jeg henne vekk eller holder henne litt rundt snuten, eller prøver å gi henne noe annet å bite i. Er bare redd for at hvis vi ikke sier ifra (ikke så strengt da, hun er jo bare en valp) når hun er liten så kan hun komme til å bite når hun blir større..... Gjør jeg rett eller? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man når valpen biter eller glefser da? Vår biter av og til, da dytter jeg henne vekk eller holder henne litt rundt snuten, eller prøver å gi henne noe annet å bite i. Er bare redd for at hvis vi ikke sier ifra (ikke så strengt da, hun er jo bare en valp) når hun er liten så kan hun komme til å bite når hun blir større..... Gjør jeg rett eller? :?

Det er fint det du gjør ;) Er ikke lurt å bare la henne få bite, da kan det fort bli en smertefull vane. Men man skal heller ikke kjefte på valpen for det, den gjør det jo bare fordi det klør så fryktelig mye i tenna. Det jeg gjør er at jeg hyler som en valp (prøver i alle fall, hehe) og tar henne litt bort. Gir henne gjerne noe godt å tygge på. Holder også igjen munnen hennes litt hvis det blir for ille. Hvis hun er helt vill og du ikke får henne til og slutte, er det beste om du setter henne litt for seg selv, i f.eks. en valpegård, eller på et annet rom med en grind foran, sånn at hun fortsatt kan se deg. Dette kommer nok til å gå over etter hvert, når det bare slutter å klø sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke dytt henne bort, hun kan ta det som en lek. Hyl høyt hver gang hun biter og vær helt passiv.

Jeg sa ikke dytte henne bort ;) Det blir det bare verre av, for da begynner hun virkelig å leke ;) hehe, det har jeg erfart. Men f.eks. sånn som her så er sofaen så høy at hun ikke greier å hoppe opp, og da kan jeg sette henne ned på gulvet en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke dytte henne bort ;) Det blir det bare verre av, for da begynner hun virkelig å leke ;) hehe, det har jeg erfart. Men f.eks. sånn som her så er sofaen så høy at hun ikke greier å hoppe opp, og da kan jeg sette henne ned på gulvet en stund.

åh beklager, :oops: leste litt fort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...